Toon posts:

TomTom houder ombouwen naar HTC Desire HD

Pagina: 1
Acties:
  • 1.503 views

Onderwerpen

• ReenL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09-2022
Ik heb gisteren een TomTom Blue&me lader gekocht, om een idee te krijgen, dit ziet er zo uit:

Normaal gaat hier zo'n TomTom in:
http://www.tomtom.com/nl_...navigation/blueme-tomtom/

Ik heb een HTC Desire HD en vind het overbodig om 300 euro aan een TomTom uit te geven, dus heb ik bedacht dat ik de houder om ga bouwen zodat mijn telefoon er in past.

Uit elkaar gesloopt ziet het er zo uit:

Mijn idee is om een autolader te kopen, en deze draden op de transformator van de autolader te zetten.

Echter:
  • Input van dit ding is 13,5 volt;
  • Input van een standaard autolader is 12 volt;
  • De output van een normale microusb is 5 volt, dus de transformator doet 5/12 = 5,6 volt, kan dit kwaad?
Heeft iemand ideeën of ervaringen met hoe ik hier het best een micro usb plug van kan maken?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:59

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waarom niet gewoon een houder voor je Desire kopen ?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• ReenL
Omdat die niet daarin past. De 12v zit op een irritant plek naast mijn pook. In laten bouwen kan ook maar kost meer plus het is een leaseauto. Locatie is ook ideaal op deze plek.

[Voor 0% gewijzigd door ReenL op 21-02-2011 10:28. Reden: Typo]

Anoniem: 51298

Een auto levert geen 12V hoor, er komen spanningen tussen iets van 11 en 15V voor. Waarschijnlijk maakt die lader van alles wat hij voor zijn kiezen krijgt 5V voor de USB poort.
Je kunt dit toch gewoon nameten?

Verder, transformatoren werken op wisselspanning, het boordnet van je auto is gelijkspanning. Die lader bevat denk ik een schakelende voeding (als ze slim zijn) of een lineaire regelaar (wat erg warm kan worden).

• ReenL
"Je kunt dit toch gewoon nameten?"
Klopt heb een spanningsmeter geregeld via via. Wisselspanning/gelijkspanning had ik nog niet aan gedacht, maar blijkbaar zijn ze allebei gelijkspanning.

USB specs:
- 5v gelijkspanning;
- 500-900 mA

Hoop vanavond de spanningsmeter te hebben, dan kan ik mijn auto uitmeten.

Anoniem: 354516

Je hebt voor de ipod e.d. opladers, Die steek je in de 12 volt aansluiting in de auto. Er daar zit een usb poortje op om je ipod op aan te sluiten en te laden. Koop die, breek em open en stop de inhoud in je zelf te bouwen oplader. Klaar, goedwerkende voeding.
Zoiets bijvoorbeeld
http://www.bol.com/nl/p/e...00000005916664/index.html
of
http://www.selexyzebooks.nl/product/5412810122202/
of nog goedkoper
http://www.brigatti.nl/contents/nl/p7337.html

• ReenL
Het is gelukt, tenminste...

Ik ben naar een electronica zaak gegaan en heb een apparaatje gekregen die 12 tot 24 volt zou moeten omzetten (C) met 3 uitgangen. Daarbij kreeg ik nog 2 kleine dingetjes (X).
code:
1
2
3
4
5
6
7
                    C
                   /|\
----12v-----------' | '-----------5v----
            |       |       |
            X       |       X
            |       |       |
---------------------------------------- Min

Aan C zit een cooler en die wordt echt onwijs snel onwijs warm.

Ook is er nog iets mis gegaan, want mijn auto zegt nu (zodra ik de usb in mijn telefoon doe) dat de airbag defect is. Dus alleen als de 5v kant aangesloten is.

Iemand een idee hoe dit kan? Ik neem aan dat de auto stroomverlies meet of iets dergelijks?

[edit]
Plaatje zegt meer dan 1000 woorden:

Klik voor vergroten met wat uitleg en gekras
Of klik hier zonder gekras
[edit2]
12v en 5v zijn andersom, maar het idee is duidelijk.

[Voor 20% gewijzigd door ReenL op 26-02-2011 19:13. Reden: Plaatjes]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:59

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kerel kerel kerel, waar ben je toch mee bezig :N

Dat soldeerwerk lijkt echt nergens naar, en ik vind het dus ook niet zo verwonderlijk dat je rare storingen krijgt.

Gooi dat spul gewoon weg en koop gewoon een geschikte houder alsjeblieft. Het zou jammer zijn als je auto uitbrand vanwege jouw knutselwerk

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• ReenL
Gooi dat spul gewoon weg en koop gewoon een geschikte houder alsjeblieft.
Waarom? Theoretisch kan het, we zijn toch tweakers? Ik heb overigens al gezocht naar een kant en klare oplossing, maar deze bevielen niet. Als dit niet lukt haal ik de elektronica eruit en zet ik hem er zonder stroom in, de positie is namelijk ideaal.

Overigens:
c = 7805
x = condensator

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-03 16:29

AlexanderB

7800 rpm

ReenL schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 14:02:
  • Input van dit ding is 13,5 volt;
  • Input van een standaard autolader is 12 volt;
  • De output van een normale microusb is 5 volt, dus de transformator doet 5/12 = 5,6 volt, kan dit kwaad?
wrong, wrong, wrong.

[list]
• het ding kan vanalles aan, van 9 tot 16v
• de input van een standaard autolader is ook 9 tot 16v
• het bevat geen transformator, maar een geregelde buck voeding, die altijd 5v uitspuugt, zolang de imput maar binnen de juiste grenzen zit (lager dan 6-7v doet ie t niet, boven de 16-20v brand het door)

• ReenL
AlexanderB schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 23:26:
[...]

wrong, wrong, wrong.

[list]
• het ding kan vanalles aan, van 9 tot 16v
• de input van een standaard autolader is ook 9 tot 16v
• het bevat geen transformator, maar een geregelde buck voeding, die altijd 5v uitspuugt, zolang de imput maar binnen de juiste grenzen zit (lager dan 6-7v doet ie t niet, boven de 16-20v brand het door)
Klopt in de startpost zat ik nog in wisselstroom te denken. Ondertussen zit er een 7805 tussen die hetzelfde zou moeten doen en 2 condesatoren.

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-03 17:22
.

[Voor 126% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 15:49]

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Jaren geleden heb ik voor m'n mp3-speler ook een autolader gemaakt, ook voor 5 V. Heb ik toen ook gedaan met een 7805, maar bij het laden (de mp3-speler trok dan zo'n 200 mA geloof ik) werd het ding loeiheet waardoor ik er uiteindelijk maar een koelblokje met fan op gemonteerd had 8)7 Als je een lineaire regelaar gebruikt voor zo'n stroom, zonder enige koeling zoals jij gedaan hebt, is het vragen om problemen.

De 7805 verstookt het spanningsverschil tussen in- en uitgang maal de stroom die hij moet leveren. In mijn geval dus (12-5)*0,2 = 1,4 Watt, dan heb je echt wel een heatsink nodig. De 7805 die jij gebruikt kan maximaal 1 A leveren MITS goed gekoeld.

In commercieel verkrijgbare laders wordt altijd een schakelende voeding gebruikt, veel efficiënter :) Alleen voor de knutselaar wat moeilijker te maken. Daarom is het een beter idee om zo'n ding gewoon te kopen, desnoods bij bijvoorbeeld deal-extreme, kost een appel en een ei daar.

• kukuxumusu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-05-2021
ik heb een autolader naar usb gesloopt, in het dashboard aan de 12V gehangen, microusb kabel erin en klaar.
die 12V naar usb krijg je tegenwoordig bij elk autoaccesoire bij, de kabel koste 5euro.
je hebt de zekerheid dat je niks stukmaakt, na het betalen van mijn desire had ik niet veel zin in experimentjes waardoor ik hem zou kunnen verliezen.

let op de laadstroom trouwens als je hem als gps gebruikt. de usb poort begrenst z'n stroom aan de laptop. dus zal met gps aan, de gsm wel aan blijven maar niet laden.
de (ac) laders leveren meer waardoor ook uw batterij opgeladen wordt. hier zitten (bij de gewone desire altans) de datapinnen aan elkaar.

• William 1977
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-05-2019
Heb mijn Blue & Me TomTom houder aangepast voor een nieuwe systeem van TomTom. De volgende tomtoms kunnen erop
( Go Essential, go premium, go premium x, go 6200, go 5200 en G0 620). En dat werkt perfect. Weet niet hoe ik foto's kan plaatsen maar hoop dat dit mag.

Nee

[Voor 16% gewijzigd door Microkid op 11-05-2019 09:35]

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:27
William 1977 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:09:
Heb mijn Blue & Me TomTom houder aangepast voor een nieuwe systeem van TomTom. De volgende tomtoms kunnen erop
( Go Essential, go premium, go premium x, go 6200, go 5200 en G0 620). En dat werkt perfect. Weet niet hoe ik foto's kan plaatsen maar hoop dat dit mag.
Je bent 8 jaar te laat :+

We hebben liever niet dat je oude topics gaat kicken, volgende keer beter naar de datum kijken alsjeblieft

[Voor 9% gewijzigd door Microkid op 11-05-2019 09:35]

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen dus ook niet.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Wat @iCore zegt dus.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee