Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb eigenlijk al een lange tijd een probleem met mijn subwoofer, een JBL E150P. Deze aangesloten op een Onkyo TX-SR507.

Het probleem wat ik heb is dat hij veels te snel weer in stand-by schiet zodra er geen bas in de muziek en/of film zit. Met veels te snel bedoel ik een seconde of 2-3, waardoor de sub vaak heen en weer switcht tussen aan en stand-by. Naar mijn weten zou de sub normaal pas na een minuut of 10 qua inactiviteit uit moeten gaan?

Crossover op mn versterker staat op 150Hz, maar hier wat mee spelen/ hoger/lager zetten maakt eigenlijk niet uit. Wanneer er voldoende bas in de film en/of muziek zit doet hij het verder prima en is de bas hard zat, dus ik heb niet het idee dat ik hem te zacht aan stuur (maar wellicht zie ik wat over het hoofd?).

Wie weet hier een oplossing voor?

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Mr.Qips

Meneer Kips dus

BlizzarD schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 13:25:
ik heb niet het idee dat ik hem te zacht aan stuur (maar wellicht zie ik wat over het hoofd?).
Het zou best goed kunnen dat je hem te zacht aanstuurt. Het signaal-detectiecircuitje zou ook kapot kunnen zijn. Heb je nog garantie? Dan zou ik hem gewoon inruilen. Hoe heb je hem aangesloten? Op het LFE-kanaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online
Mr.Qips schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 13:30:
[...]

Het zou best goed kunnen dat je hem te zacht aanstuurt. Het signaal-detectiecircuitje zou ook kapot kunnen zijn. Heb je nog garantie? Dan zou ik hem gewoon inruilen. Hoe heb je hem aangesloten? Op het LFE-kanaal?
Garantie zou ik even moeten kijken.. Hij is idd aangesloten op het LFE kanaal met zo'n RCA kabel. Zit bij de sub een splitter tussen zodat zowel het linker als rechter ingangskanaal worden aangesproken

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:28
Note: It will take several minutes
for the LED to turn from
green to red after the input
signal to the subwoofer is
removed.

wat gebeurt er als je de rca kabel loshaalt van de sub gaat die dan ook na een paar seconden in standby?

als dat zo is dan is het circuit waarschijnlijk defect.

zo kanje wat dingen uitsluiten iig

anders 1 rca aansluiting gebruiken en dan kijken wat er gebeurt, in de manual staat dat het niet uitmaakt of je l of r gebruikt

[ Voor 22% gewijzigd door Toerq op 19-02-2011 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Nu online

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Waarom een splitter? Er staat duidelijk "For LFE use L or R". Ik kan me echter niet voorstellen dat dit verder een probleem oplevert. Je hebt de switch boven ook op 'LFE' staan, neem ik aan?

Afbeeldingslocatie: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQnOku39z03SAkPxUzsp0T6Y-F19VuoIc4eH6yB2Zo_2B8SoHoB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 15:39
Ik denk dat door die splitter het signaal te zwak wordt, dat kun je wat volume betreft wel compenseren door hem harder te zetten, maar het detectiecircuit krijgt dan nog steeds hetzelfde signaal. Probeer eens zonder splitter zou ik zeggen :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:37
Peenutzz schreef op zondag 20 februari 2011 @ 02:00:
Ik denk dat door die splitter het signaal te zwak wordt, dat kun je wat volume betreft wel compenseren door hem harder te zetten, maar het detectiecircuit krijgt dan nog steeds hetzelfde signaal. Probeer eens zonder splitter zou ik zeggen :)
Integendeel: een receiver heeft maar één RCA Subwoofer Pre-Out. Door daar een splitter tussen te zetten en de subwoofer dan met twee RCA's aan te sluiten geeft juist een boost van een paar dB.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Nu online

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Beetje gewaagde uitspraak; een passief kabeltje kan immers geen hogere spanning creëren. Ik denk dat de test van zwerfkater het lot van de subwoofer gaat bepalen. BlizzarD, heb je die test al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
Mr.Qips schreef op zondag 20 februari 2011 @ 13:35:
Beetje gewaagde uitspraak; een passief kabeltje kan immers geen hogere spanning creëren.
Het is algemeen bekend dat als je de subwoofer mono - mono aansluit dat je dan 3 dB minder hebt dan wanneer je de subwoofer aansluit met een subwooferkabel met verloopstuk. Dus niets gewaagde uitspraak, gewoon een feit.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online
Mijn excuses, gisteravond vierde ik mn verjaardag dus kon toen niet meer reageren ;)

De sub staat achter idd ingesteld op LFE! Wat betreft dat splittertje.. ik had idd ook gelezen dat dat zou zorgen voor een 'sterker' signaal. Dit lijkt ook wel te kloppen; als ik de splitter er tussenuit haal dan klinkt de sub toch vrij duidelijk minder krachtig.

Wat betreft die test: zodra ik de kabel uit de sub trek, schiet hij in stand-by (rood lampje bovenop). Ik kan dus denk ik concluderen dat de sub kapot is (nouja niet helemaal, maar dat circuit voor signaaldetectie). :/ Ik ga maar eens voorzichtig op zoek naar de bon en een stevige doos (online gekocht)..

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
Is je subwoofer al gereviseerd?

JBL heeft met een aantal series subwoofers ellende gehad met condensatoren.

Kun je zelf fixen natuurlijk, maar als je nog garantie hebt is kun je dat beter ff niet zelf doen.

Is inmiddels ook al als officiele repair-bulletin gemeld aan de repaircenters:

http://manuals.harman.com...250P%20-%20JBL2011-01.pdf

Officieel moet ie trouwens pas na 15min uitgaan:
http://manuals.harman.com...ual/E150P-prelim%20sm.pdf (pagina 2)
Auto Mute/ Turn-OFF Time 15 minutes

Persoonlijk zou ik auto-mute er zoiezo uitslopen, schema staat in de servicemanual, maar goed, niet iedereen zet de soldeerbout in materiaal waar nog garantie op zit.

[ Voor 63% gewijzigd door DJSmiley op 20-02-2011 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 15:39
FeaR1986 schreef op zondag 20 februari 2011 @ 02:42:
[...]

Integendeel: een receiver heeft maar één RCA Subwoofer Pre-Out. Door daar een splitter tussen te zetten en de subwoofer dan met twee RCA's aan te sluiten geeft juist een boost van een paar dB.
Ok, ik wist niet dat dat gebruikelijk is bij subwoofers. De mijne zit dan ook gewoon met 1 kabel aangesloten. Mijn ervaring met splitters komt alleen uit de car-audio en daar gaat het signaal merkbaar achteruit bij het gebruik van splitters. Of ik doe iets fout, maar ik kan zo gauw niet bedenken wat :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online
DJSmiley schreef op zondag 20 februari 2011 @ 17:20:

Kun je zelf fixen natuurlijk, maar als je nog garantie hebt is kun je dat beter ff niet zelf doen.

Persoonlijk zou ik auto-mute er zoiezo uitslopen, schema staat in de servicemanual, maar goed, niet iedereen zet de soldeerbout in materiaal waar nog garantie op zit.
Denk dat hij nooit gereviseerd is, hij is uit dec. 2009.

Opzich zou ik dat auto-mute ook niet nodig hebben.. als ik weg ga dan doe ik 9 vd 10 keer sowieso mn sub uit aan de achterkant. Een beetje knutselen/solderen lukt me best, maar wat zou ik moeten aanpassen zodat hij altijd aan zou staan? Als ik weet hoe ik het moet doen lukt het me wel, maar schema's zijn niet mn sterkste kant zeg maar

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
BlizzarD schreef op zondag 20 februari 2011 @ 18:55:
[...]

Denk dat hij nooit gereviseerd is, hij is uit dec. 2009.

Opzich zou ik dat auto-mute ook niet nodig hebben.. als ik weg ga dan doe ik 9 vd 10 keer sowieso mn sub uit aan de achterkant. Een beetje knutselen/solderen lukt me best, maar wat zou ik moeten aanpassen zodat hij altijd aan zou staan? Als ik weet hoe ik het moet doen lukt het me wel, maar schema's zijn niet mn sterkste kant zeg maar
relais bypassen. Als ik t schema zo snel even zie bestaat het mutedeel gewoon uit een relais die je speaker in- en uitschakeld. (pin 3 en 4 van het relais)

Wel heb je kans dat dit tevens als inschakelvertraging fungeerd, dus kan het raadzaam zijn om dat deel wel te behouden, of een losse vertraging erin te zetten.

Nette manier is om even te meten wat er op het 'mute' lijntje voor signaal staat bij het in- en uitschakelen, en dat lijntje te fixeren, eventueel dmv een schakelaartje (simpele wisselschakelaar tussen 'auto' (dus mute circuit in gebruik) en always-on (mute circuit direct voeden vanaf een voedingslijntje, wel eerst even meten natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online
DJSmiley schreef op zondag 20 februari 2011 @ 20:06:
[...]

relais bypassen. Als ik t schema zo snel even zie bestaat het mutedeel gewoon uit een relais die je speaker in- en uitschakeld. (pin 3 en 4 van het relais)

Wel heb je kans dat dit tevens als inschakelvertraging fungeerd, dus kan het raadzaam zijn om dat deel wel te behouden, of een losse vertraging erin te zetten.

Nette manier is om even te meten wat er op het 'mute' lijntje voor signaal staat bij het in- en uitschakelen, en dat lijntje te fixeren, eventueel dmv een schakelaartje (simpele wisselschakelaar tussen 'auto' (dus mute circuit in gebruik) en always-on (mute circuit direct voeden vanaf een voedingslijntje, wel eerst even meten natuurlijk)
Denk dat ik toch even ga contacten voor garantie, hier ga ik me iig niet aan wagen aangezien ik geen idee heb waar het over gaat.. toch bedankt :>

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online
DJSmiley schreef op zondag 20 februari 2011 @ 17:20:

Heeft iemand nog het service bulletin over dit probleem? Ik heb JBL al gemailed, maar die willen mij dit bericht niet sturen :F

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online
Anybody?

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je het volume op de sub wel eens omlaag gedraaid en het lfe volume op de versterker flink omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Schopje van een oud topic.

Mijn E150P heeft sinds kort dezelfde problemen. Heb jij de woofer laten repareren?

Ik heb zelf de mosfets en condensatoren al vervangen, alles doorgemeten maar het probleem zit m volgens mij hier ook in dat auto mute gedeelte. Als ik het volume van de versterker hoog zet springt de woofer wel aan en functioneert prima.
Bij laag volume gaat de woofer meteen uit

[ Voor 25% gewijzigd door cypher21 op 23-05-2014 22:17 ]

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als hij direct uit gaat op laag volume is hij defect, hij zou rond de 15 min aan moeten blijven als hij eenmaal aan is. Je zou de automatische inschakeling eruit kunnen (laten) slopen. Ik vermoed dat je daarvoor alleen relais K1 hoeft te overbruggen.
Service manual

Ah, ik zie dat dit al eerder gezegd is.

[ Voor 56% gewijzigd door TBTL op 24-05-2014 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ja, gaat direct uit op laag volume, ook wanneer ik de input eruit trek.

Ik kan aardig solderen maar heb geen electronica achtergrond dus die schema's zijn een beetje abracadabra.

Ik kan toch gewoon dat relais (K1) eruit halen en een draadje erin solderen zodat het auto-mute gedeelte overbrugd wordt?

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/32105065/IMG_20140524_153321.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/32105065/IMG_20140524_153346.jpg

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb sinds kort 2 problemen met mijn JBL E150P/230 sub die mogelijk met elkaar te maken hebben. 1 is vergelijkbaar met de problemen hier genoemd.

1.
Hij maakt bij erg lage tonen een irritante, trillende, soort van dubbele brom. Lijkt iets van een resonerend geluid te zijn.

2.
Bij het kijken van televisie of een film schiet de sub steeds aan en uit in standby. Dat doet hij ongeveer om de minuut. Dat deed hij voorheen niet en lijkt me niet de bedoeling. Bij het aanschieten maakt de sub een soort van ploppend geluid.

Ik gebruik een Onkyo sr607 als receiver en de sub is net zoals altijd als LFE geconfigureerd.

Ik heb de technische ondersteuning van JBL gebeld maar zij verwijzen me door naa CE repair. Geen vestiging in de buurt en opsturen en laten onderzoeken en repareren zal meer kosten dan een nieuwe kopen.

Ik had de service manual gevonden en daar staat iets in over condensator 65 bij een klacht die een beetje in de buurt komt.
Ik heb de sub opengemaakr en c65 lijkt net als andere condensatoren niet gesprongen

De sub is met 5 jaar al ruim buiten de garantie.
Hebben jullie tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

Meet de condensator even door, hij kan ook stuk en er nog normaal uit zien.

Check de driver ook op scheurtjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Een multimeter heb ik niet zelf maar kan ik wel lenen.
Maar hoe meet ik de condensator door?
Ik heb gelezen dat je de meter op weerstand moet laten meten.
Maar dan?
De condensator gewoon op de printplaat laten zitten en meten?
Wat moet ik constateren als de condensator nog goed is? En wat als hij niet , meer goed is?

Scheurtjes zijn niet te bekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

Idd op weerstand. Een kapotte condensator maakt intern kortsluiting, dus geen weerstand meer en de multimeter zal een piep geven. Je zal hem dan moeten vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Ik heb de condensatoren gemeten maar kan geen sluitingen gemeten.

Overigens schiet hij de laatste tijd niet meer zo vaak in de standby stand. Heel raar.
Die brom hoor ik nog wel steeds.

Ik baal er echt van.
Pagina: 1