laptop hdd vervangen

Pagina: 1
Acties:

• lateral
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-08-2025
Het probleem: Af en toe valt de hdd met een piepend geluid uit en stopt de laptop.

hardware:
Msi Mega Book S626
T2300 @ 1,66
Intel(R) 82801G (ICH7 family) Ultra ATA storage controllers
A2M43VV6 IDE controller

Huidige HDD
MK8032GAX: 2.5" HDD 80GB

Nu wil ik de hdd vervangen door een nieuwe. ik dacht aan een :
Samsung Spinpoint M5 HM160HC

Mijn vraag nu kan dit ?

Er van uitgaande dat de nieuwe hdd backwards compatible is naar ata 6 ( huidige hdd, kan de laptop aan)

Andere suggesties van beter hdd's zijn natuurlijk welkom.
(een ssd misschien?)

note* de laptop wordt voornamelijk gebruikt voor internet, e-mail en tekstverwerken.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:36

Q

Au Contraire Mon Capitan!

lateral schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 13:18:
Het probleem: Af en toe valt de hdd met een piepend geluid uit en stopt de laptop.

hardware:
Msi Mega Book S626
T2300 @ 1,66
Intel(R) 82801G (ICH7 family) Ultra ATA storage controllers
A2M43VV6 IDE controller

Huidige HDD
MK8032GAX: 2.5" HDD 80GB

Nu wil ik de hdd vervangen door een nieuwe. ik dacht aan een :
Samsung Spinpoint M5 HM160HC

Mijn vraag nu kan dit ?
Ja.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 19-02-2011 13:31 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Die Samsung zal op zich geschikt zijn maar je wilt wel eerst weten of het probleem ook echt in de HD zit. Zou het misschien aan de voeding van de HD in de laptop kunnen liggen of stopt de HD gewoon als gevolg van het feit dat de laptop door een andere oorzaak stopt?

Je kunt het best die HD met de nodige diagnostische tooltjes even flink uittesten in een poging objectieve gegevens te krijgen op grond waarvan je mag aannemen dat het probleem in de schijf ligt. Het handigst zou zijn dit via een adaptertje aan een gewone PC te doen als je daar over kunt beschikken.

En zorg er natuurlijk eerst voor dat eventuele belangrijke data op die schijf geback-upt is op minstens één andere schijf.

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Af en toe valt de hdd uit? Heb je een standby modus op de harddisk staan?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

lateral schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 13:18:
Zeker weten dat de HD uitvalt?
Een laptop HD kan je nauwelijks horen als die draait.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01 20:47

Twarp

just grin...

Backup gemaakt?

HD zal wel passen overigens ;)

Ik zou iig zoals eerder genoemd eerst de laptop even helemaal nakijken voor het geval dat het geen HDD foutje is ;)

Meh ...

• lateral
Ik ben redelijk zeker dat het de hdd is .. het geluid is duidelijk van de lees arm die terug schiet in de veilige positie. ( piepend geluid met een harde tik)
De hdd heeft ook geen schuld is al bijna 5 jaar oud. en de laptop wordt intensief gebruikt. veel downloads.

wat betreft de slaapstand: die is uitgeschakeld.

ook de voeding is het niet de accu doet het nog goed ( net een jaar oud).

maar ik zal voor de zekerheid een uitgebreide hdd test doen.

Verwijderd

Geen idee of je er budget voor hebt, maar waarom geen SSD?
Wordt je laptop ook nog eens een lekker stuk sneller van.

• Sh1fty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-02 07:09
note* de laptop wordt voornamelijk gebruikt voor internet, e-mail en tekstverwerken.
Ik zou geen geld 'verspillen' aan een SSD als de laptop vooral voor bovenstaande wordt gebruikt. Kun je beter voor voor minder geld meer opslag halen met een gewone HDD:)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 19:26:
Kijk eens naar de specs van een SSD met een PATA aansluiting, en dan zie je dat dat niet de allersnelsten zijn. En of je die performance haalt in hardware van 5(?) jaar oud is de vraag. Verder betaal je dan 2x de prijs voor de helft van de capaciteit.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Een hybride is natuurlijk ook nog een optie. Ik heb onlangs mijn normale 7200rpm laptop schijf vervangen voor deze (link) en het gaat als een trein. Ik merk het voornamelijk in de opstarttijd van Windows en de opstarttijd van Photoshop/Lightroom en andere zware progamma's die ik vaak gebruik.

• lateral
een ssd leek mij ook te duur. en een hybrid hebben ze die dan met een pata aansluiting.??
grote kans dat een sata schijf met een converter niet werkt omdat de laptop de hybrid niet herkend ( te groot)

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Lees ook de SMART data even uit met wat tooltjes. Speedfan doet nog een nuttige analyse via het internet.

Zoals gezegd is gezien hetgeen waarvoor de laptop gebruikt wordt een SSD absoluut niet zinvol. Temeer daar je een PATA versie zou moeten kopen die relatief nog extra duurder is en zeer niet-futureproof.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:51
Ik ben ook net bezig mijn acer aan het reinstallen. Zat een 20 gb in en heb er tijdje terug een 160 pata voor gekocht. Werkt prima. En je kunt hem gewoon inpluggen en opnieuw van windows voorzien.

SSD is overigens een prima optie. Gevoelssnelheid sprint omhoog.

Op ebay is genoeg te vinden, heb zelf een 16 gb besteld. Draai thuis namelijk toch met een NAS.
Pagina: 1