Magnetron condensator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-10 20:29

Blord

Hello Kitty !

Topicstarter
Ik heb een kapotte magnetron waarvan de 10A zekering is doorgebrand. Nu schijnt de condensator of de diode de onderdelen zijn die meest kapot gaan. Voor het zekere voor het onzekere te nemen ga ik ze beide vervangen. Nu is mijn vraag of deze condensator een polariteit heeft oftewel een puls en een min kant.
Ik zie nergens een markering op de condensator staan. De condensator wordt natuurlijk elke keer ontladen .
Ben ik nu in de war met een elco ?

http://www.google.be/imag...nsator&aq=f&aqi=&aql=&oq=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Blord schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 01:35:
Ben ik nu in de war met een elco ?
Ja. Het is geen elco.

http://www.repairfaq.org/sam/micfaq.htm is zeer aan te bevelen.

Enne.. je weet dat je echt, zonder dollen, zonder gein, dood kunt gaan van wat er in een magnetronoven gebeurt? Één verkeerde beweging op het foute moment en je vriendin/vrouw is degene die je lijk ontdekt.

Zorg dat je http://www.repairfaq.org/sam/micfaq.htm#micsaf begrijpt. Tot in detail. En volg alle veiligheidsadviezen die daar instaan. Allemaal. Zonder uitzondering.

Bestel exact het juiste component. Ontlaad 'm volgens bovenstaand linkje. Sluit het vervangende onderdeel op gelijke wijze aan. In mijn ervaring (zes maanden non-stop Sharp magnetrons repareren) is de diode je meest waarschijnlijke kandidaat. Maar, vervang beiden, gewoon om het zeker te weten.

Kijk je wel eens ER ofzo? Dan zul je gezien hebben dat 150 joule genoeg is om zelfs een redelijk oud lijk weer tot leven te brengen. De condensator die je wilt vervangen heeft 750 joule energie in zich. Als dat zich door jouw lijf ontlaadt ben je dood, tenzij de timing exact overeenkomt met je hartslag-ritme op dat moment.

Heb ik je bang genoeg gemaakt?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
burne schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 02:06:
[...]

Ja. Het is geen elco.

http://www.repairfaq.org/sam/micfaq.htm is zeer aan te bevelen.

Enne.. je weet dat je echt, zonder dollen, zonder gein, dood kunt gaan van wat er in een magnetronoven gebeurt? Één verkeerde beweging op het foute moment en je vriendin/vrouw is degene die je lijk ontdekt.

Zorg dat je http://www.repairfaq.org/sam/micfaq.htm#micsaf begrijpt. Tot in detail. En volg alle veiligheidsadviezen die daar instaan. Allemaal. Zonder uitzondering.

Bestel exact het juiste component. Ontlaad 'm volgens bovenstaand linkje. Sluit het vervangende onderdeel op gelijke wijze aan. In mijn ervaring (zes maanden non-stop Sharp magnetrons repareren) is de diode je meest waarschijnlijke kandidaat. Maar, vervang beiden, gewoon om het zeker te weten.

Kijk je wel eens ER ofzo? Dan zul je gezien hebben dat 150 joule genoeg is om zelfs een redelijk oud lijk weer tot leven te brengen. De condensator die je wilt vervangen heeft 750 joule energie in zich. Als dat zich door jouw lijf ontlaadt ben je dood, tenzij de timing exact overeenkomt met je hartslag-ritme op dat moment.

Gewoon naar de stort brengen en een nieuwe magnetron kopen voor een paar tientjes is waarschijnlijk wat veiliger, makkelijker en misschien net zo duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JER00N schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 02:23:
Gewoon naar de stort brengen en een nieuwe magnetron kopen voor een paar tientjes is waarschijnlijk wat veiliger, makkelijker en misschien net zo duur ;)
Jamaar, dat is niet leuk!

Doodgaan lijkt me ook geen pretje, echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

JER00N schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 02:23:
Vast.

Maar mijn magnetron is de kapotte afdanker die mijn zus 15 jaar geleden gekregen heeft van een kennis die 'm na tien jaar verving door iets moderns. Mijn magnetron is 25 jaar oud en ik heb de reparatie overleefd. Hoe oud ben jij? :+

Ik wens TS al het succes in de wereld, maar voordat 'ie aan stekkertjes gaat trekken moet 'ie weten waar de gevaren schuilen. Als 'ie dat doorheeft is er geen reden waarom 'ie een Radar Range niet zou moeten kunnen repareren. Weggooien is te eenvoudig. Repareren voor 15 dollar is beter.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Topicstarter
Ja, ik ben op de hoogte van de gevaren. Het is een HV condensator, hoge voltage ! De aanwijzingen heb ik gevolgd op die site. Ik heb ook een andere "gevaarlijke" hobbies, laser en waterkoeling in computer :X

Maar heeft iemand een antwoord op mijn vraag ? Ik heb de vervangonderdelen ( condensator, power diode en de zekeringen ) al besteld en wil ze niet gelijk al vernielen. Maakt het niet uit welke van de twee aansluitingen op de condensator worden gebruikt ? Dus oude eruit en nieuwe erin in dezelfde orientatie.

Ik vermoed ook dat de diode stuk is. Sterk brommende geluid bij het aanzetten en de zekering brandt door.
De oude condensator heb ik gecontroleerd en voldoet aan alle punten zoals beschreven staat, 17MOhm tussen de polen, tussen pool en behuizing geen sluiting, geen lekken of fysieke beschadigingen, etc

Mocht het hier niet aan liggen dan kan het liggen aan de transformator of de magnetronbuis. Maar dan wordt het repareren een flink duurder.

[ Voor 33% gewijzigd door Blord op 19-02-2011 03:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-10 23:36

Part

Helemaal niets.....

Het maakt het niet uit welke van de twee aansluitingen op de condensator gebruikt worden.

De rest heb je ook door gemeten zoals op de site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:43
Buiten het feit dat het inderdaad vrij gevaarlijk is (maar dat heb je inmiddels wel vaak genoeg gehoord) kan het inderdaad ook de buis wezen. De buis is meestal vrij duur om te vervangen, condensator en / of diode minder duur. Maar zoals je al aangeeft, monteer hem inderdaad op de zelfde wijze als je oude er nu in zit. Een klap van de condensator is vrijwel uitgesloten aangezien (zoals je al beschreef) er een interne ontladingsweerstand zit. Maar het zekere voor het onzekere kan je hem alsnog voorzichtig ontladen mocht daar toch iets mis mee zijn om wat voor reden dan ook.

Het harde brommen duidt naar alle waarschijnlijkheid wel op sluiting. Sluiting is niet altijd te meten, een kapotte HV diode is vaak lastig te meten als deze defect is. Verder kan je nog een lekspanning hebben die je soms niet kan meten, maar dan had de aardlek er wel uit gegaan.

Mijn advies zou zijn om eerst de diodes en condensator te vervangen. Als je alleen de diodes vervangt en de condensator blijkt toch stuk te zijn, kan je ook wederom de diodes gaan vervangen. Mocht het probleem na beide vervangingen niet opgelost zijn, zal het waarschijnlijk de buis wezen.

In een zeldzaam geval kan ook de transformator nog sluiting hebben, maar dat gebeurt heel zelden. Daarvoor zou je hem kunnen testen waarbij de secundaire winding niet is aangesloten aan de diodes / condensator. Maar pas wel heel goed op, want zoals hier al vaak genoeg gezegd is, de secundaireuitgang kan in één klap aardig wat mensen te gelijk om zeep helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
burne schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 02:06:
[...]

Eerste plaatje van de link van de TS is een 1uF, 2100V condensator. Daarmee kom ik toch niet aan de 750J tenzij ik nu een hele stomme rekenfout maak.

Uiteraard is het wel gevaarlijk, maar de energie in een condensator zegt niet heel veel, een beetje elco heeft evenveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
een beetje elco heeft inderdaad evenveel, maar op een lage spanning. dit is een 2100v condensator, en kijkende naar de gemiddeld genomen marges in apparaten (nul) zal er dus ook een heel eind 2kV op staan.

dat gaat iets makkelijker door je lijf heen als <100v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
furby-killer schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 14:43:
[...]

Eerste plaatje van de link van de TS is een 1uF, 2100V condensator. Daarmee kom ik toch niet aan de 750J tenzij ik nu een hele stomme rekenfout maak.
...........
De energie-inhoud van een geladen condensator is W = 1/2CU2.
Dus bij een capaciteit van 1 µF is W = 1/2 x 10-6 21002 = 2,2205 J.
Voor 750 J zou dus een aanmerkelijk zwaardere condensator nodig zijn, eentje die 750/2,2205 = 338 µF.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 22-02-2011 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Topicstarter
Alvast bedankt voor jullie aanwezingen en tips. Ik heb jullie hulp weer nodig voor het testen van de magnetron buis

De condensator en de diode zijn vervangen maar de 10A/250V zekering brandt nog steeds door bij het aanzetten van de microgolfoven. Nu ben ik aan het kijken naar de magnetron buis. Als ik de 2 electrische aansluitingen op de buis lostkoppel van de rest dan gaat het gewoon aan zonder de zekering door te branden. Ik zie het lampje aangaan en de ventilator draaien. Het fout kan bij de buis liggen. Met de tips op de site heb ik de buis getest, http://www.gallawa.com/microtech/mag_test.html
Test 1
Unplug the oven (make sure the oven is completely disconnected from any power source)
DISCHARGE ALL HIGH VOLTAGE CAPACITORS. (Procedure)
Carefully remove all leads from the magnetron terminals. Proper wiring is important so make notes of the wire locations.
Set the ohmmeter to its lowest resistance scale.
Measure the resistance from one magnetron terminal to the other in either direction.
The magnetron filament resistance should be less than one ohm.
Test 2
With the meter set to the highest resistance scale, check from the magnetron terminals to the metal magnetron housing. (Be careful not to touch the meter leads as this will result in a false reading).
The meter should read infinity (open circuit) regardless of meter polarity.
Even a slight reading would indicate a defective magnetron.
Tussen de polen is een weerstand van 0,2 Ohm en tussen pool en chassis een weerstand van 35 Ohm
Kan ik voor 100% zekerheid zeggen dat de buis defect is ? Dit onderdeel kost al 100euro maar de prijs van een nieuwe magnetron ( Panasonic NE-1027 ) is 699euro excl. Dus nog de moeite waard als het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er geen verstand van, maar er staat dat alles anders dan oneindig betekend dat hij kapot is. Dus bij een waarde van 35 ohm lijkt het mij dat hij kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 15:22
Als je echt alle draden hebt losgehaald dan is inderdaad de buis overleden. Het zou me ook verbazen als de diode het heeft overleefd dus hou er gelijk maar rekening mee dat je die ook weer moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:43
Inderdaad zoals Alucid al zegt, alles behalve oneindig is niet goed. Tussen de 2 polen is inderdaad laag, dat is de gloeidraad. Daar staat ook maar een paar volt op als het niet minder is. De hoogspanning zit aan massa (behuizing) en één van de aansluitingen op de buis aangesloten. Als je tussen de buis (hoogspanningsaansluiting) en de behuizing 35Ω meet terwijl je trafo / diode / condensator is losgekoppeld, en daar de wet van ohm op loslaat, dan snap ik wel waarom die zekering er uit vliegt :P
Pagina: 1