27mc: Hoe begin ik ermee?

Pagina: 1
Acties:

• MacBreQ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-01-2024
Ik lees de laatste tijd een beetje rond over 27mc. Het leek me wel leuk om hier zelf eens mee te klooien.

Op Conrad staan leuke bakkies te koop. Ik kan alleen door de bomen het bos niet meer zien! Wat is een goede bakkie en antenne om mee te beginnen? Ik woon in een huurhuis dus ik denk dat een antenne op het dak er niet in zit.

Het lijkt me ook leuk om op termijn met een vriend 5km hemelsbreed verderop te kunnen communiceren. Hier liggen wel een aantal woonwijken tussen maar geen hoge bebouwing. Voldoet de maximaal toegestane 4 watt hiermee? Dat is natuurlijk ook afhankelijk van welke antenne ik gebruik. Het fijnst lijkt me iets wat ik op de vensterbank kwijt kan of zo een raamantenne die ook bij Conrad te koop is. Ik vond die alleen wat prijzig tegenover de andere antennes die daar te koop zijn... Ook besteed ik liever niet meteen teveel geld aan een nieuwe hobby... :P

Dus samengevat:
  • Welk bakkie + antenne kan ik het beste mee beginnen?
  • Voldoet 4 watt voor 5 tot 7km hemelsbreed? Met welke antennes haal ik dit?
Trouwens:
Wordt er streng gecontroleerd op het gebruik van 4 watt? Of wordt er niet zo naar omgekeken als ik er dmv. een versterker 10 watt ofzo erdoorheen jaag?

[ Voor 7% gewijzigd door MacBreQ op 19-02-2011 01:33 ]

• MacBreQ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-01-2024
Bedankt. Daar kom ik al wat wijzer mee uit.

Ik ben echter nog steeds op zoek naar praktijkervaringen. Realiseer me trouwens ook net dat ik op zolder een dakraampje heb waar ik via daar wel een antenne bij de dakgoot of iets dergelijks kan plaatsen.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12 08:58

we_are_borg

You will Comply

Het probleem met 27mhz is dat het vele maler stiller is dan 10 jaar terug de meeste zijn overgestapt naar de 70cm of 2meter. Het probleem is met 2meter dat je licentie nodig heb iemand die redelijk goed kan leren kan zonder veel problemen zijn licentie halen. 70cm daar van mogen in sommige gedeeltes iedereen zenden maar je dient wel aan een aantal voorwaarde te voldoen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Verwijderd

Controle op lineairs is er niet maar als je het signaal van je buurmans tv er uit drukt dan kan er wel zo maar iemand op de stoep staan.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:12

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 02:17:
Controle op lineairs is er niet maar als je het signaal van je buurmans tv er uit drukt dan kan er wel zo maar iemand op de stoep staan.
AFAIK is er in bepaalde delen van het land wel degelijk active controle dmv busjes die rondrijden.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:16

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Controles niet alleen vanuit obscure busjes. Maar ook gewoon vanuit personenauto's die aangepast zijn.

27mc was leuk tegenwoordig is het de polenmobiel. Met de meest simpele bak en een goede spriet kun je al kilometers ver. Wat iemand anders hier opperde over 70cm zijn van die kleine gamma portootjes etc etc. De Low Power Devices of Personal Mobile Radio. Leuk voor de spielerei in mijn ogen. Voor het betere werk in de 2m en 70cm zul je toch echt een licentie moeten hebben.

Mocht je echt een 27mc bak willen. Kijke gewoon eens op marktplaats of iemand van zijn vakantie setje af wil. Simpele bak, vaak simpele magneetspriet. Hoeft niet veel te kosten. Sommigen gaan al voor paar tientjes weg.

*empty*

Verwijderd

zou je dit even via een DM willen doen? Thanks!

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 19-02-2011 19:56 ]

Pagina: 1