RMA-kosten na onvolledige descriptie verkoper

Pagina: 1
Acties:

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-01 16:29
Beste Tweakers,

Een poosje geleden heb ik een Compal NBLB2 barebone gekocht waar de verkoper precies deze specificaties over heeft genomen.

Ook heb ik een i3-330m gekocht maar deze bleek niet te werken. Nadat een tweede i3-330m ook niet blijkt te werken is de conclusie vrijwel zeker dat om de één of andere reden de barebone alleen de i3-310m(Q2VM)(dit is een ES) accepteert die de verkoper er zelf ook bij aanbiedt; en nog minstens twee hogere versies, i5 en i7.

Ik heb het barebone RMA gestuurd in de veronderstelling dat deze kapot was; nu blijkt het tegendeel maar wordt mij wel €40.- in rekening gebracht voor een 'foute' RMA of kan ik voor €89.- + €20.- RMA-kosten de i3-310M(Q2VM) aankopen. Ter indicatie, die CPU (Q2VM, het ES) vind je online voor €50.- incl. verzendkosten.

Mijn vraag: is het redelijk dat de webshop mij een exorbitant bedrag laat betalen voor de RMA terwijl ik bij aankoop van het product, naar gelang de specificaties en informatie op het internet, er vanuit ging dat dit barebone een i3-330m (standaard product) zou draaien? Ik voel me nogal genaait.

Je kunt verder op het net dezelfde barebone voor geïnstalleerd vinden met een i3-330m, dus onmogelijk schijnt het niet te zijn; een BIOS-update is er niet (en hoe wil je een BIOS updaten zonder werkende CPU).

Bedankt voor jullie input!

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:45
Is het nog geen 7 werkdagen geleden?
Indine het nog binnen de 7 werkdagen valt direct de koop laten ontbinden en je herroepen op 1 van je rechten "De wet koop op afstand" .

Deze laat je binnen 7 werkdagen toe, kosteloos het product terug te sturen zonder opgave van een reden. Uiteraard kunnen de webshops je wel de verzendkosten in rekening brengen.

EDIT: Aantal dagen aangepast

[ Voor 6% gewijzigd door ictinteresse op 18-02-2011 23:56 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:38
^^ is dat niet 7 dagen?

##edit,
Een snelle google search op de chipset kom ik uit op deze site (wat overigens ook met de intel site overéén komt).
En simpel gezegd word er nergens over ondersteuning voor Core I3 gezegd :? en daarom is het ook vreemd dat ze juist wel een I3 aanbieden :S

[ Voor 88% gewijzigd door The-Source op 18-02-2011 23:46 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Allubz
Nope was helaas 26 januari. Tussendoor heb ik eerst nog willen wachten op een i3-330m waarvan ik dacht dat ie wel zou werken.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Dat is inderdaad 7 dagen.

• ictinteresse
Klopt het is inderdaad 7 werkdagen. Mijn excuses & bedankt voor het corrigeren.
Hier de link : http://www.consuwijzer.nl...nthema_s/Kopen_op_afstand

Wat hierin vooral opvalt is dit:
Moet de verkoper mij informatie geven over de bedenktijd?
Een verkoper moet u altijd informatie geven over de bedenktijd. En hij moet het adres of telefoonnummer van een helpdesk geven, zodat u weet wie u kan helpen als u een vraagt hebt. Doet de verkoper dit niet, dan krijgt u drie maanden extra bedenktijd. En let op: geeft de verkoper u deze informatie pas later? Dan hebt u vanaf dat moment weer een bedenktijd van zeven werkdagen.

&
Wanneer gaat uw bedenktijd in?
Uw bedenktijd gaat in als u het product thuis krijgt. Koopt u geen product maar een dienst? Dan gaat de bedenktijd in op het moment dat u de dienst bestelt.

Waar ik op doel, hoeveel dagen heb jij de processor bij jou thuis gehad?
Ik denk dat ik wel mag opmaken uit het artikel van consuwijzer dat je het product in bezit moet hebben (Om bijv. te testen etc.) wilt de winkelier de bedenktijd laten ingaan.

Daarnaast, mocht het zo zijnd at de verkoper je niet op de bedenktijd heeft gewezen heb je dus 3 maanden. Maar waarschijnlijk hebben ze dit wel?

EDIT: Ik weet niet welke winkel het is, maar wat staat er in de AV?

• Allubz
Het gaat om de barebone in dit geval; die heb ik ook al geruime tijd thuis.

Het is de webshop Plexcom.de. Vandaar ook de hoge RMA verzendkosten.

Excuses! Ik verzin ook nu pas dat 't een Duitse webshop is dus dat het Duitse recht van toepassing zal zijn. Daardoor ligt de vraag net iets moeilijker denk ik

Dit is de AGB (Algemene Voorwaarden)

Edit: zover ik kan zien staat er geen clausule of 'bedenktijd' in? Geldt deze Nederlandse wet ook toevallig in Duitsland?

EDIT2: en inderdaad, de PM55 chipset is niet bedoelt voor i3 CPU's . De informatie was dus misleidend en de Engineering Sample die meneer verkoopt is een neppe i5. Wat nu?

EDIT3:

Dit is eigenlijk van de zotte. Door foutieve informatie op de verkoop en productretailer website heb ik al als opprijs:
2x i3-330m (2x €50.-)
RMA verzendk. (€20.-)
RMA boete (€40.0)
--------------+
€160.-

Ik heb Intel een mail gestuurd over die Engineering Samples en of de verkoop er van principieel illegaal is. Dan heb ik een leuke case voor Intel en is er vast wel een mogelijkheid tot vervangende CPU.

Verder is het nog voor me van belang uit te zoeken of, als ik geen Bedenktijd heb gekregen, de aankoop terug kan draaien of de RMA kosten ongedaan kan maken.

[ Voor 130% gewijzigd door Allubz op 19-02-2011 03:02 ]

• ictinteresse
Allubz schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 00:07:
Het gaat om de barebone in dit geval; die heb ik ook al geruime tijd thuis.

Het is de webshop Plexcom.de. Vandaar ook de hoge RMA verzendkosten.

Excuses! Ik verzin ook nu pas dat 't een Duitse webshop is dus dat het Duitse recht van toepassing zal zijn. Daardoor ligt de vraag net iets moeilijker denk ik

Dit is de AGB (Algemene Voorwaarden)

Edit: zover ik kan zien staat er geen clausule of 'bedenktijd' in? Geldt deze Nederlandse wet ook toevallig in Duitsland?

EDIT2: en inderdaad, de PM55 chipset is niet bedoelt voor i3 CPU's . De informatie was dus misleidend en de Engineering Sample die meneer verkoopt is een neppe i5. Wat nu?

EDIT3:

Dit is eigenlijk van de zotte. Door foutieve informatie op de verkoop en productretailer website heb ik al als opprijs:
2x i3-330m (2x €50.-)
RMA verzendk. (€20.-)
RMA boete (€40.0)
--------------+
€160.-

Ik heb Intel een mail gestuurd over die Engineering Samples en of de verkoop er van principieel illegaal is. Dan heb ik een leuke case voor Intel en is er vast wel een mogelijkheid tot vervangende CPU.

Verder is het nog voor me van belang uit te zoeken of, als ik geen Bedenktijd heb gekregen, de aankoop terug kan draaien of de RMA kosten ongedaan kan maken.
Als je geen bedenktijd hebt gekregen mag je nu dus ook gewoon ervoor kiezen om het product terug te sturen zonder opgaaf van redenen. Let wel. Dit geldt alleen in Nederland.

Nu is het verhaal van jou een stukje ingewikkelder, wellicht dat je even kan informeren bij het juridisch loket?

• Allubz
Ik zal eens kijken of ik een Duits juridish loket kan vinden!

• ictinteresse
Allubz schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 12:41:
Ik zal eens kijken of ik een Duits juridish loket kan vinden!
Je kan proberen om in NL bij het juridisch loket langs te gaan en vragen of zij je kunnen helpen. Niet geschoten is altijd mis toch?

Eventueel informatie inwinnen bij je rechtsbijstand?

• Allubz
Jep, ik weet alleen niet of die iets over 't Duitse recht weten, maar je hebt helemaal gelijk!

Morgen eens een paar belletjes plegen :)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Allubz schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 00:07:
Ik zou dan kijken of je ze kan aanpakken onder de noemer heling of oplichting.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 20-02-2011 14:50 ]

• ictinteresse
Allubz schreef op zondag 20 februari 2011 @ 13:18:
Jep, ik weet alleen niet of die iets over 't Duitse recht weten, maar je hebt helemaal gelijk!

Morgen eens een paar belletjes plegen :)
Zorg ervoor dat je alles zwart op wit hebt. Aan bewijzen heb je iets ! Mondelinge toezeggingen kunnen altijd ontkent worden.

• Allubz
In Duitsland is een standaard Widerrufungsrecht wat 14 dagen na aankoop aangeeft.

Verder heb ik alles op tekst, geen mondelinge toezeggingen. Intel heb ik al een mail gestuurd met de vraag (om ook op tekst te krijgen) of de verkoop van ES principieel illegaal is.

Ik heb twee mogelijkheden mbt. de webshop. Mijn verhaal spelen op foutieve informatie van hun kant of het feit dat ze CPU's illegaal verkopen.

Pagina: 1