Verwijderd

Topicstarter
Ik, jij, wij hebben het hopelijk allemaal naar ons zin in ons leven. Voor het gemak neem ik maar aan dat de meerderheid van de mensen "tevreden" is met hun leven: het aantal zelfmoorden ten opzichte van de gewone sterftecijfer ligt immers vele malen lager. Toch is voor velen het leven soms gruwelijk: in het leven loop je tal van risico's waarmee sommigen gelukkig nooit te maken krijgen, maar anderen wel. Van een leven lang doorbrengen in extreme armoede t/m onterecht een levenslange gevangenisstraf in een onderdrukkende regime en het omkomen in natuurrampen t/m het geboren worden met aandoeningen als het downsyndrome. noem maar op.

Stel je bent 90 en je kunt hopelijk terugkijken op een fijn leven. Je krijgt de kans aangeboden om opnieuw te gaan leven: maar je weet niet of je leven dan net zo fijn zal zijn. Er bestaan reële risico's omdat leven in de bovengenoemde situaties (en anderen) door te brengen. Wat zou jij kiezen? Zou je de "gok" wagen ondanks alle "risico's" of zeg je het is nu wel mooi geweest, ik heb fijn geleefd en laat mij nu maar lekker rusten. Ik heb geen zin om straks het risico te lopen op te groeien in extreme armoede, in oorlog, met een bepaalde beperking enz.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2011 21:37 ]

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Essentiele vraag: Weet je alles nog wat je in je vorige leven wist?

Als ik mijn leven nog een keer kon leiden op basis van wat ik al had meegemaakt als 90-jarige dan zou ik toch al tevredener zijn en zodoende dus meer risico nemen.

Als dit niet het geval is, dan zou ik waarschijnlijk veelal dezelfde misschien soms iets te voorzichtige beslissingen nemen.

Dat stukje informatie lijkt me dus voor de discussie een essentieel onderdeel.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12 20:25
Als je jouw leven zou mogen overdoen zonder dat je iets van de voorgegaande iteratie behoud*, zul je het precies hetzelfde doen. Immers, de condities zijn hetzelfde, jij bent hetzelfde dus krijg je hetzelfde resultaat.

*; herinneringen, emoties, instincten, etc.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat zou je zelf kiezen? De conventie is dat de TS aftrapt :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
0rbit schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 00:24:
Essentiele vraag: Weet je alles nog wat je in je vorige leven wist?

Als ik mijn leven nog een keer kon leiden op basis van wat ik al had meegemaakt als 90-jarige dan zou ik toch al tevredener zijn en zodoende dus meer risico nemen.

Als dit niet het geval is, dan zou ik waarschijnlijk veelal dezelfde misschien soms iets te voorzichtige beslissingen nemen.

Dat stukje informatie lijkt me dus voor de discussie een essentieel onderdeel.
Als je niks meer weet van je vorige leven, ben je ook dezelfde persoon niet meer dus dan is de hele vraag irrelevant.

http://specs.tweak.to/15535

• Nazanir
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-07 22:44

Nazanir

Is pappa!

Als ik dit leven overnieuw zou mogen doen, met kennis van mijn leven. Zou ik alles hetzelfde doen.

Korte samenvatting/toelichting: Ik heb een kutleven gehad tot een jaar of 21/22 Heb ook 3.5 jaar in therapie gezeten (psycholoog, etc), dus een pretje was het echt niet.

Wel is het zo, dat ik heel erg gelukkig ben in mijn leven, zoals het nu is. Ik ben anderhalve maand geleden getrouwd. mijn vrouw is inmiddels 7 maanden zwanger, we hebben een mooi huis, 2 leuke katten. Dat zou ik echt nergens voor willen inruilen. Maar waarschijnlijk ook, omdat ik het nu in perspectief kan plaatsen.

Als ik dezelfde persoon zou zijn, en ik mocht het over doen, deed ik het precies hetzelfde.

Mag ik ervan uitgaan dat ik dat ik dezelfde persoon zou zijn? Zo ja, wat voor zin heeft dit. Ik ga een heel nieuw leven in, met mijn bagage, maar een andere wereld. Immer, technologie gaat voort, de wereld veranderd, en ik ben op een andere plek in een nieuw leven. Heeft het dan nog echt zin mijn vorige leven te herinneren? Zeker als dat in schril contrast staat: stel je was bijzonder gelukkig in je vorige leven, maar je leeft nu in armoede/honger. Dan zal je jezelf de hele tijd er aan herinneren hoe goed je het wel niet had. Op deze manier kan je leven toch een stukje onaangenamer worden.

Als je je leven niet herinnered, ben je ook niet meer dezelfde persoon. Je zal voor nieuwe situaties gesteld worden, waar andere keuzes voorgeschoteld worden. Misschien had je in je vorige leven voor A gekozen, maar kies je onder de nieuwe/andere omstandigheden voor B. Als je nu in de armoede/honger komt is dat niet zo erg meer, je hebt geen vergelijkingsmateriaal.

@NitroX infinity, het lijkt me wenselijker niets te herinneren, maar je zult niet dezelfde persoon zijn. Al zou je precies dezelfde persoon zijn, je bent in een andere omgeving in een ander tijdperk. Je zult niet dezelde keuzes voorgeschoteld krijgen als in je vorige leven. Hierdoor zal je je anders gaan ontwikkelen en uiteinlijk ook een ander persoon zijn.

Het zijn niet zozeer de keuzes je die maken tot wie je bent, noch de gebeurtenissen die je overkomen. Het is hoe je met die keuzes/gebeurtenissen omgaat die je maken tot wie je bent. Omdat jij geen invloed hierop kan uitoefenen, zul je dingen doen, die je misschien anders niet had gedaan.

-

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Als ik 90 zou zijn en een fijn leven heb gehad, zou ik de gok niet wagen om nog een keer te leven en dan de kans te lopen een rot leven te hebben. Als ik 90 zou zijn en niet tevreden zou zijn over mijn leven zou ik het juist eerder doen, dan heb je meer kans op een leuker leven dan je nu hebt gehad.

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12 09:02
Ga je ervan uit dat je ook in dezelfde beginsituatie terechtkomt, los van het feit of je je daarvan bewust bent? Dus dezelfde ouders, sociale omstandigheden, enz. ? Dan zou ik het wel eens willen proberen. Waarschijnlijk zou ik het ook wel proberen als dat niet het geval was: uitgaande van mijn persoonlijke beginsituatie schat ik de kans dat de nieuwe situatie beter is toch groter in.

Ik hou wel van de idee dat ik bepaalde keuzes opnieuw zou kunnen maken en dan voor precies het tegenovergestelde kiezen. Als ik daar zo over nadenk zou mijn leven wel anders zijn, maar niet noodzakelijk slechter. Wat als ik bij een flinke ruzie met mijn vriendin het niet goed had gemaakt en we met elkaar gebroken hadden? Dan was ik nu waarschijnlijk niet met haar getrouwd en hadden we samen niet twee kinderen gehad, maar de mogelijke andere wendingen die mijn leven toen had kunnen nemen zijn niet slechter te noemen.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Ik zou het zo weer doen. Omdat ik weet van mijn leven, ook al ben ik nu pas 20, er meer ligt. Je kan altijd iets toevoegen aan de wereld zoals die bestaat, en dat zou ik later zo weer doen. Hetzij in een andere invulling.

Als je het hebt over, zelfde situatie hetzelfde doen etc. Stel dat je er dan voor kiest om NIETalles opnieuw te doen, want het zou toch hetzelfde zijn, vraag jezelf dan eens af... wat gebeurt er dan als ik er niet was?

Daarom zou ik het dus weer doen, omdat er mensen zijn die ik heb kunnen helpen gelukkig, en zij mij ook. Daar ben ik dankbaar voor.

All-Round nerd | iRacing Profiel

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11 21:57
Het punt is dat de kans dat je ergens in een van de door de TS genoemde situaties terecht kan komen en dat die kans zeer aanwezig is. Wij hebben het immers erg goed in ons landje :)

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
tjtristan schreef op zondag 20 februari 2011 @ 16:29:
[...]

Als je niks meer weet van je vorige leven, ben je ook dezelfde persoon niet meer dus dan is de hele vraag irrelevant.
Beetje kort door de bocht vind ik, maar goed. Het is ook niet zo'n bijster interessante vraag natuurlijk.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Tuurlijk zou mooi zijn je hebt het leven gehad en je krijg de kans om opnieuw een leven te leiden.

je leven - keus - opnieuw leven - keus - opnieuw leven. Leuk loopje.

Dat zal je nooit weten maar je krijgt wel een kans om opnieuw te leven. Zou dan zelf wel de gok wagen en heb dan kan ik tenminste een vergelijking maken van welk leven is beter :P

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-12 17:22
Het gaat in basis om de vraag of het einde van het leven iets toevoegt, of er dan wat gebeurt of juist niet. Hele geloven hebben dat als een van de key elements in het geloof opgenomen. De keuze van mensen zal dus met name daar vanaf hangen.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-12 16:58

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik neem even twee dingen aan die niet duidelijk in de premisse vermeld zijn:

1) Het nieuwe leven is een nieuw leven "at random", dus je hebt de grootste kans om ter wereld te komen in Afrika, Zuid-Amerika, India of Indonesië omdat daar de meeste baby's worden geboren.

2) Tijdens het nieuwe leven behoud je al je herinneringen van je eerste leven.

Ik zou dan volmondig JA zeggen. Ik heb tegen de tijd dat ik 90 ben hopelijk een voldaan leven gehad in het individualistische rijke Westen. Ik heb echter ook wat ervaring gedaan met de cultuur in derde-wereld-landen en die spreekt mij om verschillende redenen ook heel erg aan. Veel minder individualistisch, veel simpeler en eenvoudiger. Ik zou er direct voor tekenen om een tweede leven daar mee te maken, ondanks alle risico's die het met zich meebrengt om in die gebieden geboren te worden (kindersterfte, AIDS, slechte gezondheidszorg, armoede, oorlog...) Ik heb nu het voorrecht om in Europa geboren te zijn. Maar ik zou de wereld best eens willen zien vanuit de ogen van een derde-wereld-bewoner.

Het zelfde leven weer over doen (als premisse 1 wegvalt) lijkt me weinig nuttig. Ik heb veel fouten gemaakt in de 33 jaar dat ik nu op aarde rondhobbel, maar al die fouten hebben me geleid naar waar ik nu ben. Aan de ene kant zou ik best wel een aantal fouten willen repareren, vooral fouten waardoor ik anderen leed heb aangedaan, maar aan de andere kant is alles zo ook wel vergeven en misschien ook vergeten.

Als premisse 2 wegvalt heeft het ook weinig nut. Behalve wanneer je bijvoorbeeld na dat tweede leven wel de kennis en ervaring van beide levens zou kunnen combineren...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Hell no geen nieuw leven! Ongeacht mijn huidige of whatever er komen gaat. Even heeeeel kort door de bocht: ik heb niet om mijn huidige leven gevraagd en zal zeker niet om een nieuwe vragen!
Het hele principe van "zijn" vind ik bovenmatig vermoeiend en heb daar verder geen behoefte meer aan!

En nee, ben niet suïcidaal of iets anders neerslachtigs, maar 1 keer is genoeg voor mij!

Verwijderd

Hangt helemaal van de voorwaarden af hoe je terugkomt.
Willekeurige plek zonder kennis van nu (zeg maar helemaal overnieuw beginnen vanaf 0), nee dank je.
Mochten er wat leuke voorwaarden bij kunnen, of mag jezelf nog wat invullen... geen probleem :)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2011 13:09 ]

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12 10:48
Ik zou de gok wel willen wagen, maar vraag me wel af of dat over een jaartje of 60 nog steeds het geval is. Misschien ben ik dan we luitgeleefd.

Wat ik verwacht bij deze vraag is dat mensen die een goed/leuk leven hebben gehad de "gok" gaan nemen en dat mensen die een zwaar leven hebben gehad er een eind aan willen breien met 1 leven.
Bij de hypothese dat mensen een plezierig leven achter de rug hebben zullen er dus ook meer mensen zijn die nog wel een keertje willen (/durven).

Aanvullend: Volgens mij hoeft iemand met het down syndroom niet ongelukkig te zijn, net als mensen in armere streken.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Pagina: 1