Ik, jij, wij hebben het hopelijk allemaal naar ons zin in ons leven. Voor het gemak neem ik maar aan dat de meerderheid van de mensen "tevreden" is met hun leven: het aantal zelfmoorden ten opzichte van de gewone sterftecijfer ligt immers vele malen lager. Toch is voor velen het leven soms gruwelijk: in het leven loop je tal van risico's waarmee sommigen gelukkig nooit te maken krijgen, maar anderen wel. Van een leven lang doorbrengen in extreme armoede t/m onterecht een levenslange gevangenisstraf in een onderdrukkende regime en het omkomen in natuurrampen t/m het geboren worden met aandoeningen als het downsyndrome. noem maar op.
Stel je bent 90 en je kunt hopelijk terugkijken op een fijn leven. Je krijgt de kans aangeboden om opnieuw te gaan leven: maar je weet niet of je leven dan net zo fijn zal zijn. Er bestaan reële risico's omdat leven in de bovengenoemde situaties (en anderen) door te brengen. Wat zou jij kiezen? Zou je de "gok" wagen ondanks alle "risico's" of zeg je het is nu wel mooi geweest, ik heb fijn geleefd en laat mij nu maar lekker rusten. Ik heb geen zin om straks het risico te lopen op te groeien in extreme armoede, in oorlog, met een bepaalde beperking enz.
Stel je bent 90 en je kunt hopelijk terugkijken op een fijn leven. Je krijgt de kans aangeboden om opnieuw te gaan leven: maar je weet niet of je leven dan net zo fijn zal zijn. Er bestaan reële risico's omdat leven in de bovengenoemde situaties (en anderen) door te brengen. Wat zou jij kiezen? Zou je de "gok" wagen ondanks alle "risico's" of zeg je het is nu wel mooi geweest, ik heb fijn geleefd en laat mij nu maar lekker rusten. Ik heb geen zin om straks het risico te lopen op te groeien in extreme armoede, in oorlog, met een bepaalde beperking enz.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2011 21:37 ]