Baxandall toonregeling via pc met een microcontroller

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben sinds vandaag nieuw op dit forum dus ik zal me een beetje kort voorstellen. Ik ben Gunther VG, ik woon in Kapellen, ben 19 jaar en volg Elektronica-ICT op het De Nayer Instituut te Sint-Katelijne-Waver. Ik zit daar tevens ook op kot.

Nu to the point, we krijgen dit semester een vak 'Project ICT 1', in dit vak is het de bedoeling per 2 of alleen een waardig project te ontwikkelen waarbij minstens een programmeerbaar component komt kijken. Nu dacht ik met een medestudent om Baxandall toonregeling te maken. Voor de gene die dit niet kennen staat er op de volgende site wel wat uitleg:
http://gilmore2.chem.northwestern.edu/projects/equal_prj.htm

Het gaat vooral over de passive 2-bank baxandall. Hiermee is het dus mogelijk om de treble en de bass te regelen van muziek. Omdat dit vrij simpel is hebben we er een extra bijgevoegd. Namelijk de 2 potentiometers te vervangen door digitale potentiometers (Dallas DS1866). Deze worden dan aangestuurd door een microcontroller (ADuC832) die op zijn beurt wordt aangestuurd door 2 eenvoudige sliders op de pc die gemaakt zijn in VBA.
Afbeeldingslocatie: http://img337.imageshack.us/img337/8343/blokschema.jpg

Tot zover het idee, nu de uitwerking nog. We gaan in de loop van volgende week er mee beginnen, bestellen componeten etc.. Dus ik zal dit topic zeker nog updaten.

Mijn vraag voor nu al, heeft er misschien al iemand ervaring met deze toepassing, of iets soortgelijks? En heeft er iemand ervaring met de Dallas DS1866 potentiometer? Deze is namelijk logaritmisch, dus we zouden een voorschakelweerstand hier voor moeten gebruiken, omdat deze per stap 5db verandert. Dit is dus nogal redelijk veel voor geluid. En weet er iemand misschien een goed simulatiesoftwarepakket zodat we kunnen simuleren welke voorschakelweerstand we zullen moeten gebruiken?

De bedoeling van dit topic is grotendeels feedback van jullie (liefst opbouwende en geen nutteloze commentaar). En om mensen die hiervoor geïnteresseerd zijn ook verder te helpen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik heb niet heel je link gecheckt over Baxandall etc. Maar ik kan wel zeggen dat digitale potmeters meestal meer ruis introduceren. Iets om rekening mee te houden mijn inziens.
Verder heb je het over een voorschakelweerstand omdat de potmeter logaritmisch is. Die redenering zie ik niet helemaal.
In de link die je stuurde stonden een aantal complete schema's, sommige met lineaire en andere met logaritmische potmeters. Alle potmeters gaan van (vrijwel) 0Ohm tot maximum, alleen hoe ze daar komen verschilt dus(lineair/logaritmisch). De reden waarom dan een logaritmische potmeter speciaal een extra voorschakelweerstand nodig zou hebben en een lineaire versie niet is mij dan duidelijk, misschien dat je daar iets meer over kunt vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij het kiezen van een potentiometer hebben we er op gelet dat we 1 ic kunnen gebruiken waar de 2 digitale potentiometers inzit. Ons oog is dus gevallen op de DS1866 omdat we deze ook op onze school kunnen bestellen. Het enige nadeel is dat deze per stap 5db verandert, wat dus veel is. Aangezien er niet oneindig veel frequenties zijn die hoorbaar zijn, zoude deze grote stappen nogal veel verschil maken.
Dus bijvoorbeeld als ik op de pc de slider 1stap verhoog zou dit een te groot verschil maken op de muziek. Dit willen we dus vermijden, dit willen we doen door hier een voorschakelweerstand voor te plaatsen, zodat een verschil in de potentiometer geen te groot effect zal hebben, dus we zouden meer kunnen fijnstellen.

Als dit klinkt als volledige nonsens mag je het gerust ook zeggen :p .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
Ik dacht dat je een schema van de link zou kopiëren maar dan met een digitale potmeter.
Als daar een logaritmische pot is gebruikt en je gebruikt een voorschakelweerstand veranderd de totale weerstand niet meer logaritmisch, wat vooral bij het minimum bereik van de potmeter een behoorlijke afwijking kan geven. Dit geldt in zekere mate ook voor een lineaire potmeter met voorschakelweerstand, maar daar is de afwijking meer verspreid.

Het feit dat je stappen te groot komt dat doordat de potmeter eigenlijk een verkeerde waarde heeft of gewoon te weinig stappen? Als je namelijk nooit meer dan 30% ofzo zult gebruiken kun je misschien naar een exemplaar met een lagere waarde kijken of misschien enkele andere componenten aanpassen(zoals je zelf al oppert met een voorschakelweerstand).

Ik zou als ik jou was eerst gaan kijken wat je nu werkelijk wilt gaan maken als schema en niet gelijk naar de componentkeuze toestappen. je maakt immers een complete schakeling die een bepaalde functie moet hebben en niet een schakeling met componenten en hoopt er dan iets zinnigs uit te persen. Dat lijkt omgekeerd ontwikkellen mijn inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@2xhaas:

Het is de bedoeling om het schema van de link over te nemen, maar zoal je zegt met een digitale potentiometer.
Van die voorschakelweerstand heb je gelijk, zal inderdaad geen nut zijn omdat zoals je zegt deze dan niet meer logaritmisch werkt. Het eigenlijke probleem zit hem bij de digitale potentiometer. Deze heeft per stap een verandering van 5dB. Dit is heel veel, toch zeker voor geluid. Dus het probleem zal zijn dat per stap het geluid imens verandert, waardoor we geen vloeiende bass of treble verandering zullen kunnen horen.

Weet je misschien een andere digitale potentiometer van 100k die niet te veel db's verschil geeft per stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:52
Zoek eens op farnell ;). Dan krijg je bijv de AD5231 welke volgens mij wel moet voldoen. Heb je alleen wel maar 1 kanaal. Wel instelbaar in 1024 stapjes...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Kun je ipv spanning geregeld doormiddel van een potmeter geen PWM signaal van je uC gebruiken? Als je dat met een kleine condensator filtert heb je een regelbare spanning met 255 stappen (meer dan nodig voor vloeiend).
Heb je gelijk je PWM code en ingewikkelheid, bovendien kun je allemaal beveiliging en regeling inbouwen in je uC programma :)

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Maar er gaat geen voedingsspanning door die potmeters maar een audio signaal... Dat gaat dus niet...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@DP kunst: Die potmeter ziet er inderdaad goed uit, het enige nadeel en probleem is dat die per stappen van 6dB gaat, wat dus nog ergers is dan de voorgaande.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2011 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
wat ik zo uit de datasheet op kan maken is die +- 6dB stappen één van de mogelijke voorinstellingen en kun je hem ook gewoon als logaritmische potmeter gebruiken met 1024 tussenstappen... lijkt me niet dat ie met 1024 stappen +- 6dB doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deze ziet er nog al ingewikkeld uit? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na het nog verder zoeken hebben we besloten om volgende schakeling te gebruiken:

http://www.circuitsonline...streble-toonregeling.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
De AD5231 lijkt me wel geschikt. Is ook nog eens non-volatile; hij onthoudt de laatste stand, wat je denk ik ook wil. Je kunt deze gebruiken in je schema van circuitsonline, je sluit A,B en W dan aan op de plaats van de normale potmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
we hebben voor de ds18030 gekozen
http://be.farnell.com/max...-100k-18030-5v/dp/1306349

Iemand ervaring met de aansturing van serial en 2-wire?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
Lijkt wel heel veel op i2c als ik het zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad, is ook i2c. Al ervaring mee iemand?
Pagina: 1