Toon posts:

Pieptoon moederboord, DMI data?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mede Tweakers,

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Sind een week heb ik een nieuw MB (S1155 p8p67 Deluxe) en (CPU i7 2600K) aangeschaft en sindsdien heb ik last van een hele hoge pieptoon. De piep is niet constant, hij haperd laat maar zeggen.

Het komt van links boven me MB. Heb de volgende zaken al uitgesloten.

1. Voeding ( heb mijn voeding aan een ander systeem gehangen)

2. CPU en case fans.

3. Hardeschijven.

4. Videokaart.

Heb ook met AIDA64 even gezocht naar foutmeldingen en die geeft 1 waarschuwing;

Waarschuwing: De juistheid van de DMI data kan niet worden gegarandeerd.

Kan dit er iets mee te maken en hebben? en/of is het misschien een bios instelling?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, in ieder geval bedankt!!

MvG, Nick

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:11
Lijkt me een vorm van Coil Whine? Piepende condensatoren.

Verwijderd

Topicstarter
kan ik dat misschien zelf testen?

Verwijderd

Neem een lege keukenrol en zet die aan je oor, vervolgens zweef je over het mobo heen en kan je heel goed pinpointen waar het geluid zit. Dan gaan kijken welk onderdeel de veroorzaker is.

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Al geprobeerd C1E uit te zetten in de bios?

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Topicstarter
Heb al geluisterd, het komt zeker van mijn moederboord (links boven). in ieder geval bedankt voor de tip KeDeShCh ga ik zo gelijk eens proberen!

Wat houd C1E precies in Digital-DNA? BvD voor je reactie!

Verwijderd

Topicstarter
Heb C1E uitgeschkeld en het geluid is nog steeds aanwezig helaas! in ieder geval bedank! ;-)

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:11
Is dit altijd aanwezig, of enkel als je je pc onder load zet?

Verwijderd

Kijk even in je BIOS of je auto fancontrol van je CPU op PWM of op Voltage staat.

Staat ie op PWM, zet hem dan eens op Voltage en zie of het dan ophoudt.

Verwijderd

Topicstarter
Het geluid is altijd aanwezig, maak niet uit of ik de pc belast of niet.

Ik heb net 20 min gezocht in het bios kan alleen die optie niet vinden helaas, kan je mij miscchien zeggen waar dat meestal staat?

Kan iemand mij misschien vertellen wat dit inhoud? en/of het probleem hier mee te maken kan hebben?

Ik kan er op google vrij weinig over vinden.

in ieder geval bedankt voor de reacties tot zo ver!! ;-)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2011 23:29 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 23:25:
[...]
Ik heb net 20 min gezocht in het bios kan alleen die optie niet vinden helaas, kan je mij miscchien zeggen waar dat meestal staat?
[...]
Bij mij staat ie op het het BIOS-scherm waar ook alle temperaturen/voltages worden aangegeven [maar ik heb een Gigabyte bord].

Klinkt overigens wel als dit probleem. Want ik had exact hetzelfde na installatie van mn nwe bord. Het is een soort jankend gepiep als ik het me goed herinner.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2011 11:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja precies, en het zit ook echt bij mijn CPU fan in de buurt! Ik ga nog eens goed zoeken in het bios!

Bedankt! Ik laat het nog even weten hoe het is afgelopen! ;-)

Verwijderd

Vergeet mijn posts. Ik heb eventjes online het manual van je mobo doorgelopen, maar de opties die ik bedoel heb jij niet; althans ik kon ze niet vinden in het manual. En ik weet niet hoe eea bij een Asus mobo is geregeld als je eventueel voltage-aangestuurde ventilatoren hebt ipv pwm aangestuurde.

Sorry, maar ik dacht echt te weten waar het aan lag.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2011 00:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net nog even in het bios gekeken maar het staat er inderdaad niet in haha! Geeft niks, kan jij ook niet weten van te voren! Ben allang blij dat je me wou helpen! in ieder geval bedankt voor je moeite! ;)

En ik laat het nog weten als ik het gevonden heb, want er moet een verklaring voor zijn! Maar ben toch bang dat het piepende condensatoren zijn wat Spaiker al eerder aangaf.

Haal morgen even me MB er uit dan kan ik wat beter luisteren!

Gr. Nick

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Trek de fan anders 's los, dan weet je of het daar aan ligt of niet, is niet erg voor eventjes.

Reden voor mij om een Gigabyte mobo te nemen was ook de mogelijkheid deze nog ouderwets te kunnen instellen op voltage controlled fan speed. PWM fan's kunnen idd piepen, maar ze doen het niet allemaal.

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Topicstarter
Had al me fan's er al een keer uitgetrokken, net weer even me cpu fan maar de pieptoon blijft helaas! kan in ieder geval weer iets afstrepen, Thnx!!

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:51
Ik zou zeggen, bel naar saus en vraag het hun, dat lijkt mij het makkelijkst, s6 ermee

• X-DJiNn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04:43

X-DJiNn

Knooier !

Is het echt een mechanisch piep geluid ?

Of zou het kunnen dat het via de speaker komt ? (Misschien toets die blijft hangen op je toetsenbord.)

SE5K-RWB // 20x S500 Optimizers // 20x 455WP Longhi / 10x Oost / 10x West // Totaal 9100WP // Marstek Venus E3.0 5,12kWh // Mikrotik RB5009UG+S+ // Mikrotik hEX E50UG // Mikrotik cAP ax

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:26

Dark

who tweaked the light?

Heb ook met AIDA64 even gezocht naar foutmeldingen en die geeft 1 waarschuwing;

Kan dit er iets mee te maken en hebben? en/of is het misschien een bios instelling?
Nee dat heeft er niets mee te maken, de DMI is een stukje waar de fabrikant of bouwer van de pc zelf data in kan zetten, dus ook data die kant nog wal raken, vandaar dat aida niet kan garanderen dat wat daar staat juist is, het kan slechts lezen wat erin gezet is. Het is dus geen probleem met de pc.

btw help zoeken op de engelse error al een stuk beter dan op de nederlandse: http://www.google.com/sea...data+cannot+be+guaranteed

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga morgen ook eens met asus bellen inderdaad, had alternate al gebeld maar die hadden die klacht nog nooit gehoord haha... yeah right!!

@X-DJiNn,

Het is echt een mechanische piep, het komt van het moederboord ( links boven bij de processor in buurt)

Ik ben eigenlijk (misschien) wel iets belangrijk vergeten te melden, hiervoor had ik een msi MB msi p67a-gd65 die had een soort gelijke piep toon en als ik de OC Genie functie gebruikte was het weg. Met dat boord had ik ook blue screens en spontane reboots. Alternate heeft hem getest en toen ook als defect ingenomen! Heb in de ruil daarvoor dit asus boord gekozen. Het systeem loopt nu wel echt stabiel, alleen op de piep na dan.

Heb net even in het bios naar de voltages gekeken van de CPU en die verspringen wel eens achter de comma, is dat normaal?

@ Dark

Bedankt voor de uitleg, zal in het vervolg ook eens in het engels googlen inderdaad, veel meer hits ;-)
Pagina: 1