Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gctwnl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-11-2022
In 2006 kochten wij onze eerste flat screen: een Panasonic TH37PV70 Plasma. Niet full HD, maar gezien formaat en kijkafstand was dat ook nog niet nodig. Eenmaal in huis was er één enorm negatieve ervaring: hoe de ogen reageren op dat digitale gedoe, vooral met bewegend beeld. Vooral bij horizontaal bewegende tekst (denk aan aftiteling NOVA indertijd) zag je alles dubbel of drievoudig. Bij de (kleinere) CRT ervoor was dat nauwelijks een probleem geweest. Om het te testen heb ik een filmpje gemaakt dat ik sindsdien enkele keren bij vrienden en in winkels heb uitgeprobeerd, en het resultaat was altijd hetzelfde: hopeloos.

Een jaar geleden verscheen er opeens een kapotte verticale lijn in onze Panasonic en ben ik eens gaan kijken naar iets nieuws. Ik ben (omdat ik me zo erger aan dat visuele effect) maar eens met mijn filmpje op een rustige ochtend de lokale Media Markt in gegaan en heb toen met een medewerker een hele hoop TV's aan het filmpje onderworpen. Het resultaat was opvallend: alleen de toen net nieuwe Sony's met 200HZ Motion Flow Pro bakten er iets van (waren zelfs perfect). De rest was knudde. Ik herinner me b.v. een Panasonic die het eerste stukje nog aankon, maar zodra je wat verder in de test sequence zat, gaf hij het gewoon op. Alleen de Sony HX800 deed het goed. Toen maar besloten: de volgende wordt een Sony met 200Hz Motion Flow Pro.

Maar twijfel was er ook. Want de kijkhoek was niet briljant, om maar eens wat te zeggen.

(Overigens, het test filmpje staat op ftp.nluug.nl in de directory pub/av/gwvideotest in DVD image en in MP4.

Inmiddels is er een tweede storende lijn in de Panasonic verschenen, dus het wordt toch tijd voor iets nieuws. Na het lezen van de uitgebreide review hier op Tweakers ben ik toch weer gaan twijfelen. Want daar stonden die dingen waar ik na kijken al aan was gaan twijfelen en nog meer.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar tips. Want er moet inmiddels toch een TV bestaan die de volgende dingen goed doet:
- sample&hold effect effectief onderdrukken (als in 200Hz Motion Flow Pro), m.a.w. een goede prestatie met mijn testfilmpje
- goede kijkhoek
- goede zwarten (dus LCD met full led of plasma)
- goede kleuren
- 40 of 46 inch

Hoewel de HX800 op de eerste en laatste scoort, twijfel ik erg over die andere drie. Wie zijn de top-spelers vandaag de dag? Naar welke TV's moet ik toch zeker gaan kijken in het topsegment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Ben je onlangs al eens met het testfilmpje een winkel binnen gelopen? Er staat namelijk weer een compleet nieuwe lijn ten opzichte van een jaar geleden.

Veel types van allerlei merken hebben tegenwoordig LED en 200 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-09 14:08

mr.paaJ

generatie cmd+z

Hoeveel fps moet het zijn? 50hz uit m'n mac mini naar panasonic 42v20 doet inderdaad rare dingen als de dingen langs elkaar bewegen ( frame creation aan), langzaam gaat het best ok, en cirkels lijkt hij beter te pakken. Helaas snapt hij .m4a niet via USB.

Dit zijn wel artifacts die ik in het 'echt' nog nooit ben tegen gekomen trouwens...

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gctwnl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-11-2022
Het feit dat je dubbele of zelfs driedubbele tekens ziet bij horizontaal bewegende tekens is voor zover ik weet een effect (sample & hold) dat door het menselijk visueel systeem (HVS) wordt veroorzaakt en niet zozeer door de TV. Maar TV's kunnen methodes bevatten die dit kunnen bevechten, zoals de Motion Flow PRO van Sony of IFC van Panasonic. Er zijn diverse technieken, zoals geïnterpoleerde frames en het toevoegen van zwarte frames. Meestal hebben de technieken ook artefacten als gevolg.

Toen ik een jaar geleden keek bakte Panasonic 600Hz er niets van, en was eigenlijk alleen 200MHz Motion Flo PRO van Sony goed. 100Hz Motion Flow PRO van een andere Sony die daar stond was bijvoorbeeld niet goed genoeg.

De MP4 stuur ik vanuit iTunes naar mijn Apple TV (2de generatie) en laat het ook goed zien. Ik heb ook maar weer eens wat reviews van Panasonic NeoPDP opgezocht (vanwege kijkhoek en kleur/zwart kwaliteit), maar dan lees je toch weer behoorlijk wat bezwaren (zoals hoge latency, dus niet geschikt voor games).

Ik moet maar weer eens op een rustig moment terug naar de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-09 14:08

mr.paaJ

generatie cmd+z

Geen last van latency hoor, maar speel voornamelijk GT5. Normale bewegende titels op zwart, dus niet die tegengestelde uit je test, doet hij trouwens wel gewoon perfect.

Misschien nog geen perfecte TV, maar ik zou hem voor geen goud inruilen voor een full LED.

[ Voor 21% gewijzigd door mr.paaJ op 19-02-2011 22:27 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep