[Bootcamp] Partitionering wil niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hallo,

Ik wilde vandaag/gisteren BootCamp gebruiken om mijn hardeschijf in twee partities op te delen om zo windows 7 te kunnen installeren (voor het gamen). Bij het partitioneren van de hardeschijf geeft BootCamp steeds de foutmelding dat sommige bestanden niet kunnen worden verplaatst en dat ik een volledig backup moet maken en dan een reinstall.

Uiteraard doe ik die liever niet, dus was ik benieuwd of iemand wist hoe ik kan uitvinden welke bestanden roet in het eten gooien? Als jullie mij aanraden om maar braaf die reinstall te doen: Hoe weet ik zeker dat al mijn bestanden en instellingen (ook third-party apps) etc terugkomen? Als in: 100% indentiek.

Alvast bedankt voor jullie hulp,
Aloys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Time-machine backup maken, OSX opnieuw installeren en na installatie alles terugzetten (krijg je scherm voor of je dat wilt ja of nee).

Wat jeo ok kan doen is in "schijfhulpprogramma' je schijf laten controleren en herstellen, en ook bevoegdheden controleren en herstellen. Probeer daarna nog eens je schijf te partitioneren.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-08 23:12
Ik heb dit vroeger ook wel eens gehad en toen heb ik wat met het schijfje van Snow Leopard gedaan.. Geen reinstall maar iets opschonen volgens mij bij schijfhulpprogramma, hopelijk kan iemand mij aanvullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
@Pixeltje: controleren en herstellen van de hdd en de bevoegdheden heb ik ook al geprobeerd. Als ik voor die backup ga, moet ik dan een nieuwe volledige backup laten maken of kan ik gewoon de huidige backup gebruiken? Ik heb bij Time Machine geen bestanden/mappen uitgesloten.

Overigens moet ik dan dus wel OSX eerst opnieuw installeren?

@ChrisAB: Ik vermoed dat je bedoeld, controleer schijf in schijfhulpprogramma en als dat fouten geeft. Opstarten met cd en herstel schijf doen. Bij de opstartschijf kan dat namelijk niet, omdat deze in gebruik is.

[ Voor 24% gewijzigd door Aloys op 18-02-2011 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Als je een backup hebt van alles (lees: bestanden, programma's, instellingen etc.) wat de stadnaard instellingen van Time machine zijn, kun je OSX oopnieuw installeren en dan je time machine terugzetten. dan is je mac precies zoals je die nu hebt.

Als je OSX gaat installeren, zorg er dan voor dat je tijdens de installatie de schijf wist. Dan is alle data eraf en wordt de partitietabel opnieuw geschreven. Dat zou je probleem op moeten lossen.

eht wissen van je schijf tijdens de installatie doe je in het voorscherm van de installatie: daar heb je bovenin het scherm je vertrouwde balk met een kopje "hulpprogramma's". Klik daar op, kies voor 'schijfhulpprogramma' en wis je harde schijf.

Doe dit dus alleen als je zeker weet dat je backup in orde is. Als je daaraan twijfelt kun je altijd een nieuwe backup maken van je time-machine.

Als je de schijf waar je backup opstaat aansluit kun je die openen in finder, naar de map 'latest' navigeren en daar zie je dan de mappenstructuur zoals dien u ook op je mac staat. Dan kun je even rondneuzen en kijken of je programma's ook op je time machine staan.
Aloys schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 15:20:

@ChrisAB: Ik vermoed dat je bedoeld, controleer schijf in schijfhulpprogramma en als dat fouten geeft. Opstarten met cd en herstel schijf doen. Bij de opstartschijf kan dat namelijk niet, omdat deze in gebruik is.
Dat is overigens niet waar; als je osptart vanaf de cd kun je met schijfhulpprogramma je schijf controleren en herstellen zonder problemen. Als je vanaf de Cd boot kan het schijfhulpprogramma de 'macintosh HD' unmounten en herstellen. Wat je dus ook nog kan proberen zonder OSX oonieuw te hoeven installeren.

het behoeft overigens altijd aanbeveling dat je zorgt voor een goede backup. Mocht er onverhoopt iets misgaan is er niets aan de hand.

[ Voor 25% gewijzigd door Pixeltje op 18-02-2011 15:29 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Ik heb de programma's wel op de backup staan, maar niet in latest. Zou dat komen door de incremental backups?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ja dat kan. "latest" is ook maar een snelkoppeling naar de laatste backup die gemaakt is. Waar je je programma's hebt gevonden, staan daar alle programma's in die je nu ook gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Ja.

Overigens heb ik nu de controleer schijf geprobeerd. Hij bevat fouten en moet gerepareerd worden, dus ik ga maar een een reboot doen met de dvd en een reparatie proberen zoals ChrisAB voorstelde.

Ik laat weten hoe het ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Prima, succes!

[ Voor 3% gewijzigd door Pixeltje op 18-02-2011 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Inmiddels ben ik klaar met het herstellen, dat is gelukt. Er waren een aantal problemen met directory-indices , maar hij was volledig hersteld volgens Schijfhulpprogramma.

Ik heb nu weer BootCamp Assistent aanstaan, het gaat alles behalve snel, maar hij is al veel verder dan eerst. Ik heb dus alle vertrouwen dat het nu goed komt :)

Update:
Toch weer een bestand dat niet verplaatst kan worden |:( . Ik ga maar eventjes een schone volledig backup maken met Time Machine. Dat kan gewoon met de standaard instellingen? En dan moet ik maar eventjes bezig, jammer van de middag:P

Update 2:
Inmiddels heb ik mijn schijf maar geformatteerd de laaste backup wordt weer teruggezet. Ik ben benieuwd of alles goed zal gaan.

[ Voor 36% gewijzigd door Aloys op 18-02-2011 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Backup is succes overgezet, maar mijn macje besluit gewoon niet te booten. Hij blijft maar het Apple logo weergeven en het draaiende cirkeltje.

Ik heb deze pagina's al doorgenomen, maar geen resultaat:
http://support.apple.com/kb/TS2570
http://support.apple.com/kb/HT1379

Iemand die enig idee heeft hoe ik dit moet fixen? Ik kan namelijk niet zonder mijn laptop :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Gisteravond heb ik alsnog OSX opnieuw geïnstalleerd, maar de schijf niet geformatteerd. Het OS-deel werd dus gewoon overschreven. Nu heb ik al mijn programma's met instellingen nog, maar al mijn instellingen voor OS gerelateerde zaken waren weg.

Met de migratie-assistent heb ik de instellingen voor de muis/tobo/wifi etc allemaal weer teruggehaald. Het enige wat ik nu nog moet aanpassen is mijn Dock (custom) terugzetten en CoolBook opnieuw installeren (deze overschrijft immers een driver). OSX moest ook weer updaten naar 10.6.6, omdat ik 10,6 er overheen had geïnstalleerd.

Uiteindelijk is alles nu weer goed gekomen, maar mijn vertrouwen in Time Machine is toch wel een beetje geschaad. Overigens heb ik inmiddels Windows 7 inclusief drivers ook al voor elkaar. Ik ben blij dat alles weer werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 16:49
Hmm blijkbaar was er ergens een fout die ook ingeslopen was in je TimeMachine backup.... In dat geval had je beter nogmaals OSX kunnen installeren met Erase and install (dus wederom helemaal wissen; overschrijven is echt geen goed idee maar daar was je al achter gekomen waarom) en daarna handmatig je applicaties terugzetten vanaf je TimeMachine backup. En dan je instellingen voor bluetooth en WiFi etc. ook handmatig opnieuw instellen.
Maargoed, gefeliciteerd dat het alsnog is gelukt. Ik ken dit soort middagjes wel, wat bijna nachtwerk wordt en veel zweet in de bilnaad..... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Jammer dat het zo mis is gelopen, ik heb zelf nog nooit problemen gehad met Time Machine, maar kan me voorstellen dat als er in je installatie is mis is, je time-machine dat mee backupped ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o.poulssen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-03-2022
via de intal cd al disk repair gedaan?
dat was bij mij de trick om het te laten werken...

iMac 2020 i7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2024
Aloys schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 15:11:
Ik wilde vandaag/gisteren BootCamp gebruiken om mijn hardeschijf in twee partities op te delen om zo windows 7 te kunnen installeren (voor het gamen). Bij het partitioneren van de hardeschijf geeft BootCamp steeds de foutmelding dat sommige bestanden niet kunnen worden verplaatst en dat ik een volledig backup moet maken en dan een reinstall.
Dit kan ook te maken hebben met een gefragmenteerde harddisk.
Ik heb het ook ooit eens gehad en het probleem was toen in een kwartiertje opgelost m.b.v. iDefrag.
Pagina: 1