Feedback op Koopwijzer Mobiel-OS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 21:02

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Topicstarter
Tweakers.net heeft een functie ontwikkeld, die bezoekers met minder verstand van mobieltjes kan helpen bij het kiezen van een mobiel besturingssysteem. De Koopwijzer mobiele besturingssystemen is vanaf vandaag live.

De koopwijzer is een initiatief van Tweakers.net en is bedoeld als hulpmiddel bij de keuze van een mobiel besturingssysteem. De koopwijzer voor mobiele OS'en is tot stand gekomen op basis van onze expertise en ervaring met de diverse mobiele platforms.

Alle mobiele platforms zijn op een aantal criteria beoordeeld, waarbij objectief is gekeken hoe een bewust platform zich op dat onderdeel verhoudt tot zijn concurrenten. Hierbij hebben we input gevraagd van onze community, wat ons interessante inzichten heeft opgeleverd. Een deel van deze feedback is al verwerkt in deze bètaversie, andere zaken worden mogelijk later nog aangepast.

De eerste groep testers was overwegend positief over de nieuwe functionaliteit, waarbij we vooral tevreden waren over het grote aantal mensen dat meldde dat de uitkomst van deze koopwijzer overeenkwam met hun gedachte.

Om de score zo betrouwbaar mogelijk te maken, wordt op de achtergrond een formule toegepast waarbij de verschillende OS'en per functie een puntenaantal krijgen toebedeeld. De toegekende hoeveelheid punten varieert van 1 tot en met 10. Per OS worden de punten vervolgens opgeteld om tot een eindoordeel te komen. De punten worden toegekend op basis van onze ervaring met en mening over een mobiel OS.

In dit topic verzamelen graag jullie feedback op de werking van het systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilbert de Vries op 18-02-2011 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickDeckard
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-08 13:02
Agenda bijhouden scoort het best op de Blackberry (omwille van de ondersteuning voor zakelijke gebruikers - lees Exchange) terwijl er duidelijk gesteld wordt dat Android en iOS via ActiveSync eveneens prima met Exchange samenwerken.

Lijkt me dus dat Android en iOS hier de topscore zouden moeten krijgen, of toch minstens op dezelfde hoogte als de Blackberry zouden moeten eindigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenlord
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-07 21:15
Ik kan RickDeckard bijtreden. Misschien moeten de onderdelen per functie toch ook zichtbaar gemaakt worden voor wie dat wenst. Er wordt bvb nergens gesproken over ondersteuning voor calDAV (shared calendars op basis van iCal), noch over ondersteuning voor IMAP/POP3 (dit wordt onder 'mailen en SMS' samengenomen).

Ik vind het een goed initiatief, maar een poweruser (en zo zouden er toch wel wat moeten zijn onder tweakers), zal al snel op zoek gaan naar een specifieke functie (in mijn geval bvb voornamelijk IMAP(S) en calDAV), en dat kan met deze koopwijzer niet worden uitgemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:15

Rannasha

Does not compute.

zenlord schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 14:14:

Ik vind het een goed initiatief, maar een poweruser (en zo zouden er toch wel wat moeten zijn onder tweakers), zal al snel op zoek gaan naar een specifieke functie (in mijn geval bvb voornamelijk IMAP(S) en calDAV), en dat kan met deze koopwijzer niet worden uitgemaakt
De koopwijzer lijkt mij ook niet bedoeld voor powerusers met specifieke eisen, maar eerder voor beginners in de smartphone-wereld die alleen wat standaard dingen willen doen.

Wat mij trouwens opviel op de uitleg pagina is dat behalve op het onderdeel muziek luisteren, Android altijd minstens net zo hoog scoort als iOS en regelmatig hoger. Dat betekent dus dat vrijwel niemand een iOS advies zal krijgen. Nu kan mij dat als Android gebruiker niet zo heel veel schelen, maar ik weet niet of het een 100% gerechtvaardigde kijk op de zaak is.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De beoordeling bij agenda is inderdaad wat inconsistent. Bij Android en iOS gaat het over de synchronisatie-mogelijkheden (en dan alleen via de cloud), terwijl bij Blackberry de gestroomlijnde applicatie wordt geroemd. Je zou in feite onderscheid moeten maken tussen het gebruiksgemak van de applicatie en de synchronisatie-mogelijkheden.connectiviteit

Eigenlijk is platform/synchronisatie-ondersteuning en externe sowieso een beoordelingscriteria apart. Zowel Android als iOS babbelen eenvoudig met de meestgebruikte platformen, terwijl daar bij Blackberry wel weer en paar kanttekeningen op zijn plaats zijn.

edit:

En eens met de opmerking hierboven over het feit dat Android en iOS erg gelijk opgaan. Ik denk dat dat beide platformen op bepaalde punten tekort doet. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Roelant op 18-02-2011 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

Een klein "detail": de knopjes in de advertentie tonen niet goed op een Fedora 14 machine met Firefox. De tekst in de knoppen beslaat 2 regels, waardoor de merknaam in paarse "lamellen" verdwijnen.

Verder ongetwijfeld een handige tool, maar niet met de (vage) criteria die ik vaak hanteer. Eenvoud van de interface, multitasking, rustige GUI. Maarja, ik kwam dan ook uit op WebOS :+

[ Voor 7% gewijzigd door RSpliet op 18-02-2011 16:26 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eventjes een wilde gok: er zijn wat deals atm met t-mobile (oa via de koopwijzer & de shop). Daarnaast zijn er T.net apps voor iPhone en Android ontwikkeling...Krijgen we straks standaard de T.net app meegeleverd op onze T-Mobile iphone/android-phones? :) (uiteraard met optie om te verwijderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:14

crisp

Devver

Pixelated

RSpliet schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 16:26:
Een klein "detail": de knopjes in de advertentie tonen niet goed op een Fedora 14 machine met Firefox. De tekst in de knoppen beslaat 2 regels, waardoor de merknaam in paarse "lamellen" verdwijnen.
MS Core Fonts installeren :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

crisp schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 22:15:
[...]

MS Core Fonts installeren :)
Tsja, ik vindt de standaard fonts van Fedora prettiger lezen dan de standaard Windows XP fonts, een persoonlijke keuze. En jullie willen mij iets presenteren, ondanks mijn keuze toch?
Anyway, ik stoor mij er niet bijzonder aan. Mochten jullie (of anderen) het als een probleem beschouwen, dan kan het verstandig zijn de knop te vervangen door een statische afbeelding. Durf niet te zeggen of dat ook met de Ubuntu fonts zo is trouwens. :-)

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dit zal wel direct als een flame beschouw worden, want waag het niet om een kwaad woord over Android te zeggen op Tweakers, maar waarom staat Android vrijwel altijd bovenaan? Is dat omdat dan de T-Mobile advertenties vaker getoond kunnen worden?

Om te testen alleen al heb ik niks ingevuld behalve "Apps installeren" op "Vitaal", hij geeft dan een 10.0 voor Android en iOS. Dit lijkt me niet helemaal correct? Android heeft best z'n voordelen maar je hoeft mij niet wijs te maken dan het aanbod van apps, het gemak ze te installeren en de store evenveel gebruiksgemak meebrengen.

Voor Android is bijvoorbeeld nog steeds geen andere betaaloptie mogelijk dan creditcard (en Google Check-out)

Er is hier duidelijk geen sprake van een objectieve beoordeling van kwaliteiten, maar meer van een goed reclamemodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom staat Android vrijwel altijd bovenaan
tja wat wil je dan: Symbian verliest snel developers en wordt afgeschreven. Windows Phone 7 wordt pas in Q3/Q4 gelokaliseerd met (betaalde) NL toegang tot de markt. Op dit moment valt er simpelweg niet veel te kiezen. Als straks die Mango update van Windows er komt en de lokalisatie (geruchten gaan zelfs Q4 pas :I ) zal het wel vast bijgewerkt worden. Daarnaast verslaat Apple op veel gebieden Windows Phone 7 gewoon nog (meer apps, Nederlandse markt, muziek afspelen icm aankopen NL iTunes, betere foto's, is er meer keuze in navigatiesoftware (TomTom voor iphone!) enz).

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2011 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Topicstarter
Twylight schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 03:56:
Dit zal wel direct als een flame beschouw worden, want waag het niet om een kwaad woord over Android te zeggen op Tweakers, maar waarom staat Android vrijwel altijd bovenaan? Is dat omdat dan de T-Mobile advertenties vaker getoond kunnen worden?

Om te testen alleen al heb ik niks ingevuld behalve "Apps installeren" op "Vitaal", hij geeft dan een 10.0 voor Android en iOS. Dit lijkt me niet helemaal correct? Android heeft best z'n voordelen maar je hoeft mij niet wijs te maken dan het aanbod van apps, het gemak ze te installeren en de store evenveel gebruiksgemak meebrengen.

Voor Android is bijvoorbeeld nog steeds geen andere betaaloptie mogelijk dan creditcard (en Google Check-out)

Er is hier duidelijk geen sprake van een objectieve beoordeling van kwaliteiten, maar meer van een goed reclamemodel.
Dit heeft niets met reclame te maken. Discussie staat een ieder hier vrij, maar graag dan wel over de inhoud en niet over dit soort aluhoedjes theorieën. T-Mobile toont een advertentie ongeacht de uitkomst, dus mocht dat voor je gevoel al meespelen, dan kun je dat weer terzijde schuiven. Als je van mening bent dat de onderbouwing niet klopt, dan kun je op de uitlegpagina precies lezen welke afwegingen een rol hebben gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had het ook al op de FP geplaatst, had dit topic toen nog niet gevonden:

Opzich handig voor de leek, maar ik mis toch wel wat punten.

SMS/e-mail, waarom onder 1 noemer?
Ik SMS vrijwel nooit (kost geld), maar E-mail wel veel op een telefoon.
Veel al gebeurd SMSen en Mailen met losstaande applicaties.
De ene app kan véél beter zijn dan de ander.

Ook vind ik dat het aspect van een touch screen of een 'echt' toetsenbord ontbreekt hierin als voorkeur. Persoonlijk mis ik het echte toetsenbord van mijn X1 (was ook niet altijd optimaal, maar beter dan mijn touchscreen die ik nu heb, je wil niet weten hoevaak ik de backspace moet gebruiken...).

Daarnaast mis ik het synchroniseren van je telefoon met de computer.
Bijv. ik heb nu een Android (Galaxy S) daarmee lukt het (out of the box) niet om probleemloos te synchroniseren met je Outlook, veel al dubbele agenda afspraken (vooral verjaardagen, etc). Super irritant! Met mijn WM6.5 toestel ging dat vlekkeloos!

Ik kan me ook voorstellen dat een iphone lekkerde samen gaat met een apple dan een windows systeem. (Ben geen iphone/apple user dus dat is een gok van mijn kant, pin me er niet op vast).

Daarnaast zou ik de relatief vrij brede criterea, wat nu boven de sliders staat, aanpassen naar cijfers. Want wat veel is voor de een, kan erg weinig zijn voor de ander.

In mijn opzicht vind ik deze kieswijzer (nog) te oppervlakking en houd te weinig rekening met toch wel andere belangrijke aspecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
De kieswijzer is op een goede weg en handig voor diegene die nog niet weten wat ze willen. Al moet er inderdaad nog wat aan de scores gedaan worden.
Zo had ik 6 van de 8 sliders op mijn voorkeur gezet en bleef Android maar bovenaan staan. Behalve toen ik navigatie op veel zette kwam Symbian bovenaan, het lijkt met niet dat een Symbian toestel de allerbeste navigatie software beschikbaar heeft... Pas toen ik bij tweakbaarheid bij Veel kwam, toen sloeg de meter pas weer terug naar Android...
Maar al met al, een leuk en vooral goed initiatief!
PS. ik mis de Motorola Defy ertussen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Tweakers.net heeft een functie ontwikkeld, die bezoekers met minder verstand van mobieltjes kan helpen bij het kiezen van een mobiel besturingssysteem.
Ik heb me kort genoeg verdiept in de werking van deze wijzer, om te besluiten dat ik niet langer wil proberen hier meer positief tegenover te staan. Morgen is deze reactie relativeerbaar tot mijn ochtendhumeur van gisteren.

Zelf gebruik ik Bada, dus ben ik niet objecief... Maar dit lijkt me (ook) een prima OS voor mensen met minder verstand van mobieltjes. Een tweaker kan minder met Bada, maar een eindgebruiker "met minder verstand" kan er wellicht relatief gezien meer mee. Het wordt immers de gebruikservaring van dezelfde bezoeker met minder verstand van mobieltjes, die veranderd niet gelijk in een tweaker. Misschien kan je om eenzelfde redenatie juist in deze koopwijzer beter iOS aanbevelen dan Android.

Ik veronderstel dat deze koopwijzer te veel gemaakt is vanuit het perspectief van de tweaker en hiermee wellicht zijn doelgroep mist.
Species5618 schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 15:17:
De koopwijzer lijkt mij ook niet bedoeld voor powerusers met specifieke eisen, maar eerder voor beginners in de smartphone-wereld die alleen wat standaard dingen willen doen.
Meer van dat dus.

Off-topic maar met eenzelfde gedachtegang:
Wat het telco gedeelte betreft: zelf zou juist meer consument bewust willen adviseren:
Koop nu een smartphone met wifi tethering -> Hop is (later) je tablet ook weer blij.
Niet straks een tablet kopen icm een extra internet abbo, als het niet hoeft.

[ Voor 214% gewijzigd door Chris.nl op 20-02-2011 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juwayri
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:06
Ik heb de koopwijzer een aantal malen geprobeerd. Het werkt simpel en de uitkomst lijkt me logisch.
Als keuzereeks lijkt mij "niet" logischer dan "geen". Er wordt tenslotte gevraagd hoe belangrijk iets is.
Misschien is het ook mooi als deze ingevuld kan worden op basis van mobieltjes en userreviews, want niet ieder mobieltje met bijvoorbeeld Android is hetzelfde. Een Samsung Galaxy S i900 werkt heel anders dan een HTC Desire HD. Beiden met Android, maar ze werken allebei wel anders. In de koopwijzer worden deze twee een beetje over één kam geschoren.

Misschien mogelijk om dit ook voor andere producten te maken? Ik zie best mogelijkheden voor een
koopwijzer voor bijvoorbeeld mediaspelers en processors.

Hoe dan ook het is een mooie aanvulling op de pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie2009
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
leuk initiatief.
Echter als ik aangeef dat navigeren vitaal is, zou ik verwachten dat Windows phone 7 uit het lijstje verdwijnt. Aangezien er momenteel nog geen legale manier is om navigatie software op je Windows phone 7 te installeren.
just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Topicstarter
Bedankt voor alle feedback tot nu toe. We houden dit topic in de gaten en kijken of en hoe we aan de belangrijkste kritiek tegemoet kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riezebosch
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 10:39
Werkt leuk, advies is goed alleen komt volgens mij iOS nooit boven Android uit. Instellingen: http://img25.imageshack.us/i/koopwijzer.png/

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertyuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-11-2024
So far so good!

Ik deed de test en kwam op een Android uit en in de reclames stond mijn Xperia X10. Dus wat dat betreft heb ik volgens de test de ideale telefoon.

Persoonlijk vind ik dat de test wel erg richting Android georienteerd is. Het is wel iets waar je veel mee kan, maar dat kan met iOS ook. Als tweaker kun je mss met Android meer, maar daar is deze test niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dit is mij ook opgevallen inderdaad, het is niet bepaald super super objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 08:52

Saffie_time

Why use this? 42!

De link "Klik hier voor meer aanbiedingen in de T-Mobile Smartphone Store op Tweakers.net" die onderaan de T-mobile add staat geeft bij mij een mooie 404 als resultaat.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Volgens mij is die sponsordeal afgelopen en kunnen die ads daar ook weg. Ik zal het even navragen :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthewhay
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 13:32
Misschien handig om een Reset button er in te verwerken, zodat je weer vanaf het begin kan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Matthewhay schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 15:25:
Misschien handig om een Reset button er in te verwerken, zodat je weer vanaf het begin kan beginnen.
Even refreshen werkt ook ;) reset buttons are considered Harmful

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

En de ads zijn inmiddels disabled

Intentionally left blank