Ik zit al een tijdje met een probleem.
In huis staan verschillende netwerkcomponenten en vele dingen die hierop aangesloten zijn.
Het probleem is dat af en toe de verbinding dermate afneemt dat normaal surfen zelfs traag gaat.
Dit vind ik onacceptabel wanneer er een 120mbit lijn ligt.
Er worden op momenten snelheden gemeten van omgerekend 300 kbs (speedtest.net)
De metingen heb ik uitgevoerd met een 13 inch macbook pro (gigabit netwerkkaart).
Wanneer ik mijn laptop rechtstreeks op de modem aansluit ligt de snelheid beduidend hoger.
En meet ik dan ook constant snelheden van tussen de 7000 en 8000 kbs.
Deze snelheden meet ik ook wel eens wanneer ik niet rechtstreeks aangesloten ben daarom vind ik het ook zo vreemd.
Zelf vermoed ik dat het probleem zich bevind in de netwerkcomponenten.
Maar wat ik zo vreemd vind is dat deze problemen met snelheden zich onregelmatig voordoen.
Het resetten van de router en modem lossen het probleem op. Maar na verloop van tijd slipt de pijp als ware weer dicht.
Het netwerk bestaat uit de volgende onderdelen:
modem : Ubee EVM 3200
router: Cisco wrt320 N
switch: SMC-ez 5poorts switch (100 mbit)
Dit is als volgt aangesloten:
Het signaal vanuit de muur komt op de splitter die het split naar de modem (1meter kabel).
Vanuit de modem gaat het naar de router (10 meter kabel cat5).
De router deelt het vervolgens op naar 2 verbindingen.
1. Rechtstreeks naar een pc (3meter cat5)
2. Richting de switch (10 meter cat5)
Draadloos worden er ook verschillende apparaten met de router verbonden.
1. laptop
2. PS3
3. 2x mobiele telefoon
Vanuit de switch gaan 2 kabels beide rechtstreeks naar twee computers. (2x 5 meter).
Het komt zelden voor dat bovenstaande apparaten allemaal tegelijk gebruikt worden.
Ook is het draadloos netwerk af en toe erg instabiel.
Ik heb geen idee meer hoe ik de kwaliteit van het netwerk kan verbeteren, misschien dat jullie een duwtje in de goede richting kunnen geven?
In huis staan verschillende netwerkcomponenten en vele dingen die hierop aangesloten zijn.
Het probleem is dat af en toe de verbinding dermate afneemt dat normaal surfen zelfs traag gaat.
Dit vind ik onacceptabel wanneer er een 120mbit lijn ligt.
Er worden op momenten snelheden gemeten van omgerekend 300 kbs (speedtest.net)
De metingen heb ik uitgevoerd met een 13 inch macbook pro (gigabit netwerkkaart).
Wanneer ik mijn laptop rechtstreeks op de modem aansluit ligt de snelheid beduidend hoger.
En meet ik dan ook constant snelheden van tussen de 7000 en 8000 kbs.
Deze snelheden meet ik ook wel eens wanneer ik niet rechtstreeks aangesloten ben daarom vind ik het ook zo vreemd.
Zelf vermoed ik dat het probleem zich bevind in de netwerkcomponenten.
Maar wat ik zo vreemd vind is dat deze problemen met snelheden zich onregelmatig voordoen.
Het resetten van de router en modem lossen het probleem op. Maar na verloop van tijd slipt de pijp als ware weer dicht.
Het netwerk bestaat uit de volgende onderdelen:
modem : Ubee EVM 3200
router: Cisco wrt320 N
switch: SMC-ez 5poorts switch (100 mbit)
Dit is als volgt aangesloten:
Het signaal vanuit de muur komt op de splitter die het split naar de modem (1meter kabel).
Vanuit de modem gaat het naar de router (10 meter kabel cat5).
De router deelt het vervolgens op naar 2 verbindingen.
1. Rechtstreeks naar een pc (3meter cat5)
2. Richting de switch (10 meter cat5)
Draadloos worden er ook verschillende apparaten met de router verbonden.
1. laptop
2. PS3
3. 2x mobiele telefoon
Vanuit de switch gaan 2 kabels beide rechtstreeks naar twee computers. (2x 5 meter).
Het komt zelden voor dat bovenstaande apparaten allemaal tegelijk gebruikt worden.
Ook is het draadloos netwerk af en toe erg instabiel.
Ik heb geen idee meer hoe ik de kwaliteit van het netwerk kan verbeteren, misschien dat jullie een duwtje in de goede richting kunnen geven?