WIFI voor 250 gebruikers

Pagina: 1
Acties:

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:53

ötzi

eclecticus

Topicstarter
Hallo,

voor een nog in te richten expositieruimte waar veel word gedaan aan interactie met bezoekers via internet ben ik op zoek naar hardware die minstens 250 gebruikers van een draadloze internetverbinding kan voorzien .
De apparaten die van dit netwerk gebruik maken kunnen variëren iPhone tot Netbook .
De internetverbinding waar deze hardware op aangesloten word is een zakelijke kabelaansluiting van UPC van 120Mbit down / 10Mbit up .
Ik ben op zoek naar een router en accespoint(s) die zonder problemen dit aantal gebruikers kan faciliteren en zo te configureren valt dat iedere gebruiker een gelijkwaardige snelheid krijgt toebedeelt .

Verwijderd

0,04 Mbit per gebruiker. Ofwel 40 Kbit of 5 Kbyte/s. Ik hoop niet dat je verwacht dat alle 250 gebruikers tegelijk van internet gebruik kunnen maken. 60 Kbyte/s down is ook niet je van het maar nog enigszins acceptabel. Mag ik er ook van uitgaan dat naast deze 250 gebruikers nog andere apparaten zoals wellicht servers van deze internetlijn gebruik moeten maken?

Ik kan je geen zinnig antwoord geven op de vraag naar geschikte hardware. Die ken ik zo niet uit mijn hoofd. Hogere klasse Access Points van Cisco of Netgear moeten hier wel in kunnen voorzien denk ik.

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 11:46
250 users simultaan? zorg dan maar voor voldoende antennes :)
Ik kan je aanraden om vooral niet met losse AP's te werken maar met antennes gekoppeld aan een degelijke WLAN controller (Cisco, HP, Nortel ... hebben zulk enterprise materiaal)

qua router valt het wel mee, 120 Mbps is niet overdreven veel. een Cisco 1900, 2800, 2900 or up kan die klus easy klaren.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:45
Je zou overlappende Wifi access points kunnen gebruiken met hetzelfde SSID, maar een ander kanaal. Dan moet het gemakkelijk te faciliteren zijn. Bij mij op het HBO hebben ze het ook op die manier opgelost en dat werkt perfect.

Let wel op dat je genoeg IP-adressen beschikbaar hebt voor 250 gebruikers :X. De DHCP dus ook door één of twee centrale punten laten beheren.

[ Voor 9% gewijzigd door alex3305 op 18-02-2011 00:18 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-02 13:52

ThunderNet

Flits!

alex3305 schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 00:18:
Je zou overlappende Wifi access points kunnen gebruiken met hetzelfde SSID, maar een ander kanaal. Dan moet het gemakkelijk te faciliteren zijn. Bij mij op het HBO hebben ze het ook op die manier opgelost en dat werkt perfect.

Let wel op dat je genoeg IP-adressen beschikbaar hebt voor 250 gebruikers :X. De DHCP dus ook door één of twee centrale punten laten beheren.
minimaal 250 gebruikers ;) maar dat is niet zo'n groot probleem natuurlijk :) gewoon groter subnet pakken.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-02 15:06

_WgV_

It's a magical world!

Kijk eens naar de producten van Ruckus. Zie deze review waarom.

[ Voor 0% gewijzigd door _WgV_ op 18-02-2011 01:45 . Reden: Link gefixt, dank CaptJackSparrow ]

#StopBurningStuff

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Linkjes met komma's werken helaas niet zonder de URL tussen aanhalingstekentjes te zetten (review).

Deze werkt wel.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

http://xirrus.com/

Wel niet goedkoop alleen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-02 12:58

erwinb

Probeert iets secure te doen

Nog een merk waar je zeker naar moet kijken is: Trapeze networks.
Wij passen deze toe in grote WLan omgevingen en besparen daar aanzienlijk op de normale cisco accesspoints.
als er in een project b.v. 50 cisco access point nodig zijn, dan kan je met trapeze af met een stuk of 8.
Linkje.

Ik zach echter net dat ze nu onderdeel zijn van juniper en niet meer van Belden.

Verwijderd

Euh, hiervoor heb je (duur) geavanceerd netwerk access points nodig. Dan kom je snel bij merken zoals Cisco en HP terecht. Bovendien moet je een groot subnet pakken :)

Zegt je dit niets? Dan kun je misschien beter voor advies langs een consultant gaan ;)

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 17:01
erwinb schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 19:15:
Nog een merk waar je zeker naar moet kijken is: Trapeze networks.
Wij passen deze toe in grote WLan omgevingen en besparen daar aanzienlijk op de normale cisco accesspoints.
als er in een project b.v. 50 cisco access point nodig zijn, dan kan je met trapeze af met een stuk of 8.
Linkje.

Ik zach echter net dat ze nu onderdeel zijn van juniper en niet meer van Belden.
Hoeveel access points je nodig hebt heeft met 2 dingen te maken:
Coverage (grootte van de ruimte) en bandwidth (aantal gebruikers).

De coverage die een AP biedt (onafhankelijk van het merk) wordt voornamelijk bepaald door de gebruikte antennes. Ook een Cisco AP is zo te bouwen dat het erg veel coverage kan leveren.

De bandwidth is afhankelijk van het protocol (802.11a/b/g/n).

Meer OT: Je wilt waarschijnlijk een WLAN controller om dit goed te managen (als je meer dan 5 AP's gebruikt) en een professionele club om het in te meten als de ruimte groot en/of onregelmatig van vorm is..

Verwijderd

Aruba Networks kan dit probleemloos (zijn doen alleen maar wireless met zeer goede prestatie tov Cisco/HP en bieden wat meer functionaliteiten aan). Dit is wel een enterprise product.http://www.arubanetworks.com/

Trapeze is een goede alternatief hiervoor. Nu in handen van Juniper Networks.

Wil je het goedkoop houden dan kun je ook kijken naar de Zyxel NXC5200 (standaard 48 AP licentie en kan max 240 AP's aansturen)

Als je prijzen zoekt dan kan ik je wel helpen.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou vooral ook een proxy gebruiken, gezien het relatief beperkte onderwerp kan je daarme de totale verbruikte bandbreedte beperken. Veel mensen zullen vaak dezelfde info opvragen, plus dat het lekker vlot werkt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat moeten de mensen precies gebruiken op internet? Is het feedback geven of meer social media?
Want anders kan je die feedbackpagina gewoon lekker intern hosten :)
Denk echter ook aan security e.d. maar een wlan controller is zeer zeker aan te raden (alleen zijn die niet zo goedkoop) :)

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
bazkar schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:53:
Hoeveel access points je nodig hebt heeft met 2 dingen te maken:
Coverage (grootte van de ruimte) en bandwidth (aantal gebruikers).

De coverage die een AP biedt (onafhankelijk van het merk) wordt voornamelijk bepaald door de gebruikte antennes. Ook een Cisco AP is zo te bouwen dat het erg veel coverage kan leveren.

De bandwidth is afhankelijk van het protocol (802.11a/b/g/n).

Meer OT: Je wilt waarschijnlijk een WLAN controller om dit goed te managen (als je meer dan 5 AP's gebruikt) en een professionele club om het in te meten als de ruimte groot en/of onregelmatig van vorm is..
Mee eens. Dekking is hier niet het probleem, maar het aantal gebruikers. Je kan met 2 AP's een collegezaal dekken, maar door de hoge hoeveelheid users moet je er misschien wel 6 plaatsen.

De Cisco 1140 en 1260 AP's ondersteunen beide BandSelect.

In de praktijk zie je vaak dat N clients de G radio gebruiken / blijven kleven op 2.4GHz en A radio op 5GHz wordt niet benut. (Hoewel wireless clients zoals laptops het wel aan kunnen, is de 5GHz band vaak redelijk schoon van AP's en wireless clients.)
Met BandSelect worden clients die het netwerk op willen even afgehouden.
- Clients die 5GHz ondersteunen schakelen dan over op 5GHz.
- Clients die dat niet ondersteunen, melden zich aan op de 2.4GHz radio.

Verder kan je op de 5GHz band de kanaalbreedte verhogen naar 40MHz per kanaal.
Je hebt dan meer bandbreedte, maar je moet dan wel in native N mode draaien. Legacy G clients worden dan niet ondersteund.

Smartphone, etc. hebben vaak alleen een radio voor de 2,4GHz.
Door op deze manier slim om te gaan met je radiospectrum, kan je meer clients op je wireless netwerk aansluiten.

- Smartphone, etc. draaien dan op de 2.4GHz radio in legacy mode.
( 20MHz per kanaal, max. theoretisch 150 Mbps. )
- N clients die ook een A radio hebben, kan je dan in native N mode draaien op de 5GHz.
( 40MHz per kanaal, max. theoretisch 300 Mbps. )

Een WLAN controller is sowieso handig i.v.m. roaming (alleen handig als je voice of video gaat streamen) en centraal management.

Verder kan je nog wat aan authenticatie doen. Je kan het open gooien, maar dan weet je niet wat er op je wireless netwerk gebeurt.

Cisco WLAN controllers hebben een Lobby Ambassador functie. Een receptioniste kan via een webbased portal een tijdelijke code genereren, waarmee users op het wireless kunnen inloggen.

Je kan dit proces ook automatiseren door self-registration. Voor dit self-registration heb je een 3rd party oplossing nodig, want dit ondersteund de WLAN controller niet.
Users geven een naam + email adres op en ze krijgen per email een tijdelijke code.
Je zou hier ook een GSM box naast kunnen zetten, zodat users de tijdelijke code per SMS ontvangen.
( Het zenden van de SMS kost dan natuurlijk wel geld. )

Voordeel is dat je weet wie er op je wireless netwerk is geweest. (Vanuit security oogpunt.)
Het email adres wat je ontvangt kan je gebruiken voor bijvoorbeeld een verloting van een prijs onder de bezoekers van de expositie. Je kan ook denk aan een online enquête van wat bezoekers van de expositie vonden. Dit moet je dan natuurlijk wel duidelijk vermelden, zodat users weten dat ze hiermee akkoord gaan.

En een goede site survey is natuurlijk belangrijk.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Rotty
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
Nog een oplossing die wellicht de moeite waard is om eens naar te kijken: aerohives .. Ik ben zelf ook bezig met een wireless project en in mijn orientatie liep ik tegen aerohives aan. Het voordeel van deze vendor is dat ze geen gebruikmaken van een wlan controller (nodig voor roaming e.d.) maar gebruiken meer de intelligentie van de AP's. Op papier ziet het er iig goed uit. Ik moet zelf echter ook nog verder induiken maar wellicht zet ik je op een spoor..

succes.

**MCSA**MCSE**CCNA**VCP4**VCP5&CCNP in progress

• ötzi

ötzi

eclecticus

Topicstarter
Excuus voor de wat late reactie , vertoefde in het buitenland.
Inmiddels is het budget duidelijk ; € 1500,-
Ik vraag me af of het met dit budget wel haalbaar is jullie suggesties lezende...

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
Daarnaast veel geschreeuw en weinig wol ;)

Ik zou eerder eens met een bedrijf als B+P om tafel gaan zitten en kijken naar HP accesspoints. Wij zijn er erg tevreden over en hebben maximaal 1500 apparaten tegelijkertijd geconnect. Daarvoor staan er nu 10 access points.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:08
ötzi schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 00:36:
Excuus voor de wat late reactie , vertoefde in het buitenland.
Inmiddels is het budget duidelijk ; € 1500,-
Ik vraag me af of het met dit budget wel haalbaar is jullie suggesties lezende...
Kijk dan eens naar de Netgear WC7520 en WNDaP350 access points.

http://www.netgear.com/up...520/WC7520_DS_30Jul10.pdf

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-02 00:38
kijk eens naar Aerohive

die zijn controllerloos in tegenstelling tot cisco en trapeze, aruba.

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 20:56

Wiebbe

<none />

Wij hebben bij ons op school het hele netwerk gemaakt met 45 Asus RT-N12 access points. Deze zijn uitgerust met DD-WRT om hem wat meer professionele functionaliteit te geven.

Het inloggen gebeurt gewoon via een RADIUS server en de DHCP gaat ook via een los staande server. De Accesspoints hebben allemaal hetzelfde SSID en doormiddel van een netwerk meting (van een extern bedrijf) hebben we alle accesspoints op niet overlappende kanalen gezet. (Dit kan je ook makkelijk zelf doen, met wat software, een laptop en een access point)

Hier loggen dagelijks meer dan 500+ gebruikers op, het enige wat niet optimaal is in onze opstelling is dat het beheer met de hand moet worden gedaan, dus geen centrale beheer tool. Alle accesspoints ondersteunen wel SNMP en meerdere Virtual AccessPoints + VLANS. Dus wij hebben 2 netwerken, een gast netwerk zonder inlog gegevens die alleen internet acess heeft en een WPA2 Enterprise login op de LDAP server (Active Directory). Roaming werkt ook zonder problemen, als ik door het gebouw loop blijft hij altijd verbonden met het sterkste accesspoint. Of VOIP ook werkt dus ik niet te zeggen, dat was geen eis. Video blijft wel gewoon doorspelen als hij buffert.

Deze accesspoints waren erg goedkoop (30 euro per stuk) en voldoen aan onze doeleinden. Wireless B/G/N, maar alleen op 2.4Ghz en geen gigabit netwerk poorten. Als je heel veel gebruikers hebt zitten op 1 accesspoint dan kan deze het wel wat zwaar krijgen, daarom hebben wij redelijke overlap op drukke punten (denk aan de kantine).

Een ander nadeel is wellicht dat het geen PoE is. Dus je hebt overal 1 netwerk poort + stroom nodig. (hoef je ook niet te investeren in PoE switches!)

Het grootste voordeel is gewoon de prijs, je kan heel goedkoop accesspoints plaatsen en onderhouden en mocht het model niet meer te leveren zijn, dan kan je een ander model die DD-WRT compatible is (met broadcom chip) en die plaats je dan.

Ook zijn er modellen met meer RAM en sterkere processor die rond de 100 euro ps liggen, deze kan je perfect gebruiken voor de intensieve plaatsen. Als je meer vragen hebt over de precieze implementatie hoor ik het wel via DM/Mail. Je kan ook best een keertje langs komen om te kijken. Het is een school, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Wiebbe op 17-03-2011 15:35 ]

Oh noes.. No more TreinTijden :(

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-02 17:03
Rotty schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 10:16:
Nog een oplossing die wellicht de moeite waard is om eens naar te kijken: aerohives .. Ik ben zelf ook bezig met een wireless project en in mijn orientatie liep ik tegen aerohives aan. Het voordeel van deze vendor is dat ze geen gebruikmaken van een wlan controller (nodig voor roaming e.d.) maar gebruiken meer de intelligentie van de AP's. Op papier ziet het er iig goed uit. Ik moet zelf echter ook nog verder induiken maar wellicht zet ik je op een spoor..

succes.
Heb je hier misschien meer informatie voor mij over, welke partij je nu uiteindelijk gekozen hebt en eventueel waarom ? Ik ben namelijk met een soortgelijk project bezig

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:13

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Ik zou gaan voor routeros , check maar eens wandy.org.

Heb er al diverse hotspots mee gemaakt voor hotels en cafe's
die bordjes kunnen tegelijk nog eens als proxy dienen

Netwerk Engineer

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Siekman schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 14:23:
Ik zou gaan voor routeros , check maar eens wandy.org.

Heb er al diverse hotspots mee gemaakt voor hotels en cafe's
die bordjes kunnen tegelijk nog eens als proxy dienen
En voor een website met wat goede hardware....

www.mikrotik.com
www.routeros.com
http://www.wimoodshop.nl

En ik zelf heb van de week mijn mikrotik bestelling gedaan in polen bij :
http://www.axuse.com/

Misschien kan je hier iets mee, hier hebben ze ook ubiquite spullen...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 07:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Letten we even op dat Borne het topic van een paar maanden oud omhoog schopt?
Ik gok dat ijscobar inmiddels wel al iets gevonden heeft ...

Tijd voor een nieuwe sig..

• ötzi

ötzi

eclecticus

Topicstarter
Koffie schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 10:36:
Letten we even op dat Borne het topic van een paar maanden oud omhoog schopt?
Ik gok dat ijscobar inmiddels wel al iets gevonden heeft ...
Spuit elf...

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Cisco SF200-24P switch met daaraan 4 stuks Cisco AP541N-E-K9 in cluster modus, voeding dmv PoE.
Qua kosten kwam ik in totaal uit op net geen 1600,- exclusief installatie en configureren.
2 weken geleden pas de eerste echte beproeving gehad (qua gebruik) met een expo die in samenwerking met het Stedelijk Museum is georganiseerd, dit voldeed ruimschoots aan de verwachtingen :)
Pagina: 1