Dell/UPS slechte ervaring, annulatie?

Pagina: 1
Acties:

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:40
Onlangs heb ik een bestelling bij Dell geplaatst en onmiddelijk betaald met Mastercard.
Slechts enkele dagen nadien kreeg ik de factuur en de melding dat de laptop verzonden zou worden.

De vrijdag nadien is het pakket aangeboden geweest door UPS, maar er was niemand aanwezig op dit moment.
Maandag zou het pakket opnieuw worden aangeboden (volgens het briefje in de bus).

Na dagenlang niets te vernemen controleerde ik de statuspagina van UPS en merkte daar de volgende melding:
Adres ontvanger is onvolledig UPS probeert volledige adres te krijgen en afl te voltooien / UPS neemt contact op met de afz en/of ontv over de status of maatregelen voor dit pakket
Deze melding kwam er ongeveer 5 uur na de melding dat het pakket aangeboden was:
De klant was niet beschikbaar bij de 1ste poging. Er wordt een 2de poging gedaan.
Na enkele telefoons naar Dell en UPS bleek dat het woordje 'straat' uit mijn straatnaam was weggevallen.
Dell zou dit aanpassen en doorgeven aan UPS, de belofte werd gemaakt dat het pakket de volgende dag zou aangeboden worden.

Na een dag verlof te hebben genomen, hebben wij niemand gezien.
Een telefoontje naar UPS toont ook dat Dell het adres nog steeds niet heeft gewijzigd bij UPS. UPS weigert het pakket te leveren.
Een blik op de statuspagina meldt mij ook dat het pakket verloren is gegaan en dat er een traceeronderzoek is ingesteld. Dell en UPS snappen niet wat er is gebeurd en niemand kan mij zeggen op welke termijn ik mijn laptop zou ontvangen. (ondertussen zijn we een dikke week verder na de eerste afleverpoging)

Verrassend is dat ik van Dell wel reclame kan ontvangen op mijn juist adres (50 euro coupon).

Uiteindelijk ben ik met de contactpersoon bij Dell overeen gekomen dat de bestelling wordt geannulleerd zodra het pakket terecht is. Toch ben ik mij over deze materie gaan inlezen en blijkt het bij maatwerk toch niet zo makkelijk (of kostenloos) te lukken om deze bestelling te annuleren of retour te zenden.

Daarom zou ik graag weten hoe ik dit het beste aanpak? Kan ik het pakket gewoon weigeren als UPS het opnieuw zou aanbieden? Of zend ik de laptop retour na ontvangst?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Laptops zijn geen maatwerk, het is niet speciaal voor jou gemaakt, maar opgebouwd uit standaard componenten. Dus hier geld sowieso de wet koop op afstand waarbij je zonder opgaaf van reden het product kan terugsturen binnen de zichttermijn.

Maar als UPS het alsnog komt aanbieden, wil je dan nog steeds die laptop niet hebben? Ondanks dat het later is geworden dan verwacht, of heb je inmiddels ergens anders een nieuwe laptop gekocht?

• BlackShadow
Erkens schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 23:40:
Laptops zijn geen maatwerk, het is niet speciaal voor jou gemaakt, maar opgebouwd uit standaard componenten. Dus hier geld sowieso de wet koop op afstand waarbij je zonder opgaaf van reden het product kan terugsturen binnen de zichttermijn.

Maar als UPS het alsnog komt aanbieden, wil je dan nog steeds die laptop niet hebben? Ondanks dat het later is geworden dan verwacht, of heb je inmiddels ergens anders een nieuwe laptop gekocht?
Ik heb komend weekend echt een laptop nodig en ben inderdaad vandaag eentje gaan halen in een fysieke winkel.

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03
Je hebt een toezegging van Dell dat je het mag annuleren, dus weigeren geen probleem. Probeer het overigens wel zwart op wit te krijgen. Uiteraard dien je wel mee te werken aan een evt. onderzoek waar het pakketje is gebleven.

In hoeverre ze zich op maatwerk kunnen beroepen is een goede vraag. Ik neem aan dat je de laptop naar eigen wens hebt geconfigureerd en dat ze dat onder maatwerk kunnen gooien. Aan de andere kant zijn het voorgekauwde keuzes en is er niets speciaals voor jou gedaan.

Verwijderd

Een apple met extra geheugen is geen maatwerk, een dell is dat dus ook niet.

(overigens is dit een twijfelachtige zaak, maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat een fabrikant een terugzending weigerde op basis van het maatwerk argument)

• BlackShadow
Ik ga er nu even van uit dat ze zonder problemen de bestelling willen terugnemen.

Weiger ik dan best de bestelling onmiddelijk als UPS het opnieuw komt aanbieden? Of ga ik hier dan ook in de fout? (Het lijkt mij inderdaad ook logisch dat ik kan weigeren als ik (mondelinge) bevestiging heb van Dell dat de bestelling is geannuleerd, maar misschien zie ik iets over het hoofd.)

Verwijderd

Dat is inderdaad de bedoeling, mits je het pakket wel aanneemt heb je kans dat je alsnog verzendkosten moet betalen. Het pakket aan de deur weigeren kost je geen cent.

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03
Weigeren lijkt mij het makkelijkste. Als je het aanneemt ben jij verantwoordelijk voor het product en moet jij zorgen dat het in goede staat wordt geretourneerd aan Dell. Als je weigert blijft alles onder verantwoordelijkheid van Dell. Mochten ze je wel aan de koop willen houden, wat mij zeer onwaarschijnlijk/onrealistisch lijkt, dan zullen ze het opnieuw toesturen.
Pagina: 1