• Vincent Veeger
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-05 09:02
Zojuist een nieuw systeem gebouwd.
-Asus Sabertooth X58
-Areca 1220 PCI-E controller

Zodra het systeem opgestart wordt en de Areca bios zich meld, komt hij met een melding: No Bios Disk found, Raid controller Bios not installed.
Het MB heeft 2 PCI Express 2.0 x16 slots.
In de ene zit mijn grafische kaart en in de andere de Areca 1220
Ook in de bios van het MB is de Areca niet terug te vinden.
Via DEL kan ik wel in de bios van Areca komen en zie de array keurig zonder foutmeldingen.

Iemand een idee hoe ik dit probleem kan aanpakken?

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-05 22:26
Heb je al geprobeerd om het bios van je moederbord te updaten?

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Vincent Veeger
fast-server schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 21:19:
Heb je al geprobeerd om het bios van je moederbord te updaten?
Nee, ga ik proberen, thanks....

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10-2021
Ik heb zelf al jaren een areca en kan dat zinnetje dromen. Het heeft niets met de bios van je moederbord te maken maar met de status van je volume/set.

Je kan wel een raid/array aangemaakt hebben maar heb je ook apart een volume aangemaakt, zoniet moet je dat alsnog doen en zowel moet je even de status van je volume checken want die zal dan namelijk offline zijn.

• Vincent Veeger
dvl-2 schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 22:32:
Ik heb zelf al jaren een areca en kan dat zinnetje dromen. Het heeft niets met de bios van je moederbord te maken maar met de status van je volume/set.

Je kan wel een raid/array aangemaakt hebben maar heb je ook apart een volume aangemaakt, zoniet moet je dat alsnog doen en zowel moet je even de status van je volume checken want die zal dan namelijk offline zijn.
De raid-array komt uit mijn oud systeem waar ik een 1210 PCI-X card had.
Ik ben de array dus aan het overzetten naar mijn nieuw systeem met een 1220 PCI-E card.
Bij Raid set information krijg ik:
Raid set naim: Raid Set # 01
Member disks: 7
Raid State: Normal
Raid Power State: Operating
Total Capacity :b 14002.8 Gb
Free Capacity: 0 Gb
Min Menber disk size: 2000.4Gb
Member disk channels: 1234567
Bij Volume info krijg ik:
Volume Set Name: ARC-1120-VOL#01
Raid Set Name: Raid Set # 01
Volume Capacity : 12002.4 Gb
Volume State: Normal
SCSI Ch/Id/Lun: 0/0/1
Raid Level: 5
Strip Size: 64Kb
Block Size: 4096 Bytes
Meber disks: 7
Cache Attibute: Write Back
Tag Queing: Enabled

Dit ziet er toch normaal uit niet?
Het enige is dat ik in mijn oud systeem op channel 8 een (1) Raid-0 boot disk had, wat stom was, deze heb ik in mijn nieuwe systeem verwijderd en een bootdisk op een sata-poort gemaakt.
Zou hij hier misschien over vallen?

• dvl-2
Kan me niet voorstellen. Zoals je het daar omschrijft ziet het er allemaal heel normaal uit en zou het gewoon moeten werken.

Normaal zou het overstappen van 1120 naar 1220 gewoon zonder problemen moeten werken, enige wat ik kan verzinnen waarom het mss niet werkt is dat de firmware van de controllers (teveel) verschillen. Probeer eens te achterhalen welke firmware die 1120 had en installeer hetzelfde firmwarenummer ook eens op die 1220.

Weet je trouwens dat je de 1220 hebt en niet de 1222 (met 2x SAS-aansluiting)?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:32
Heb je hetzelfde als je de onboard Marvell, JMicron en misschien zelfs de Intel controller in de bios tijdelijk even uitschakelt?

• dvl-2
Daar heeft het echt niets mee te maken. Een hardware-raidcontroller zoals deze areca heeft zn eigen firmware en bios. Het enige wat hij gemeen heeft met het moederbord is dat hij een signaaltje uitstuurd van 'ik ben er ook nog'.

Het feit dat de firmware van de controller het volume niet toont na het initialiseren heeft en kan echt alleen iets te maken hebben met de controller zelf. De disks/array is namelijk helemaal nooit te zien in de gewone bios en staat al helemaal los van de satacontrollers op het moederbord.

• Nielson
  • Laatst online: 11:32
Snap ik wel, maar die onboard controllers hebben ook allemaal hun eigen bios, en aangezien er maar een beperkte geheugenruimte is om die in te laden kunnen ze elkaar soms in de weg zitten.

• KeDeShCh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Nielson schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 10:25:
Snap ik wel, maar die onboard controllers hebben ook allemaal hun eigen bios, en aangezien er maar een beperkte geheugenruimte is om die in te laden kunnen ze elkaar soms in de weg zitten.
Klopt. Als ik mijn onboard raidcontroller aanzet, dan zie ik maar van 1 3Ware raidcontroller het biosscherm. Zet ik de onboardcontroller uit, dan zie ik wel beide biosschermen.

• CiPHER
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04-2017

CiPHER

Brute Force

Daar doe je weinig aan. Is een ruimte van 64KiB ofzo wat voor interrupt 19 capture devices (die bootable zijn en zich als zulks registreren) maar net genoeg is. Meerdere add-on controllers die bootable zijn gaat dus niet zomaar lukken. Als die ruimte vol zit, kan je nieuwe RAID controller er niet meer bij.

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• KeDeShCh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
CiPHER schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 11:59:
Daar doe je weinig aan. Is een ruimte van 64KiB ofzo wat voor interrupt 19 capture devices (die bootable zijn en zich als zulks registreren) maar net genoeg is. Meerdere add-on controllers die bootable zijn gaat dus niet zomaar lukken. Als die ruimte vol zit, kan je nieuwe RAID controller er niet meer bij.
Ging er ook niet om of er veel of weinig aan te doen was, ik beaamde alleen wat Nielson zei.
Desondanks dat als ik de onboardcontroller aan had, kon ik er toch nog meerdere RAIDcontrollers bijplaatsen, alleen daarvan zag je niet het biosscherm tijdens de boot. Via de software kon ik nog gewoon alles doen met de RAIDcontrollers, dus een groot probleem was het niet.

• Vincent Veeger
dvl-2 schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 09:49:
Kan me niet voorstellen. Zoals je het daar omschrijft ziet het er allemaal heel normaal uit en zou het gewoon moeten werken.

Normaal zou het overstappen van 1120 naar 1220 gewoon zonder problemen moeten werken, enige wat ik kan verzinnen waarom het mss niet werkt is dat de firmware van de controllers (teveel) verschillen. Probeer eens te achterhalen welke firmware die 1120 had en installeer hetzelfde firmwarenummer ook eens op die 1220.

Weet je trouwens dat je de 1220 hebt en niet de 1222 (met 2x SAS-aansluiting)?
Nee het is een 1220, ben er inmiddels achter dat die melding "No bios found" niet zo'n probleem is.
Vervelender is echter dat ik binnen de device manager van Windows 7 64b de Areca device nergens kan vinden (geen exclamation points) en daarmee de driver ook niet kan installeren.
Ik wordt er moedeloos van.
Zou iemand misschien kunnen laten zien waaronder de Areca kaart in Windows 7 device manager te vinden hoort te zijn?

• CiPHER
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04-2017

CiPHER

Brute Force

KeDeShCh schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 12:41:
[...]

Ging er ook niet om of er veel of weinig aan te doen was, ik beaamde alleen wat Nielson zei.
Desondanks dat als ik de onboardcontroller aan had, kon ik er toch nog meerdere RAIDcontrollers bijplaatsen, alleen daarvan zag je niet het biosscherm tijdens de boot. Via de software kon ik nog gewoon alles doen met de RAIDcontrollers, dus een groot probleem was het niet.
De Interrupt 19 capture heb je ook alleen nodig voor boot support voor je controller. Dus zelfs al mist je BIOS helemaal int 19 capture support dan nog kun je met een andere controller (onboard chipset controller) booten en van de addon controller gebruik maken. Maar als je wilt/moet booten van de add-on controller dan moet Interrupt 19 capture dus wel werken en dat kan dus een probleem worden met veel controllers op hetzelfde systeem.

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• dvl-2
Vincent Veeger schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 13:03:
[...]
Zou iemand misschien kunnen laten zien waaronder de Areca kaart in Windows 7 device manager te vinden hoort te zijn?
Typ in en google is your friend:

http://www.google.nl/imgr...t:429,r:0,s:0&tx=71&ty=75

dit klopt trouwens, zo ziet mijn scherm er ook uit.

• Vincent Veeger
CiPHER schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 13:44:
[...]

De Interrupt 19 capture heb je ook alleen nodig voor boot support voor je controller. Dus zelfs al mist je BIOS helemaal int 19 capture support dan nog kun je met een andere controller (onboard chipset controller) booten en van de addon controller gebruik maken. Maar als je wilt/moet booten van de add-on controller dan moet Interrupt 19 capture dus wel werken en dat kan dus een probleem worden met veel controllers op hetzelfde systeem.
Probleem is opgelost.
De windows 7 install leverde in device manager een entry Other Devices waarin zat Raid System.
Windows had bij de install daar de Marvell Raid Driver geinstalleerd van de onboard raid op sata-connectoren.
Na 3 dagen zwoegen, bleek dat de Areca Card te zijn.
Hierop de Areca driver geinstalleerd en voila, een entry Storage controllers, m'n oude array is weer beschikbaar onder Windows 7.

Met die melding "No bios Disk Found, raid controller bios not installed" zit ik nog steeds, maar het geeft verder geen problemen. Ik vermoed dat die melding er altijd is als er geen boot-disk op de raid-card zit.
Dank voor de tips en het meedenken!

• Slamdance
  • Laatst online: 14:10
Toevallig kreeg ik afgelopen vrijdag exact dezelfde error op mijn Areca 1680.
Bij mij was het probleem dat 1 van de 6 hdd's geen voeding had.
De voeding stekker naar de hotswap bay had ik er even uit gehaald om extra geheugen te kunnen plaatsen op de raidcontroller en was vergeten die weer terug te doen.

Bij het booten kreeg ik vervolgens gelijk de error: No Bios Disk found, Raid controller Bios not installed.
Na het terugplaatsen van de voeding werdt de hdd weer herkend en was de error ook weg.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-05 17:37

John2B

I Love RAID5..!!

"No bios Disk Found, raid controller bios not installed"

Is volgens mij een melding van de onboard RAID controller. Als je die onboard RAID controller niet gebruikt, uitzetten in de BIOS. Dan is ook de melding weg.

Had je de SCSI Ch/Id/Lun: 0/0/1 ook al aangepast? moet op 0 staan ( de boot disk op channel 8 stond op LUN0, en die is nu weg, Windows moet minstens een LUN0 zien om het SCSI device te herkennen.

[Voor 31% gewijzigd door John2B op 21-02-2011 20:32]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johnny5
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-02 22:40
Dank allen voor het al gehad hebben van deze discussie.

Ik krijg nu bij het opstarten van mijn nieuwe PC dezelfde melding. Ik heb de hele RAID controller (ARC-1220) overgezet naar een geheel nieuwe pc. alle HDD's zitten nog op exact dezelfde poorten en al. Na het zien van deze melding dacht ik dat de RAID array niet beschikbaar was in windows.
Als ik dit zo lees moet ik dus gewoon even de juiste drivers installeren en alles werkt als een zonnetje.

Vanuti mijn vorige pc zaten er 2 extra schijven in waar ik ooit van bootte in het verleden. door deze boot mogelijkheid had de controller zijn BIOS natuurlijk geactiveerd voor het starten. Gezien dit booten nu niet meer nodig en niet meer mogelijk is hoeft dat natuurlijk niet. aldus deze melding (als ik dit alles goed lees)

Ik ga zodra ik weer thuis ben even knutselen. ik kom me wel terug melden met verdere info

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johnny5
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-02 22:40
zoals beloofd

het werkt nu in ieder geval. ik heb wel meer dan 1 ding gedaan. de genoemde LUN 0 heb ik ingesteld. ook heb ik PCIe op meer compatible settings gezet en op 1x speed geforceerd. evenals in windows de drivers geinstalleerd.

welke de fix echt was weet ik dus niet zeker. langzaamaan zal ik het een en ander weer terug zetten. met name de PCIe settings natuurlijk. de LUN0 zal zo blijven staan.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee