Liften - Ervaringen & tips

Pagina: 1
Acties:

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Naar aanleiding van een idee in het vakantietopic in SG, een topic over liften :)

Liften?
Liften is een vorm van reizen waarbij de reiziger gebruik maakt van de vriendelijkheid van auto- en vrachtwagenchauffeurs, door te proberen deze chauffeurs over te halen hem of haar voor korte of langere tijd mee te nemen ('een lift te geven').
Waarom liften?
Lifters liften, bijvoorbeeld omdat:

* andere vormen van transport geld kosten, dit bezwaar kan zowel praktisch als principieel zijn;
* andere vormen van transport (zoals lange busreizen) minder aangenaam zijn of zelfs niet bestaan;
* het een uitdaging is (soms ook in de vorm van een "liftwedstrijd" tegen andere teams, zoals het tv-programma Peking Express.);
* het een aangename willekeurigheid aan de reis toevoegt;
* liften soms sneller is dan reizen met het openbaar vervoer;
* het milieuvriendelijker is dan reizen met een eigen auto;
* zij daar plezier in hebben.
Linkjes
Nederlandstalige wikipedia
Engelstalige hitchwiki (behoorlijk wat info & tips)

Zijn er GoT'ers die weleens een lift hebben gekregen? Waarom ging je liften? Waarheen?

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:10
Wel eens eentje meegenomen... maar nog nooit zelf gelift. Lijkt me wel tof overigens :)

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tegenwoordig zie je het nog amper in West-Europa, dat was vroeger wel anders. Ik weet nog dat mijn broer liftend tot in Egypte is gereisd (en vandaar doodleuk een ansichtkaart stuurde met de kerktoren van hier 2 km verderop).

Zou er niemand een App gemaakt hebben voor smartphones en navigatie-apparatuur, die lifters in contact brengt met automobilisten? Zoiets als warm showers of couchsurfing maar dan realtime en mobiel?

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07-06 07:40
Ik neem ze wel eens mee hier vanaf de liftplaats bij Groningen CS. Zelf ook wel eens gelift, van Gouda naar Groningen en terug.

Tip 1: zorg voor een duidelijk en netjes geschreven bord.
Tip 2: alleen of met een (mooie) dame is beter dan met 2 kerels
Tip 3: zorg dat je normaal uitziet, shag rokende Greanpeace lefty's met PLO sjaal worden zelden meegenomen
Tip 4: niet teveel bagage, dat schrikt af
Tip 5: wees pro-actief, spreek mensen aan bij het benzinestation, mensen vinden 'nee' zeggen namelijk lastig
Tip 6: ken de gebaren, een automobilist die een rondje maakt met met zijn vinger betekent dat hij een kort lokaal ritje maakt en je daarom niet meeneemt

[ Voor 26% gewijzigd door havana op 17-02-2011 21:28 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Redelijk vaak gelift indertijd :)
Een keer een weekje naar Zuid-Frankrijk bijvoorbeeld. 's Ochtends bedenken dat je weg wilt en 's avonds in een boomgaard bij Perpignan in de buurt in je tent kruipen. Heerlijk :)
Toen onder meer een lift gehad van een ouder echtpaar dat me naar het volgende dorp meetroonde om uitgebreid mee te picknicken :P

Daarna nog een keer met een liftwedstrijd naar Praag meegedaan. Besloot om eens niet door het Ruhrgebied te gaan, maar over Berlijn (op de wegenkaart staat de Exxx die van Berlijn naar Praag loopt - prima toch?).
Na onder meer een lift van een kerel die op de snelweg even achteruit reed om de volgende afslag te nemen ( :X ) heb ik overnacht in de buurt van Berlijn. De volgende ochtend lagen er bomen op de snelweg. In de zeikende regen ondanks een poncho die me er niet al te liftvriendelijk uit liet zien een lift gekregen op de oprit van de snelweg van een jonge dame die alleen in de auto zat (en nee, dat komt haast niet voor, zeker niet als je als kerel alleen staat te liften). Ze was enorm bezorgd, had ik het nieuws gehoord? Nou nee, maar het bleek dus niet zo'n beetje gestormd te hebben die nacht. In heel Europa enorme schade, er waren doden gevallen. Ik had lekker geslapen in mijn tentje in het bos 8)7
Vanaf dara in Dresden terecht gekomen, en na 5 uur zonder lift aan een stoffig weggetje gestaan te hebben (de Exxx viel een beetje tegen:( ) met een stel Duitsers eerst ene paar uur Dresden ingegaan. Een aanrader, hele leuke stad! Daarna in een stuk met ze naar Praag gereden. En tot mijn eigen verbazing al eerste aangekomen :D

Verder heb ik her en der regelmatig kleinere stukken gelift. Blijft een handige manier om van A naar B te komen. Een tip: ik ben meerdere keren naar Parijs gelift. Als het moet kun je in 1 dag op en neer. (Zeker als je een lift krijgt van een gek die je in twee uur vanaf de periferique bij Rotterdam CS afzet :X ).
Probeer niet origineel te doen en via Luxemburg te liften. Ik heb ooit rond de kerst vastgezeten in Bastogne. Vanaf daar naar Luxemburg (stad) gelopen toen de kroeg dichtging. Vanaf daar tot Metz gekomen, maar daar was niet meer behoorlijk aan een lift te komen. UIteindelijk de trein gepakt om op tijd in het van te voren gereserveerde hotel te zijn (voor nieuwjaar).

Wat betekent mijn avatar?

• SH4D3H
Klinkt allemaal avontuurlijk :)

Er zijn nogal wat meningen over wat je op je bordje schrijft... schrijf je direct Parijs of kies je eerst voor een tussenliggende plaats (vanaf A'dam wellicht R'dam, Antwerpen, Lille). Wat is jouw ervaring?

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 15:02
'k Ben niet het type dat zelf snel zal liften. Als ik zou liften, dan is het alleen als ik niets meer anders kan; geen geld bij me, batterij van de telefoon leeg en veel te ver om te lopen, maar toch thuis moeten komen.

Daarentegen zou ik wel lifters meenemen. 'k Weet dat op de A1 bij het Shell-station bij hm 39 nog wel eens wat lifters staan. Af en toe stop ik daar wel eens om te kijken of er nog iemand is die moet meerijden.

[edit]
De voorwaarde is trouwens wel dat de gewenste locatie enigszins op de route ligt. Een paar kilometer omrijden vind ik geen probleem, maar meer dan 10 - 15 zal ik niet snel doen.

[ Voor 17% gewijzigd door TRON op 17-02-2011 22:20 ]

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb minder ervaring dan Dido, maar ook het nodige, zowel hier in de buurt als ver hiervandaan (o.a. Romania).

Neem ook vaak lifters mee - liftplek A'dam Oost aan het begin van de S112 zit vlakbij me om de hoek. Opvallend is dat 3/4 van de mensen die ik meeneem toeristen zijn, niet NLers, meestal op weg naar ergens in DE of PL.

Algemene ervaring is dat hoe verder je naar het oosten en zuiden gaat, des te makkelijker het gaat. In NL en UK lijkt iedereen paranoide dat je als lifter een psychopaat zult zijn en kun je soms urenlang vastzitten op drukke plekken met zat gelegenheid tot stoppen. In Romania zag ik er na 2 weken in de hooggebergte trekken eruit als een of andere harige wilde, maar heb ik meermaals meegemaakt dat chauffeurs oude vrouwtjes met zware tassen lieten staan om mij mee te nemen 8)7

Mbt plaatsnamen op borden, ik zou ernaar neigen een aantal te maken met plaatsen onderweg als je verder weg wilt. De kans dat je iemand treft in A'dam die gelijk naar Paris gaat is minimaal, en het zou zomaar kunnen dat iemand die je naar bijv Rdam kan brengen je laat staan omdat hij denkt dat hij niet ver genoeg voor jou gaat...

Sterker nog, neem karton en markerstiften mee, dan kun je flexibel zijn afhankelijk van waar je terechtkomt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn ervaringen zijn het best zonder kartonnetjes juist. Gewoon de duim opsteken en zorgen dat die grote backpack uit zicht ligt en vrolijk kijken.

Bij een tankstation mensen aanspreken werkt ook prima, vaak sneller.

In Spanje is het me nooit gelukt een lift te krijgen, echter in Zuid-Frankrijk, Zwitserland e.d. gaat het weer prima. In Australië weleens een lift gehad bij de allereerste auto die voorbij reed, en dat is ook kenmerkend voor het land.

Helaas nog maar 1 keer een lifter gezien die ik ook mee kon nemen, een kiwi in Turkije. Maar als het moment zich voordoet zal ik zeker niet aarzelen om te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Laatst online: 00:15
Twee jaar geleden op zomervakantie 2 blonde Duitse chicks meegenomen van San Sebastian naar Biarritz. Achteraf bedacht dat lifters in m'n auto meenemen over de grens misschien toch niet zo'n strak idee was. Iemand daar ervaring mee? Wat als bij grenscontrole blijkt dat je lifter wat wiet bij zich heeft ofzo?

[ Voor 2% gewijzigd door Sebas1979 op 23-02-2011 15:57 . Reden: tijd vliegt en ik wordt oud ]

• Aikon
  • Niet online
Tja, je kan kiezen om de lifters uit te laten stappen bij de grens en ze daarna weer op te pikken.

Zelf beide kanten meegemaakt, bij iemand ingestapt met een flinke staaf hash op het dashboard, en zelf ook wat hash bij me. Ach, in de EU krijg je daar niet zo snel echt gezeik mee hoor, maar het kan natuurlijk wel. Als de lifter het spul tussen de bank propt en ontkent heb je toch wat uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aikon schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:19:
Mijn ervaringen zijn het best zonder kartonnetjes juist. Gewoon de duim opsteken en zorgen dat die grote backpack uit zicht ligt en vrolijk kijken.
Check mbt grote backpack, maar het hangt sterk af van de plek of een kartonnetje weglaten zin heeft. Als je ergens op een lange rechte doorgaande weg zit, heeft een kartonntje weinig meerwaarde, maar als je vlak voor een groot knooppunt zit heb je niets aan een flink deel van de auto's, dus is het des te makkelijker als je aangeeft waarheen je wilt.

Idem met die liftplek bij mij, het zit vlak voor de oprit naar de A10 (ring A'dam), en is de 'logische' plek voor lifters richting A8/A7 (Noord Holland-noord en Friesland), A1 (Noordduitsland en Noordoost-NL) en A2 (zuid-NL, BE, midden-DE). Als ik naar Leeuwarden rij heeft het geen zin om te stoppen voor iemand die naar Brussel of Frankfurt moet. Als iemand een bordje "Den Helder/Texel" heeft, dan pik ik'm wel op ;)
Bij een tankstation mensen aanspreken werkt ook prima, vaak sneller.
Idd. Als ik lifters meeneem voor PL en noord-DE (en ik rij zelf niet die kant op) gooi ik ze er meestal op tankstation Palmpol op de A1 voor Barneveld eruit. Het barst daar altijd van truckers en andere Duitsers en Polen. Tegen de tijd dat ik terugkom van toilet hebben m'n lifters bijna altijd al een verdere lift geregeld :)

Op de A12 heb ik nog niet zo'n goede gevonden - allicht is de AC Restaurant bij Veenendaal de beste optie.
[...]

Maar als het moment zich voordoet zal ik zeker niet aarzelen om te stoppen.
:)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:26
Wat ik weet is dat tegenwoordig websites zijn waar mensen een lift kunnen vragen of juist geven, ben helaas de websites vergeten. Ik reis eens in de twee maanden naar parijs toe ( mijn vriendin woont daar ) dus mocht ooit iemand een lift willen :p ? waarom niet, maar dan ben ik wel weer een nederlander genoeg om klein beetje geld voor te vragen, want het kost niet niks om helemaal naar parijs toe te rijden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Www.mitfahrzentrale.de

Een van de grootste, uiteraard wel redelijk op DE gefocussed.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Sebas1979 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:56:
Twee jaar geleden op zomervakantie 2 blonde Duitse chicks meegenomen van San Sebastian naar Biarritz. Achteraf bedacht dat lifters in m'n auto meenemen over de grens misschien toch niet zo'n strak idee was. Iemand daar ervaring mee? Wat als bij grenscontrole blijkt dat je lifter wat wiet bij zich heeft ofzo?
Ik heb alleen meegemaakt dat mijn lift (4 jolige Duitsers) net over de Tsjechische grens een joint bovenhaalden. Dan ben je achteraf ook wel blij dat er niet gecontroleerd is :P

Temeer daar ik als lifter normaliter was uitgestapt aangezien de wachttijd voor de grens enkele uren bedroeg. Dan loont het om uit te stappen, de grens over te lopen en een nieuwe lift te regelen. Sterker nog, uniformen zijn naar mijn ervaring - als je ze maar netjes benadert - erg handig. Het is me meermalen gebeurd dat bij een grens of tolweg (ok - andere uniformen) mij verzocht werd even aan de kant te wachten waarna elke passerende automobilist gevraagd werd of ie mij mee kon nemen. Gegarandeerd binnen tien minuten een lift :+

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hehe, dat heb ik ook een keer gehad in de buurt van Istanbul - we wilden over de noordelijke brug over de Bosporos lopen, maar er is daar geen stoep ( :X )

Agent hield ons aan, nam ons mee naar bureau, bood ons raki aan, vroeg ons om te helpen met het uitkiezen van een paard om op te wedden in de race van die middag ( 8)7 ), en na opdrinken raki nam hij ons mee naar de weg, waar hij de eerste de beste bus sommeerde tot stoppen en ons naar de overkant te brengen :D

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Corruptie heeft ook zo zo'n goede kanten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Zo maak je nog eens wat mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024

Acolyte

Lid

Zelf ook net het liften "onder de knie" gekregen, na een paar pogingen die op niets uitliepen.

Afgelopen dinsdag Leeuwarden - Brussel en donderdag weer terug. Geweldige ervaringen en wat een kick gaf het toen ik het heen en terug had gehaald!

Vrijdagavond Leeuwarden - Groningen geprobeerd maar ik denk dat ik de verkeerde weg had, want alleen wat kleine afstanden lokaal verkeer dat ik tegenkwam.

Wat ik me nog af zat te vragen: zou het niet enorm handig zijn om een A3 formaat whiteboard te kopen die bij voorkeur ook inklapbaar is die je dus in je tas kan stoppen om een bord te maken voor langs de weg? Ik heb er nog geen kunnen vinden die hieraan voldoet. Maar zo kun je ongelimiteerd borden maken, experimenteren met de juiste tekst en je hoeft nooit meer zorgen te maken of je wel goed voorbereid bent met stukken karton meenemen en zo.

Nu zijn er ook mensen die zeggen dat borden gebruiken ook nadelen heeft, omdat mensen eerst moeten lezen wat er op je bord staat, dan moeten beslissen of ze je meenemen en dan nog stoppen. Vaak dan al te laat. Idee is als je alleen met je duim staat, men alleen hoeft te beslissen of ze je meenemen. Of ze de goede kant opgaan vogel je dan maar met ze uit zodra ze stil staan.

Wat zijn jullie meningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Groter is beter lijkt me, als je met een liftbord werkt. Ik kan me van vroeger herinneren dat iemand op het idee was gekomen om aan lifters setjes met letters te verkopen die in de insteekvakken van een bijgeleverde doorzichtige hoes pasten. Die hoes was zigzag opvouwbaar. Ik heb geen idee of dat nog ergens te krijgen is.

Je zou ook een watervast opvouwbaar whiteboard kunnen maken door plaatjes van 2 mm polypropyleen in een rijtje achter elkaar op een rol boeklonfolie te plakken. Tussen de plaatjes 2,5 mm openhouden zodat het soepel kan worden ingeklapt, ter versteviging stroken katoenplakband over de naden leggen, en dan rest van het boeklon om de randen slaan.

Een andere optie waar ik aan zit te denken is een lap vilt (of mogelijk zelfs een trui?) waar klittenband op blijft kleven. Je kunt dan een rolletje klittenband in reepjes en vierkantjes knippen waar je 8-bits letters mee kunt maken.

Als je zo'n doek met een glasfiber rand hebt, wat wordt verkocht als een opvouwbaar zonnescherm of reflectiescherm, zou dat eigenlijk ideaal zijn voor gebruik in weer en wind. Maar de soorten doek die in die schermpjes zitten zijn weer niet zo geschikt om met vervangbare teksten te kunnen werken. Je zou er natuurlijk wel vilt overheen kunnen spannen en dan de randjes omstikken met de naaimachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Dido schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 21:53:
Probeer niet origineel te doen en via Luxemburg te liften. Ik heb ooit rond de kerst vastgezeten in Bastogne. Vanaf daar naar Luxemburg (stad) gelopen toen de kroeg dichtging. Vanaf daar tot Metz gekomen, maar daar was niet meer behoorlijk aan een lift te komen. UIteindelijk de trein gepakt om op tijd in het van te voren gereserveerde hotel te zijn (voor nieuwjaar).
wait whut :o
In December van Bastogne naar Luxemburg lopen? :D
Battle of the Bulge :P

respect :P

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:37
Gister nog! *O*

Moest even naar Utrecht, maar wachten op de bus zou sowieso 3 kwartier duren. Maar gaan lopen, maar met mijn duim uit. Nog geen 100 meter lopen en ik had de eerste lift al, maar die reed maar tot Maarssen. Kort daarna de tweede lift, twee jonge gasten. Namen me eerst in de maling door te stoppen en door te rijden, maar namen me daarna mee naar Utrecht. Daarna de terugweg in één rit gedaan met een meneer die net een scooter had gekocht voor zijn zoon. :)

Ik lift ook vaak vanaf het station naar huis, bijna altijd wel iemand die me oppikt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Af en toe neem ik iemand mee, maar ik ben selectief. Het liefst een vrouw alleen. Buiten de randstad zie je die ook vaker heb ik de indruk. Wat ik dan niet snap is van die vage types zoals in de OP ook geopperd werd.

Ik had er een keer eentje die op de snelweg liep. Het was eigenlijk meer uit het oogpunt van veiligheid dan dat het uit kwam dat ik die persoon mee nam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:45

DropjesLover

Dit dus ->

Ik heb ook een aantal keer gelift, eigenlijk altijd wel erg leuk gebleken.

Goeie plek uitkiezen bij een oprit naar een snelweg waar je gaat staan en een meter of 20 verderop ook daadwerkelijk auto's kunnen stoppen (bushalte bijv.).
Verder ga je gewoon van tankstation naar tankstation, mensen aanspreken werkt 100x beter dan ergens loos met een bordje en duimpje te gaan staan.

Met een goede (mannelijke) vriend van me heb ik eens een liftwedstrijd gewonnen, van Utrecht naar Staatsburg in ~7 uur :P
450 km mee achterin een nieuwe, dikke BMW X6, met een een of andere IT directeur en zijn amerikaanse vrouw, met gemiddeld 150 over de Autobahn :D

Laatste keer naar Parijs was overigens een ramp, in het pinksterweekend. Super veel semi-romantische stelletjes, of gezinnen met kinderen en een keer bovenop de snelweg (bij Breda) beland :X

Maar zeker geen slechte ervaringen, wel veel "grappenmakers" die doen alsof ze stoppen en dan volle gas door rijden. Niet grappig als je ergens al een uur staat :/
Of middelvingers krijgen, wtf :?

Maar de mensen die je mee nemen zijn meestal wel erg tof, of in ieder geval opmerkelijk :)

Onze mede forumlid en zeer ervaren lifter Wouter had een geniaal iets bedacht, een rolletje faxpapier en 2 stokjes, waarop hij dan zijn bestemming schreef. Super wit papier voor hoog contrast, en bekende steden zijn toch wel leesbaar.
Wat ook super werkt is niet je bestemming opschrijven, maar de weg/route die je moet hebben. Voor Parijs bijv. dus A27 opschrijven. Bordje is toch maar om de stad uit te komen.

[ Voor 16% gewijzigd door DropjesLover op 03-07-2011 13:17 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Leuk dat 't topic weer terug is :)
Ik heb laatst nog flink wat gelezen over liften op Fok.nl http://forum.fok.nl/topic/802868/6/25

't Plan is nu om een stukje te liften in de vakantie. Vanuit Tsjechië naar Oostenrijk of iets. Alleen nog even op zoek naar een goede kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte
  • Laatst online: 28-08-2024

Acolyte

Lid

SH4D3H schreef op zondag 03 juli 2011 @ 22:51:
Leuk dat 't topic weer terug is :)
Ik heb laatst nog flink wat gelezen over liften op Fok.nl http://forum.fok.nl/topic/802868/6/25

't Plan is nu om een stukje te liften in de vakantie. Vanuit Tsjechië naar Oostenrijk of iets. Alleen nog even op zoek naar een goede kaart.
Falk kaarten zijn best OK, al zijn de tankstations met rode en blauwe T's aangegeven. Dat zie je dus soms bijna niet. Liever zie ik echt een tank symbooltje:

Afbeeldingslocatie: http://www.totalpda.co.uk/images/spec/general/fuel-icon.jpg

Verder zou ik altijd maar 1 hooguit 2 kaarten meenemen. Als je een ander land in gaat koop je voordat je daar naar toe gaat een goede kaart voor dat land. Eventueel in een English book store zodat je niet loopt te worstelen met de lokale taal op die kaart. Als je heel Europa meeneemt of zo'n wegenboek dan zeul je veel te veel mee. En als je onverhoopt toch in een gebied komt waar je geen kaart van hebt, dan moet je maar goed vertrouwen op de aanwijzingen van de bestuurder ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
SH4D3H schreef op zondag 03 juli 2011 @ 22:51:
Dit heb ik uiteindelijk ook gedaan :)

Ik ben naar Praag gevlogen en toen liftend via Brno naar Wenen gereisd en vanaf daar weer naar Nederland gevlogen.

Ik ben in Praag na het eten, rond een uur of twaalf, op pad gegaan naar de oprit richting Brno. Na wat onverwachte afleidingen en wat speuren naar een goede, drukke liftplaats heb ik rond een uur of twee mijn bordje gepakt en ben gaan staan.

Al na een minuut of tien had ik een, ehhh, lift. Een politiewagen zag me staan en zette meteen z'n lichten aan en kwam naast me staan. In het Tsjechisch werd me verteld, zo bleek later toen we in het Engels verder gingen, dat ik daar niet mocht staan liften. Ik moest naar een benzinepomp, daar mocht het wel. De dichtstbijzijnde pomp was echter een paar kilometer verderop langs de snelweg. Ik kreeg ze zover mij even te brengen, al wist ik niet dat dat een slecht plan zou zijn.

Eenmaal aangekomen op de pomp bleek er nog een andere lifter te staan wachten op een lift. Hij was er ook net aangekomen en wist ook nog niet wat ons te wachten stond. De pomp bleek de minst bezochte pomp van heel Tsjechië te zijn... Na een half uurtje is die andere jongen dan ook vertrokken en binnen een uur was ik ook weg. Achter me stond op een bord dat er een kilometer of vijf verderop een tankstation + parkeerplaats + mcdonalds langs de snelweg zou liggen. Dat leek mij een goede plek om een ritje te scoren.

Die vijf kilometer bleek uiteindelijk, aangezien lopen langs de snelweg onmogelijk bleek en ik dus flink om moest, een stuk meer richting de tien kilometer. In de volle zon (rond de 30 graden) over uitgestrekte landweggetjes met een kilo of zes op m'n rug bleek best vermoeiend. Ik was dan ook al vrij snel door mijn water heen. Gelukkig zag ik daarna vrij snel een grote gele 'M' in de verte!

Aangekomen bij de mac heb ik gelijk maar even wat gegeten. Het was niet bijzonder druk, maar ik zag wel een boel verkeer door de drive gaan. Toen ik klaar was met eten heb ik even op de parkeerplaats gekeken of er nog wat bruikbare kentekens tussen stonden en ben daarna naar de enige uitrit van het complex gegaan en heb daar m'n bordje Brno weer tevoorschijn gehaald.

Een minuut of vijftien later had ik beet. Een grijze wagen stopte een stukje voor me en seinde met z'n lichten. Ik pakte m'n spulletjes en stapte in. De bestuurder, een jongere gozer die wel wat weg had van een lifter, zat nog even te bellen. Kort daarna volgde een korte introductie en hoorde ik dat ik een rit naar Brno te pakken had. Brno is zo'n 200 kilometer ten zuidoosten van Praag.

Na amper tien minuten zagen we een lifter langs de snelweg. Ook nu besloot de bestuurder te stoppen om hem mee te nemen. Wat bleek? Het was Pete, de jongen die ik ontmoet had bij de pomp. Dat was wel een grappig moment :+ Anyways, veel geklets en anderhalf uur later stond ik iets ten zuiden van Brno bij een kleine pomp met een bushalte langs de E461 met m'n bordje 'Wien'.

Ook hier bleek maar weer hoe belangrijk de locatie is. Het is net als in de makelaardij heel belangrijk waar je staat. Langs deze drukke weg heb ik namelijk amper vijftien minuten gestaan. Christophe, die zijn boedel aan het verhuizen was van Ostrava naar Wenen, had namelijk nog net genoeg plek om mij mee te nemen naar Wenen. Na wederom gezellig geklets stond ik niet heel veel later in hartje Wenen. Geweldig! :)

Uiteindelijk had ik mijn eerste ritje om tien voor zes en stond ik iets na negen uur in Wenen. 350 kilometer in iets meer dan drie uurtjes is, wat mij betreft, niet slecht. Ik ben zeker van plan nog een keer zoiets te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:44
De ANWB kaarten zijn ook ideaal om mee te hebben, niet teveel detail, alle belangrijke wegen en tankstations erop.

Verder voornamelijk liftervaring in de alpen, aangezien een dal meestal maar 1 kant op gaat is dat niet zo'n probleem. Zeker als je je tas met helm voor je zet, zodat mensen zien dat je een klimmer bent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06 09:56

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zeker wel wat lifters meegenomen, vooral op en rond de A2. Keer bij Venlo een jongen die net uit Berlijn kwam en naar Brussel wilde, ik heb hem tot Eindhoven kunnen brengen (het was toen al 23:00u) en toen ik mijn olie aan het bijvullen was had hij eigenlijk meteen al een lift.

Zelf weinig ervaring mee, ik zou er toch meer van om wat zelfstandiger te rijden. Sowieso is verplaatsen binnen Europa niet zo heel duur. En als ik het zou doen zou ik eerder zelf een motor pakken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vanochtend nog een lifter de stad uit geholpen. Hij stond op de liftersplek bij de S112 in A'dam met een bordje "EAST". Nouja, zo ver naar het oosten ging ik niet (Leeuwarden), maar er is een tankstation vlak voor knooppunt Muiderberg waar ik'm kon droppen voordat ik de polder in ging.

Bleek een Pool die na 2 maanden A'dam naar huis wilde voor de winter - na de zomer hier wilde hij naar ergens warmers :+

Ondanks dat het vrij rustig was stonden er een tweetal PL en LT busjes, en toen ik wegreed was hij al in gesprek. Dat zag er goed uit :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nozem
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-02 12:02
Ik heb één ervaring met liften: door een wat ongelukkig gekozen OV-detour strande ik met de bus in een boerendorpje, nabij mijn eigen woonplaats. Ik schreef mijn woonplaats op een A4tje en ging met opgeheven duim vóór een rotonde staan die het dorp uitging in de richting van mijn woonplaats. Na tien minuten maakte een busje een volledige draai op de rotonde en pikte mij op. Het betrof een groepje loonwerkers die wel vaker lifters oppikten, ze zouden langs mijn woonplaats komen en waren bereid me in het centrum af te zetten waar mijn fiets geparkeerd stond. Heel gezellig en ontzettend hulpvaardig die lui, wat een zeer positieve ervaring opleverde.
Ik ben nog steeds voornemens om deze gunst terug te betalen als ik zelf achter het stuur zit, maar tot op heden had ik elke keer net mijn auto vol met spullen/passagiers wanneer ik een lifter tegenkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 405945

Ik heb een aantal keer gelift in Noorwegen, daar gaat het in ieder geval prima! Ik hike veel in de bergen, maar om naar die bergen te komen is in Noorwegen een auto toch wel heel handig. Het OV rijdt op veel plekken niet zo vaak. Als je geen auto hebt is liften dan een goede oplossing. Hoe ik het doe: gewoon gaan lopen naar waar ik heen wil, en als er een auto langs komt mijn duim opsteken.

Mijn ervaring is dat ze je daar bijna altijd wel meenemen, omdat er zo weinig auto's langskomen (in elk geval in de gebieden waar ik hike). Mijn bepakking (meestal grote rugzak van 20+kg, met tent enzo) hebben ze nog nooit moeilijk over gedaan. Ze zijn meestal heel aardig en vinden het leuk om een praatje met je te maken. Ze spreken allemaal Engels, maar als je ook een beetje Noors kunt is het helemaal top natuurlijk. Vind het zelf ook leuk om eens up-close met die Noren te praten.

Overigens gebruik ik daar nooit bordjes, meestal kun je toch niet zo veel kanten op. Ik rij meestal gewoon zo ver mogelijk mee in de juiste richting, en als ik dan nog niet bij mijn eindbestemming ben lift ik gewoon verder met een andere auto. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 405945 op 31-08-2011 13:11 ]

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Slechts één keer gehad dat een lifter me vroeg hem mee te nemen. Had ik wel gedaan, was het niet dat ik slechts 2 zitplaatsen in de auto heb en met mn vriendin op vakantie was ;)

An sich is het een leuk en avontuurlijk principe, maar houd er meer van met mn eigen auto op stap te zijn. Ook wel makkelijk bij vakanties dat niet alles compact in één tasje moet worden gepropt.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-06 21:19
geinig, een lifttopic tussen alle eigen-auto-topics

heb een paar keer liftwedstrijden gedaan met vrienden, altijd in de zomer, naar Gdanks, Zuid-Frankrijk, Noord-Italie, en wat algemene tips:

- zorg dat je een kaart hebt met tankstations, die kan je altijd wel kopen bij tankstations
- vraag zodra je een lift krijgt waar diegene heen gaat en laat je dan op het laatste handige tankstation op zijn route er uit zetten
- op het tankstation met je kaart in je handen denken mensen dat je de weg vraagt, zo raak je dan in ieder geval in gesprek. Of je kunt aanbieden kaart te lezen in ruil voor een lift.
- kartonnen borden zijn goed voor langs de weg, een klein whiteboard nog beter, maar mensen aanspreken werkt het beste

met z'n 2 en liften werkt beter, helemaal als je kan uitleggen dat het een wedstrijd is.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:53
Anoniem: 405945 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:09:
Ik heb een aantal keer gelift in Noorwegen, daar gaat het in ieder geval prima! Ik hike veel in de bergen, maar om naar die bergen te komen is in Noorwegen een auto toch wel heel handig. Het OV rijdt op veel plekken niet zo vaak. Als je geen auto hebt is liften dan een goede oplossing. Hoe ik het doe: gewoon gaan lopen naar waar ik heen wil, en als er een auto langs komt mijn duim opsteken.

Mijn ervaring is dat ze je daar bijna altijd wel meenemen, omdat er zo weinig auto's langskomen (in elk geval in de gebieden waar ik hike). Mijn bepakking (meestal grote rugzak van 20+kg, met tent enzo) hebben ze nog nooit moeilijk over gedaan. Ze zijn meestal heel aardig en vinden het leuk om een praatje met je te maken. Ze spreken allemaal Engels, maar als je ook een beetje Noors kunt is het helemaal top natuurlijk. Vind het zelf ook leuk om eens up-close met die Noren te praten.

Overigens gebruik ik daar nooit bordjes, meestal kun je toch niet zo veel kanten op. Ik rij meestal gewoon zo ver mogelijk mee in de juiste richting, en als ik dan nog niet bij mijn eindbestemming ben lift ik gewoon verder met een andere auto. :P
Grappig dit, Heb precies hetzelfde gedaan in Noorwegen. De bus duurde nog dik een uur wachten dus hadden we het plan om te liften (stinkend en met bepakking voor 3 dagen). Voor de gein het eerste busje gewoon gestopt en gevraagd waar die heenging. Moest naar Bergen en op de vraag of we mee konden rijden was het antwoord geen probleem.

Waren en man en vrouw van een jaar of 60, welke heel de rit hand in hand hebben gezeten, zelfs bij het schakelen O+ . uiteindelijk een goede 300km in 1x gereden. Mijn liftervaring is dus 1 auto wachten :D.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Bartjeee
  • Niet online
Enigste keer dat ik gelift heb was tijdens een survival, stonden aan de voet van een flinke klim, we hebben toen een busje aangehouden :')

Denk persoonlijk dat ik wel kieskeurig zou zijn met lifters meenemen, als ze er "fatsoenlijk" uitzien en ik in de mood ben (ooit is er niks zo lekker als in je eentje ergens met de auto naar toe knallen) zou ik het wel doen.

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-06 11:24
Zelf nog nooit aan het liften geweest, niet mijn ding inderdaad, liever zelf achter het stuur.

Wel soms lifters mee, meest frappante was een groep van 4 meisjes uit spanje (jaa rof 20 a 25) die van Venlo naar Amsterdam moesten, daar kom ik langs dus meteen even afgezet. (had nog een 207'tje dus even proppen (er zat een kinderstoeltje achterin).

Nu rij ik een lease-auto bij een andere lease-maatschappij en in mijn voorwaarden staat zelfs zwart op wit dat ik geen lifters mee mag nemen.
Ik denk dat meer mensen dat probleem hebben die een lease-auto gebruiken en dat houdt toch wel tegen.

Daarnaast is uiterlijk belangrijk, 2 breedgeschouderde mannen met een onguur uiterlijk zou ik niet snel meenemen hoor :)

I have the body of a god, shame it's a buddha......

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vegtem schreef op donderdag 29 september 2011 @ 13:54:
[...]

Daarnaast is uiterlijk belangrijk, 2 breedgeschouderde mannen met een onguur uiterlijk zou ik niet snel meenemen hoor :)
:(

Ziehier het probleem met liften als je niet een lekker uitziende jongedame bent...

Maar goed, uiterlijk is minder belangrijk dan uitstraling. Als je vriendelijk overkomt en niet lijkt alsof je in Saw zou figureren komt het vaak wel goed.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb nog nooit geprobeerd te liften, maar mijn ervaring is dat het in Noorwegen erg gemakkelijk is zelfs als je het niet probeert. Als je in de regen zwaar bepakt langs de weg loopt stopt er iemand met de vraag of je een lift wilt. 1x zo'n aanbond aangenomen omdat het echt vies weer was en nog redelijk eind lopen, ik was nat en vies met modder, kind moest bij de moeder op schoot om mij erbij te laten passen, maar dat was allemaal geen probleem.

Volgens mij is het in Nederland wel een stuk lastiger, maar in Noorwegen merk je dat veel mensen bereid zijn te helpen zodra ze denken dat je hulp kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:45

DropjesLover

Dit dus ->

Achja, ik was een tijdje terug aan het liften met een vriendin. Vriendin was/is ~1m80, leuke c/d cup en altijd wel een leuke lach op dr gezicht. In 45 minuten nog geen lift op een best wel goeie plaats, ik ga even wat halen bij een tankstation aan de overkant. Ik ben nog niet eens aan de overkant en er stoppen 2 wagens :')

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Bij mij hier in de buurt is een bekende opstapplek voor lifters, toch zeker eens per week zie ik in de ochtend wel mensen staan... wat ik dan niet begrijp is dat sommigen echt zwaar onleesbare borden bij zich hebben met gele markers op witte bordjes bijvoorbeeld. Je moet er echt langsrijden om het te kunnen lezen en bij de tijd dat je begrijpt wat er stond sta je al zover op de oprit dat het gevaarlijk is om nog terug te gaan.

Ik neem als ik alleen ben (en niet naar het werk) altijd wel lifters mee als het zo uitkomt, dan heb je ook nog eens wat aanspraak, altijd wel leuk om wat verhalen te horen. Hippie figuren laat ik echter wel staan; het mag misschien een vooroordeel zijn, maar ik wil gewoon niet dat m'n auto gaat ruiken naar dreadlocks e.d. :P

Over Noorwegen gesproken: daar liep ooit een kerel op de weg, hij zag eruit als Technoviking. Ik had een grote MPV bij me, alleen met m'n vriendin samen. Ik wilde wel stoppen, want het was echt in de middle of fucking knowhere, het miezerde en het eerst volgende dorp was er niet... het was een soort bergpas, overigens wel met van die berghutten voor wandelaars. Enfin, ik rem af en m'n vriendin roep "wat doe je?".. lol. Toen ben ik maar gezwicht onder deze druk en weer doorgereden. Wat moet die kerel zich kut hebben gevonden zeg, hopelijk leeft ie nog, ik heb me nooit zo schuldig gevoelt als toen.

En sindsdien begrijp ik dus het standpunt van mijn vriendin jegens lifters. Ik heb tevens verteld dat ik 2 dagen later in de krant had gelezen dat er een wandelaar dood was gevroren langs de weg... toen moest ze wel ff twijfelen LOL!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Nu rij ik een lease-auto bij een andere lease-maatschappij en in mijn voorwaarden staat zelfs zwart op wit dat ik geen lifters mee mag nemen.
Ik denk dat meer mensen dat probleem hebben die een lease-auto gebruiken en dat houdt toch wel tegen.
yep

Vroeger deed ik het vaak, zowel geven als nemen, maar tegenwoordig niet meer om bovengenoemde reden...

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Yalopa schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 13:53:
[...]

yep

Vroeger deed ik het vaak, zowel geven als nemen, maar tegenwoordig niet meer om bovengenoemde reden...
Maar een 'lifter' is toch geen aparte juridische status? Als je gewoon een vriendin in de auto hebt zitten mag dat dan ook niet? Lijkt me raar dat ze zoiets kunnen verbieden... waarom eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Zal vast iets te maken hebben met het risico op car-jacking enzo. Liften draait nog steeds rond vertrouwen. Hoe je het ook draait of keert, je weet eigenlijk niet wie je meeneemt en of deze persoon te vertrouwen is.

Kunnen ze het verbieden? tja dat is nu eenmaal de afspraak die je maakt op het moment dat je je handtekening onder dat contract zet, dat contract is idd iets restrictiever dan geen contract. Zo staat er bvb ook in dat niemand anders dan ikzelf, mijn (vaste) vriendin en mijn collega's met die auto mogen rijden, er is een uitzondering voor noodgevallen, maar je kan je inbeelden dat het woord noodgeval een voorwerp van discussie kan worden.

Botom line ik doe het niet meer, want ik heb geen zin in discussies achteraf, je staat toch in een zwakke positie op het moment dat de discussie start...

[ Voor 58% gewijzigd door Yalopa op 02-10-2011 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

ik heb al eens een scholier meegenomen met de ford thunderbird. deed ik ook puur omdat ik trots op de V8 was :P
stond bij een bushalte, bushokje had meer glas op de grond dan er nog aan vast zat.
en het was koud dus ik weet wat wachten betekend op zo een moment :X

met de volvo, beetje een ecologisch correcte auto....wel een vrouw mee willen nemen.
zag er normaal uit, stond bij het tankstation. vrouw was alleen. maar nadat ik zei ja kwam er opeens 2 kerels aan lopen en wilden instappen. ja dacht het niet :?

sindien neem ik liever niemand meer mee, de tijden van vroeger dat het wel kon zijn blijkbaar al lang over :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Denk nu ff na hoe je overkwam toen je die vrouw wel wou meenemen en toen je 2 kerels zag opeens niet meer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:19
Echt lifters neem ik nooit mee eigenlijk, kom ze simpelweg nooit tegen als ik prive rijd. In de auto van de zaak gebeurd het simpelweg niet.
Neem nog wel eens mensen mee van een festival die anders met de trein terug zouden moeten. Maar is afhankelijk van de plek in de auto.

Een vrouw alleen meenemen kan prima, maar als er ineens 2 kerels bij komen hebben ze alle 3 heel erg pech.
Was het 1 man, en komen er ineens 2 meiden bij zou overigens nog steeds hetzelfde gelden. Je weet immers nooit of ze te vertrouwen zijn, en als je alleen in de auto zit met 3 vreemden is dat toch geen fijn gevoel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Yalopa schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 13:43:
Denk nu ff na hoe je overkwam toen je die vrouw wel wou meenemen en toen je 2 kerels zag opeens niet meer :p
So? Hun begonnen toch met de boel in de maling te nemen door alleen de vrouw te laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik kom nooit lifters tegen op de trajecten waar ik rijd.. nog niemand kunnen helpen dus ;)

zelf heb ik eens moeten liften als onderdeel van de ontgroening, in 8 uur tijd stopten er 2 auto's (1e ging zn vriendin zeuren en die reed weer door), 2e "wist wel n plek waar vaker lifters stonden.." achteraf echt de kutste plek ever om te liften, het was namelijk de verkeerde kant op, dus niemand die in de richting van de door ons omhooggehouden bordjes reed. achteraf nog niet eens zo erg, als we hadden geweten dat we die kant op wel bij een snelwegtankstation konden komen, mja, geen kaart, onbekend terrein.

uiteindelijk bij de bestemming gekomen door met n geleende telefoon mn vader te bellen, die n leaseauto en n tankpas had, en uiteraard niet gezegd tegen de luitjes van de vereniging dat we gecheat hadden, maar ondertussen (en gewoon door de hele houding van die club) was ik t wel zo zat dat ik de dag daarna (na de ontgroening, lol) :w doei gezegd heb..

[ Voor 22% gewijzigd door AlexanderB op 02-10-2011 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:23
Ik kick even een heel oud topic.

Ik wil liften naar mijn vriendin in Straatsburg/Colmar. Heeft iemand ervaring met het liften vanaf Nederland naar deze plaatsen? Ik vraag me af of de 600KM haalbaar is in 1 dag, gezien het aantal verschillende steden en knooppunten waar je langskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

600km is zeer zeker haalbaar in een dag, maar "Nederland" is nogal een breed begrip, het verschil Cocksdorp, Texel of Vaals, Limburg maakt nogal uit zeg maar... waar is "Nederland" voor jou?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:38

Xanax959

relax...

Ga trouwens niet bij een invoegstrook staan. Ik werk in Groningen en woon vlak bij de Duitse grens, dus een mooi eind voor lifters, maar niet op een plek waar ik net gas geef, andere auto's achter mij en geen plek om even te stoppen, tenzij ik vol op de rem trap. Ik wel eens lifters meegenomen die bij een verkeerslicht stonden, twee studenten die een liftwedstrijd deden, was wel leuk :) Ook een keer in Frankrijk waar een man in de brandende zon ver van alles vandaan stond te liften, die was heel blij dat wij ook naar Tournus gingen.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-06 12:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb in mijn studietijd 5 jaar op rij liftwedstrijden georganiseerd. Wij hielden voor de wedstrijd 500 km als max aan dat je in een dag kan halen. Maar de werkelijke afstand is heel erg afhankelijk van waar je exact heen gaat. Berlijn was achteraf heel makkelijk haalbaar, een klein plaatjes 50km boven Hamburg een stuk moeilijker.

Algemene tips (en regels waar wij ons aan hielden), nooit een vrouw alleen of 2 vrouwen, maar altijd liften met gemengde koppels of 2 mannen. Wees blij, hoe vrolijker je bent, hoe makkelijker je meegenomen wordt.

@Freeshooter
In aller eerlijkheid, denk ik niet dat je Colmar in 1 dag gaat halen. Het is 650km vanaf Utrecht, wat eigenlijk sowieso al een dag rijden is als je over een eigen bezit. Zodra je gaat liften, kost het meer tijd, je bent zo een uur kwijt voor je een goede rit hebt. Als ik op de kaart kijk, lijkt je bestemming ook niet echt op een doorgaande route te liggen.

Bedenk van te voren goed welke route je bij voorkeur wilt nemen. Als ik op de kaart kijk, lijkt mij een route via Luxemburg het meest handig. Luxemburg is makkelijk haalbaar in een dag en een geschikte plek om te overnachten. En er gaat genoeg verkeer via Luxemburg, met dank aan de goedkope benzine daar. Tussen Luxemburg en Straatsburg is ook redelijk veel verkeer, met dank aan de Europese Commissie, daar kan je van profiteren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-06 12:26

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

ik heb 1 keer in durbuy 8 padvinders meegenomen in een polo. regende als de T.. en ik vond het zielig voor ze. en 1 keer een roemeen vanaf bilbao totaan bordeaux meegenomen. zei eerst tegen hem dat ik hem wel mee wilde nemen tot aan san sebastian, maar achteraf was het zo´n chille gast (hippie) dat we hem een lift totaan bordeaux hebben gegeven, wat dik 500km was. het ligt er een beetje aan hoe ik mij voel en of het op de route ligt of ik mensen meeneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:48

MsG

Forumzwerver

Met onze studentenvereniging houden we altijd als max. 700KM aan voor 1 dag. We beginnen dan ook om 7 uur 's ochtends, dan heb je nog allemaal werkverkeer wat toch maar alleen in hun leasebak rondrijdt. Op hitchwiki heb je een leuke kaart met goede liftplekken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:23
FreeShooter schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 18:20:
Ik kick even een heel oud topic.

Ik wil liften naar mijn vriendin in Straatsburg/Colmar. Heeft iemand ervaring met het liften vanaf Nederland naar deze plaatsen? Ik vraag me af of de 600KM haalbaar is in 1 dag, gezien het aantal verschillende steden en knooppunten waar je langskomt.
Het is gelukt. :) Ik heb begin juni samen met mijn vriendin gelift naar haar huis in omgeving Colmar. Omdat ik geen geschikte kaart met benzinestations kon vinden, heb ik van tevoren alle goede plekken en tankstations opgezocht op Hitchwiki en opgeschreven. Dit maakt het een stuk makkelijker. Naar aanleiding van de comments hier en doordat we op een maandag vetrokken, hebben we wel een tentje en slaapspullen meegenomen.

We zijn begonnen op het tankstation op de A16, net voor de Moerdijkbrug. De vrouw van het tankstation kwam ons zelf een stuk karton brengen om een bord te maken :*) Er was echter voornamelijk lokaal- en werkverkeer op een maandagochtend 7:30. Na een uurtje wachten konden we mee met een vriendelijke Belg die ons net over de grens afzette bij een groter tankstation. Helaas ook hier weinig verkeer. Verder wel overwegend vriendelijke mensen. Na wederom een uurtje wachten in het zonnetje vonden we een Nederlandse vrouw die ons wel mee wilde nemen. Tot grote vreugde van ons zei ze dat ze onderweg was naar het Europese Parlement in Straatsburg als tolk. Helaas deelde ze ons ook al gelijk mee dat ze ons ergens rond Brussel af zou zetten omdat ze het fijn vindt om alleen te rijden :+ Geen probleem voor ons, waren we in ieder geval een flink stuk in de goede richting. Wederom leuke en interessante gesprekken en zo vlogen we (met 150km p/u) Brussel voorbij.

Toen we bijna bij Luxemburg waren, bood ze aan om ons tot aan Straatsburg mee te nemen :) Omdat wij echter een andere route gepland hadden, via Nancy en Saint-Die Des Vosges, hebben we dit vriendelijk afgeslagen en zijn we eruit gesprongen bij het zuidelijke grote tankstation in Luxemburg. Tevreden met onze voortgang, hebben we hier lekker in de zon lunch gegeten. We hadden goede hoop om hier snel iemand te vinden, het was tenslotte druk ivm lunch. Na een uur proberen met een bordje was deze goede hoop wel verdwenen... :/ Honderden auto's, maar niemand die stopte. Nog een half uurtje later stopte er toch een mooie Volkswagen met Sloveens kenteken. Hij ging naar Straatsburg en vroeg of we mee wilden. Graag! Ook hij was onderweg naar Straatsburg voor het Europese Parlement als tolk. :D Vriendelijke gozer en met 180km per uur waren we zo in Straatsburg. Hij heeft ons uiteindelijk bij het treinstation in Straatsburg afgezet. Na een half uurtje met de trein stapten we om 4:30 uit de trein in Colmar.

Ik moet eerlijk bekennen dat het voor ons vooral een goedkope en praktische manier is om ergens te komen: De bus is geen optie, auto heb ik momenteel niet en de trein kost 100+ per persoon. Desondanks is het echt altijd een leuke en interessante ervaring. We hebben echt boeiende gesprekken gehad met al onze chauffeurs over allerlei onderwerpen.

Morgen vertrek ik weer naar huis, alleen. Hopelijk gaat het net zo makkelijk. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-06 19:09
Ha een lifttopic op tweakers :D (sorry voor de kick btw...)

Ik lift zelf rond de 10.000-15.000km per jaar. Afgelopen jaar even naar Berlijn, Polen en Zweden gelift in de zomer (waarvan 3 keer op en neer naar Berlijn wegens wat omstandigheden) en nog even een maandje door Spanje gelift in Oktober-November :)

Maak ook echt de bizarste dingen mee, dit jaar terug aan het liften vanuit Berlijn richting Amsterdam samen met een vriend van mij uit Berlijn krijgen we een lift van een paar Polen (ik spreek ondertussen wat woordjes Pools, dus het ijs breek ik altijd makkelijk bij Polen). Die gasten reden continue rond de 90 en wisten bij god niet waar ze heen moesten, dus uiteraard navigeerde ik voor ze. Ze reden dus op autogas en waren ook op zoek naar een tankstation, ik ze uitgelegd dat praktisch ieder station in NL gas heeft dus dat ze gewoon bij de eerstvolgende konden kijken. Blijken ze uiteraard geen nippel bij zich te hebben voor de Nederlandse apparaten en op het tankstation werd het niet verkocht, die jongens flink in de stress, blijkbaar hadden ze de brandstof hard nodig. Dus ik stap op de eerstvolgende Nederlandse auto heeft die gas gaat tanken en vraagt of wij na het tanken even zijn nippel konden lenen.... Begint die ouwe een heel verhaal in het Pools.. Goed, die nippel konden we in ieder geval gebruiken ;)

Of dit jaar in Sevilla ik was daar heen gelift met een Franse meid die ik in Bolonia op het strand was tegengekomen, we vonden de hostels/hotels te duur dus in een park ergens de tent opgezet, en de volgende dag de stad verkennen. Zij was op zoek naar wat cadeautjes voor haar familie, dus lopen we uiteindelijk een klein slagerszaakje binnen. Super enthousiaste eigenaar die vloeiend engels sprak en door bleef ratelen over zijn producten. Alles lokaal van het dorp waar zijn vrouw vandaan kwam en ook nog is biologisch, daar was ze wel tevreden mee dus dat werd uitzoeken. Aangezien ik daar op moest wachten maar weer een praatje aangeknoopt met de vriendelijke man, verteld dat we liftend aan het rondreizen waren en in het park geslapen hadden in een tent, kregen we direct een aanbod van de man om diezelfde avond mee te rijden naar het dorp van zijn vrouw en we zouden evt. de tent konden opzetten op het land van haar ouders :D (wat overigens uiteindelijk niet kon...)

Overigens... max haalbaar in een dag? Mijn record staat op rond de 1300 km, Belgrado - Stuttgart in 3 liften Mijn snelheids record op 1100 in 10 uur: Wroclaw - Amsterdam
Mijn ervaring is dat praktisch iedere grote stad in Duitsland in een dag te halen is, Berlijn vanuit mijn stad (Leiden) met wat geluk 6 uur, als je pech hebt kan het ook 12 kosten.
Al kan je ook pech hebben... slechtste wat ik ooit heb gelift was dit jaar in Spanje, +-6 km hemelsbreed, of 20 echte km toen we van Bolonia naar Sevilla via Tarifa wouden, tot Tarifa gekomen aldaar we 3 uur gestaan hebben om uiteindelijk opgepikt te worden met een lift terug dezelfde kant op, iets verder waar we wel konden overnachten en de volgende ochtend meerijden tot aan Cadiz

[ Voor 89% gewijzigd door terror538 op 20-12-2016 03:30 ]

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
zelf nooit gelift en maar 1 keer een lifter meegenomen: in het binnenland van IJsland zagen we een jongen lopen. bleek een Canadees te zijn. Hebben hem toen zo'n 100km meegenomen achterin onze camper tot waar wij gingen overnachten. vandaaruit ging hij dan weer verder lopen/liften
Aangezien je in het binnenland van IJsland echt helemaal niets hebt behalve een paar onverharde wegen vonden we het wel zo sociaal om die jongen mee te nemen :)

In NL zou ik het echter nooit doen

[ Voor 5% gewijzigd door Leipo op 20-12-2016 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:26

Smurf

Detri

Grappig topic dit. Ik heb zelf eigenlijk nooit gelift, nou ja op een keer na. In Noorwegen ging ik jaren terug eens samen met mijn broertje een loopvakantie houden. We hadden interrail om tussen de verschillende gebieden te reizen. Bij de eerste tocht moesten we echter vanaf het "station" (een huisje met vlag om de trein te laten stoppen) zo'n 15km langs een onverharde weg lopen voordat het pad zich van de weg afsplitste.
Bij de eerste auto die ons achterop reed min of meer spontaan de duim opgestoken, en hij stopte gelijk :P
Scheelde toch weer een paar uur lopen waardoor we die dag op het gemak een kampeerplekje konden zoeken. Waren toch al goed gaar van de heenreis.

Zelf eigenlijk nog nooit lifters meegenomen. Woon-werk kom ik ze gewoon niet tegen (tank niet langs de snelweg) en op vakantie hebben we vaak de achterbank eruit gehaald zodat er meer bagage mee kon.
Maar als het allemaal wel een keer goed uitkomt zal ik denk ik toch kijken of ik kan helpen.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ook niet echt uitnodigend, lang harig tuig, wat ik zelf vroeger ook was, zou mijn eigen ik van 18 ook niet mee willen nemen. Wel grappig, vaak zit de kerel enigzins verstopt en staat alleen de dame te liften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-06 19:09
sugarlee89 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 01:59:
Ook niet echt uitnodigend, lang harig tuig, wat ik zelf vroeger ook was, zou mijn eigen ik van 18 ook niet mee willen nemen. Wel grappig, vaak zit de kerel enigzins verstopt en staat alleen de dame te liften.
Die truc ken ik, al pas ik hem zelf nooit toe ;) Als ik lift is het sowieso al meestal alleen. En ook als man gaat het redelijk snel. Sterker nog, het is mij nu al 3 keer overkomen dat ik bij 'mijn' liftplek in Berlijn aankwam en daar groepjes lifters tegenkwam, ook groepjes van 2 meiden, die aangaven dat de plek moeilijk was en dat ze er al meer dan een uur stonden. Iedere keer heb ik ze gezegd dat ik binnen 20 minuten weg zou zijn, wat soms gefrustreerde blikken gaf, zeker nadat ik 1 keer meteen na 2 minuten in mocht stappen ;) Al probeer ik liever de mensen de langer staan te wachten eerder weg te laten gaan, dus als ik een lift voor ze kan fixen dan doe ik dat ook... Ook al flink wat keren gebeurd ;)

Ik heb trouwens van meerdere truckers gehoord dat ze juist geen meiden alleen meenemen: ze zijn bang met alle verhalen tegenwoordig dat ze onterecht ergens van beschuldigd worden.

too weird to live too rare to die

Pagina: 1