Nieuwe router nodig ivm nieuwe Fibernetkabelmodem

Pagina: 1
Acties:

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
1-zin samenvatting van mijn probleem:
Mijn oude router werkt niet samen met de gloednieuwe kabelmodem dus moet er iets nieuws komen.

Uitleg:
Dinsdag is er een Telenet technieker langs geweest om mijn kabelmodem te vervangen met een nieuw exemplaar met ingebouwde wifi naar aanleiding van mijn switch naar een Fibernet 60 abbo (60 Mbps down/3 Mbps up).
Mijn vorig abbo had 30Mbps waarvan ik 29 Mbps haalde met de speedtest.

Met m'n nieuw abbo haal ik sinds dinsdag echter slechts 20-39 Mbps!

Na een telefoontje met de helpdesk raadde ze mij aan om een laptop rechtstreeks aan de modem te hangen ipv via m'n router.
Toen haalde ik de volledige snelheid!

Ergo, mijn Linksys routertje kan het niet aan.
Ik keek toen op de Linksys website en vond een firmware update voor mijn model (BEFSR81 v3).
Na een (ogenschijnlijk) geslaagde firmware update waren alle menu's van de router f*cked up maar de poorten werkten nog.
(Resets of opnieuw flashen verhielpen de f*cked up menu's niet.)

Ik moet dus een nieuwe router (of managed switch?) kopen.

Ik zie door het bos de bomen niet meer aangezien ik niet weet welk model ik nu nodig heb en of ik meer dan één apparaat nodig heb.

Mijn huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: http://i1134.photobucket.com/albums/m613/Neobahamuth/networknew.jpg

De Linksys Access Point (WAP54G-EU) is nu overbodig aangezien de Fibernet-modem reeds wifi aan boord heeft.

Wat zijn mijn noden voor de nieuwe apparatuur?
- Ik heb echter een toestel nodig waar ik poorten kan open/dichtzetten (zoals ik voordien bij m'n Linksys router kon).
- Ik heb minstens 8 poorten nodig (Fast Ethernet of Gigabit) aangezien ik heel wat aan te sluiten heb.
- De Telenet-modem moet eerst via hun eigen D-Link switch gaan aangezien daar een apart IP-range uitgedeeld wordt voor de 2 Digiboxen en HD Digicorder. Op één van die poorten kan dan de nieuwe apparatuur aangesloten worden.

Wat heb ik al gechecked?
- Een 8-poort router van Linksys is niet te vinden. (Enkel dure VPN routers met vele poorten.)
- Een normale* switch kan niet geconfigureerd worden dus poorten open/dichtzetten is niet mogelijk.
- De meeste nieuwe Linksys routers hebben allemaal wifi aan boord terwijl dat eigenlijk overbodig wegens de wifi in de Telenetmodem.

(*) Toen vond ik een 'managed' switch van Linksys: SLM2008-EU.
Wat die 'managed' betekent is me niet volledig duidelijk. Op de Linksys site werd ik er niet wijzer van.

Concrete vragen?
- Wat heb ik nodig?
• een nieuwe router + nieuwe 8(of meer)-port switch?
• een 8-port 'managed' switch?
• iets anders?

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Een nieuwe router en 2 keer gigabit switch.

Eentje voor tussen de router en je modem ter vervangen van je 10/100mbit switch en een 8 poorts switch voor je randapparatuur. Bijvoorbeeld 1x NETGEAR GS105 en keer NETGEAR GS108 .

Als router kunt een eens kijken naar een linksys WRT320N .
Deze router heeft een gigabit wan poort en een backplane die ruim voldoende capaciteit heeft voor 60 mbit.
Tevens net zoveel poort instellingen als je oude router.

[ Voor 38% gewijzigd door bgrr op 17-02-2011 20:21 ]

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
bgrr schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 20:16:
Een nieuwe router en 2 keer gigabit switch.

Eentje voor tussen de router en je modem ter vervangen van je 10/100mbit switch en een 8 poorts switch voor je randapparatuur. Bijvoorbeeld 1x NETGEAR GS105 en keer NETGEAR GS108 .

Als router kunt een eens kijken naar een linksys WRT320N .
Deze router heeft een gigabit wan poort en een backplane die ruim voldoende capaciteit heeft voor 60 mbit.
Tevens net zoveel poort instellingen als je oude router.
Bedankt voor de razendsnelle respons!

Die D-Link switch heeft Telenet zelf geïnstalleerd ivm de Digiboxen. Ik durf die zomaar niet te vervangen want dan werken ze misschien niet meer.

Verder blijf ik liefst bij het merk Linksys indien mogelijk.

Die router die je voorstelde lijkt me alvast iets goed Linksys WRT320N Selectable Dual-Band Wireless-N Gigabit Router

En zou deze switch daarbij passen? Linksys SD208 8-Port 10/100 Switch

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Neobahamuth schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 20:25:
[...]

Bedankt voor de razendsnelle respons!

Die D-Link switch heeft Telenet zelf geïnstalleerd ivm de Digiboxen. Ik durf die zomaar niet te vervangen want dan werken ze misschien niet meer.

Verder blijf ik liefst bij het merk Linksys indien mogelijk.

Die router die je voorstelde lijkt me alvast iets goed Linksys WRT320N Selectable Dual-Band Wireless-N Gigabit Router

En zou deze switch daarbij passen? Linksys SD208 8-Port 10/100 Switch
Dat is wel een duur switchje hoor "passen" zal het wel :+ en de Cisco WRT320N is stiekem vervangen door de Cisco E2000 (zie ook hier).
Waarom blijf je liever bij Linksys want Cisco doet het zelf ook niet :> ?

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Nivk schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 20:47:
[...]

Dat is wel een duur switchje hoor "passen" zal het wel :+ en de Cisco WRT320N is stiekem vervangen door de Cisco E2000 (zie ook hier).
Waarom blijf je liever bij Linksys want Cisco doet het zelf ook niet :> ?
Bedankt voor de info.

Okidoki, het wordt dan de E2000 router.
Als switch maakt het blijkbaar niet zo veel uit dus lijkt me dit wel voldoende:
D-Link DGS-1008D 8-Port Desktop Switch

Met deze combinatie zou het dus moeten lukken?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
De nieuwe Telenet modem (CBN SVG6540E) is een combi modem/router, m.a.w: er worden IP-adressen uitgedeeld en er wordt reeds NAT toegepast. Hier nog eens een router achter steken geeft sowieso problemen (dubbele NAT, portforwarding problemen, dyndns...). Ik zou persoonlijk dus gewoon achter de D-Link switch een Gigabit-switch hangen (dit dingetje voldoet even goed als de reeds aangehaalde 8-ports switch). Eventueel ga je ineens voor een 16-poorts switch (of 2x 8-poorts) en hang je de decoders er ook op, er wordt gebruik gemaakt van mac-address passthrough in de router om ze van een IP-adres uit de interne range van Telenet te voorzien.

EDIT: Je kan zelfs gewoon blijven werken met de huidige apparatuur. De WAP54G ontkoppel je (flash er DD-WRT op en je hebt nog een leuk Access Point dat je ook in repeater/bridge mode kan zetten), je doet een reset + firmware update van de BEFSR81 (neem gewoon de laatste officiele firmware), zet DHCP uit en stelt een vast IP in (bijvoorbeeld 192.168.0.2), plugt de kabel die nu naar de WAN-poort loopt in een LAN-poort en tadaa! De Linksys is ingesteld als managed switch :)

[ Voor 30% gewijzigd door Petervanakelyen op 17-02-2011 22:16 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-02 18:18
Inderdaad, eens met Petervanakelyen. Je hoeft geen router meer te plaatsen na de nieuwe telenet modem/router. Gewoon één of meerdere gigabitswitchen erachter tot je genoeg poorten hebt en je bent gesteld.

• intermusic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03-2025

intermusic

Marc Hoekstra

Verschillende routers met de mogelijkheden die je zoekt kun je vinden van het merk Draytek. Goed spul, betrouwbaar en geavanceerd op een eenvoudige manier (niet zoals Cisco).
Ook al gedacht over Gigabit homeplugs van Eminent of Devolo?

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
intermusic schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 22:19:
Ook al gedacht over Gigabit homeplugs van Eminent of Devolo?
Waarom zou die powerline willen, überhaupt wel TS gelezen? Sowieso verkopen Eminent en Devolo geen Gigabit powerline adapters...

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 21:53:
De nieuwe Telenet modem (CBN SVG6540E) is een combi modem/router, m.a.w: er worden IP-adressen uitgedeeld en er wordt reeds NAT toegepast. Hier nog eens een router achter steken geeft sowieso problemen (dubbele NAT, portforwarding problemen, dyndns...). Ik zou persoonlijk dus gewoon achter de D-Link switch een Gigabit-switch hangen (dit dingetje voldoet even goed als de reeds aangehaalde 8-ports switch). Eventueel ga je ineens voor een 16-poorts switch (of 2x 8-poorts) en hang je de decoders er ook op, er wordt gebruik gemaakt van mac-address passthrough in de router om ze van een IP-adres uit de interne range van Telenet te voorzien.

EDIT: Je kan zelfs gewoon blijven werken met de huidige apparatuur. De WAP54G ontkoppel je (flash er DD-WRT op en je hebt nog een leuk Access Point dat je ook in repeater/bridge mode kan zetten), je doet een reset + firmware update van de BEFSR81 (neem gewoon de laatste officiele firmware), zet DHCP uit en stelt een vast IP in (bijvoorbeeld 192.168.0.2), plugt de kabel die nu naar de WAN-poort loopt in een LAN-poort en tadaa! De Linksys is ingesteld als managed switch :)
Bedankt voor de zeer duidelijke uitleg! Dit is exact wat ik moest weten. d:)b
Blij te horen dat ik niet eeuwig vastzit aan die D-link switch.

Ik heb zelfs nog meer goed nieuws: toen ik zonet inlogde op de config van mijn router waren alle menu's opnieuw in orde! Pfew. (laatste firmware zit er op)

Bedankt aan iedereen voor de adviezen. _/-\o_

Het probleem was dus eenvoudiger dan gedacht.

Nu dus snel een switch bestellen.

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-02 10:30
Hier hebben ze ook die fibernet komen instaleren, ik heb het zo opgelost:

............................................................-----digibox(digiboxen mogen niet achter router
Fibernetmodem----------D-link DGS-1008d ---- acess point
........................................................... ----- nog paar kabels naar vaste computers en switches

het is zelf goed dat je die eerste switch veranderd naar een gigabit want de router van telenet zend gigabit uit

[ Voor 24% gewijzigd door Nock372 op 18-02-2011 23:13 ]

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Even een update:

Nadat de 8-port D-Link switch onlangs aangekomen is, heb ik het hele netwerk en alle kabels eens opgeruimd en netjes gelabeld.

Dit is nu het nieuwe schema:
Afbeeldingslocatie: http://i1134.photobucket.com/albums/m613/Neobahamuth/networknewfibernet.jpg

Alles werkt nu perfect en mijn internetsnelheid is eindelijk wat het zou moeten zijn: :*)
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1186788700.png

Nogmaals dank aan iedereen voor de reacties! d:)b

Pagina: 1