Toon posts:

MacBook Pro 13" vs MacBook Pro 15" voor BMT student (TU/e)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

Ik ben een student aan de Technische Universiteit van Eindhoven en studeer Biomedical Technology.
Ik moet elke dag Matlab en Wolfram mathematica draaien en vroeg me af of een macbookpro 13" (IntelCore2Duo-2.4GHz, 4Gb RAM, 250 Gb geheugen) voldoende is. Ik weet dat de macbook pro 13" volgens de specs van matlab en mathematica het in principe moeten doen, maar lees hier en daar toch wel dat er problemen kunnen zijn met deze programma's op macbook pro.

Verder vroeg ik me ook nog af of een macbook pro 15" (intelCore i5 2,4 GHz, 4GB RAM; 320 GB harddisk)
echt waard is om te kopen ipv de macbook pro 13" uitgaande van matlab en mathematica.

Ik weet dat hier mensen zitten met veel kennis over Apple producten vandaar dat ik jullie een gunst willen vragen mijn vraag te beantwoorden.

Alvast bedankt!

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 19:15:
maar lees hier en daar toch wel dat er problemen kunnen zijn met deze programma's op macbook pro.

Verder vroeg ik me ook nog af of een macbook pro 15" (intelCore i5 2,4 GHz, 4GB RAM; 320 GB harddisk)
echt waard is om te kopen ipv de macbook pro 13" uitgaande van matlab en mathematica.
Wat voor problemen zijn dat vooral? Dat de MacBook Pro 13" de programma's niet aankan of dat het überhaupt niet wilt draaien? Bij het tweede ligt dat waarschijnlijk aan het besturingssysteem. Ik ken jouw kennis op het gebied van Macs natuurlijk niet, maar ik neem aan dat je op de hoogte bent van het (andere) besturingssysteem op Macs. Op Macs draait namelijk Snow Leopard, op een groot deel van de computers draait Windows.

Ik heb zelf een MacBook Pro 15" en heb geen moment spijt van mijn aankoop. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de 13" nooit in het echt geprobeerd heb.

Als je je laptop echt vaak mee wilt sjouwen is een MacBook Air misschien ook wel een goed idee voor je, maar het ligt eraan of matlab en mathematica op Mac OS kunnen draaien. Anders moet je even dat even zeggen, dan kunnen we je alternatieven als Bootcamp/Parallels/VMWare uitleggen.

Edit: Matlab lijkt gewoon te moeten werken op Macs: Link

[ Voor 5% gewijzigd door Awoodentree op 17-02-2011 19:37 ]

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Matlab draait prima op een macbook (pro)! Gebruik zelf virtualbox voor de niet OSx apps.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:50
Mits je heel veel spelletjes moet spelen van je opleiding is er niet echt een groot verschil tussen de 2 Macbooks. Ja het scherm en een firewire output.

Sorry,i5, ik ben dom.

[ Voor 11% gewijzigd door kx22 op 17-02-2011 20:01 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 19:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Matlab en Mathematica werken uitstekend op de Mac. Zowel de 15" als 13" voldoen in principe prima. Zelf gebruikte ik tijdens mijn studie aan de TU/e een 12" PowerBook, mede omdat ik het 15" monster dat ik van de uni had veel te lomp vond. Mogelijk is het verschil in portability tussen de 13" en 15" een belangrijkere afweging dan de CPU. Aan de andere kant is een 15" met hi-res scherm misschien weer een enorm voordeel bij langdurig gebruik.

Ik heb zelf onlangs ook de keuze opnieuw mogen maken, en dit keer kreeg het 13" model de voorkeur. Genoeg performance voor alles dat ik ermee doe, en een stuk goedkoper. De resolutie kan ik mee leven.

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Awoodentree schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 19:34:
[...]

Wat voor problemen zijn dat vooral? Dat de MacBook Pro 13" de programma's niet aankan of dat het überhaupt niet wilt draaien?

Hoi!

Dank je wel voor je snelle reply. Sorry ik had het ook specifieker moeten melden:
mathematica draait wel, maar het wil niet helemaal werken bij 3D functies. Nu heb ik
vele fora bekeken om te kijken of mathematica goed functioneert op een macbook pro
(overigens weinig info te vinden over mathematica op macbook pro) en ja ze draaien erop \
maar er zijn toch mankementen. Dus ik vroeg me af of mensen op deze forum ervaring hebben met mathematica op macbook pro en eventueel kunnen adviseren of het beter is om een 15" (intel core i5) over een 13" (intelcore2 duo) te kopen als het gaat om zware rekenprogramma's als matlab en mathematica.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-10 11:17
Als je gaat slepen met een laptop dan zou de keuze voor mij heel makkelijk zijn: 13" of een Air.

Ik heb zelf een 15" maar ik gebruik 'm dan ook 'mobiel in huis': van de tafel naar de bank, naar de TV, naar de slaapkamer (lekker cammen :P) en heel af en toe eens mee op stap.

[ Voor 10% gewijzigd door havana op 18-02-2011 08:23 . Reden: MBA toegevoegd ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
@havana en de rest

Waarom kan de topicstarter anders niet overwegen om een MacBook Air aan te schaffen? Ultra portable in ieder geval.
havana schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 20:53:
Als je gaat slepen met een laptop dan zou de keuze voor mij heel makkelijk zijn: 13".

Ik heb zelf een 15" maar ik gebruik 'm dan ook 'mobiel in huis': van de tafel naar de bank, naar de TV, naar de slaapkamer (lekker cammen :P) en heel af en toe eens mee op stap.
:*)

• MuSeLive
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Wanneer heb je hem nodig? de Pro serie kan elk moment een update krijgen. Wat er precies gaat veranderen is nog niet allemaal duidelijk, maar het is wel zo goed als zeker dat de sandy bridge processoren worden geintroduceerd. Dan heb je neem ik aan meer dan genoeg kracht om je benodigde programma's mee te draaien. Als je dan de 13" met (waarschijnlijk) een i3 neemt dan heb je een stuk lichtere, kleinere en goedkopere laptop dan de 15" terwijl hij net zo goed alles aankan.

Verwijderd

Topicstarter
MuSeLive schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 21:24:
Wanneer heb je hem nodig? de Pro serie kan elk moment een update krijgen. Wat er precies gaat veranderen is nog niet allemaal duidelijk, maar het is wel zo goed als zeker dat de sandy bridge processoren worden geintroduceerd.
Ja daar dacht ik ook al aan. Haal je straks een mac, komt er over een paar weken eentje die veel beter bij je past.

Verwijderd

Topicstarter
Awoodentree schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 21:20:
@havana en de rest

Waarom kan de topicstarter anders niet overwegen om een MacBook Air aan te schaffen? Ultra portable in ieder geval.

[...]

:*)
Ja als het om portable gaat dan heb ik de keuze ook snel gemaakt;) Maar ik ben bang dat een 1.4GHz intel duo core 2 toch iets te traag is voor matlab en mathematica.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 21:55:
[...]

Ja als het om portable gaat dan heb ik de keuze ook snel gemaakt;) Maar ik ben bang dat een 1.4GHz intel duo core 2 toch iets te traag is voor matlab en mathematica.
Je kan ook voor een 2.13GHz Core 2 Duo en 4GB RAM gaan in het 13" MacBook Air model. Maar voor dat geld zou ik een 13" MacBook Pro kopen met een leuke SSD erin (3rd party) en 8GB RAM. Dan kan je de komende jaren echt wel vooruit, en gaan Matlab en Mathematica het prima doen.

Er staat me overigens iets van bij dat de TU/e een Mac usergroup had. Toen ik er nog studeerde bestond die groep vooral binnen de faculteit Industrial design, maar wellicht is dat nu breder geworden. Zij kunnen je misschien wat meer relevante informatie geven over hun ervaringen met Matlab en Mathematica, uit eigen ervaringen. :) Uiteraard zijn we ook hier op GoT wel heel benieuwd naar je bevindingen ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Whieee op 17-02-2011 21:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
MuSeLive schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 21:24:
Wanneer heb je hem nodig? de Pro serie kan elk moment een update krijgen. Wat er precies gaat veranderen is nog niet allemaal duidelijk, maar het is wel zo goed als zeker dat de sandy bridge processoren worden geintroduceerd. Dan heb je neem ik aan meer dan genoeg kracht om je benodigde programma's mee te draaien. Als je dan de 13" met (waarschijnlijk) een i3 neemt dan heb je een stuk lichtere, kleinere en goedkopere laptop dan de 15" terwijl hij net zo goed alles aankan.
Kon het toch niet laten om te zoeken wat er allemaal bekend is over de updates van de macbook pro. Hoogstwaarschijnlijk zou dat in maart worden. Toch maar wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:16
Als je een mbp overweegt dat zou ik op dit moment zeker even wachten. Die komen misschien nog wel eerder dan maart. Zie http://guides.macrumors.com/MacBook_Pro_Buyer%27s_Guide

[ Voor 20% gewijzigd door Jesse op 21-02-2011 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou wel even wachten tot de nieuwe MBP komt (waarschijnlijk deze week!) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huppol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 11:10
Zoals je op tweakers misschien wel gelezen hebt, krijgen de nieuwe macbook's een SSD voor het besturingssysteem. Natuurlijk kunnen we de eeuwige discussie aangaan of het wachten op iets nieuws daadwerkelijk nut heeft. Maar toch raad ook ik je aan om nog even af te wachten.

Mogelijk krijg je ook wel meteen de nieuwste lightpeak techniek, heb je nu niets aan volgens mij. Maar toch leuk om je windows maatjes mee te pesten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Huppol schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:06:
Zoals je op tweakers misschien wel gelezen hebt, krijgen de nieuwe macbook's een SSD voor het besturingssysteem. Natuurlijk kunnen we de eeuwige discussie aangaan of het wachten op iets nieuws daadwerkelijk nut heeft. Maar toch raad ook ik je aan om nog even af te wachten.

Mogelijk krijg je ook wel meteen de nieuwste lightpeak techniek, heb je nu niets aan volgens mij. Maar toch leuk om je windows maatjes mee te pesten :)
Het lijkt me een goed idee om onderscheid te maken tussen geruchten en feiten. Er zijn uitsluitend geruchten dat de nieuwe MacBook Pro's standaard een SSD aan boord krijgen, pas als de machines uit zijn weten we dat zeker. Er is ook nog geen sluitend bewijs voor geleverd.

Om te voorkomen dat ook dit topic overspoeld wordt met geruchten lijkt het me zinnig de algemene regels mbt geruchten aan te houden: zolang er niet minimaal 3 bronnen onafhankelijk van elkaar berichten over een gerucht, is het niet de moeite waard om te bespreken. Voor geruchten kunnen we immers ook zelf de geruchtensites nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[b]hopem schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 20:14:

[...]

Hoi!

Dank je wel voor je snelle reply. Sorry ik had het ook specifieker moeten melden:
mathematica draait wel, maar het wil niet helemaal werken bij 3D functies. Nu heb ik
vele fora bekeken om te kijken of mathematica goed functioneert op een macbook pro
(overigens weinig info te vinden over mathematica op macbook pro) en ja ze draaien erop \
maar er zijn toch mankementen. Dus ik vroeg me af of mensen op deze forum ervaring hebben met mathematica op macbook pro en eventueel kunnen adviseren of het beter is om een 15" (intel core i5) over een 13" (intelcore2 duo) te kopen als het gaat om zware rekenprogramma's als matlab en mathematica.
Een kennis van mij werkt op een universiteit, waar hij met mathematica allerlei dingen (modellen etc.) moet uitrekenen. Hij gebruikt daar een oude witte macbook voor, wel met een C2D processor en 4Gb RAM, dat gaat prima. Wat dat betreft heb je een luxeprobleem: ik zou in jouw plaats voor de kleinere gaan, vanwege de draagbaarheid.

Wel natuurlijk even wachten op de volgende serie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTBoy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-08 15:20
Beste Hopem,

Toevallig ben ik ook een student aan de TU en ik studeer ook BMT.
Ik weet niet precies met wie ik te maken heb, maar als ik zeg dat ik als enige chinees ben bij de ProBoKoCo dan weet jij waarschijnlijk wel voldoende.

Nu heb ik ook een Macbook Pro 13 inch 2,4 Ghz bijna 3/4 jaar geleden aangeschaft en ik moet zeggen dat ik er enorm bij mee ben! Mathematica en Matlab kan je gewoon gratis downloaden van de TU (alle professoren werken bijna met een Mac) en ze werken moeiteloos op mijn 13 inch Macbook Pro.

Nu draai de programma's van Cees Oomens (Numerieke Analyse van Continua) en de Haar Romeny (BIOMIM) makkelijk en je hoeft er echt niet een zwaar systeem te hebben.

Echter ik zou persoonlijk even wachten met de aankoop, want binnenkort komen de nieuwe uit. Hopelijk blijven ze in dezelfde range qua prijs! Ik zou je trouwens altijd kopen bij surfspot.nl (12% korting)

Spreek mij anders tijdens de borrel een keer aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben momenteel in het bezit van een Macbook Pro 15 inch (high resolution) 2,53 GHz i5, 4GB, OSX Lion van nog geen jaar oud. Sinds mijn nieuwe studie twijfel ik tussen mijn huidige macbook en een 13 inch (2,7 GHz i7, 4GB, OSX Lion).

Qua specificaties redelijk hetzelfde behalve de i5/i7 processor. Dit is voor mij niet heel belangrijk, wel vind ik het nuttig om te weten wat het verschil in resolutie is. Ik heb nu een high resolution (1680 x 1050) en de 13 inch die ik wil heeft een mindere resolutie.

Wat ik wil voorkomen is dat ik terug ga naar een 13 inch waarbij alle pictogrammen erg groot zijn...

Kunnen jullie mij hierover informeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen om het scherm zou ik de MBP 13" al afraden. Het klinkt raar, maar ik acht de hogere resolutie in de air 13" als een veel groter voordeel dan die cpu. Vooropgesteld dat je niet iets gaat doen waarbij 4GB ram te kort schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Ik zou nu ook voor de 13,3 inch Air gaan met 1440x900 resolutie ondanks de "slome" CPU, een relatief slome SSD en het ontbreken van een optische drive. Nadeel is dan wel dat het geheugen en de SSD niet respectievelijk moeilijk te upgraden zijn.

De 15 inch vind ik zelf als portable wat te log en te zwaar, ik merkte bij 15" notebooks altijd dat ik ze veel minder vaak meesleepte en ook minder prettig in gebruik op schoot waren, in tegenstelling tot de 12 en 13" modellen die ik gehad heb.

[ Voor 33% gewijzigd door Cap op 04-10-2011 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sloom? Que?
Pagina: 1