HDD trage read/write

Pagina: 1
Acties:

• mdeb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-03-2023
Ik heb sinds eind december een server draaien. De server draait 24/7 en is zelf in mekaar gezet. Tot voor kort werkte alles naar behoren maar sinds een paar dagen zijn alle harde schijven zeer traag geworden. Zowel lezen als kopieren gaat maximaal tegen 10MBps, dit zowel over het netwerk als op de pc zelf van de ene HDD naar de andere.

De server bestaat uit:
-besturingssysteem: Windows 7 Professional (legale student license)
-moederbord: Asus M4A78LT-M
-cpu: AMD Athlon II X2 240e
-psu: Cooler Master Voeding eXtreme Power 390W
-ram: Kingston 2x1GB, DDR3, PC8500, CL7
-HDD: 1x Samsung 2TB SATA300 32MB, HD204UI
1x Samsung 1TB SATA300 32MB, HD103UJ
1x Western Digital WD3200JB-00KFA0

Heel het netwerk is in gigabit (Cat6 of Cat5e kabels).

Op google kwam ik enkel iets tegen dat de DMA mode is omgeschakeld naar PIO mode. Ik heb de controllers al eens verwijderd en opnieuw geinstalleerd zonder resultaat.
Ik heb in het bios de SATA schijven op AHCI gezet ipv IDE maar dit geeft ook gen verbetering.

Verwijderd

Kun je eens AS SSD benchmark draaien? Heb je een Samsung F4? Kan zijn dat je partitie niet aligned is, dat kun je met AS SSD zien.

• mdeb
Het is een samsung F1 (1TB) en een F4EG (2TB).
De benchmark is nu al even aan het draaien op de F1 ik zal de resultaten posten als ze berekend zijn.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zou ook denken aan een probleem met de schijf caching. Daar al naar gezocht?

Verwijderd

Je zou ook even je SMART info kunnen bekijken. Download HDTune daarvoor en kijk op de Health tab. Als je daar een raw value/data value ziet voor de property "UDMA CRC Error Count" dan heb je problemen met je datakabel (van je HDD naar je moederbord).

• mdeb
ik krijg nu terug volledige snelheid maar ik heb niets gedaan :S

• mdeb
Soms is de snelheid normaal en soms gaat deze zeer traag.

Ik heb even HDTune gedownload. Voor de Western digital 2TB hd is alles in orde. Maar de samsung 1TB schijf geeft de volgende foutmeldingen:

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/1zxbqls.png

In de Benchmark met AS SSD krijg ik het volgende

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/rm8w93.png

[ Voor 9% gewijzigd door mdeb op 22-02-2011 15:24 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:48
Die Samsung 1TB is duidelijk aan het sterven.

Als de sodemieter een backup maken dus! :o

• mdeb
Is dat ook de reden waarom deze zo traag is?

Verwijderd

Grote kans ja. Jij loopt toch ook sneller als je niet door 2 grote bodyguards wordt tegen gehouden?? :P

Verwijderd

Nee, de reden is dat je schijf 2 actieve bad sectors heeft, die onleesbaar zijn. Zodra windows probeert deze te lezen zal dat mislukken, en windows zal naar PIO mode overschakelen wat de hele schijf traag maakt.

Current Pending Sector in je SMART output moet altijd 0 zijn, anders heb je grote problemen. Je moet inderdaad de info van de schijf af zien te krijgen, en de schade kan vervolgens worden gerepareerd door nulletjes naar de hele schijf te schrijven. Dan zullen ook de 2 bad sectors worden vervangen door reserve sectors en verdwijnt het probleem. Je schijf kan vervolgens nog vele jaren correct werken, tenzij dit vaker gaat gebeuren maar opzich is dit vrij normaal en niet dat je schijf nu elk moment kan crashen.

Dus:
1) recoveren wat je kan (eventueel Spinrite draaien als je de data van de bad sectors ook nodig hebt)
2) nulletjes schrijven (lange format zou moeten werken)
3) check SMART info of de Current Pending Sector nu weer op 0 staat; zo ja dan is het probleem opgelost.

• mdeb
Na een volledige format van de schijf is deze terug snel. Maar de samsung 2 TB schijf is nog altijd traag en hier werden geen fouten gevonden in smart.
Pagina: 1