2 inputs tegelijk op Marquant MCA-200

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11 23:49
Als "audioinstallatie" op mijn slaapkamer heb ik twee autospeakers aan een Marquant MCA-200 autoversterker hangen. Nu heeft de MCA-200 2 inputs, namelijk een line-level input (tulpstekkers) en een high-level input, om de speaker-out van een autoradio op aan te sluiten.

Op de high-level input heb ik de speaker-out van oude autoradio aangesloten (deze heeft geen line-out). Dit werkt prima voor het luisteren naar radio en cassette.

Ik heb echter de line-in van de MCA-200 dus nog vrij. Zal ik hierop nog een apparaat (PC of discman) kunnen aansluiten, tegelijkertijd met de autoradio op de high-level in?

Ik begrijp dat ik nooit tegelijkertijd naar twee verschillende bronnen kan luisteren, maar ik wil wel weten of het kwaad kan, mocht het een keer gebeuren dat bijv. de PC geluid afspeelt terwijl de autoradio nog aanstaat.

Heeft iemand een idee hierover?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Je autoradio zou (door een stel weerstandjes heen) de uitgang van je pc kunnen slopen. Ik zou zeggen, niet doen. Dan kun je beter zelf een verzwakker maken voor de autoradio naar line level, die op een mixer aansluiten en daar erbij wat je verder nog wil.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:04

Mavamaarten

Omdat het kan!

Gebruik een simpele switch om van input te schakelen ?

Android developer & dürüm-liefhebber

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:25
Als ik het goed begrijp, zijn er twee inputs:
1. High-level, waar een autoradio op is aangesloten.
2. Line-level, reeds vrij.

Ik zie niet in waarom je niet gewoon iets op de line-level zou kunnen aansluiten. Als je een multimeter hebt, moet je even meten of er een spanning op die line-level staat wanneer de autoradio speelt (vergeet de multimeter niet op wisselspanning te zetten).

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Mr.Qips schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 18:53:
Als ik het goed begrijp, zijn er twee inputs:
1. High-level, waar een autoradio op is aangesloten.
2. Line-level, reeds vrij.

Ik zie niet in waarom je niet gewoon iets op de line-level zou kunnen aansluiten. Als je een multimeter hebt, moet je even meten of er een spanning op die line-level staat wanneer de autoradio speelt (vergeet de multimeter niet op wisselspanning te zetten).
Die multimeter meet waarschijnlijk alleen rond de 50/60 Hz en dan ook nog liefst alleen sinusvormig. Kun je niks handigs over zeggen, ook al staat er 0V op, kan er nog steeds voltage op staan. En vergeet de effecten van DC niet. Als er 0,4V AC op staat is dat niet gelijk kwalijk, maar wel als er nog eens 6V DC bovenop zit (vanwege de asymmetrische voeding van versterker en autoradio). Mijn advies was erop gebaseerd dat ik niet denk dat die Marquant versterker netjes scheidingstrafo's en aparte buffertrapjes heeft voor line-level en high-level, en dat topicstarter zijn linelevel-bron niet wil slopen. Ik blijf erbij: ik zou het niet doen, of je moet het niet zo'n ramp vinden als er iets stuk gaat.

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11 23:49
Ik ga het dan niet proberen. Als alternatief gebruik ik nu een cassette-adapter om geluid van de PC/discman over de luidsprekers te krijgen.

Ik denk namelijk ook niet dat de Marquant-versterker een nette scheiding heeft tussen de inputs. Het apparaat ziet er aan de "binnenkant" behoorlijk simpel uit nu ik 'm net open hebt gemaakt. Bovendien nemen ze waarschijnlijk niet aan dat in de auto (waar het apparaat eigenlijk voor bedoeld is) het nodig zal zijn beide inputs te gebruiken.

Best wel jammer, maar ik wil niet het risico lopen één van de apparaten kapot te maken.

Off-topic:
De autoradio en versterker zitten aangesloten op een ATX-voeding waarvan de 3,3V en 5V belast is met een weerstand. Dit werkt prima, ook de radio-ontvangt stoort niet met een stuk koperdraad als antenne. Echter, wilde ik aan een vrije molex-connector een CD-ROM-speler hangen. Zodra de CD-ROM-speler aangaat, stoort mijn FM-ontvangst tot zo goed als alleen ruis. Is er een mogelijkheid dit te ontstoren?
Pagina: 1