Toon posts:

"Nieuwe" beeldscherm technologie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nieuws: Iiyama introduceert 24"-va-beeldscherm

Het halve artikel lijkt er over te gaan er over hoe Iiyama een nieuwe beeldscherm technologie introduceerd, die het midden houdt tussen TN en IPS schermen.
De eigenschappen van dit vertical alignment-panel houden het midden tussen de eigenschappen van een tn-scherm en die van een ips-display [.....]
die displaytechnologie is goedkoper dan ips-technieken, maar moet een betere beeldkwaliteit leveren dan de goedkope tn-panelen die normaal in budgetmonitors worden gebruikt. Vooral de kijkhoek van va-schermen zou vergelijkbaar zijn met die van ips-panelen,
Het wordt opgeschreven alsof dit nog bewezen moet worden, en dit heel erg nieuw is...

Maarre... Dit type schermen bestaat al jaaaaren, en de genoemde voordelen zijn gewoon feiten. Al jaren zijn er drie belangrijk type schermen, TN, IPS en PVA/MVA... Maar de manier waarop de tekst is opgeschreven suggereert dat die laatste nooit heeft bestaan, of heel uitzonderlijk is... Terwijl PVA/MVA méér gebruikt wordt dan IPS, en net zo bekend is!

De EIZO die ik voor mijn neus heb staan heeft een S-PVA scherm. Jawel, een van de vele varianten van VA beeldschermen. (Wikipedia: Multi-domain Vertical Alignment – Wikipedia) Niets nieuws dus!!!

Ondertussen missen jullie datgene wat wél nieuw is voor Iiyama, namelijk dat dit scherm een LED backlight combineert met VA. Hetgeen trouwens ook duidelijk in het persbericht van Iiyama staat. http://www.iiyama.com/gl_en/news/iiyama-has-the-x-factor-/

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik snapte ook niet helemaal waarom dit scherm de voorpagina haalde, volgens mij is het een scherm uit de middenmoot zonder noemenswaardige innovaties naast de LED-verlichting. Niet bijzonder groot, geen heel nieuw paneeltype en geen spannende resolutie.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
In die prijsklasse, net boven 200 euro, is een 24"-scherm altijd opgebouwd rond een simpel en goedkoop tn-paneeltje. Dat Iiyama een va-paneel voor dat geld introduceert, is wel nieuws ja. Enige andere fabrikant die dat doet is BenQ, die wss zelfde paneel gebruikt.
En aangezien de nadruk op va ligt, is het wel aardig om dat ff toe te lichten: niet iedereen kent het mss :)

Verwijderd

Topicstarter
Wat mij betreft nogal raar een toelichtig te schrijven op VA, terwijl je het veel schaarsere IPS als bekend veronderstelt...

Maar belangrijker, waarom de eigenschappen/voordelen van VA opgeschreven alsof het zich nog moet bewijzen?

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Als ik, nogmaals in de pricewatch, kijk hoeveel panelen van het va-type zijn, denk ik dat een toelichting op een relatief weinig gebruikte techniek zeker niet overbodig is. Dat is een keus en daar blijf ik bij.
De reden om het met een slag om de arm op te schrijven is eenvoudig: ik heb nooit een va-paneel hier getest en kan dus de claims van Iiyama bevestigen noch ontkennen.
En ips heeft, zeker de laatste twee jaar, een behoorlijke bekendheid verworven, bijvoorbeeld omdat het in de ipad zit en Dell het in zijn ultrasharp-serie gebruikt (die we overigens wel gereviewed hebben) :)

Verwijderd

Topicstarter
Niet om het één of ander... maar er staan méér VA schermen dan IPS schermen in pricewatch !!

En om de iPad nou als criterium voor scherm type bekendheid aan te voeren... :N
En wat betreft die Dell's.... Ik denk dat het meer zegt dat vrijwel alle EIZO schermen een S-PVA zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2011 17:01 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-02 21:12
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 17:00:
Niet om het één of ander... maar er staan méér VA schermen dan IPS schermen in pricewatch !!

En om de iPad nou als criterium voor scherm type bekendheid aan te voeren... :N
En wat betreft die Dell's.... Ik denk dat het meer zegt dat vrijwel alle EIZO schermen een S-PVA zijn.
Dat is wel zo, maar aangezien de consument het wel meet met de maatstaaf van een iPad en iPhone, kan ik het wel begrijpen.
Ook Dell gebruikt genoeg S-PVA.
Helaas heeft alleen de meerderheid nog nooit van dergelijke technologie gehoort.
Maar ja S-PVA is volgens mij vaker gebruikt als IPS
Pagina: 1