Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag,

Mijn naam is Dennis Oranje en ik ben nieuw op dit forum, maar natuurlijk is tweaker.net mij niet onbekend. Ik weet ook niet of ik deze vraag in de goede folder zet.

Ik zit met het volgende:

Ik heb hier een vrij oude pc staan waarvan de video kaart kapot is, heb em daarom al een tijd niet meer gebruikt. Nu wil ik graag voor mijn opleiding Solidworks en Autocad en andere 3d ontwerp programma's op me pc laten draaien, gamen ga ik hier niet mee doen. Ik heb ook een laptop maar daarop draaien de programma's in kwestie wat minder goed.

Nu dacht ik ja ik kan een nieuwe laptop kopen van een roodje ofzo maar ik kan ook die 'oude' pc weer oplappen met een nieuwe video kaart. De vraag is alleen gaat dit op deze pc netjes draaien? En wat is de kans dat een nieuwe videokaart ook maar anderhalf jaar gaat werken en dan ook stuk gaat?

Mijn pc:

Moederboard : P4PE
Processor: Intel pentium 4 2.8Ghz
intern geheugen : 1024 Mb

Weet niet zeker of ik de goede producten heb gekoppeld.. heb op de doos gekeken maar wordt er niet wijzer uit en ook de processor weet ik niet zeker..

Reden dat ik em eigenlijk niet kwijt wil is dat ik nog niet zo lang geleden een dvd brander had gekocht en nieuwe voeding en een nieuwe HD, en ook omdat het alternatief iets duurder is.

Geef graag meer informatie en reacties zie ik graag tegemoet.

Vriendelijke groet,

Dennis Oranje

Verwijderd

Je vergeet 1 heel belangrijk aspect... Je budget!

Vertel ons ook gelijk even welke DVD-Brander, HDD en voeding je gekocht hebt :)
Ook willen we graag weten welke behuizing je nog hebt staan.

EDIT: Ik lees weer eens niet goed, je wilt geen upgrade maar enkel een nieuwe GPU. Imo is het uiteindelijk voordeliger om je complete systeem te vervangen. Je DVD-Brander, HDD, behuizing en voeding kunnen evt werderom gebruikt worden. Ik denk dat de programma's die jij gaat draaien véél beter presteren op een Quadcore processor met een GB of 6 geheugen. De GPU is in dit geval minder belangrijk dan je in de 1e instantie zou denken.

Misschien deze vraag ook even hier stellen --> [BBG aanschaf] Gamesysteem

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2011 19:31 ]

• Endy
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:10
Voor wat betreft je vragen:

** "De vraag is alleen gaat dit op deze pc netjes draaien"
Het hangt natuurlijk af van welke autocad /3d software versie je gaat gebruiken.
Als je bv de laatste versie(2010/2011) van autodesk inventor installeert dan zal dat op een dergelijke PC erg traag werken.(ook voor een deel afhanklijk van hoe de PC qua software,bios etc is ingesteld / geinstalleerd)
Worden er oudere versies gebruikt dan zal dat ongetwijfeld wat beter draaien en zou een andere videokaart(AGP?) een goedkope oplossing kunnen zijn.
Je kan in ieder geval eens kijken welke programma's er worden gebruikt op de opleiding en zo de systeemvereisten achterhalen. Met die informatie kan het al meteen duidelijk zijn of opknappen nog interessant is of niet.

** En wat is de kans dat een nieuwe videokaart ook maar anderhalf jaar gaat werken en dan ook stuk gaat?

Die kans zal er altijd zijn, met alle elektronische componenten / onderdelen is er altijd een kans dat dit kan stuk gaan(op korte / lange termijn)

[ Voor 4% gewijzigd door Endy op 17-02-2011 21:04 ]

Panasonic TX-P50VT60E, Yamaha RX-A1040, Dali Piano series ,Sunfire SDS-12 sub, Game HTPC met Dual DVB-C tuner

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:32
Waarschijnlijk zat er een radeon9800pro o.i.d. in die pc, zelfs een ati hd4350 van 35 euro zal ongeveer gelijke performance geven. Solidworks werkt met zo'n pc en kaartje in principe prima als je geen gigantisch ingewikkeld model maakt.

Het belangrijkste is dat je uitzoekt of je een pci-e of een agp kaart nodig hebt.
edit: google zegt agp kaart. zoiets moet wel werken.

Je kan ook kiezen voor een algehele upgrade, een athlonIIx3 met een budgetmobo en 4GB ram zal veel betere prestaties geven en zal je ongeveer 180 eu kosten. De amd borden hebben meestal exact die chip van dat kaartje al op het moederbord zitten en zal bij eenvoudig cad werk voldoende zijn en bij gewoon windows gebruik veruit superieur zijn aan de pentium4.

edit2: 170 euro

[ Voor 48% gewijzigd door haarbal op 17-02-2011 21:09 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

van het geld van de videokaart kan je beter de processor + moederbord + geheugen updaten, heb je meer profijt van..

ligt ook aan het budget natuurlijk

[ Voor 14% gewijzigd door Brilsmurfffje op 17-02-2011 20:59 ]