12V is toch 12V? officiele psu vs herbruik adaptor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Punkie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-08 20:48
Ik heb in de elektriciteitskast de beschikking over een IP connector (die het de eib bus verbind met een RJ45 poort voor IP). Deze moet de nodige stroom krijgen welk 12-24V AC of DC is. Deze power supply wordt erbij aangeraden.

Ik ken niet veel van elektriciteit maar bij de prijs van 38 euro trok ik wel grote ogen. Me dunkt dat een gewone adaptor deze klus ook wel kan klaren en deze gaan over ten toog voor 5 euro. Waarschijnlijk heb ik zelf nog een oude 12V adaptor liggen. Vertel me, speelt mijn gebrek aan kennis ter zake me parten en is de operatie monteer-een-oude-adaptor-in-de-kast een slecht idee? Of kan deze eerste stap naar hardware tweaken (alle begin is moeilijk) aangemoedigd worden.

Voor de volledigheid, de IP interface heeft < 0.8W nodig dus ik veronderstel dat alles wat 220V en minimum 0.004A levert voldoende is. De meeste adaptors leveren toch vaak 1A.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dat zou moeten werken voor zover ik het kan zien inderdaad. Die vijf-euro-adapter is echter wel een transformator-model, die kan wat minder zuinig zijn dan een nette schakelende voeding zoals de officieele. Verder is je vijf-euro-blokje ook niet gestabiliseerd, wat hier echter waarschijnlijk geen probleem is.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Je hebt minder dan 100mA bij 12 Volt nodig, dus vrijwel welke 12 volt adapter zal volstaan. Die €38 voor de aanbevolen voeding klinkt misschien als wat veel, maar het is wel een nette, compacte DIN-rail uitvoering (die daarom ook aan wat strengere eisen moet voldoen dan een stekkeradapter).
Aangezien je IP connector vrij lage eisen stelt aan de voeding (zowel DC als AC in de range van 12 tot 24 volt), zal deze intern nog wel eigen voedingscircuit hebben. Een goede adapter voldoet dan uitstekend. Eventuele afwijkingen in spanning worden gewoon intern opgevangen. Die goedkope trafo-blokjes willen bij lage belasting namelijk nog wel eens teveel spanning geven.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:52

M2M

medicijnman

Voor de volledigheid, de IP interface heeft < 0.8W nodig dus ik veronderstel dat alles wat 220V en minimum 0.004A levert voldoende is. De meeste adaptors leveren toch vaak 1A.
1A op de 12V die er uit komt meestal. 220V stop je er in :). als de adapter 1A uit de muur zou halen en het om zou zetten in 12V, zou je een output hebben van maximaal 18A. Dan heb je een behoorlijk kabeltje nodig, wil het niet doorbranden.

Uiteraard is het blog van mux aan te raden als je wat meer achtergrondinfo wil zien over voedingen en adapters.

[ Voor 15% gewijzigd door M2M op 17-02-2011 11:03 ]

-_-

• Punkie
deepbass909 schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 10:54:
Die €38 voor de aanbevolen voeding klinkt misschien als wat veel, maar het is wel een nette, compacte DIN-rail uitvoering (die daarom ook aan wat strengere eisen moet voldoen dan een stekkeradapter).
Als ik de kast wil laten keuren (in belgie) is die adaptor dan geen probleem? Wegens niet aan de eisen voldoende? Of mag het wel als ik dit naast de kast plaats >:) De IP block moet natuurlijk wel aan de knx bus blijven hangen.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Een oude adapter hiervoor gebruiken is inderdaad geen enkel probleem.

Alleen 2 dingen om rekening mee te houden:
- Is de oude adapter geschikt om continue aan te staan, sommige kunnen een sterk kortere levensduur hebben.
Dit maakt natuurlijk niet uit wanneer het niet zo spannend is als die interface het ook wel eens niet doet.

- Je maakt een rare beredenering in je ampere/spanning berekening.
0.004A op 220V is inderdaad die 0.8W, maar de ingangspanning van je module is 12-24V, dan kom je op 0.07-0.034A uit.
Btw, 'tegenwoordig' is het 230V en geen 220V ;)

Verder de adapter enigsinds geventileerd monteren, normale stekkeradapters zijn niet gemaakt om in afgesloten behuizingen te plaatsen.

• Punkie
Heb een iets goedkopere DIN model gezien welke ook zou moeten voldoen, al beschrijven ze dit as een produkt voor de intercom.

Verwijderd

Ik zou de adapter wel even doormeten. Vaak staat er 12V op de adapter, maar komt er 18V uit (12V wissel word 18V gelijk). Better safe then sorry.
Pagina: 1