Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[win7] verplaatsen van alluser profiles

Pagina: 1
Acties:

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Beste allemaal,

Voor een nieuwe installatie van Windows 7; zoek ik een 'best practice' voor het verplaatsen an de profiel data van c:\users\ naar een andere locatie buiten de %SystemRoot% (zoals ik dat ook doe bij Linux installaties), naar bijvoorbeeld: d:\profielen
Nu zijn daar verschillende mogelijkheden toe, maar het verbaasde mij enigszins dat er relatief weinig diverse informatie over te vinden is op het net (in tegenstelling tot Windows XP).
Feitelijk vond ik slechts 1 tutorial (vertaalt in meerdere talen, en soms wat uitgebreid met plaatjes, of iets korter samengevat, maar verder weinig diversiteit, en al helemaal weinig extra zinnige tips en/of tricks)

Mijn doel is het (hopende dat ik geen dubbel post over het hoofd heb gezien) om deze vraag op tweaker waardig niveau te behandelen, tips binnen te harken en documenten te vinden en te linken (liefste met jullie hulp), om uiteindelijk mezelf, maar ook anderen, voor eens en altijd, duidelijk te maken, hoe dit moet, wat de voordelen zijn en welke methodes er zijn, om je zodanig in de gelegenheid te stellen jouw favoriet te kiezen en deze op je eigen pc's toe te passen.

Omdat dit een openingspost is, en omdat schrijven niet mijn sterkste punt is, beperk ik me in deze post enkel tot het samenvatten van de methodes waar ik aan het begin van dit traject weet weet van heb.
In vervolgposts is dan aan mijn en andere geïnteresseerden om howto's etc te plaatsen over de feitelijke uitvoering van deze handelingen.
Ik hoop dat mensen bij het vinden van de informatie, links, en eventueel eigen geschreven howto's en/of vertalingen van andere werken, rekening wil houden met het niveau zodat iedereen er gebruik van kan maken, op een zo simpel mogelijk uitgelegde manier, zodat iedereen die een Windows install kan uitvoeren, ook hiermee aan de slag kan.

Zoals ik al eerder zei, zijn er naar mijn schatting, in volgorde van ingewikkeldheid, een paar opties:
  1. rechtermuisknop op de map locatie wijzigen
    dit werkt in de gui, en op een 'per map' basis, voor de meeste 'speciale' mappen in Windows 7.
    Het nadeel hiervan lijkt te zijn dat je het per map moet doen, en dan ook nog eens voor elke los profiel (lees voor elke gebruiker apart),
  2. Via de schijf / volume manager kun je een hele nieuwe schijf (of partitie) niet alleen per letter ( c, d, e, f, etc), maar ook per map aan het systeem toevoegen.
    Zo moet het kunnen om de schijf op poort: sata I aan: c:\ te hangen en sata II aan: c:\users\
    * Merk hierbij op dat de map c:\users\ op dat moment leeg moet zijn Ik heb deze mogelijkheid heb ik eerlijk gezegd zelf 'nog' nooit gebruikt, maar ik vermoed dat dit probleemloos moet werken (wanneer je eenmaal de map tijdelijk leeg weet te krijgen, de recovery console op de win7 dvd zou uitkomst kunnen bieden, of heel misschien werkt het ook wel in veilige modus???)
  3. Een derde mogelijkheid is het gebruik maken van een 'unattended install file (xml)'.
    Daarin kun je de 'default' locatie van: c:\users\ kunt veranderen in een andere locatie, vanaf het moment van installeren, zal Windows jouw gekozen locatie gaan gebruiken.
    Het nadeel is echter dat niet alle software netjes gebruik maakt van de waarden in Windows, en sommige programma's het makkelijker vinden om gewoon al een blinde direct in de map: c:\users weg te schrijven (ongeacht de werkelijke locatie van je profiel map).
    Dit is een fout van slecht programmerende klunzen in 'Windows land' - iets wat helaas meer gebeurd dan je zou willen verwachten.
  4. De laatste mogelijkheid die ik wil bespreken, is het gebruik van 'filesystem junctions'.
    Dit zijn een soort snelkopplingen op filesystem (dus niet file) niveau.
    In principe is het effect hier het zelfde als bij de eerste optie maar als je wel eens wat met Linux hebt gedaan, zul je mogelijk weten dat optie 1 meer lijkt op en 'fstab' oplossing en een 'filesystem junction' meer op een 'symbolic link'. (symlink).
[Disclaimer]
Dit is bedoeld als een informatief topic, voor mij en iedereen die daar nut in ziet.
Ik doe m'n best om zo min mogelijk spel en/of taalfouten te maken, maar mocht je echt schokkende exemplaren vinden, wijs me er dan gerust, op een 'correcte manier, op'.
* Ik heb DM open staan dus dat lijkt me een prima optie ;).

Trollen en/of bijdehandjes-gedrag is absoluut ongewenst en zal ik rapporteren bij de mods evenals andere zinloze (lees: off topic) posts.

• i-chat
  • Niet online
[post ruimte gereserveerd voor later gebruik]

• i-chat
  • Niet online
@drunkfux - dank voor de link die methode kende ik al zie boven, maar het tootje nog niet.

Ik ga deze zeker meenenmen als ik een echte 'howto' ga schrijven, - zoals je misschien gezien hebt, heb ik ook de 2e post gereserveerd. In die post wil ik uiteindelijk duidelijke 'liefst Nederlandtalige' uitleg gaan linken. Dat kunnen tweakblogs, forum posts maar ook andere bronnen zijn, en/of samenvattingen ervan.

Zodra ik weer wat tijd heb, ga ik deze howto dus zeker eens goed doornemen, en kijken / beoordelen of het het de inspanning waard is deze in het kort samen te vatten met hier en daar natuurlijk de vereiste credits en verwijzingen. mits het überhaubts nodig is natuurlijk..

alvast bedankt...

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 20:23

Apie!

Newer, better & confusinger

Kijk ook eens naar Winbolic. Zo heb ik niet de hele c:\Users op een ander schijf gemapped, maar alleen mijn eigen profiel C:\Users\Apie. Zo blijft het profiel van m'n admin accountje gewoon op C: staan, mocht de andere schijf ooit crashen, kan ik altijd nog aanloggen.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• i-chat
  • Niet online
even wat reacties, ten eerste;

@drunkfux ik heb die info eens doorgelezen en het lijkt me idd een redelijk goede oplossing om robocopy etc te gebruiken, je link is wat mij betreft een aanrader,

@appie dat is zo'n beetje DE (1 v/d 2) standaard manier(en) die ik in de intro post bedoelde, het nadeel daarvan (evenals van enkel wat waardes in je reg invullen) is dat het in bepaalde gevallen flink mis kan gaan, bijv als je c: schijf (een kleine ssd) vol zit en je user profiel kapot gaat. Of de reg manier heeft dan weer als nadeel dat bepaalde programma's de windows manier niet volgen waardoor delen van je profiel alsnog op c komen wat je schijf behoorlijk kan beperken in z'n levensduur (zeker bij de wat goedkopere ssdtjes) en bovendien problemen op kan leveren bij het backuppen en terug zetten van je profiel data als dat ooit nodig is),.

daarom ben ik zelf op dit stadium iets meer fan van het gebruiken van een junction voor de hele map c:\users\ wat ik me bij die manier nog wel afvraag is het volgende;

Is het mogelijk (of zou het mogelijk zijn) om eerst in recovery modus te booten, je schijf handmatig te formateren, en vervolgens in de 'grafische installer' dus windows te installeren nadat je de junction al hebt gemaakt(let op nu niet meer formateren natuurlijk)

ALS dat zou kunnen heb je namelijk een mogelijkheid om dat standaard op pc's uit te voeren! zonder al te arbeids intensief bezig te blijven, aangezien het aanmaken van zo'n junction na een format vast verloren gaat, en het bij meerdere pc's best wel een opgave kan zijn???

het wachten is voor mij in ieder geval dat MS 'eindelijk' eens dit soort features in een 'expert settings' menu van de installer stopt ... niet iedereen zal altijd zijn hebben eerst een unatend xml aan te moeten maken? en boendien standaards bieden ze er niet eens een klein en handig tooltje (zoals setupmgr.exe) voor...

graag hoor ik feedback over 't idee van het installeren NA dat de junction al is aangemaakt. (zou een berg werk kunnen schelen).

[ Voor 7% gewijzigd door i-chat op 17-02-2011 19:05 ]

Pagina: 1