• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Regelmatig maak ik productfoto's. Dit doe ik dan met de volgende (improvisorische) opstelling;

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/imqivp.jpg

Wat je zit is een plexiglazen plaat, hierover een wit t-shirt gespannen waar vervolgens het product op ligt. Met een bouwlamp erachter, spotmeting op de camera (FZ-28) en een goede belichting van voren krijg je foto's die met een enkele klik met de magicwand een volledig witte achtergrond geven, zoals de volgende foto;

Afbeeldingslocatie: http://www.wilmakarels.nl/images/image/productfotografie/productfoto-auto-fotovanuwproduct.jpg
(niet mijn foto)

Dit gaat voor 95% van alle producten fantastisch, behalve (semi) transparante producten. Deze komen in verschillende kleuren, wit-transparant, rood-transparant, zwart-transparant etc. Ik heb eigenlijk erg veel moeite om deze producten mooi te fotograferen; spotmeting is niet te doen, maar vervelender is dat de achtergrondkleur zichtbaar is door het product. Dus als ik een rood-transparant product fotografeer, heeft deze op de foto een andere kleur door de witte achtergrond. Hoe krijgt men transparante producten mooi en echt gefotografeerd, mét geheel witte achtergrond?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Door ze voor een witte achtergrond te zetten, die je vervolgens ook goed van voren belicht.

This footer is intentionally left blank

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
qua belichting, die kan je natuurlijk handmatig instellen.
Het wit van de achtergrond moet denk ik in al je foto's even licht zijn, dus als je een normaal product fotografeert.... even de instellingen (sluitertijd, diafragma en iso) onthoudt en die vervolgens handmatig instelt: dan raakt je lichtmeter in ieder geval niet in de war door het transparante object.

Kan je anders eens een voorbeeldje posten waar 't mis gaat?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-05 00:04
Het hoofdstuk over fotograferen van glas in Light, Science & Magic geeft een hoop informatie over het fotograferen van wijnflessen, wat hier ook wel mee te maken heeft.
Zeker een aanrader om te lezen (of eigenlijk een must).

Ook in het strobist "forum" op flickr staat een aantal interessante posts waar je wellicht iets aan hebt.