SSD wil niet doorstarten

Pagina: 1
Acties:

• lennart218
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-10-2023
Specs.

Moederbord: K9A2 platinum V2
Bios: 7376v1B (laatste)
Processor: AMD phenom X6 1090
Harddisk: Seagate 500 Gb
Grafische kaart: 2 x HD3870 in crossfire

SSD: OCZ Vertex 2 60 Gb firmware 1.28

Vorige week in een blije toestand een SSD OCZ Vertex 2 60 Gb gekocht.

Deze netjes in de pc geïnstalleerd en windows Vista 32 bit geïnstalleerd, dit ging goed.
PC draaide lekker snel.

Nu zag ik op internet diverse artikelen dat je van IDE naar AHCI kon gaan voor performance winst. Dit gedaan in de bios (kan alleen bij RAID mode IDE, AHCI, RAID kiezen), echter pc starte niet meer op. De bios weer erug naar IDE gezet en opnieuw opstarten maar, dit lukte. Register aangepast en opnieuw opgestart en bios weer naar AHCI gezet. Dit werkte, echter windows werd super traag. Opnieuw windows erop zetten dan maar, met AHCI in bios.

Het installeren van windows ging goed, alleen bij opstarten blijft deze hangen op een zwart scherm. Nog maar een keer geprobeerd, zelfde probleem. Windows 7 zelfde probleem.
Nu met XP cd SSD geformateerd, en daarna Windows Viste / 7 weer geprobeerd. Nog steeds hetzelfde probleem.

Ik heb de harde schijf ook los gehad, sata kabels gewisseld, sata poorten gewisseld, intelling op IDE of AHCI, met OCZ toolbox erase gedaan, 1 videokaar eruit, ..….maakt niets uit.

Als ik windows gewoon op mijn normale schijf installeer heb ik totaal geen problemen, SSD heb ik er dan als extra schijf bji hangen. Deze is gewoon benaderbaar vanuit verkenner, dus SSD is niet defect lijkt mij.

Wie heeft er nog raad?

• lennart218
Volgens mij is het probleem opgelost.
Ik heb de Raid mode op IDE gezet en de PCI IDE busmaster aangezet.
Nu start deze wel door. Ik snap het alleen niet want alles is SATA.

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

Rick-Jan

always connected

sata en ide vallen allebei onder ide. klinkt raar maar het is zo. gewoon een standaard. AHCI ondersteunt weer hot swappable enz.

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:12
kan me vergissen hoor maar ik denk dat je NIET in sata modus draait (Raid kan ook ide zijn), al is je ssd wel sata... Nu draai je een sata schijf in IDE modus, hetgeen niet de max. snelheid biedt.

Bij dat niet doorstarten, zie je het windows "welcome screen"? En blijft ie daar (een tijdje hangen)?
Ik heb een Phenom II op een AMD bordje, in IDE alles ok maar als ik AHCI selecteer blijft ie een minuut hangen aan het welcome screen, waarna ie vrolijk verder gaat en met de normale snelheid werkt.

Dit bleek te liggen aan de microsoft AHCI drivers, de laatste AMD drivers boden de oplossing

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04-2025
Inderdaad, bij de AHCI modus op AMD borden blijft de standaard MS driver hangen op het welkom scherm. De oplossing is om de nieuwste AHCI driver van AMD te installeren. Je kan dus met gerust hart het zaakje weer op AHCI zetten (wel even de registerwaarde omgooien). Dan even wachten op de MS driver, en bij de systeem configuratie (handmatig) de AMD driver installeren. Daarna start de computer wel goed door. Op de trage boot na is er trouwens niets mis met de MS driver.

"That was left handed..." - JJH

• lennart218
Bedankt voor de reacties in ieder geval.
Nee, ik zag geen boot screen. Na de bios gegevens werd het scherm zwart en meer niet.
Ik zal een proberen het register te wijzigen en daarna de bios.

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:35
Ahci aanzetten en windows opnieuw installeren

• Waking_The_Dead
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-07-2024
GeertH schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 20:44:
Ahci aanzetten en windows opnieuw installeren
Of iets minder drastisch: deze stappen volgen zonder windows opnieuw te installeren.
Werkte prima bij mij. Alleen bleek mijn WD10EADS niet ahci compatible te zijn met heel wat data verlies tot gevolg. Best eens checken of jouw Seagate wel ahci ondersteunt dus!

• lennart218
Ondertussen mijn settings gewijzigd. In windows het register aangepast en daarna de bios. Windows starte netjes op, waarna in windows de drivers automatisch werden bijgewerkt. Ik moet zeggen dat windows toch rap opstart, met de windows drivers. Mijn windows prestatie index ging van 7.1 naar 7.6.
Pagina: 1