Hoog frequentie geluid schadelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
Beste Tweakers,

ik maak me een beetje zorgen om mijn pc en daarom hoop ik dat iemand van jullie me een antwoord zou kunnen geven.
Heb niet zo heel lang geleden een Dell XPS 8100 aangeschaft met de volgende configuratie:

Core i7 860 (Lynnfield)
8gb ddr3 (Samsung)
ATI radeon 5770hd
2x 1tb WD in raid
Dell 0G3HR7 mATX mobo

Heb voor deze Dell gekozen omdat ik onder meer het op het moment erg druk heb en niet dus niet zoveel zin had om zelf een pc in elkaar te zetten, maar zit nu toch met een vraag... Als het systeem idle loopt dan hoor ik (na een tijdje) een hoge pieptoon welke eigenlijk constant (met soms een korte onderbreking) aan blijft, totdat ik de pc wat meer belast waarbij het geluid verdwijnt. Dit lijkt vooral te zijn wanneer ik de harddisks wat meer laat werken of wanneer ik bijv. bij websites een uitklap menu activeer (zolang het beeld beweegt dan), het geluid stopt dan even en komt weer terug. De pieptoon is alleen vlakbij de pc te horen, en is niet hoorbaar over de speakers. Omdat de bijgeleverde voeding van 350w me toch al wat karig leek en af en toe wat bromde en ratelde heb ik deze al vervangen voor een OCZ stealth xtream 2 600w waarbij het ratelende geluid is verdwenen... de high pitch tone als het systeem echter idle loopt niet.

Nu heb ik al wat zitten zoeken en kwam al meerdere posts tegen waarbij ditzelfde probleem wordt beschreven wanneer gebruik gemaakt wordt van een P55 moederbord icm c1e (en speedstep tech.) van Intel. Aangezien dit moederbord ook een p55 is leek het me dus dat dit wellicht wel eens de veroorzaker zou kunnen zijn. Nu is het zo dat ik de c1e optie niet in de bios heb staan, wel c-state tech (weet niet of dit hetzelfde is?) en speedstep tech., wanneer ik deze opties echter uitzet is er nog steeds geen verschil te horen in idle modus met wanneer deze wel enabled zijn. Bijkomend wil ik deze opties wel graag gebruiken aangezien de pc vaak ook wel op wat minder vermogen kan draaien, blijft ie en cooler van en vreet minder stroom. Tevens heb ik ook een bios-update uitgevoerd, maar dit maakt ook geen verschil.
Aangezien ik de voeding al heb vervangen en het geluid uit de buurt lijkt te komen van de CPU/het geheugen (heel missch. de videokaart, aangezien deze er dicht op zit) wanneer ik de kast openmaak en luister, lijkt het me dat het geluid wordt veroorzaakt door een spoeltje of condensator (of hoe die dingen ook heten) op het moederbord of gpu, aangezien het geluid alleen optreedt als de pc dus (een klein tijdje) idle draait. Als ik echter zo in de kast kijk zie ik geen spoeltjes zichtbaar zitten, hoewel om m'n videokaart een behuizing zit gebouwd en het dus niet zichtbaar is. Overigens weet ik zeker dat het niet een fan is die aanloopt ofzo, het is echt een hoge frequentie pieptoon. Ook heb ik nog gedacht dat het geluid wellicht van de harddisks af kwam wanneer deze idle draaien, echter als ik luister lijkt dit ook niet het geval te zijn.

Mijn vraag is dus eigenlijk als volgt: kan dit kwaad? Als ik zo rond lees op internet wordt er op het ene forum gezegd dat een piepende condensator/spoel aanduidt dat ie binnenkort kapot gaat, andere sites verkondigen dat door de fluctuatie in stroomvoorziening voor pc's en met name cpu's dat het vrij gewoon is dat pieptonen hoorbaar zijn. Aangezien het niet altijd even snel optreedt kan ik moeilijk de machine insturen voor garantie of iemand langs laten komen aangezien de kans groot is dat de machine gewoon keurig werkt. Heb verder ook met de werking (of temperatuur) geen problemen ondervonden.

Wat de pc overigens wel doet, ik weet niet of dit samen zou kunnen hangen, is wanneer deze boot en windows 7 opstart tijdens door het aanmeldscherm komend (en de harddisks en cpu dus volop werken) even een piepend geluid geeft, ook vanaf het mobo hoorbaar, maar dit is harder en op minder hoge frequentie dan de hoge pieptoon die aanblijft tijdens de idle modus. Tijdens verdere werking van de pc is dit (hardere geluid) niet meer te horen. Overigens is het imo wel vreemd, dat als ik bijvoorbeeld het diagnostics programma opstart deze hardere piep dus niet te horen is (enkel wanneer het grafische van windows begint te werken), ook al test ik bijv. de grafische kaart.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Bij voorbaat dank! :)

[ Voor 12% gewijzigd door Harrie_ op 17-02-2011 06:56 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• JohnVanZetten
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02 20:10

JohnVanZetten

Man on the run!

Je geeft aan dat je PC nog vrij recent is.
Wat ik zou doen is een backup maken van de hele boel en garantie claimen bij Dell.
Je kunt zelf wel gaan zitten pielen, maar als je nog garantie hebt is dat alleen maar zonde van je tijd/geld.
Plus de mogelijkheid dat je iets sloopt waardoor je garantie vervalt.

[X] Geschift | [_] Ongeschift

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 13:14

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Klinkt mij wellicht als coilwhine in de oren, zoals je ook al aangaf te hebben gehoord op fora. Vooral omdat het geluid veranderd/stopt als je wat anders doet of wat start. Dit is niet echt heel erg maar wel irritant, het zijn hoogfrequente trillingen in de spoelen.
Zoek dit maar eens op in google wat dat inhoud en hoe je het op kan lossen :) Mocht je dat niet zelf willen doen dan de pc even backuppen en dell de boel laten regelen.

[ Voor 21% gewijzigd door SouLLeSSportal op 17-02-2011 08:15 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Mjaa ik begrijp jullie reacties...
Het is echter zo dat ik op het moment m'n scriptie aan het schrijven ben en erg veel files op m'n pc heb staan dus ik vind het gewoon vervelend om de pc te moeten laten fixen.
Hierbuiten komt het niet altijd voor, de ene keer ontstaat het na 10 min., de andere keer pas na een uur (of 2). Het is overigens alleen te horen als ik achter de pc luister, of goed luister vlak naast de pc.
Als ik de pc in zou sturen moeten ze 'm dus wel eventjes testen (waarbij ook goed geluisterd moet worden) en ik ben bang dat dat niet gebeurt. Of dat ze zo'n diagnostic programma laten draaien, en ja.. dan komt alles goed uit.
Hierbuiten lees ik dus ook dat mobo's icm met core i7's hier vaak last van hebben, het is dus maar de vraag of een ander mobo/videokaart iets oplost...
Maar goed.. in feite kan het niet heel veel kwaad dus?
Even over na denken wat ik doe dan.

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
McLatey schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 02:44:
Mjaa ik begrijp jullie reacties...
Het is echter zo dat ik op het moment m'n scriptie aan het schrijven ben en erg veel files op m'n pc heb staan dus ik vind het gewoon vervelend om de pc te moeten laten fixen.
Hierbuiten komt het niet altijd voor, de ene keer ontstaat het na 10 min., de andere keer pas na een uur (of 2). Het is overigens alleen te horen als ik achter de pc luister, of goed luister vlak naast de pc.
Als ik de pc in zou sturen moeten ze 'm dus wel eventjes testen (waarbij ook goed geluisterd moet worden) en ik ben bang dat dat niet gebeurt. Of dat ze zo'n diagnostic programma laten draaien, en ja.. dan komt alles goed uit.
Hierbuiten lees ik dus ook dat mobo's icm met core i7's hier vaak last van hebben, het is dus maar de vraag of een ander mobo/videokaart iets oplost...
Maar goed.. in feite kan het niet heel veel kwaad dus?
Even over na denken wat ik doe dan.
Mijn ervaring was, dat het uiteindelijk mijn HDD waren die zulke rare geluiden hebben gemaakt..
Ook nu hoor ik het nog steeds.. Van die Spoilers heb ik n ooit last van gehad...

Wat je kan doen om HDD uit te schrijven, is ff een andere (nieuwe) hdd er in zetten, en kijken of dit nog steeds zo is, zo niet ? dan ligt het niet aan je HDD maar zoals meerdere zeggen aan de Coils..

En dan zou ik toch garantie gaan claimen en duidelijk er bij vermelden wat het probleem is... maar de kans bestaat dat het volgens hun gewoon goed is..

ook weet ik na mijn ervaring dat het geen kwaad kan, maar ik zou altijd ff een back-up maken, want stel dat de systeem over 6 maanden toch mocht bezweken, dan kan je hem gewoon als garantie opgeven en krijg je een nieuwe terug :)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Verwijderd

Even zoeken of het je spoelen zijn, ffe met een plastic pen op de windingen van een spoel drukken, terwijl je PC aanstaat, als je de spoel hebt gevonden een drupje lijm op de spoel doen en laten drogen.
Anders garantie claimen als het je te veel moeite/risico is.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:45

Dark

who tweaked the light?

Gewoon EIST en/of C1E uit zetten in bios, is dan jammer van die paar W die je niet bespaard, maar iig ben je van die piep af ;)...

edit: als je het niet kan vinden in je bios kan je nog cpu-tweaker proberen, of een ander windows based tweak programma. daar zit een vinkje in om EIST uit/aan te zetten vanaf je desktop.

[ Voor 45% gewijzigd door Dark op 18-02-2011 11:19 ]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Soundstorm2010 schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 09:43:
[...]

Mijn ervaring was, dat het uiteindelijk mijn HDD waren die zulke rare geluiden hebben gemaakt..
Ook nu hoor ik het nog steeds.. Van die Spoilers heb ik n ooit last van gehad...

Wat je kan doen om HDD uit te schrijven, is ff een andere (nieuwe) hdd er in zetten, en kijken of dit nog steeds zo is, zo niet ? dan ligt het niet aan je HDD maar zoals meerdere zeggen aan de Coils..

En dan zou ik toch garantie gaan claimen en duidelijk er bij vermelden wat het probleem is... maar de kans bestaat dat het volgens hun gewoon goed is..

ook weet ik na mijn ervaring dat het geen kwaad kan, maar ik zou altijd ff een back-up maken, want stel dat de systeem over 6 maanden toch mocht bezweken, dan kan je hem gewoon als garantie opgeven en krijg je een nieuwe terug :)
Mjaa, maar als ik luister lijkt het geluid toch niet echt van de hdd's af te komen. Het komt meer ergens van richting CPU/GPU of voeding (maar deze heb ik dus al vervangen). Helaas heb ik niet meer van dit soort hdd's liggen, dus kan niet echt proberen te vervangen. Heb ze al wel een keer uitgeschakeld in het diagnostic programma maar volgens mij lost dit niet heel veel op.
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 11:07:
Even zoeken of het je spoelen zijn, ffe met een plastic pen op de windingen van een spoel drukken, terwijl je PC aanstaat, als je de spoel hebt gevonden een drupje lijm op de spoel doen en laten drogen.
Anders garantie claimen als het je te veel moeite/risico is.
Ja dit had ik idd ook al gevonden, maar ik zie dus op het moederbord nergens een spoel zitten...:S
Dit is een link naar het moederbord: HIER
Als het overigens de videokaart is wordt het lastig... zit een behuizing omheen gefabriceerd en ik kan dus niet direct op de printplaat kijken.
Dark schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 11:12:
Gewoon EIST en/of C1E uit zetten in bios, is dan jammer van die paar W die je niet bespaard, maar iig ben je van die piep af ;)...

edit: als je het niet kan vinden in je bios kan je nog cpu-tweaker proberen, of een ander windows based tweak programma. daar zit een vinkje in om EIST uit/aan te zetten vanaf je desktop.
EIST uitzetten heb ik geprobeerd, dat biedt geen oplossing. De optie C1E heb ik dan niet, maar heb wel C-State tech. uitgezet, waar ook zo'n omschrijving staat van c3/c4 etc. Is dit hetzelfde? Want als ik dat uitzet dan is het probleem er ook nog steeds. Het is wel een goed idee om eens zo'n software programma te proberen en te kijken of het oplost.

En ja anders bel ik gewoon de klantenservice wel ofzo. Ik bedoel... ik heb toch niet voor niets garantie. Zoals ik alleen eerder gezegd al heb ben ik bang dat het niet als fout gevonden wordt (omdat het even duurt voordat het te horen is) en het wellicht gewoon binnen de grenzen valt. Op het moment ben ik dus best wel afhankelijk van de pc op dit moment, dus ik dacht als het zo op te lossen valt zou dat wel fijn zijn. En uiteraard was en ben ik ook benieuwd naar jullie ervaringen hieromtrent.

@Iedereen: bedankt voor het meedenken! Appreciate it!

Verwijderd

EIST uitzetten heeft GEEN zin, C3/C6 wel.

Als het bios dit niet toestaat kun je dit uitzetten in windows dmv de volgende tweak:
P-Nut in "[Ervaringen] Sony Vaio VPC-E Series"

Dit fenomeen heet cpu whine.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ik heb het nog ff geprobeerd, het is idd. niet EIST maar C1E (Cpu enhanced halt) wat bij mij de doorslag geeft, C3/C6 lijkt er niet op van invloed, dus wellicht verschilt het per systeem?

[ Voor 5% gewijzigd door Dark op 18-02-2011 20:34 ]

Verwijderd

Natuurlijk werkt het uitzetten van C1E ook, dat is namelijk een vereist voor het activeren van de hogere C states ;)

• Dark

Dark

who tweaked the light?

eh, nee? ik kan het hier gewoon onafhankelijk aan of uit zetten...

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/24qvlp4.jpg

Verwijderd

Hey je hebt gelijk. Raar, ik dacht dat bij C3 en hoger altijd de energiebesparende functies van de lagere C states ook actief waren.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Sorry voor de late reactie. Heb even het e.e.a. getest en ben eigenlijk tot de volgende conclusie gekomen...
Alle opties die mijn bios geven, bieden geen uitkomst tegen de pieptoon. Zoals ik al aangegeven heb, heb ik enkele opties niet in het bios staan aangezien het een Dell bios is. Toen ik echter die aanpassing in het register heb gedaan (zoals aangegeven bij de thread van die vario's) en in windows het 'beleid voor niet actieve processorstatussen' uitgeschakeld had leek het geluid een heel stuk minder te worden. Het is vrijwel niet meer te horen.
Dit zou dus wel eens de oplossing kunnen zijn.

Ik zie nu ook dat de speedstep uitgeschakeld is en de processor op 2.8ghz blijft draaien ipv terugklokt. Nu heb ik echter wel het probleem dat de processor ipv 35c idle, 65c idle is en blijft. Dat zit me dus ook niet echt lekker. Zou een andere koeler een optie bieden? Merk wel dat ondanks de proc 65c wordt de koeler niet echt harder lijkt te gaan draaien (hoewel de warmte wel te voelen is), maar toch vind ik 30c een beetje een te groot verschil. Aangezien de kast niet zo heel groot is, misschien iemand van jullie een aanbeveling voor een goede, niet te grote 1156-koeler, welke ik kan installeren zonder het mobo uit de kast te hoeven trekken (om clips etc vast te maken bijv., aangezien het allemaal nogal strak erin hangt)? Overigens denk ik wel dat er al een clip oid achter het mobo zit aangezien de cooler nu ook vastgeschroefd is, het is DIT mobo en er is te zien dat wellicht een aantal condensators in de weg zitten. Maar goed... zou een andere koeler dit wel oplossen?

[ Voor 13% gewijzigd door Harrie_ op 28-02-2011 02:43 ]

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-12 14:12
ik zou garantie claimen....

Verwijderd

McLatey schreef op maandag 28 februari 2011 @ 01:59:
Ik zie nu ook dat de speedstep uitgeschakeld is en de processor op 2.8ghz blijft draaien ipv terugklokt. Nu heb ik echter wel het probleem dat de processor ipv 35c idle, 65c idle is en blijft. Dat zit me dus ook niet echt lekker. Zou een andere koeler een optie bieden? Merk wel dat ondanks de proc 65c wordt de koeler niet echt harder lijkt te gaan draaien (hoewel de warmte wel te voelen is), maar toch vind ik 30c een beetje een te groot verschil. Aangezien de kast niet zo heel groot is, misschien iemand van jullie een aanbeveling voor een goede, niet te grote 1156-koeler, welke ik kan installeren zonder het mobo uit de kast te hoeven trekken (om clips etc vast te maken bijv., aangezien het allemaal nogal strak erin hangt)? Overigens denk ik wel dat er al een clip oid achter het mobo zit aangezien de cooler nu ook vastgeschroefd is, het is DIT mobo en er is te zien dat wellicht een aantal condensators in de weg zitten. Maar goed... zou een andere koeler dit wel oplossen?
Dat is precies wat die tweak doet: geen idle states meer uitvoeren. Al werkt speedstep bij mij nog wel (al zal dat wel komen omdat ik rmclock heb draaien)

Als je er niet tevreden mee bent zou ik inderdaad de garantie claimen, ik verwacht echter niet dat de hoge temperatuur voor problemen zorgt.
Pagina: 1