Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geluid via analoog en digitaal

Pagina: 1
Acties:

• milan-f
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-03-2024
Waarde lezer,

Na het lezen van alle relevante fora, wil ik jullie hulp vragen bij mijn probleem:

Graag zou ik vanaf mijn pc geluid willen uitsturen over analoog en digitaal.
Er wordt over dit onderwerp meerdere keren vragen gesteld, deze worden echter of niet beantwoord of met een andere oplossing beantwoord.

Afbeeldingslocatie: http://www.clickx.nl/zd_images/2010/10/luidsprekers_instellen_in_windows_7.jpg
(Persoonlijk heb ik een geluidskaart van creative, bijgeleverd bij de Rampage II Extreme van Asus)

1. Op de foto is te zien wat de bedoeling is: beide moeten signaal ontvangen en uitsturen, op dit moment moet ik switchen met de 'standaarapparaatfunctie'. Kan dit (softwarematig)?

2. Na al het lezen dacht ik aan de optie een splitter te nemen om beide apparaten aan te sturen via spdif maar hier las ik het volgende over.
http://kabeltje.com/hq-optische-splitter-p-49.html
Klopt het dat er storing optreedt als beide apparaten aanstaan?

Alvast heel veel dank voor de eventuele antwoorden op beide althans één van de vragen.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:27
Zou je misschien kunnen aangeven waarom je dit precies tegelijkertijd wilt? Dan kunnen we je misschien wat specifieker adviseren.

• milan-f
Ik heb meerdere geluidsapparaten en die wil ik op deze manier aansluiten, zowel via spdif als analoog.
Ze dienen tevens tegelijk af te kunnen spelen.

• alex3305
Ik heb al wat gezocht en het blijkt dat het met sommige geluidskaarten en drivers moet lukken. Wat heb je daarin tot nog toe uitgeprobeerd? Misschien kun je even iets via analoog aansluiten zoals een hoofdtelefoon en een ander geluidsapparaat via S/PDIF om het te testen.

En ik neem ook aan dat je Windows 7 draait?

• milan-f
Inderdaad draai ik op windows 7 64-bit.
Ik heb nog niets gevonden, maar ik heb het wel beide aangesloten.

Het is toch raar dat Windows dit niet uit zichzelf kan?

Ik ben heel benieuwd :-)

• alex3305
milan-f schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 00:25:
Inderdaad draai ik op windows 7 64-bit.
Ik heb nog niets gevonden, maar ik heb het wel beide aangesloten.

Het is toch raar dat Windows dit niet uit zichzelf kan?

Ik ben heel benieuwd :-)
Sinds Windows Vista is het drivermodel van Windows drastisch veranderd, wat inhoudt dat de fabrikant de specifieke functionaliteiten van die grafische kaart moet bepalen. Hierdoor zijn sommige driverimplementaties zo drastisch veranderd dat functionaliteiten niet konden worden overgeport van WIndows XP of eerder.

Om even on-topic te gaan; denk ik dat het misschien ook slim is als je een topic opent of een vraag stelt bij Creative. Deze hebben vaak specifiekere kennis over hun geluidskaarten.

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
ik heb een home studio en heb 20 kanalen audio out en 20 input. Wat jij wilt is helaas niet mogelijk via windows. Windows kan maar naar 1 stereo kanaal signalen sturen. Sommige muzieksoftware zoals Cubase kan wel naar verschillende sporen sturen. Maar lang niet alle software kan geluid sturen naar geluidskaarten van verschillende fabrikanten.

Volgens mij kunnen geluidskaarten niet digitaal en analoog tegelijk. Als je dat toch wilt zul je 1 output moeten splitsen via een mengtafel. Zo doe ik dat. Je pc gaat dan in een mengtafel en deze heeft meerdere outputs en dat gaat naar verschillende apparaten en speakers bij mij.

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 13:43
Ik heb het ook al eens geprobeerd, maar niet voor elkaar gekregen. Echter, daar je zelf al hebt geprobeerd een optische splitter te gebruiken, neem ik aan dat 2 x SPDIF ook mag? In dat geval zou je misschien de coaxiale en optische SPDIF tegelijk kunnen gebruiken?
Overigens vreemd dat Windows 7 maar één van de 2 (analoog of digitaal) kan... Ik kan me herinneren dat ik op een VIA mini-ITX servertje beide tegelijk uitstuurde (onboard geluid), draaide overigens op XP.
Mocht je de oplossing hebben, post het dan aub hier :)

• milan-f
Purn0 schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 15:33:
Ik heb het ook al eens geprobeerd, maar niet voor elkaar gekregen. Echter, daar je zelf al hebt geprobeerd een optische splitter te gebruiken, neem ik aan dat 2 x SPDIF ook mag? In dat geval zou je misschien de coaxiale en optische SPDIF tegelijk kunnen gebruiken?
Overigens vreemd dat Windows 7 maar één van de 2 (analoog of digitaal) kan... Ik kan me herinneren dat ik op een VIA mini-ITX servertje beide tegelijk uitstuurde (onboard geluid), draaide overigens op XP.
Mocht je de oplossing hebben, post het dan aub hier :)
Daar ben ik het compleet mee eens, bijzonder vreemd dit gebrek.

Ik zal een vraag openen bij Creative en de bevindingen plaatsen.

Dat is een mogelijke oplossing, echter zou ik liever willen dat deze mogelijkheid bestaat in Windows.
Via coaxiaal tulp wordt ook dolby/dts uitgestuurd, toch?

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 13:43
"Via coaxiaal tulp wordt ook dolby/dts uitgestuurd, toch?"
Je geluidskaart moet wel de afzonderlijke kanalen encoden. Dat dat hardwarematig gebeurd is (zeker bij goedkopere of onboard geluidskaarten) niet vanzelfsprekend. Daar moeten volgens mij licentiekosten voor worden betaald.
Mijn Asus P5e moederbord met Supreme FX2 geluidskaartje deed dat tot mijn verbazing niet. Dan wordt dus enkel L&R door je SPDIF kabel verstuurd en kan je versterker het hooguit weer mixen naar Dolby PL o.i.d., maar dat wil je niet. Wellicht kun je dat ook even nakijken of bij Creative navragen.
Desalniettemin, ALS je geluidkaart DTS of Dolby Digital kan encoden en uitzenden over SPDIF, dan zou coaxiaal en optisch beide moeten werken, waarbij optisch iets minder storingsgevoelig schijnt te zijn (waar ik nog nooit iets van heb gemerkt).

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:51
Wat jij wil kan wel met Virtual Audio Cable. Alleen onder 64bits heb je dan een probleem met je driversigning aangezien 64bits standaard alleen signed drivers accepteerd en VAC niet officieel gesigned is.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Pagina: 1