HDD + externe HDD behuizing vraagje

Pagina: 1
Acties:

• Devilan
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:49
Beste tweakers,

aller eerst een kleine introductie tot mijn vraag. Mijn moeder bezit 1 of ander afgrijselijk acer pc geval (zo'n klein ding :P) Dat geval is zo slecht ontworpen dat nu na een jaar hij aan alle kanten vast begint te lopen en te stinken en ga zo maar door. Na een Hdtune pro te draaien, zag ik op eens dat de schijf 55 - 60 graden werd. Daar dit meestal niet zo goed is, heb ik die vervangen voor een ouwe laptop hdd die nu een stukkie koeler blijft.

Bij het wisselen van de disks kwam ik er achter dat er een WD caviar blue 6400AAKS in zat. Ik was al een tijdje op zoek naar een andere oplossing voor mijn hdd in mijn pc en was tijdens het zoeken deze type schijf al tegengekomen bij iemands review dat 6400 in raid 0 ongeveer 210 MB/s haalt. Dit is wel wat beter dat mijn Samsung F4 haalt.

Nu had ik de vraag of er een extra 6400AAKS bij bestellen nog problemen gaat leveren (kan acer nog iets met die schijf hebben gedaan, zodat raid niet werkt???) en of het überhaupt mogelijk is met mijn onboard raid controller van mijn asrock 870 extreme 3. (verder vroeg ik me af of een error scan van hd tune pro goed genoeg is om te controleren of de schijf nog goed is, uiteraard afgezien van fysieke problemen die mogelijk nog kunnen optreden.)

Als dat rond is wil ik van mijn samsung F4 een externe HDD maken, na flink wat hebben rond gezocht kwam ik er enkele tegen. De Externe HDD gaat op mijn huidige pc gebruikt worden (beschikt over 2 ESata poorten en 2 USB 3.0 poorten) en mijn huidige laptop (alleen usb 2.0, maar word wss van de zomervakantie vervangen).

De eerste twee bezitten een Esata en USB 2.0:
Raidsonic Icy Box IB-390StUS-B --> 32 euro
Fantec FB-35US2 --> 24 euro

en de andere bevat alleen een USB 3.0:
Conceptronic CHD3DUSB3 --> 27 euro.

nu vroeg ik me alleen af wat jullie aanraden, daar ik begreep dat USB 3.0 ook gewoon backwards compatibel is en dus ook op mijn laptop zou moeten werken. Verder staat er bij de Fantec geen review, maar ik vroeg me af of de meerprijs van de icybox dat waard is? (gezien het feit dat ik ze nou beide nou niet echt heel erg geweldig vind qua uiterlijk, maakt dat niet uit :P)

Al vast bedankt voor jullie hulp :)

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik weet niet of het normaal is dat een hd tegen de 60graden wordt, lijkt me wel een beetje teveel van het goede. Dus tja, waarom zal je het wagen om nog eens dezelfde schijf te gaan aanschaffen alleen om deze in raid0 te gaan zetten voor 200MB/s. Verder kan je natuurlijk de schijf een tijdje in de pc aansluiten en testen door hdtune etc om badsectors uit te lezen en meest belangrijkste is welke temp die in je pc gaat halen.
Je kan de schijf altijd wel in raid gooien. Eerlijk gezegd zal ik je eerder aanraden om de schijf te verkopen en een ssd aanschaffen. Een goede ssdtje maakt gehakt van 2 blauwe caviars.

Wat betreft de Icy Box heb ik toevallig net een aangeschaft, alleen heb ik de 5.25 inbouw versie genomen met een removable 3.5 behuizing. Werkt goed, al moet ik zeggen de behuizing komt naar voren dmv een plastic klem die de behuizing als het ware naar voren duwt. Of dit na 100x erin en eruit nog zo stevig is, kan ik je dit moment niet vertellen. Esata werkt goed, al heb ik deze niet getest om op de esata poort aan te sluiten van de pc, wel op de Asus O'Play. Nadeel is wel dat de schijf wat warmer wordt, ter referentie wordt mijn Green power schijf in de pc slechts 31graden, en in de Icybox 40graden.

• Devilan
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:49
@330D
ik geloof wel dat hij het overleeft heeft hoor, hij zit op dit moment in mijn pc en haalt dan ongeveer 32 graden (load dan). En ik weet dat een SSD beter is, maar dat gaat mijn budget op dit moment redelijk te boven.