Terminal, compileren,... basics

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Naar aanleiding van het topic Onmisbare tools & software voor Mac OS X - Deel 6 wou ik het volgende vragen. Hoewel ik al een tijdje een Mac gebruik, ben ik nog steeds niet vertrouwd met de terminal en het proces achter het compileren van software. Ik ben al regelmatig software tegengekomen waarbij je geen kant-en-klare .dmg of .app kan downloaden, maar ze dus zelf moet compileren. Echter heeft Google me niet de informatie gegeven die ik hieromtrent zou willen vinden.

Ik ben dus op zoek naar het principe achter het compileren van software en de basics van Linux/Mac aangaande de terminal.

Wat ik niet zoek is een lijstje met commands zonder bijhorende uitleg die resulteren in het compileren van een bepaald softwarepakket, want ik zou graag iets bijleren.

Ik hoop dat deze vraag niet te simplistisch is voor GoT en zou zeer blij zijn als jullie me kunnen verderhelpen met wat elementaire en essentiële Mac/Linux basics of een linkje dat me in de juiste richting stuurt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2011 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
kan je een voorbeeld geven van software die je op jouw beschreven manier moet installeren. Ik gebruik nu ongeveer een jaar Mac OS X maar ben dit probleem nog nooit tegen gekomen.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wine
X Lossless Decoder

MacPorts Hoewel hier wel een .dmg van te downloaden is.

Dolphin Emulator (Gamecube/Wii games)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

MacPorts hoef je niet te compileren, maar is een tool die toegang biedt tot een verzameling 'ports', van software die nog wel gecompileerd moet worden. Een port is in dit geval een file die voor een bepaald stukje software omschrijft waar de source vandaan gehaald moet worden, wat eventuele extra benodigdheden zijn, en met welke opties de compiler gedraaid moet worden. Om MacPorts te kunnen gebruiken moet je de XCode developer tools geïnstalleerd hebben (want je hebt een compiler nodig).

MacPorts is vooral populair omdat het een flinke verzameling Unix tools biedt die niet standaard in OSX zitten, of soms nieuwere versies van tools die al wel in OSX zitten. Echter, voor een flink aantal tools zijn ook installable packages te vinden (soms wel een iets oudere build) op www.rudix.org De keuze tussen Rudix packages en MacPorts is een persoonlijke, en voor beide is wat te zeggen.

Verder, wat is precies het doel van je topic? Wil je meer informatie over compileren, en software 'repositories' als MacPorts en Fink, of gaat het je meer om commandline gebruik? Hoewel beide zaken elkaar overlappen, weet ik niet of het erg handig is om beide in 1 topic te bespreken.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek vooral meer informatie over het compileren en de achterliggende concepten, dus welke stappen moet je doorlopen en waarom juist?

Terminal commands zouden geen probleem mogen vormen, deze kan ik via Google opzoeken met hun bijhorende "definitie".

Echter heb ik wel moeite met het begrijpen hoe bijvoorbeeld programma's worden gecompileerd en hoe programma's naar OS X worden geport via Wine. Ik word meer en meer geconfronteerd met Open source projecten en bijhorende SVN repositories die me interessant lijken, maar die ik moeilijk kan vatten.

Misschien heb ik een "cursus" nodig die handelt over Linux? Het zit zo dat ik niet precies weet waar ik moet beginnen en wat ik moet opzoeken om mijn kennis bij te schaven.

Ik hoop dat ik mijn wens duidelijk genoeg heb geschetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

1. Wine port helemaal niets. Wine presenteert een laag die zich gedraagt alsof het windows is, zodat je Windows software zou kunnen draaien op een non-Windows systeem.

2. Een commando kan je wellicht opzoeken via Google, maar om echt goed gebruik te maken van de commandline zal je meer moeten kunnen dan enkel een commando googlen. Juist door goed om te leren gaan met de commandline (en de ingebouwde documentatie hiervan), kan je er echt nuttige dingen mee doen.

3. open source software bevat doorgaans instructies over de stappen die genomen moeten worden om van source tarball naar werkende applicatie te gaan.

Ik denk dat je misschien wat te snel te veel wilt. Je hebt duidelijk een grote berg met interessante topics opgedoken waar je graag meer over wilt weten. En graag zo snel mogelijk :P Om echter een goed idee te krijgen van wat bij het een en ander komt kijken, is het nuttig om je in een aantal zaken te verdiepen.

-commandline basics
-shell scripting (om enige affiniteit met ontwikkelen te krijgen)
-programmeer basics

Verder: Linux en OSX lijken qua commandline bediening enigszins op elkaar, maar daar houden de overeenkomsten ongeveer wel op. Maak een keuze in wat je wilt leren; OSX of Linux. En heb geduld. ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil me vooral verdiepen in OS X, dat is mijn doel want hierin ben ik het meeste geïnteresseerd. (en waar een zekere "voorkennis" voor nodig is wil ik wat leren over Linux) Dit lijstje zal ik als leidraad gebruiken als start. ;)
-commandline basics
-shell scripting
-programmeer basics
Zijn er bepaalde boeken of online artikels, websites,... die je me aanraad?

Alvast bedankt voor de nuttige tips. _/-\o_

• julby
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-04 15:33
-commandline basics
-shell scripting
-programmeer basics
Je lijstje is nog altijd vrij divers :)
In je een na laatste post heb je het vrij specifiek over compileren en daarbij sluit ik me geheel aan bij "Whieee"; alle software die ik tot nu toe heb moeten compileren vanuit de commandline had op zijn minst een simpele "readme" uileg. ./configure, ./compile, make, make install, etc. Al je berichten hierboven lezend denk ik dat niemand weet waar te beginnen met uitleggen dus ik zou (persoonlijk) nu gewoon met voorbeelden gaan komen. Wat wil je (welke programma's/scripts/software), waar loop je op vast, enz.

Ik/anderen kan/kunnen wel een voorbeeld geven van het compileren van een vrij specifiek stukje software, maar ik denk niet dat je daarmee geholpen bent....

Verwijderd

Topicstarter
Hieronder zijn 2 recente voorbeelden;

Dolphin emulator

Deze persoon maakte via Wine een .app van een windows programma Ik begreep niet eens hoe ik Wine moet compileren. Echter zou ik graag hetzelfde kunnen.

Uiteraard was dit maar het begin. Ik zou graag begrijpen hoe iets werkt en niet enkel de stapjes copy pasten. Ik ben dus op zoek naar een boek of website waar ik deze basics kan leren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2011 12:21 ]

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:48

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 12:19:
[...]

Deze persoon maakte via Wine een .app van een windows programma Ik begreep niet eens hoe ik Wine moet compileren. Echter zou ik graag hetzelfde kunnen.
Wine zelf compileren en commandline configureren voor specifieke Windows apps is niet gemakkelijk. Gelukkig zijn er ook mensen bezig om dit makkelijker te maken. Check bijvoorbeeld eens WineBottler, die voorziet je niet alleen in links met voorgecompilede Wine installaties, maar helpt ook nog met een GUI tooltje om van een Windows applicatie een .app te maken. Commerciele variant hierop is de tool die CodeWeavers aanbiedt, CrossOver Mac (wat eigenlijk ook gewoon een versie van Wine is)

Voor de rest zou MacPorts in vrijwel al je behoeften kunnen voorzien, afhankelijk van welke specifieke software je zou willen compilen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 21:17
Ik denk dat de TS niet op zoek is naar alternatieven om het compileren / software bouwen te ontwijken, maar juist wil leren hoe hij dit zelf kan doen. Deze URL brengt je waarschijnlijk al een stuk verder:

http://developer.apple.com/tools/gcc_overview.html

Daar staat een simpel voorbeeld waarbij handmatig compileren en makefiles aan bod komen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de apple developer link, dat is idd wat ik zoek. :)
Pagina: 1