Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06 12:58
Op mijn werk hebben wij een corporate lotus notes server, momenteel hebben de meeste medewerkers een nokia, en doet PC-Suite (bluetooth) de sync tussen LN en de Nokia Agenda.

Nu wil ik nieuwe telefoons in gebruik gaan nemen, omdat ik zelf nogal geinterreseerd ben in android wil dit ook op de nieuwe toestellen hebben.

Ik heb de volgende problemen
- Telefoon's kunnen geen verbinding maken met het interne wireless netwerk (alleen met een geldig domein account en geldig certificaat)
- Lotus notes servers zijn via het internet niet bereikbaar

In het verleden regelde pc-suite dat allemaal.

Op mijn eigen laptop sync ik mijn LN met google calendar, en mijn android phone met de google calendar. Voor de 20 medewerkers die een nieuwe telefoon krijgen is dit natuurlijk geen optie.. zou dus betekenen dat iedereen een google account moet aanmaken.

Is er een manier dat ik de android phone kan laten syncen via bluetooth met de diverse laptops?

Ik kan op internet en in 'market' niets vinden.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Gebruik je Traveler?

recente traveler server heeft support voor android, dus zou gewoon moeten werken...

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:14

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het mooie van traveler is dat je deze domino server gewoon ergens in je DMZ kan neerzetten en deze doet passthru over tcp poort 1352 naar je interne domino mail server (er hoeven geen (mail) databases op te staan).

Overigens is traveler gratis maar voor de domino server moet je mogelijk (afhankelijk van je contract) wel een extra licentie hebben. Bij ES+ valt traveler onder webmail addon en is de server licentie dan ook gratis.

Een andere optie is om lotus live te nemen en deze traveler laten aanbieden (vanuit de zogenaamde cloud), dan hoef je zelf niets te regelen op het configureren van tcp poort 1352 door je firewall of middels de cloud client (soort vpn) die je op je domino server kan installeren is dat zelfs niet nodig mits de domino server 'naar' internet kan.

[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 16-02-2011 22:27 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
ondanks dat Notes erg mooie oplossingen heeft, zijn er nog mensen die een "gewone" synchronisatie nodig hebben. Of omdat ze een oude notes versie draaien of omdat de mooiste features uit notes 8 niet geïnstalleerd zijn.
Gisteren zelf deze oplossing gevonden MyPHoneExplorer gratis lijkt goed te werken!
Eigenlijk zou ik voor de mylink advanced£9.99 gaan. verschil is dat deze synchroniseerd met een eigen programma op de android ipv de gmail/calendar. (kan zakelijk een +punt zijn.)

• DukeBox

DukeBox

Traveler werkt onafhankelijk van de database template.
Tenminste, vanaf mail52 maar als je die nog draait heb je nu hele andere problemen ;)

• nasdude
thanks voor jullie reply,

traveler gaat niet werken omdat de telefoon dan rechtstreeks moet kunnen syncen met de domino server, aangezien ik geen externe internet lijn mag hebben en ik geen invloed heb op de domino servers gaat hem dit niet worden.

Mylink en myphoneexplorer lijke alleen te werken over usb?

• DukeBox

DukeBox

Waarom zou traveler niet over USB syncen ? Gewoon middels network sharing net als bijv. active sync onder windows mobile. Daarnaast had ik al aangegeven dat het niet rechtstreeks op je domino server moet.

Daarnaast is juist hét voodeel van je mobiel (wireless) syncen als dat overal mogelijk is, ook zonder gebruik van een pc (omdat het via USB moet). Ook bandbreedte beheer/beperking is perfect met traveler en policys te beheren.

En als je geen externe lijn naar je domino mag leggen, hoe krijg je dan nu mail binnen ? Via een smtp smart host o.i.d. ? Ergens moet het natuurlijk gekoppeld zijn, ik neem aan dat je ook mail kan verzenden ?

[ Voor 55% gewijzigd door DukeBox op 17-02-2011 18:56 ]

• nasdude
ah, ik begrijp dat ik niet helemaal duidelijk ben

Het corp. netwerk van ons bedrijf ziet er als volgt uit,

- alle vestigingen zijn m.b.v. vpn aan elkaar verbonden
- corp. ICT regelt de lotus notes servers (op dit moment zijn er 16 mailservers)
- zodra je op het netwerk bent (op kantoor, of m.b.v. VPN) kun je met je laptop/pc lotus notes gebruiken, daarbuiten alleen met een offline replica
- Om op het wireless netwerk te komen moet je pc/laptop voorzien zijn van een certificaat dat door corp. uitgegeven wordt (mobiele telefoons krijgen per definitie GEEN toegang)
- vanaf extern (internet) zijn de notes servers niet bereikbaar

Je mobiele telefoon syncen via tcp/ip (wifi) is dus geen optie
Je mobiele telefoon syncen via WAN (internet/hsdpa/gprs) is dus geen optie
(tenzij je toestemming hebt, maar dat hebben alleen de bobo's met een blackberry, en is niet weggelegt voor 'het gewone personeel')

eventuele opties:
- syncen via usb (maar dan moet je dus je phone iedere keer aansluiten, is dus een extra handeling, en in de huidige tijd niet erg handig)
- syncen via internet, echter moet de laptop dan zijn agenda via een 3th party tool syncen met een publieke dienst (google agenda) en vervolgens de telefoon met google... (privacy gevoelig? extra handeling... niet handig dus)

- syncen via bluetooth blijft dan over, waarbij je een tooltje installeert op je laptop, en je phone met die tool synced

Nokia werkt op dit moment als volgt
pc-suite maakt verbinding met je eigen notes client op je laptop, en synced via die client en bluetooth... dat is een oplossing die goed werkt

pc-suite van nokia doet dat standaard, dan moet er toch ook iets zijn voor android?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Mylink is nog niet geschikt voor 2.2 / 2.3, schijnt binnenkort te komen.
Myphoneexplorer neemt helaas geen todo's mee. Als je in de mail aangeeft dat je niet mee wilt doen aan een agenda afspraak maar wel op de hoogte gehouden wilt worden komt deze wel in de gesynchroniseerde agenda mee. (niet in de normale notes agenda)
Pagina: 1