tplink tp-wr1043np ftp probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:49

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
heb eens een keer jullie hulp nodig.

Ik heb hier een nas draaien in mijn netwerk op ip 192.168.1.230 met de ftp enabled.
Deze werkt ook via het lan.
Hier heb ik altijd gebruik van kunnen maken met mijn speedtouch st780 vanaf internet.
Dit werkte feilloos en nooit problemen mee gehad.

echter...

Omdat adsl hier toch vrij traag was over gestapt op ziggo alles in 1 extra.
daar komt een nieuw modem bij kijken (ubee) en een nieuwe router tp-link tl-wr1043n.
internet werkt hier op net zoals andere zaken behalve de ftp server.
Op de tplink heb ik poort 20 en 21 geforward naar de ftp (192.168.1.230) via het forwarding menu en virtual servers.
Deze staat ook op enabled.

Maar via de adsl lijn of welke andere lijn kom ik maar niet op de ftp van de nas via internet.
Ik krijg de melding van de filezilla client dat hij niet kan connecten naar mijn internet-ip van ziggo.
Ik heb ook al de hostnaam van mijn ziggo lijn gebruikt, en dan nog steeds kan hij niet connecten.

Nu ben ik er van overtuigd dat ik iets heel simpels gemist heb, maar nu is de vraag.. wat?
Google bracht me niet veel verder, en volgens de beschrijving in de router heb ik het ook goed ingesteld.

Een collega met dezelfde setup heeft dit probleem ook trouwens.

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Collega meldt zich. ;)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

2 dingen:

1) je kunt niet vanaf je eigen netwerk op je eigen externe IP connecten (loopback). Je kunt wel testen via iemand anders, of bijvoorbeeld met een site als www.net2ftp.com, waarmee de verbinding van buitenaf wordt gemaakt.

2) met poort 20/21 ondersteun je alleen active FTP. Is dat je bedoeling? Zo niet, dan moet je ook nog even een PASV-range forwarden naar je ftp. In de instellingen van je FTP-server heb je aangegeven welke poorten het moeten zijn.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
Reptile209 schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 20:39:
2 dingen:

1) je kunt niet vanaf je eigen netwerk op je eigen externe IP connecten (loopback). Je kunt wel testen via iemand anders, of bijvoorbeeld met een site als www.net2ftp.com, waarmee de verbinding van buitenaf wordt gemaakt.

2) met poort 20/21 ondersteun je alleen active FTP. Is dat je bedoeling? Zo niet, dan moet je ook nog even een PASV-range forwarden naar je ftp. In de instellingen van je FTP-server heb je aangegeven welke poorten het moeten zijn.
punt 1:
zoals je hebt kunne lezen heb ik het via men adsl lijn ook al geprobeerd en via een tmobile verbinding en ook nog eens via mijn werk, het werkt niet.
Heb al verschillende lijnen en mensen laten proberen, overal hetzelfde.

punt 2:
de keus active/passive ftp heb ik niet, active gebruikt poort 20/21 en passive alleen poort 21, maar die staan beide doorgerout.
Aleen poort 21 door routen heeft geen effect.

iig wel bedankt voor het meedenken, word gewaardeerd!

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Kijk eens met een online portscanner via je ziggo-aansluiting of poort 21 als open wordt gerapporteerd (bijvoorbeeld met ShieldsUP). Zo niet, dan blockt er toch iets in je modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
Reptile209 schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 21:24:
Kijk eens met een online portscanner via je ziggo-aansluiting of poort 21 als open wordt gerapporteerd (bijvoorbeeld met ShieldsUP). Zo niet, dan blockt er toch iets in je modem.
goeie site.
had al een andere poortscanner geprobeerd, maar die ging time-out.
poort 21 is dus DICHT, (wat ik al vermoede)
terwijl deze wel doorgerout staat in de router.

nu de vraag, hoe krijg ik deze open op de tplink router??
heb geen opties gezien om deze verder open te zetten.
in de st780 was doorrouten al genoeg om de poort open te zetten(afgezien van dmz)

omdat het kan!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Draai de FTP server in passive mode (maar dat staat hij waarschijnlijk al) en zorg dat de passive port range (die de FTP server gebruikt) geforward wordt in combinatie met poort 21 naar je NAS.

Weet je zeker dat je provider alle poorten door laat?

[ Voor 12% gewijzigd door lier op 17-02-2011 10:20 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
lier schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 10:20:
Draai de FTP server in passive mode (maar dat staat hij waarschijnlijk al) en zorg dat de passive port range (die de FTP server gebruikt) geforward wordt in combinatie met poort 21 naar je NAS.

Weet je zeker dat je provider alle poorten door laat?
Poorten staan open bij ziggo.
Andere collega met aie maar andere router kan wel op zen ftp komen.

omdat het kan!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

dodo79 schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 11:05:
Poorten staan open bij ziggo.
Andere collega met aie maar andere router kan wel op zen ftp komen.
Vreemd, want als poort 21beschikbaar is moet je in ieder geval in staat zijn om een connectie op te zetten. Heeft je collega misschien UPnP aan staan in zijn router?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
Na wat uitvoerig testwerk kan ik nu connecten naar de ftp door de tplink router.
inloggen werkt op de ftp, maar de lijn gaat time-out omdat de mappenlijst niet verstuurd kan worden.
Om precies te zijn: Can't open data connection.

upnp staat aan op de router, poort 20-21 zijn doorgerout naar de ftp server.
Ftp staat op passive connection.

wat gaat er hier nou verkeerd???

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Dat zei ik al: je verbindingstype staat op Passive, maar je routeert alleen de Active datapoort (20). Je moet dus a) een Active connection opzetten, of b) je Passive (PASV) poorten ook laten doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
Reptile209 schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 19:14:
Dat zei ik al: je verbindingstype staat op Passive, maar je routeert alleen de Active datapoort (20). Je moet dus a) een Active connection opzetten, of b) je Passive (PASV) poorten ook laten doorsturen.
Als de ftp server op active staat schakelt deze automatisch over op passive.
En passive poorten??
Welke mogen dit zijn dan, heb daar nooit mee te maken gehad op de vorige router.
Ik heb iig niks aangegegeven over passive poorten, gebruik nu ook een pc om te testen ipv nas

[ Voor 8% gewijzigd door dodo79 op 18-02-2011 19:21 ]

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastPinguin
  • Laatst online: 05-09 15:15
Bij mijn Synology NAS is de standaard passieve port range 55536-55663. Ik weet niet wat voor programma jij gebruikt om een FTP server op te zetten, maar dit moet ergens bij de instellingen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

FTP kan op 2 manieren werken: (het lange verhaal)

Active FTP
Client connect op <extern ip> en poort 21. De server maakt nu een dataverbinding vanaf poort 20 naar de datapoort van de client (die de client heeft opgegeven). Eigenlijk hoeft dus alleen poort 21 open gezet te worden, omdat de dataverbinding van binnenuit wordt opgezet.

Passive FTP
Client connect op <extern ip> en poort 21. De server stuurt nu een commando terug met zijn (externe [1]) IP en een poortnummer uit de PASV datapoortenreeks ([2]) die hij gebruikt. De client maakt nu de dataverbinding op het opgegeven IP en poortnummer.

Wat gaat er bij jou nu mis
De initiele connectie op poort 21 doet het. De server antwoord met een PORT-commando naar de client.
Fout 1: Daarin zit een intern IP-adres verwerkt, waar de client niks mee kan.
Fout 2: Daarin wordt een poortnummer gebruikt dat niet ge-port-mapped is, waardoor er van buitenaf niet op te connecten is.

Hiermee moet je er toch wel uit kunnen komen. Kijk eens in de handleiding van je NAS hoe je je FTP-server kunt instellen of welke standaard PASV-poorten er gebruikt worden.

[1] Let op: een FTP-server achter een router kent niet automatisch zijn externe IP. Vaak moet je deze in de serverinstellingen opgeven, anders zul je een PORT commando voorbij zien komen met het interne IP van de server. Daar kan een externe client natuurlijk niets mee.
[2] Je moet dus in de serverinstellingen opgeven welke poortnummers (normaalgesproken > 1024) gebruikt mogen worden. Meestal is een poort of 10 ruiiiim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
de poortforward van 55536-55663 heb ik gebruikt naar nas en een pc, geen effect.
poort 1024 en poort 1023 ook geprobeerd, geen effect.

Heb nu de modem direct zonder tussenkomst van een router aan een pc hangen, en alweer hier geen effect.
alweer cant open data connection

reptile: je verhaal over dat interne ip klinkt idd zeer aannemelijk, ga ik nu alsnog proberen.

bedankt voor het meedenken iedereen

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
dit is de meest rare oplossing ooit denk ik.

ik heb de modem nogmaals van de stroom gehad.
vreemd genoeg kreeg ik van ziggo een ander ip adres.
Als ik dit nieuwe ip adres gebruikt werkt het, met de default settings op de router

Die zag ik zelfs niet aankomen

ter aanvulling,
Dit is precies 1 week nadat ik het ziggo pakket heb aangesloten en werkend heb gekregen.
Krijg je bij ziggo de 1e week een tijdelijk ip adres ofzo???
iemand die dat weet?

[ Voor 26% gewijzigd door dodo79 op 18-02-2011 21:38 ]

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastPinguin
  • Laatst online: 05-09 15:15
Het kan zijn dat je een dynamisch IP heb gekregen nu. Bij UPC veranderd je IP zelfs om het uur ofzo. Ik zelf heb bij Telfort 1 keer een adres gekregen en die is gelocked op MAC van de modem, maar me zus die UPC heeft aangeschaft in haar huis veranderd het adres de hele tijd. Erg lastig als je een server wil draaien. Ik weet niet wat het beleid is van Ziggo. Er zijn ook providers die alleen een nieuw adres bij herstarten van de modem geven volgens mij. Ik hoop dat Ziggo zo'n beleid heb anders moet je iets van www.no-ip.com gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Bij m'n collega is het euvel dus opgelost zoals jullie kunnen zien, maar bij mij wil het maar niet werken vooralsnog.
Ik blijf ook steeds op het 84.27 ip adres zitten waar anderen waarvan ik weet dat het wel werkt in een andere ip range zitten.

Wanneer m'n collega via filezilla probeert te connecten met m'n ftp krijgt hij de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden.
Ik kreeg een link op het ziggo gebruikersforum waarmee je je ftp server kunt testen, deze test geeft als resultaat:

* About to connect() to 84.27.106.xxx port 21
* Trying 84.27.106.xxx... connected
* Connected to 84.27.106.xxx (84.27.106.xxx) port 21
* FTP response reading failed
* Closing connection #0

Ik heb al allerlei instelling proberen te veranderen, maar helaas zonder resultaat.
Nu begint het vermoeden te rijzen dat het aan het toegewezen ip adres ligt, ik heb al een paar keer de modem en router gereset en het MAC adres van de router veranderd naar het MAC adres van de PC in de hoop een ip in een andere range toegewezen te krijgen. Ik zit nog steeds met hetzelfde ip adres opgescheept, dus dat is niet uit te sluiten vooralsnog.

Iemand nog goede tips of (nog beter) een oplossing voor dit vreemde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Ik ben blij!
Het probleem is eindelijk opgelost.
Ik zat weer online met m'n collega en we zouden weer even wat gaan testen, eerst had ik de firmware van de NAS even geupgrade, aangezien er sinds een week een nieuwe versie voor was.
Daarna de NAS weer naar factory gereset en alles weer opnieuw ingesteld, nog steeds geen verbinding te maken van buitenaf....
Toen maar besloten om het contactformulier in te vullen van Ziggo met de vraag of men iets voor me kon betekenen. In het verhaal wilde ik ook m'n ip adres vermelden en zocht ik m'n ip adres even op via internet. Het ip adres bleek ineens veranderd te zijn, al was het nog wel steeds een 84.27.xx ip. Dit ip adres geprobeerd en het werkte gelijk.

We blijven het een erg vreemd verhaal vinden, maar ik ben wel blij dat het eindelijk is opgelost!

Pagina: 1