Solid State als HD voor firewall

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik wil op basis van een mini-itx een firewall oplossing bouwen gebruik makend van een solid state disk. Het is de bedoeling dat endian als software wordt gebruikt.

Heb niet veel ervaring met SSD en vroeg me af of allways on geen problemen zou kunnen opleveren voor een SSD. Las ook ergens dat SSD na verloop van tijd bij het opvullen van de schijf vertraagd.

Wat is jullie mening over het gebruik van SSD voor een corporate firewall? doen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoeveel read/writes verwacht je op die disk te doen? Als dat er niet zo heel veel zijn, dan is he tsowieso geen probleem. Zijn dat er juist heel erg veel, dan moet je eens kijken hoe lang een SSD kan met die hoeveelheid writes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja dat zullen heel wat read/writes zijn. proxy logs, firewall logs. continue belasting internet toegang, email etc.
gemiddelde levensduur is dan 4-5 jaar ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 23:17
Voor een corporate firewall zou ik dan eerder opteren voor een mirror van gewone schijven. Nog beter twee identieke machines redundant opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja dat is wat ik voor ogen had, 2 dezelfde machines met fail over
SSD leek me uitgerekend snel en betrouwbaarder dan traditionele schijven

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 23:17
Over dat sneller zijn van een recente SSD ben ik het met je eens, echter betrouwbaarder dat is nog maar de vraag. Wat als de writes 'op' zijn voor je SSD's in je firewalls wat gebeurt er dan? Vandaar mijn voorkeur voor RAID1 van enterprise HD's.
Pagina: 1