Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phasis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-06 17:58
Goeiemiddag tweakers,

Ik ben een beetje radeloos, en hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen.
Afgelopen week heb ik onderdelen besteld voor mijn NAS.

Intel Core i3 550
OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 30GB
5x Samsung EcoGreen F4EG, 2TB
Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/4G DDR3 SDRAM
Supermicro X8SIL-F
be quiet! Pure Power L7

Tijdens het booten, krijg ik 4 of 5 error beeps. Omdat deze niet vermeld staan in de manual, heb ik even contact opgenomen met de support van Supermicro. Ze hebben mij geadviseerd om alles even los te koppelen van het moederbord op de CPU na. En vervolgens het geheugen om de beurt te testen. Beide geheugen modules geven dezelfde beeps.
Ook heb ik de socket even bekeken. Deze ziet er volgens mij goed uit. Geen pinnetjes die anders zijn dan de rest. De processor heb ik goed om gemonteerd.
Het moederbord heeft een +12V 8-pin CPU power connector nodig. Mijn voeding beschikt alleen over een 4-pin power connector. Nu dacht ik dat die beeps misschien hiermee te maken hebben.
Nu heb ik een 4-pin to 8-pin adapter gekocht, maar ook dit maakt geen verschil de beeps zijn er nog steeds. Ik lees verchillende verhalen over of dit nu wel of niet mogelijk is (4 to 8-pin) ivm dat de voltage nu wordt verdeeld. Ik heb hier helaas niet zoveel verstand van. Misschien dat er iemand is die hier meer over kan vertellen.
Als ik de computer opstart zonder CPU power connector. Krijg ik geen beeps. Maar of dit iets zegt vraag ik me af aangezien er een deel van de stroomvoorziening mist.

Kortom het lukt me niet om erachter te komen of het nu aan het geheugen ligt, aan het moederbord of de voeding.
Ik heb helaas geen voeding met een 8-pin CPU power connector om dit te testen. Of ander ECC geheugen.
Hebben jullie advies? Of moet ik gewoon het geheugen en het moederbord RMA'en.

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: http://www.picoba.nl/IMAG0044.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-07 19:39

itsalwaysme

Graast voor DB

misschien heb je hier wat aan.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phasis
Ik had idd al gegoogled maar niet alles komt vlekkeloos overeen met elkaar.
de support van Supermicro kwam met deze website: http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml
Maar dan heb het toch te maken met of het geheugen, moederbord of processor.
Ik kan me voorstellen als de CPU te weinig stroom krijgt dat hij beeps geeft.

Edit: ik ben al sinds zondag aan het zoeken. Heb het nu nog even een keer getest. Ik krijg nu met allebei de DIMMs die ik om de beurt plaats, in het eerste slot. 3 beeps.
Maar is het voor de hand liggend dat ze beide stuk zijn?
3 short
Base 64K memory failure A memory failure has occurred in the first 64K of RAM. The RAM IC is probably bad

3 Short Beeps
Your computer has memory problems. First check video. If video is working, you'll see an error message. If not, you have a parity error in your first 64K of memory. First check your SIMM's. Reseat them and reboot. If this doesn't do it, the memory chips may be bad. You can try switching the first and second banks memory chips. First banks are the memory banks that your CPU finds its first 64K of base memory in. You'll need to consult your manual to see which bank is first. If all your memory tests good, you probably need to buy another motherboard.
[quote]

[ Voor 47% gewijzigd door Phasis op 16-02-2011 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fds
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-07 08:41

fds

Weet je zeker dat de CPU goed in het socket zit?

Haal hem er eens uit en controleer met een loep of de pinnetjes van de CPU socket goed uitgelijnd zijn.
CPU opnieuw plaatsen en goed aandrukken.

• itsalwaysme
  • Laatst online: 31-07 19:39

itsalwaysme

Graast voor DB

Phasis schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 16:42:
[...]
Edit: ik ben al sinds zondag aan het zoeken. Heb het nu nog even een keer getest. Ik krijg nu met allebei de DIMMs die ik om de beurt plaats, in het eerste slot. 3 beeps.
Maar is het voor de hand liggend dat ze beide stuk zijn?
[...]
En als je ze in een andere bank zet krijg je dan ook die biepjes?

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Phasis
fds schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 22:35:
Weet je zeker dat de CPU goed in het socket zit?

Haal hem er eens uit en controleer met een loep of de pinnetjes van de CPU socket goed uitgelijnd zijn.
CPU opnieuw plaatsen en goed aandrukken.
De pinnetjes wijzen allemaal de goeie kant op. De CPU past maar op 1 mannier ivm die kleine inkepingen rechts en links in de CPU zelf.
itsalwaysme schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 09:13:
[...]

En als je ze in een andere bank zet krijg je dan ook die biepjes?
In de andere geheugen sloten krijg ik ook 3 beeps te horen.
Wat overigens ook wel appart is:
Als ik de computer opstart zonder CPU power connector. Krijg ik geen beeps. Maar of dit iets zegt vraag ik me af aangezien er een deel van de stroomvoorziening mist.
Zou dit er niet toe kunnen aanleiden dat de CPU problemen geeft?

[ Voor 20% gewijzigd door Phasis op 17-02-2011 15:45 ]

• Phasis
Het geheugen heb ik RMA gedaan.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:53

Quad

Doof

Maar heb je met ander geheugen, dat werkend in een PC zit getest?
Naar mijn idee is het wel zo dat je wel zeker van je zaak moet zijn wil je iets RMA doen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phasis
Quad schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 16:41:
Maar heb je met ander geheugen, dat werkend in een PC zit getest?
Naar mijn idee is het wel zo dat je wel zeker van je zaak moet zijn wil je iets RMA doen.
Inderdaad dit ben ik helemaal met je eens. Alleen zeker zijn van je zaak is wel lastig als het zowel aan het moederbord, processor, of geheugen of voeding kan liggen. En ik heb helaas geen ander ECC geheugen in huis waarmee ik dit even kan testen.

Ik heb contact gehad met de shop waar ik het geheugen gekocht heb. SIMMCITY, deze hebben mij een aantal vragen gesteld. Deze heb ik beantwoord. En hierop is mij toegezegd, dat als ik het geheugen RMA, ik een nieuw setje opgestuurd krijg. Kortom perfecte service.

Ik ben nu net terug van Mycom. Hier heb ik de CPU gekocht. Deze hebben hem getest op een nieuw ASUS moederbord, nieuw geheugen en nieuwe voeding. Conclusie de CPU mankeert niks.

Waarom zeg ik dat het aan de voeding kan liggen, omdat ik een 4-pin connector heb op me voeding. En volgens de specs in de handleiding van het moederbord, staat er 8-pin required.
De medewerker heeft mij toegezegd dat 4-pin gewoon hoort te werken met deze CPU.
Dit is wel een must zodra ik Xeon ga gebruiken.
Dus hiermee kan ik uitsluiten dat de voeding er iets mee te maken heeft.

Zodra het nieuwe setje is opgestuurd. Kan ik kijken of het opgelost is.
Dan blijft alleen het moederbord nog over. Dus ik ben nu iets zekerder van me zaak.
Aangezien die 3 korte beeps aangeven dat het zit in de eerste 64k van het geheugen. Zou het aan het geheugen moeten liggen.
Als dit niet het geval is kan ik wel de conclusie trekken dat het aan het moederbord ligt. En dan misschien een probleem met het BIOS. Aangezien de eerste 64k van het geheugen gebruikt wordt om het bios in te laden.
Dus dan blijven er 2 mogelijkheden over voglensmij.
- Misschien bios updaten.
- Moederbord RMA'en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phasis
Update:

Vanmorgen het nieuwe geheugen ontvangen. De error beeps zijn er nog steeds.
Ik ga nu het moederbord RMA sturen.
Had nog even gekeken naar de bios versie. Op we website van supermicro staat dat 1.1 de nieuwste versie is.
Deze staat ook op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-07 20:21

Ravefiend

Carpe diem!

Het toeval wil dat ik net zelf ook op zoek ben naar geschikt geheugen voor dit moederbord. Je leest er en der wel dat Kingston niet altijd een garantie op succes is:

http://ww.avsforum.com/av...ad.php?t=1071162&page=208

Kingston heeft ook de KVR1333D3E9SK2/4GI, met de extra I achteraan. Volgens de datasheet zijn deze types gevalideerd door Intel (Intel® Compatibility Tested). Het blijft een gok maar mijn gevoel zegt wel dat de kans op success wel groter zal zijn ...en anders wordt het uitkijken naar Crucial oid. ;)

Edit: heb je uiteindelijk de oplossing gevonden voor je probleem and if so, was het dan je geheugen wat niet compatible was?

[ Voor 9% gewijzigd door Ravefiend op 06-03-2011 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat betreft de 4 of 8 pins cpu voeding klopt het inderdaad wat Supermicro zegt en het board gewoon moet werken met alleen de 4 pins aansluiting omdat 8 pins veelal bedoeld is dat de cpu stabieler blijft bij eventueel overclocken.

Eerder zou ik bijna zeggen dat het een compatibiliteitsprobleem met de i3 550 cpu is en ik dus in die zin het moederboard verdenk van de problemen. Eerlijk gezegd snap ik ook de combinatie niet helemaal en zou ik eerder voor een gewoon H55 boardje kiezen met deze cpu erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-07 07:45
Dat supermicro bord heeft veel onboard SATA :)
Ik weet niet of je in de buurt woont, maar ik heb een complete setup die erg lijkt op die van jou (Intel variant van jou bord S3420GP), en dan met een Xeon X3430 en met intel validated memory, als je een keer wil langsrijden en wat spul wil swappen kan dat best :)

Even niets...

• Frost_Azimov
  • Laatst online: 20-07 23:08
Een nogal late reactie, je zal het ongetwijfelt inmiddels wel aan de praat hebben gekregen; maar mogelijk voor andere tweakers die tegen dit probleem aanlopen:

Dit moederbord (de 8xsil-f) is erg picky wat registered ECC geheugen betreft. Het enige juiste Kingston geheugen (wat ik overigens ook bij simmcity heb gekocht) is de KVR1333D3Q8R9S/8G (dat is de 8gb variant, maar er is ook een 4Gb natuurlijk).

Het gaat hier met name om de 8 in het Q8R9 stukje: het is zogenaamd x8 geheugen wat het mobo wilt hebben, dit heeft te maken met de addressering van de afzonderlijke chips.

Mijn mobo met genoemde memory draait als een zonnetje...
Pagina: 1