Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MClaeys
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 16:58
Een kennis van me wil zijn computer volledig ombouwen met waterkoeling en hij vroeg mij te helpen zoeken voor zijn aankoop. Het probleem is echter dat zowel hij als ik hier weinig ervaring met hebben en dus vraag ik graag wat advies aan de doorwinterde tweakers.

De hardware die hij zou willen koelen met water is de volgende
zijn cpu: Intel Core i7 i7-860 - LGA1156
2 grafische kaarten: 2 x XFX Radeon HD 5850 Black edition
verschillende harde schijven (3.5")
zijn psu: coolermaster Real Power M620 Modular PSU

Het budget is maximum 500 euro, de case waar alles in zit is de Cooler Master HAF 932.

Nu zie ik in verschillende winkels wel koelblokjes liggen voor cpu waterkoeling, is eender welk blokje goed? Ik zou niet voor het goedkoopste gaan en eerder een merk als zalman of coolermaster kiezen, maar ik heb geen idee welke verschillen hier allemaal in zitten.

Ook doorzichtige darmpjes heb ik al overal gevonden, dat is dus zeker geen probleem. Hij wil ze echter een blauwe kleur geven.

Graag wat goede aankooptips hierover, zodat we zijn desktop kunnen tweaken :) het is de bedoeling de case dan volledig af te sluiten zodat er weinig tot geen stof meer in kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Volledig afsluiten is geen goed idee, er zijn best wat componenten die je niet met je water zal koelen maar die wel warmte afgeven, denk aan voltage regulators etc.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fivepack
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-08 09:22
Kijk eens op Highflow.nl op het forum, staat een lading aan info op!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Om te beginnen zou ik mee willen geven dat je PSU waterkoelen niet zomaar kan, dan zul je een PSU moeten kopen die hier vanuit de fabriek voor geschikt is gemaakt (zijn er wel, weet niet welk merk). Het waterkoelen van je HDDs is vrij zinloos naar mijn mening.

Er zijn verder legio aan combinaties op waterkoelgebied mogelijk wat betreft blocks, slangen, pompen, reservoirs etc. Kijk eens inderdaad op het HighFlow forum, waar veel informatie te vinden is over de bekende merken.

Om je te kunnen adviseren moet je bovendien van te voren bepalen of je voor maximale stilte wilt gaan (dus lage rpm ventilators) of maximale performance. Afhankelijk van je keuze hier moet je dan namelijk rads met een hoge (bijv. HW Labs Black Ice GTX) of lage (bijv. Phobya G-changers) fin density zoeken, gezien hoge fin density rads beter presteren maar krachtige fans nodig hebben om er lucht doorheen te drukken, en lage fin density rads eerder tegen hun plafond aanzitten, maar relatief gezien veel beter presteren bij lage airflow en dus ideaal zijn in een zeer stil systeem.

Dat je aankomt met Zalman en CoolerMaster geeft aan dat je inderdaad nog nauwelijks een idee hebt wat wat is, dit zijn in de waterkoelwereld namelijk niet zulke grote spelers (Zalman heeft alleen wat passieve dingen, CoolerMaster eigenlijk niks), ik raad aan dat je je even wat in de basis gaat inlezen en duidelijker neerzet wat je precies voor soort waterkoelsysteem je wilt, want op basis van wat je nu opschrijft kunnen wij je niet goed adviseren.

Bekende merken op WC gebied zijn bijvoorbeeld EK, XSPC, Hardware Labs, Aquacomputer en Swiftech, ze maken allemaal wel producten die goed presteren danwel betaalbaar zijn en een deel van de keuze berust op persoonlijke voorkeur qua stijl. Ga eens lekker puzzelen, dat is ook de lol van watercooling.

[ Voor 10% gewijzigd door Singular1ty op 17-02-2011 10:37 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 19:57
Ook handig om te weten is wat je allemaal wilt koelen.

Processor en videokaarten op water zijn dan de grootste warmte bronnen. Hardeschijven waterkoelen heeft absoluut totaal helemaal geen nut, omdat die geen koeling nodig hebben, hardeschijven gaan kapot aan sterke temperatuurschommelingen, dus als jij na een koude start direct gaat gamen warmen je schijven te snel op en slijten ze harder.

Je interne geheugen koelen is ook nutteloos, omdat geheugen niet zo heel erg warm wordt.

Wat je wel kunt waterkoelen, maar wat pas handig is als je zwaar gaat overclocken, is het koelen van je north en south bridge op het moederbord en de mosfets die de stroom naar je processor regelen.

EDIT: P55 platform heeft geen northbridge chipset meer, die zit geintegreerd in de processor. De south-bridge regelt alleen het I/O gebeuren, dus usb en sata verkeer enzo. Dus dat koelen is ook beetje zinloos. Wat dan overblijft zijn de mosfets op je moederbord.

nog maar een EDIT: je kast moet airflow behouden! Je kunt de kast simpelweg niet helemaal dicht maken omdat je hardeschijven en geheugen en dergelijke toch echt een subtiel luchtstroompje nodig hebben om fatsoenlijk te kunnen blijven werken

Voeding ombouwen voor waterkoeling is nagenoeg onmogelijk, er zijn daarvoor wel kant en klare voedingen te krijgen. Zoals deze: http://www.highflow.nl/ha...ower-watercooled-psu.html

Blijft er alleen niet zo veel over van je budget...

[ Voor 37% gewijzigd door FastFred op 17-02-2011 13:02 ]

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 15:16

BTU_Natas

Superior dutchie

Heb je enig idee hoeveel tijd het kost om een volledig onderbouwd lijstje op te stellen?

Ik wens je alvast veel plezier met je research, reken op minimaal 10+ uur.
Een volledig afgesloten systeem, kan niet. Je hebt iets van airflow nodig, gewoon overdruk creeren en met stoffilters werken. Je zult altijd onderhoud aan je pc moeten plegen, daar ontkom je niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MClaeys
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 16:58
met volledig afgesloten doelden we enkel op de zijkant, de grill en de grote fan zouden verdwijne en door plexy vervangen worden. Tnx voor de tip van dat forum, we gaan daar eerst wat opzoeken en bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 11:46

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

Afbeeldingslocatie: http://img69.imageshack.us/img69/3075/naamloosqi.png

evt wil ik zelfs wel helpen systeem in elkaar te zetten

[ Voor 30% gewijzigd door wâldpyk op 18-02-2011 13:02 ]

If water polo was easy, it would be called football

Pagina: 1