Positie Surround speaker voor 5.1

Pagina: 1
Acties:

• ambi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-05-2025

ambi

IGN: EvulKlowne

Topicstarter
Dit is de layout van mijn woonkamer. Zoals je ziet heb ik achter de listening spot een raam over bijna de ganse lengte van de gevel. Mijn vraag betreft de positie van de rechter surround speaker. Idealiter zou hij op dezelfde afstand van de listening spot moeten komen als de left surround, maar dat kan alleen als ik hem tussen de bovenkant van het raam en het plafond monteer en dat zou ik echt liever niet doen, want esthetisch zie ik dat niet zitten en zo heel veel tussenruimte is er ook niet.
Dus liefst monteer ik hem gewoon in de hoek naast het raam, maar dan is hij wel niet gecentreerd.

Gaat dat afbraak doen aan de luisterervaring, of kan je dat prima opvangen door het configureren van je speaker setup in de a/v receiver (wsl wordt dat een Onkyo 608 of Yamaha 767) waarbij je de afstand naar de individuele speakers opgeeft?

Steam/uPlay: EvulKlowne

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02 15:50

lier

MikroTik nerd

Op alle (?) versterkers/receivers kan je de delay time in stellen per speaker...oftewel, je bent redelijk vrij in hoe je je speakers op stelt.

Iets anders, als de afstand niet te veel af wijkt merk je het toch niet (geluid gaat met een snelheid van ongeveer 343 meter per seconde).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:50

FeaR

In GoT we trust

Zoals gezegd heeft elke receiver tegenwoordig een mooie meetmicrofoon meegeleverd welke de afstand van luisterpositie tot speakers meet. Door dan het volume aan te passen heb je een gelijke ervaring. Je vertraagt het geluid dus niet (delay functie), maar laat de speakers die verder weg staan wat harder spelen. het vertragen van geluid gebeurt voor alle speakers gelijk en is om beeld en geluid gelijk te laten lopen.

Qua afstand ga je ook geen verschil merken. Je moet wel heel veel meter kabel neerleggen wil je een vertraging in het geluid horen. En dan heb je nog dat het signaal sneller door de kabel gaat dan dat het geluid uit de speaker jou bereikt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02 15:50

lier

MikroTik nerd

FeaR1986 schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 15:48:
Zoals gezegd heeft elke receiver tegenwoordig een mooie meetmicrofoon meegeleverd welke de afstand van luisterpositie tot speakers meet. Door dan het volume aan te passen heb je een gelijke ervaring. Je vertraagt het geluid dus niet (delay functie), maar laat de speakers die verder weg staan wat harder spelen. het vertragen van geluid gebeurt voor alle speakers gelijk en is om beeld en geluid gelijk te laten lopen.

Qua afstand ga je ook geen verschil merken. Je moet wel heel veel meter kabel neerleggen wil je een vertraging in het geluid horen. En dan heb je nog dat het signaal sneller door de kabel gaat dan dat het geluid uit de speaker jou bereikt.
_/-\o_
offtopic:
Tijd om naar bed te gaan... :z

Eerst het probleem, dan de oplossing

• ambi

ambi

Topicstarter
Idd, ik had al gelezen over die meetmicrofoon methode en instelling van speakers distance/level in de Onkyo handleiding, maar wou hierover toch ff checken met de community. Bedankt voor de confirmatie :)

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Off: waarom zet je het TV meubel niet recht tegenover je bank?

• ambi

ambi

Topicstarter
De tekening is slechts een onvolledige schets, maar links van de A/V setup is er een deuropening. Een meubel heb ik trouwens nog niet, want in die zone zit momenteel een nep open haard die ik weldra ga uitbreken.

Verwijderd

is het geen optie je speakers op standaard zetten langs de bank.
En verder kun je als je de onkyo kiest de meet microfoon gebruiken.

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-01 00:31
Mijn mening is nogsteeds dat time alignment er wel toe doet, ook in een woonkamer. Die mening komt vooral omdat in de car-audio (waar ik eigenlijk het meest in zit) daarmee heel erg nauwkeurig de staging kan beinvloeden. Combineer dat met een hoger initieel volume voor de speaker die ver weg geplaatst is en het lijkt of hij gewoon achter je staat.
Pagina: 1