TV naar de kloten!! wat nu?

Pagina: 1
Acties:

• WhiteAss
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:17
Mijn TV is stuk en nu ben ik dus gedwongen om een nieuwe te halen.

Wat ik had was een SONY trinitron 61 cm.

Het moet een tv zijn die vergelijkbaar is (of beter).
Ik wil er ca. f2500,- aan uitgeven.

Ook zit ik te denken om een breedbeeld te nemen. Ik wil een fatsoenlijke degelijke tv en niet van het merk "acichitech"(lees: onbekend oosters merk) of zo.

Waar moet ik erg op letten wanneer ik op pad ga voor een nieuwe tv?
Wat zijn goede merken?
Welke funties zijn belangrijk?
Waarom wel of niet een breedbeeld?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat zijn goede merken?
Over merken en kwaliteiten zal je hier vrij weinig wijzer worden. De een zweert bij Sony, de ander :r op sony. Ik vind philips TV's altijd wel wat, maar moet verder niets van philips hebben... De ander (verkopers vooral) zal je weer een Loewa aan willen smeren, omdat er "speciaal geselecteerde" Philips buizen inzitten, net als bij Bang&Olufsen. Die laatse is trouwens de enige die drie jaar garantie op een TV durft te geven...
Welke funties zijn belangrijk?
Bij een breedbeeld: Een TV-stand die het beeld aardig vult en die ook nog een redelijk onvervormd beeld geeft n waarbij je ondertitels kan lezen
100HZ of niet is een redelijk belangrijke. Het is wat rustiger, alleen heb ik het er niet zo op, want ik heb een teringhekel aan de "waas" die zo'n 100Hz op je scherm tover (vooral die van zeg maar minder dan Fl.2500,-)
Waarom wel of niet een breedbeeld?
Wel: je kijkt veel films op DVD (of DivX). Dus veel breedbeeld.
Wel: je bent er van overtuigd dat uitzendingen ook breedbeeld worden.>:)
Wel: Je vind die ene keer dat je het nieuws of robot-wars kijkt niet zo erg dat je beeld wat kleiner is. Bij films is het veel belangrijker dat het beel (meer) gevuld is.
Niet: je blijft nog lang gewoon alleen TV kijken. Koop dan gewoon een ontzettend grote 4:3.
Nee: je irriteert je aan uitgerekt beeld/zwarte balken links en rechts in je beeld.
Nee: Je kijkt veel sport. Voetbal en vooral Formule1 ziet er niet uit op een (gerekt) breedbeeld. Hoe goed het algoritme dan ook.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Tja moeilijk te zeggen.
Zelf heb ik een Sony Breedbeeld WEGA KF60X ofzoiets en die zijn tegenwoordig zo rond die prijs. Keuze was toevallig. Ik keek en zag dat de beeldkwaliteit beter was dan de anderen. In ieder geval ligt het eraan hoe hoog je breedbeeld is, als deze niet zo hoog is krijg je idd het gevoel dat alles uitgerekt is. Tis wel een gigantische bak en als je niet van plan bent om DVD's enzo te spelen dan hoef je niet perse een breedbeeld te kopen. In ieder geval 100Hz is zeer lekker kijken en vlak beeldbuis is ook heel lekker. Je kan die tv toch instellen hoe je het beeld wilt hebben en ik heb niet het gevoel dat alles uitgerekt is. Als je een paar minuten naar het beeld kijkt, dan zie je het niet eens meer. Ik moet wennen als ik naar een 'normale' tv kijk, dan is het smal, bol. Kwestie van naar de tvzaak gaan, zooitje tv's bekijken en dan je keuze maken. Als je geen breedbeeld wil, dan hoe je trouwens ook niet zo veel geld daarvoor uit te geven.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

In ieder geval ligt het eraan hoe hoog je breedbeeld is, als deze niet zo hoog is krijg je idd het gevoel dat alles uitgerekt is.
mijn breedbeeld is 40 cm hoog... :?

kan je die zin eens wat toelichten???

• WhiteAss
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:17
[onzin mode]
Hij bedoeld dat de verhouding hoogte x breedte goed moet zijn :)
[/onzin mode]

Ik zou ook wel willen weten wat dan ca. de hoogte zou moeten zijn.

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

ja ik bedoelde de hoogte/breedte verhouding. Ik zie vaak breedbeeld tv's (philips heb ik wel eens gezien bijvoorbeeld) die errug laag zijn (hoogte dus). Je moet eigenlijk een breedbeeld zoeken die even hoog is (of bij benadering) als een normale tv. Want als dat niet zo is, dan wordt het beeld wel heel errug uitgerekt. Echt lelijk. Kan je beter een goeie normale tv kopen. In cm zou ik je het niet kunnen zeggen, maar je moet maar eens goed kijken naar die tv's in die zaken. Als je een breedbeeld neemt, kijk dan ook of het beeld vlak is en niet bol, kan veel uitmaken.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit klinkt een beetje als een open deur :?.
even hetzelfde in andere woorden:
"om op een breedbeeld een evengroot 4:3 beeld te hebben als met je eigen 4:3 TV moet je de hoogte hiervan opmeten. Vervolgens moet je aan de hand daarvan een evenhoge breedbeeld-TV kopen"

Oftewel: Koop een zo groot mogelijke tv als je een zo groot mogelijk onvervormd oppervlak wil hebben. :)

Dank voor deze top-tip 8-). Ik ben het er trouwens helemaal mee eens, ghehe.

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Afbeeldingslocatie: http://us.f1.yahoofs.com/users/992e4904/bc/24_28_32pw8504_m.jpg?bcgIpA7Aq42pYqdW
Afbeeldingslocatie: http://us.f1.yahoofs.com/users/992e4904/bc/KV-28fx60.jpg?bcgIpA7Ad18fdq3d
Ik zie het verschil wel.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ik ook: boven een kruisje en daaronder een lap text met img marks er omheen
maar nu wordt ik flauw...

Bedoel je misschien dat grotere TV's meer ruimte hebben om er een beter "rek-algoritme" tot z'n recht te laten komen?? Of hebben ze, omdat ze duurder zijn, een betere methode...

formaat zou er helemaal niet toe moeten doen, omdat ze allemaal 16;9 zijn...

/edit: dat tijdens het tikken de verschillen verdwenen zijn :(.. Nu zijn het twee kruisjes, to be continued?

• Sibbe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-03 16:35
Ik zou voor een vlakke beeldbuis gaan (niet plat, is veel te duur).
Elk merk geeft er zijn eigen naam aan:

Sony: Wega (veel keuze, hebben goedkope (50Hz) en dure (100Hz))

Panasonic: Quintrix F ('Tau' is altijd vlak, breedbeeld en 100 Hz, misschien iets te duur)

Philips: Real Flat (omdat ze eerst Ultra Flat (niet vlak) hadden want ze dachten dat volledig vlak onmogelijk was, maar toen had Sony iets gevonden...)

Loewe is niet zo goed, tenzij design ook telt

B&O is te duur :?

De andere merken tellen niet mee op gebied van vlakke schermen.

TIP:
Er is een Sony breedbeeld 28", 100Hz en vlak scherm voor 48.000 Bef (en in Nederland is elektronica goedkoper).

Verwijderd

Da's kut voor je.:9~

Verwijderd

Loewe is niet zo goed, tenzij design ook telt
Loewe maakt hele goeie tv's dat naast het design ook nog eens een hele goeie kwaliteit heeft qua beeld en geluid.
Dat zou je minder zeggen met B&O. <- geeft meer aandacht aan design dan kwaliteit.

Verwijderd

Ik heb zelf een Loewe en dat is hele goede kwaliteit. Ik kan op verschillende modes kijken:
16:9 - het beeld wordt uitgerekt, dus bij normale televisie is dit een beetje lelijk.

4:3 - ik krijg gewoon normaal TV beeld te zien, maar links en rechts heb ik zwarte balken

Cinema - het beeld wordt zeg maar ingezoomed. Hierdoor vallen twee hele lappen beeld weg, als je een uitzending hebt met 2 zwarte balken vallen die dus gewoon weg en heb je volledig beeld.

Zoom - Hierdoor wordt het beeld NOG ietsje ingezoomd en vallen er zelfs zijkanten weg. Ik heb dit alleen nog maar echt goed kunnen gebruiken bij de clip van 2Pac - Changes.

En nu de belangrijkste functie!!!:
Panaroma - hier wordt het beeld ietsje ingezoomd, net zoals bij Cinema, maar dan wat minder. Ik krijg 2 hele kleine zwarte balkjes links en rechts, maar dat is helemaaaaal niet storend. En onder en boven valt nog iets weg. Dit is dus een soort tussen stap van 4:3 --> Cinema. Heel fijn. De ondertiteling valt deels weg, maar daarvoor heb ik een optie dat ik het beeld verticaal omhoog/omlaag kan schuiven. Dus, dan kan ik de ondertiteling PERFECT lezen. Deze optie heb ik bijna altijd aanstaan bij normale TV-uitzendingen.

Als je dus een breedbeeld gaat kopen, zorg dan dat je ook zo'n optie kan, dan is het het zeker wel waard.
Pagina: 1