Toon posts:

DS409+ 'eet' harde schijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben benieuwd hoe jullie aankijken tegen het volgende. Gisteren is voor de vierde keer een schijf gecrashed in onze NAS. De NAS is ruim een jaar oud en wordt door drie personen gebruikt voor opslag van afgeronde projecten en voor het ontwikkelen van websites.

Er gaat steeds één schijf tegelijk stuk. Dankzij de RAID 1 zijn er nog geen gegevens verloren gegaan, maar met dit eetpatroon ben ik bang dat dat binnenkort wel een keer gebeurt.

Hoewel de RMA-service van WD uitstekend is, ben ik op zoek naar een betere oplossing.

Dit is de huidige configuratie:
NASSynology DS409+
HD's2x 2TB Western Digital Caviar Green's (in RAID 1) - projecten en websites
1x 1TB Hitachi - TimeMachine voor drie Macs

De NAS wordt alleen intern gebruikt en staat alleen tijdens werktijden aan. De NAS wordt overigens van tijd tot tijd gebackupt.

Ter vergelijking; ons vorige systeem was langzamer (té, daarom niet meer in gebruik) maar wel degelijker; een oude P3 desktop met twee 1TB Hitachi's die jarenlang probleemloos heeft gedraaid als file- en webserver. Eén van die disks is nu TM disk.

Synology heeft op basis van de kernel log aangegeven dat de NAS naar behoren werkt en dat het probleem misschien opgelost kan worden door 'enterprise level' disks te gebruiken. Wat denken jullie, zou dat de oplossing zijn?

M.v.g.
Bas

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kan je de SMART data van de schijven uitlezen? Hoewel deze niet zaligmakend zijn, kan je er toch soms nuttige informatie uit afleiden.

Verder zou ik eens goed kijken naar de stabiliteit van de stroomvoorziening van je NAS.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 09:58

skoozie

SCSI

Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 13:05:
De NAS wordt alleen intern gebruikt en staat alleen tijdens werktijden aan.
Geen idee hoe het werkt met een NAS, maar wordt deze netjes uitgezet of stroomloos gemaakt?
netzoals een computer het niet leuk vind dat je de spanning er ineens afhaalt kan een NAS dit ook minder prettig vinden.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reactie!

@Admiral Freebee: SMART status is voor alle drie disken 'Normal', temperaturen tussen de 28 en 37 graden, lijkt me goed. Stroomvoorziening zal ik binnenkort eens doormeten.

@skoozie: De NAS wordt met z'n eigen 'scheduled power on' en -'off' aan- en uitgeschakeld. Ik ruk de stekker niet uit de muur aan het einde van de dag ;-)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Kan je ook de gedetailleerde informatie uitlezen? Dat een SMART waarde zijn grenswaarde nog niet heeft overschreden, wil niet zeggen dat je er geen informatie uit kan afleiden.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02 20:26

lier

MikroTik nerd

Ik weet van de WD20EARS dat ze problemen hebben met een instelling in de firmware (om precies te zijn: de LLC loopt iets te snel op).

Over welk type WD hebben we het hier?
Staat deze op de lijst van supported disks?
Kan je eens de smart gegevens posten?
Welke versie van DSM draai je?

[ Voor 5% gewijzigd door lier op 16-02-2011 13:35 . Reden: versie info ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
@Admiral Freebee: Nee voor zover ik weet niet.
@lier: Het gaat over de WD20EADS-00S2B0. Synology gaf het ook aan, deze staat niet in hun lijst van gesupporte disks. Ik kan me voorstellen dat het invloed heeft op de levensduur van de disks, maar niet zoveel. Dit zijn de SMART gegevens die ik kan vinden (via de webGui) Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/4227/picture1oo.png (disk 2 is gecrashed)
Firmware version: DSM 2.2-0959

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik zie daar een mooi SMART info knopje staan :P

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad Admiral, in de gauwigheid overheen gekeken. 8)7 Dit is de SMART info van disk 2:
Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/9778/picture2rd.png

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:06

Mavamaarten

Omdat het kan!

Hij zei toch al dat de status in orde was ? Oeps.
Zijn de harde schijven echt kaduuk of werken ze nog in een andere PC ?

[ Voor 49% gewijzigd door Mavamaarten op 16-02-2011 14:07 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-01 17:00
Ik denk dat het raadzaam kan zijn om te investeren in RAID edition WD schijven i.p.v. de gebruikte Green Editions...
Bijvoorbeeld de WD RE4-GP Disks als goed en uitstekend alternatief en RAID Edition.
Ook Green Power, maar dan Raid Edition (RE dus).

Pricewatch - ongeveer vanaf 195 € voor WD RE4-GP 2TB - WD2002FYPS

Logica erachter
Ik denk dat het te maken heeft met het bekende TLER verhaal... De disks reageren niet "op tijd" na een command van de raid controller (dit geval die van de NAS dus) na een disk sweep/search van de hardeschijfkop, waardoor dus RAID 1 array down gaat...
Dit betekent echter niet dat de disk op zichzelf dan echt gecrashed of stuk is, maar dat die zich niet optimaal gedragen in een RAID opstelling.
De RAID Edition disks hebben dit uiteraard niet...

IK heb ook nog vroeger voor WD support gewerkt dus ik kreeg veel van soortgelijke verhalen, vragen e.d.
antwoord is investeer in RAID Edition disks, zijn dan wel duurder, maar de v oordelen zijn er niet voor niks, naast 5 jaar garantie i.t.t. 2 of 3 jaar voor "normal" desktop disks

Ik begrijp dat het gaat om projecten-data e.d. meer dan kan het toch nuttig zijn om daar eens naar te kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door mindwarper op 16-02-2011 14:28 . Reden: extra info ]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

• Admiral Freebee
  • Niet online
De Load Cycle Count ligt wel redelijk hoog voor zo weinig uren gedraaid te hebben. Wellicht is dit nog wel mooi leesvoer: http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=124&t=11682

• mindwarper
Admiral Freebee schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 14:13:
De Load Cycle Count ligt wel redelijk hoog voor zo weinig uren gedraaid te hebben. Wellicht is dit nog wel mooi leesvoer: http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=124&t=11682
is niet abnormaal dat is een feature van Green Power edition, de kop gaat in soort van "slaapstand" als het kan en dat vertaald zich in misschien op het 1e zicht hogere load cycle count waarden...
Als ik me niet vergis, that is...

Maar kan ook nuttig zijn om daar ook op te letten...

[ Voor 3% gewijzigd door mindwarper op 16-02-2011 14:18 ]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

mindwarper schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 14:11:
Ik denk dat het raadzaam kan zijn om te investeren in RAID edition WD schijven i.p.v. de gebruikte Green Editions...
Bijvoorbeeld de WD RE4-GP Disks als goed en uitstekend alternatief en RAID Edition.
Ook Green Power, maar dan Raid Edition (RE dus).

Logica erachter
Ik denk dat het te maken heeft met het bekende TLER verhaal... De disks reageren niet "op tijd" na een command van de raid controller (dit geval die van de NAS dus) na een disk sweep/search van de hardeschijfkop, waardoor dus RAID 1 array down gaat...
Dit betekent echter niet dat de disk op zichzelf dan echt gecrashed of stuk is, maar dat die zich niet optimaal gedragen in een RAID opstelling.
De RAID Edition disks hebben dit uiteraard niet...

IK heb ook nog vroeger voor WD support gewerkt dus ik kreeg veel van soortgelijke verhalen, vragen e.d.
antwoord is investeer in RAID Edition disks, zijn dan wel duurder, maar de v oordelen zijn er niet voor niks, naast 5 jaar garantie i.t.t. 2 of 3 jaar voor "normal" desktop disks

Ik begrijp dat het gaat om projecten-data e.d. meer dan kan het toch nuttig zijn om daar eens naar te kijken.
Er schijnt ook een fix te zijn voor het TLER verhaal: http://shifteightgenerati...ng-wd-desktop-hard-drives
Niet officieel en geen idee of het verder nadelig is, maar het is een idee.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• mindwarper
McKaamos schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 14:18:
[...]

Er schijnt ook een fix te zijn voor het TLER verhaal: http://shifteightgenerati...ng-wd-desktop-hard-drives
Niet officieel en geen idee of het verder nadelig is, maar het is een idee.
ja dat klopt ook, maar is niet altijd betrouwbaar en je moet daarvoor buiten support van wd werken en die zullen niet zomaar dat aanbieden, omdat het gevaarlijk kan zijn...
Dat weet ik nog uit de tijd dat ik er werkte dus... (niet om op te scheppen), alleen maar om info te delen...

en die link wijst er ook op dat men moet opleten bij vooral disks >1TB!
Dus beter is om in de WD RE4-GP te investeren of anders de WD RE4 disks, dat loont zich dan ook vooral op langere termijn.

[ Voor 14% gewijzigd door mindwarper op 16-02-2011 14:23 . Reden: extra info ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02 21:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heb je de betreffende hardeschijfen ook eens in een Pc getest met de diagnostic tooling van WD zelf? Het kan namelijk best zo zijn dat het probleem meer zit in de berteffende NAS gecombineerd met de type hardeschijfen. Jammer genoeg weet ik niet meer welk merk NAS het was, maar dit komt wel vaker voor.

Het hoeft overigens niet zozeer aan de hardeschijfen te liggen, ik zelf draai namelijk al bijna 2 jaar onafgebroken met 2 WD GP 500GB schijfen in een DLINK NAS.Nogmaals het zal dan meer aan de combinatie liggen.

[ Voor 26% gewijzigd door _Dune_ op 16-02-2011 14:32 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• mindwarper
Dat kan ook en lees ook de compatibility list van QNAP vor dit model ter aanvulling

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de snelle en zinvolle reacties. Ben ik erg blij mee!

@Mavamaarten en _Dune_: Geen idee, ben ik ook wel benieuwd naar. Hier op het werk heb ik geen pc's staan waarmee ik ze kan testen (oftewel een x86 die én een SATA aansluiting heeft en het filesystem kan lezen).

@mindwarper: Dat TLER verhaal klinkt als een mogelijke oorzaak, ik zal me er eens in verdiepen.

@Admiral Freebee: Zo leer ik nog eens wat, ga ik ook doorlezen.

@McKaamos: tnx dat je me op het bestaan van de fix wijst, ik weet alleen niet of die al geschikt is voor gebruik in een productie-omgeving. Maar altijd prettig om achter de hand te hebben.

• mindwarper
toch raad ik je ten zeerste af om de TLER fix toe te passen...
garantie is al één ding dat in me opkomt... en misschien "verlies" je dan de helft van je storage space...

dus RE4-GP's aan schaffen zou ik ten zeerste aanraden
tis wel een hele investering zo rond de 400 euro voor 2 disks (want RAID 1), is veel maar wat kost het je om alles weer kwijt te zijn en verder...?

[ Voor 3% gewijzigd door mindwarper op 17-02-2011 00:34 . Reden: typo & extra info ]

Verwijderd

Topicstarter
De TLER fix passen we sowieso niet toe zolang de NAS in een productieomgeving dienst doet. RAID-geschikte schijven lijken me op dit moment de beste optie, maar we gaan er nog even over nadenken.
Zoals eerder aangegeven wordt de NAS van tijd tot tijd gebackupt en de afgeronde projecten blijven ook nog even op de Macs staan. Tot nu toe zijn er geen gegevens verloren als de NAS plat gaat.

Ondertussen heb ik de 'defecte' schijf aan een G5 Mac gehangen en opgestart met een Ubuntu PPC live-cd. De partities zijn in Gparted en Disc Utility zichtbaar, maar niet te mounten. Zou dat komen omdat ze geflagd zijn als 'raid'?

• Pruttelpot
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06-2022
Ik heb zelf ook WD Caviar Green schijven en ik loop met de Syno's tegen hetzelfde probleem aan. Keer op keer op keer weer een schijf defect, zowel de 500GB als de 1TB varianten mee voorgekomen.

Voor mij voortaan enkel nog IBM erin voortaan, Hitachi is dat tegenwoordig dan :)

• mindwarper
Pruttelpot schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 19:36:
Ik heb zelf ook WD Caviar Green schijven en ik loop met de Syno's tegen hetzelfde probleem aan. Keer op keer op keer weer een schijf defect, zowel de 500GB als de 1TB varianten mee voorgekomen.

Voor mij voortaan enkel nog IBM erin voortaan, Hitachi is dat tegenwoordig dan :)
en tegenwoordig weer WD aangezien WD Hitachi HDD-tak heeft gekocht :P

Pagina: 1