Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Hallo,

Ik vraag dit eigenlijk voor een bekende ( ja echt ) omdat hij niet echt weet wat hij ermee moet doen en misschien hebben mensen hier goede ideeen.

Situatie is eigenlijk vrij simpel hij werkt in een groot sportcentrum en daar zijn nogal wat problemen met de uren en de roosters.
roosters worden door 3-4 mensen gemaakt dus er is niet 1 rooster en er wordt dus weinig rekening gehouden met wie wanneer moet werken waardoor er regelmatig meer uren gemaakt worden. Dit is niet echt zijn probleem maar nu heeft hij veel extra uren staan en deze wil het bedrijf niet uitbetalen, terwijl dit volgens de CAO wel moet.
Verder zijn de roosters continu te laat en wordt hij min of meer verplicht om voor 1 uurtje te komen werken ( onder het mom jij woont toch om de hoek ) terwijl in de CAO ook staat dat de roosters 2 weken eerder gegeven moeten worden.

Maarja wat nu zijn werkgever wijst naar het hoofdkantoor en wil/kan de uren waar hij recht op heeft niet betalen en CAO ach ja who cares zeg maar. Hij is geen lid van een vakbond overigens ( maar in het contract staat wel dat de CAO van kracht is )

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-11 01:56
Als je bekende kan aantonen dat hij de uren daadwerkelijk heeft gewerkt dan kan hij het beste rechtshulp inschakelen. Daarmee zet hij wel de boel op scherp. Dat hij geen lid is van vakbond maakt niet uit, hij valt gewoon in het CAO.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:50

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Contact opnemen met het hoofdkantoor al gedaan, zoals door de chef werd aangegeven?

Waarom? Omdat het kan!!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dus als ik het goed begrijp zijn er drie punten:

• extra uren worden niet uitbetaald
• rooster is te laat beschikbaar
• ingeroosterd worden voor slechts één uurtje

Wat het lastig maakt is dat de winkel naar het hoofdkantoor wijst. Het zou me niets verbazen als het hoofdkantoor weer naar de winkel verwijst.

Mijn strategie zou zijn om eerst het aantal uren dat je 'vriend' ;) heeft staan te verminderen. Uitbetalen wordt een strijd, dus ik zou eerst die dagen op gaan nemen. Het sportcentrum heeft geen haast met die uren, want die zijn gewerkt en worden voorlopig niet betaald. Als je vrij neemt worden die uren wel betaald en heeft de winkel geen 'macht' meer op dat gebied.

Wat betreft de tijdige opmaak van de roosters zou ik duidelijk maken dat het kan dat ik niet zou kunnen werken op korte termijn. Je hebt wellicht al andere afspraken staan. De achterliggende gedachte is dat zowel de werkgever als de werknemer rekening met elkaar dienen te houden met die roosters. Dat gebeurt op dit moment niet en de consequentie kan zijn dat je op een bepaalde tijd niet kunt. Jammer maar helaas.

Wanneer de roosters op tijd zijn, dan denk ik dat die werkdagen van één uur minder vaak zullen voorkomen. Het klinkt alsof dit veroorzaakt wordt door gebrekkige coördinatie. Beter is één persoon die het rooster maakt met met de input van de anderen.

Kortom, uren naar beneden en af en toe nee zeggen op het rooster.

[ Voor 36% gewijzigd door Roenie op 18-02-2011 10:34 ]

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Dat gaf ik ook al aan ja. Die overuren heeft hij wel recht op om uit te laten betalen en opnemen kan zogenaamd niet want er is niemand die het kan overnemen. Dit is al een keer geprobeert en dat werkt gewoon niet omdat de helft van de mensen die de planning maakt dan niet van die regel op de hoogte is.
Hij kan het geld ook goed gebruiken voor verbouwing.

Helaas heeft hij zelf geen rechtsbijstand verzekering. Is er geen orgaan waar je naartoe kan voor advies?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
De meeste advocaten kun je benaderen zonder dat je vanaf de eerste minuut betaalt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Het Juridisch Loket, de Sociaal Raadslieden, Jurofoon (max. € 40 per gesprek), FNV/CNV zijn allemaal instanties die hiervoor benaderd kunnen worden. Als je de vraag "kunt u mij helpen en hoeveel kost me dat?" daar stelt, kunnen ze die prima beantwoorden, beter dan wij iig ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1