Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PHP] wachtrij verwerken

Pagina: 1
Acties:
  • 676 views

Onderwerpen

• lauwsa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-11 08:40
Ik ben bezich om een spel te code in php, alleen ik loop nu tegen 1 probleem aan:
We hebben om zo maar te zeggen 5 wachtrijen, hier in komen te staan waneer er iets klaar is.

Dit is bvb troepen maken, gebouwen maken, grondstofen versturen. Troepen versturen, gebouwen alliantie. Er staat hier bij allemaal een tijd wanneer dit af is. Deze wil ik allenmaal omstebeurt laten maken. Alleen ik zou echt niet weten hoe ik deze op een goeie manier zou kunnen verwerken. Ik heb zelf een code gemaakt die dit wel zou moeten kunnen alleen ik moet te vaak $$ gebruiken, dit komt vooral omdat ik er voor heb gezorgd dat je makkelijk nieuwe databases kunt toevoegen die hij moet scannen. Je hoeft dan alleen 1 variabele toe te voegen 1 aan te passen.

Zouden jullie misschien kunnen zeggen hoe jullie dit zouden oplossen? Ik heb zelf niet echt veel ervaring met mysql, dan moet ik wel even erbij zeggen. Onder het type bedacht ik me zelf dat ik elke database nog kon laten sorteren op tijd, en dan de bovenste row laten pakken, alleen heb nu even geen tijd om dit aan te passen.

Mijn aanpak voor dit was als volgt: (Dit is niet gecontroleerd, en niet uitgevoerd. Dus het kan best dat hij het niet doet of dat er stommen foute in zitten want ik heb het niet eens nagekeken. Dus fouten hoeven jullie niet op te letten, alleen de aanpak :D )

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
<?

class wachtrij
{
   private $aantalp = 5;
   private $p1 = "qgebouw"; //db naam van gebouwen
   private $p2 = "qgebouwa"; //db naam van gebouwen van alliantie
   private $p3 = "qgsversturen"; //db naam van grondstoffen versturen
   private $p4 = "qtroep"; //db naam van troepen maken
   private $p5 = "qtroepstuur"; //db naam van troepen versturen

function vergelijk()
   {

for ( $a = 1; $a < $this->aantalp; $a++ ) { //zoekt overal de eerste tijd van op.
         $variablen1 = "p" . $a; //bvb P1
         $variablen2 = $$variablen1 . "tijd"; //voegt tijd toe aan een waarde van bvb p1

$mysqlvar1 = mysql_real_escape_string( $this->$variablen1 );
         $mysqltijd = time();
         $q = "SELECT * FROM `$mysqlvar1` WHERE `tijd` < \"$mysqltijd\"";
         $result = mysql_query( $q );

$tijd1 = 0;

while ( $row = mysql_fetch_assoc( $result ) ) { //kijkt welke tijd het eerste is, het kan zijn dat de zelfde tijden er in staan, dat maakt niet uit.
            if ( $tijd1 < $row["eind"] ) {
               $tijd1 = $row["eind"];
            }
         }
         $$variablen2 = $tijd1; //Bvb qgebouwtijd
      }

for ( $a = 1; $a < $this->aantalp; $a++ ) { //kijkt welke tijd het hoogste is, als die tijd het hoogste is word die "1"
         $vergelijking = 0;

for ( $b = 1; $b < $this->aantalp; $b++ ) {
            $variablen1 = "p" . $a . "tijd"; //bvb P1 + tijd
            $variablen1 = "p" . $b . "tijd"; //bvb P1 + tijd
            $vergelijking = $vergelijking . " " . $$variablen1 . ">=" . $$variablen2;
         }

if ( $vergelijking ) {
            $variablen1 = "p" . $a . "hoogste"; //bvb P1 + hoogste
            $$variablen1 = "1";
         } else {
            $$variablen1 = "0";
         }
      }

for ( $a = 1; $a < $this->aantalp; $a++ ) { //priorety vergelijken met welke het hoogste is
        $variablen2 = "p" . $a;
        if ($$variablen1) {
            $voeruit = $$variablen2; //hier moet nog komen te staan hoe hij moet uitvoeren
            break;
        }
      }
   }
}

?>

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door BtM909 op 16-02-2011 16:54 ]

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:11

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• lauwsa
Owja, op die manier kan dat ook nog. Helemaal vergeten :$.

Bedankt!

• MueR

MueR

is niet lief

Daarbij is een spel wat te hoog gegrepen voor je als ik de code zo zie.
PHP:
1
2
3

Sinds wanneer is $variabelen1 een class variable?

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-11 20:53

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zou toch nog maar even de boeken in duiken ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• lauwsa
Dit is best wel snel getyped. Dit was meer een geheugen steuntje hoe ik de informatie wil krijgen.
Dus doet zou uiteindelijk $this->p1 worden bvb.

• MueR

MueR

is niet lief

Okay, hint: Ga je variabelen niet nummeren. Het mooie van een naam van een variabele is dat hij iets kan vertellen over de inhoud. Een variabele $queue vertelt bijvoorbeeld direct dat het een wachtrij is, waar $p16 echt geen donder vertelt.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Phas0r schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 10:48:
Dit wil ik even benadrukken. Het maakt niet uit wát je nu in elkaar gaat knutselen, met je huidige kennis wordt het geheid één grote warboel. Je ontbeert een stukje basiskennis en hoewel we allemaal ergens moeten beginnen is de manier waarop je met een gebrek aan kennis omgaat hetgeen dat je al dan niet een duw in de rug of een schop in je kruis geeft. ;)

Ik zou je echt met klem aan willen raden dat je je nog wat meer de basis eigen maakt voordat je nog een regel programmeert.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 13:47
Plus: Probeer niet slim te zijn door variabele variabelen te gebruiken (onder andere). Het is leuk dat het nu 'generiek' is, maar het vertelt (als ik je code even doorlees) gewoon niet wat het behoort te doen. Ga gewoon lekker alles uitschrijven, dan blijft je code eenvoudig en onderhoudbaar.

• lauwsa
MueR schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 10:41:
Daarbij is een spel wat te hoog gegrepen voor je als ik de code zo zie.
PHP:
1
2
3

Sinds wanneer is $variabelen1 een class variable?
Dit was meer een klad hoe ik dit wil gaan maken, die "variablen1" was gewoon omdat ik geen andere naam wist te verzinnen op dat moment, ik had geen idee hoe ik dit op een andere manier kon oplossen. Ik stond alleen er niet bij stil om array's te gebruiken, ik gebruik die eigenlijk zelden.

Die fout had ik overzien omdat dit meer een snellen schets was hoe ik dit alles in elkaar wil laten steken, ik dacht dat ik haakjes had gebruikt. Maar goed.
Phas0r schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 10:48:
Ik heb veel C++ boeken gelezen etc, ik weet hier dus de basis van, alleen ik wilde een projectje maken om te kijken hoe ik programmeren in PHP vind. En om dan nog een keer de basis van PHP te gaan leren is best saai, je kent grotendeels alles al, dan sla je stukke over kom je er achter dat je te veel aan het overslaan bent. Daar heb ik dus niet echt veel trek in. Ik heb nu onderhand al 1400 regels aan code geschreven en nu kwam ik hier op uit waar ik van dacht, dit moet echt niet zo. Dus daarom poste ik dit hier. Ik heb dus niet veel ervaring met programmeren in PHP, ik mis dus de ervaring en de "handige dingen" om problemen zoals dit op te lossen. In c++ kan je de $$ manier niet gebruiken, op een of andere manier was die $$ er in geslopen.
MueR schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 12:22:
Okay, hint: Ga je variabelen niet nummeren. Het mooie van een naam van een variabele is dat hij iets kan vertellen over de inhoud. Een variabele $queue vertelt bijvoorbeeld direct dat het een wachtrij is, waar $p16 echt geen donder vertelt.
Dit was meer een snelle schets, als ik aan het spel aan het werken ben gebruik ik wel veel commentaar en heb ik wel nuttige variable namen.
NMe schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 12:45:
[...]

Dit wil ik even benadrukken. Het maakt niet uit wát je nu in elkaar gaat knutselen, met je huidige kennis wordt het geheid één grote warboel. Je ontbeert een stukje basiskennis en hoewel we allemaal ergens moeten beginnen is de manier waarop je met een gebrek aan kennis omgaat hetgeen dat je al dan niet een duw in de rug of een schop in je kruis geeft. ;)

Ik zou je echt met klem aan willen raden dat je je nog wat meer de basis eigen maakt voordat je nog een regel programmeert.
Zie stukjes hier boven
YopY schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 12:49:
Plus: Probeer niet slim te zijn door variabele variabelen te gebruiken (onder andere). Het is leuk dat het nu 'generiek' is, maar het vertelt (als ik je code even doorlees) gewoon niet wat het behoort te doen. Ga gewoon lekker alles uitschrijven, dan blijft je code eenvoudig en onderhoudbaar.
Zie stukjes hier boven

__

Het andwoord op mijn vraag was dus maak gebruik van array's, dus ik kan nu de uiteindelijke code hier voor schrijven.

edit:
Zie ook mijn laatste stukje van mijn start:
Dus fouten hoeven jullie niet op te letten, alleen de aanpak )
edit 2:
Bedankt voor jullie help ;)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Die fouten zijn echter juist het probleem. Als je code niet in de eerste instantie goed schrijft heb je al vanaf het begin een achterstand. En als je tot overmaat van ramp arrays "vergeet" en in plaats daarvan variabele variabelen gebruikt, dan mis je gewoon een stuk basiskennis. Doe jezelf een plezier en doe dat niet af alsof het niet belangrijk is, want dat is het wel. ;) Maak je die basiskennis eigen en ga dan programmeren.

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16
lauwsa schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 14:12:

Ik heb veel C++ boeken gelezen etc, ik weet hier dus de basis van, alleen ik wilde een projectje maken om te kijken hoe ik programmeren in PHP vind. En om dan nog een keer de basis van PHP te gaan leren is best saai, je kent grotendeels alles al, dan sla je stukke over kom je er achter dat je te veel aan het overslaan bent. Daar heb ik dus niet echt veel trek in. Ik heb nu onderhand al 1400 regels aan code geschreven en nu kwam ik hier op uit waar ik van dacht, dit moet echt niet zo. Dus daarom poste ik dit hier. Ik heb dus niet veel ervaring met programmeren in PHP, ik mis dus de ervaring en de "handige dingen" om problemen zoals dit op te lossen. In c++ kan je de $$ manier niet gebruiken, op een of andere manier was die $$ er in geslopen.
"Je kent grotendeels alles al?" Neem jij jezelf nog serieus als je in de spiegel kijkt?

Ik vrees dat ik je moet teleurstellen, maar je programmeerkennis beperkt zich tot 2-3 dagen in een boekje kijken en dan wat uitproberen, en vervolgens verbaasd zijn dat het niet werkt.

Begin bij de basis, neem een paar php tutorials door (als je PHP wil leren tenminste), maak een simpele hello world, leer wat werken met arrays, en bekijk simpele voorbeeld code.

De mensen in dit topic zeggen echt niet zomaar dat je beter nog wat kan gaan lezen/leren hoor, ze proberen je te helpen.

En hoe graag je het misschien zelf ook geloofd, als je dit soort code schrijft, dan kan je ook geen C++, ongeacht het verschil tussen PHP en C++.

• lauwsa
Die fouten zijn echter juist het probleem. Als je code niet in de eerste instantie goed schrijft heb je al vanaf het begin een achterstand. En als je tot overmaat van ramp arrays "vergeet" en in plaats daarvan variabele variabelen gebruikt, dan mis je gewoon een stuk basiskennis. Doe jezelf een plezier en doe dat niet af alsof het niet belangrijk is, want dat is het wel. Maak je die basiskennis eigen en ga dan programmeren.
Dat komt omdat ik niet echt ervaring met array's in PHP heb, hier bedoel ik dus mee dat ik wel weet hoe het werkt maar veel mee gewerkt heb. Als iemand tegen mij had gezecht waarom gebruik je hier geen array's had ik me zelf tegen het hoofd aangeslagen en zou ik alles opnieuw zijn gaan maken.

De rest van de code die ik aan het schrijven was heb ik onderhand 1 een keer goed gedaan, alleen die nieuwe dingen die ik nog niet gedaan heb gaan gewoon de eerste keer fout. Maar dat is ook logisch want ik heb geen jaren ervaring met PHP, ik ben er gewoon in een keer ingestapt om te kijken als het iets voor mij is.

Ik ben eigenlijk de basis op deze manier weer opnieuw aan het uitvinden, ik heb vroeger wel tutorials gevolgd, dat waren een serie video's maar dit soort dingen waren er nooit in voor gekomen. Dat was meer een basis CMS bouwen met een simpel layout die je kon kopiëren, dat was +- 1 jaar geleden.
Tharulerz schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 14:19:
[...]

"Je kent grotendeels alles al?" Neem jij jezelf nog serieus als je in de spiegel kijkt?

Ik vrees dat ik je moet teleurstellen, maar je programmeerkennis beperkt zich tot 2-3 dagen in een boekje kijken en dan wat uitproberen, en vervolgens verbaasd zijn dat het niet werkt.

Begin bij de basis, neem een paar php tutorials door (als je PHP wil leren tenminste), maak een simpele hello world, leer wat werken met arrays, en bekijk simpele voorbeeld code.

De mensen in dit topic zeggen echt niet zomaar dat je beter nog wat kan gaan lezen/leren hoor, ze proberen je te helpen.

En hoe graag je het misschien zelf ook geloofd, als je dit soort code schrijft, dan kan je ook geen C++, ongeacht het verschil tussen PHP en C++.
Volgens mij vind jij de basis wat anders dan ik de basis vind, ik vind de basis:
If/else/switch/classes/functies/$_POST/$_GET/simpel MYSQL/Sessies/Cookies/Include/files/E-mail

En als je dan een ebook aan het lezen bent, en grote delen tegen komt die je al weet sla je die dingen al snel over.
Dat snap ik wel, maar als je een snelle schets maakt in misschien een kwartier van iets waar je nog niet veel ervaring mee maakt is het logisch dat je er fouten in maakt of dingen vergeet, tenminste dat vind ik. Dit was ook meer bedoeld zo zou ik denken dat het gaat werken.
En als je het niet gelooft, dan doe je dat toch niet ;)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

lauwsa schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 14:56:
[...]

Dat komt omdat ik niet echt ervaring met array's in PHP heb, hier bedoel ik dus mee dat ik wel weet hoe het werkt maar veel mee gewerkt heb. Als iemand tegen mij had gezecht waarom gebruik je hier geen array's had ik me zelf tegen het hoofd aangeslagen en zou ik alles opnieuw zijn gaan maken.

De rest van de code die ik aan het schrijven was heb ik onderhand 1 een keer goed gedaan, alleen die nieuwe dingen die ik nog niet gedaan heb gaan gewoon de eerste keer fout. Maar dat is ook logisch want ik heb geen jaren ervaring met PHP, ik ben er gewoon in een keer ingestapt om te kijken als het iets voor mij is.

Ik ben eigenlijk de basis op deze manier weer opnieuw aan het uitvinden, ik heb vroeger wel tutorials gevolgd, dat waren een serie video's maar dit soort dingen waren er nooit in voor gekomen. Dat was meer een basis CMS bouwen met een simpel layout die je kon kopiëren, dat was +- 1 jaar geleden.
Ik lees hier vooral een excuus in. Wij hebben wél jarenlang ervaring met PHP en weten dus wel dat je bepaalde dingen verkeerd doet. We weten ook dat deze dingen écht basiskennis zijn, en dat je die zou moeten weten voordat je aan PHP begint. Jij kent ze niet, dus mis je basiskennis. Het is vervolgens je eigen keuze om niets met ons advies om asjeblieft wat meer te lezen te doen. Hou wel in het achterhoofd dat we dat advies niet geven omdat we graag vervelend willen zijn maar omdat het jou ten goede komt. Doe er je voordeel mee.

• lauwsa
Oke, ik heb me schets dan even snel opnieuw ontworpen, en dan met het bovenstaande van jullie allemaal er in verwerkt. deze doet het ook.

Het uitvoeren etc zit er alleen niet in maar goed daar hebben jullie toch niks aan.

Dit is meer bedoeld dat ik kan zien hoe het is om te programmeren, als ik het leuk vind dan zal ik ook door gaan en me er verder in gaan verdiepen. Dan zal ik opnieuw beginnen met leren. Op het moment is dit meer hobby om langs me MBO te doen.

Wat ik hier onder gemaakt heb, zo ga ik ook in me spel te werk.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
class wachtrij
{
   private $prioritijd = array( 1 => "qgebouw", 2 => "qgebouwa", 3 =>
      "qgsversturen", 4 => "qtroep", 5 => "qtroepstuur" ); //db naam van gebouwen

function qverwerken()
   {
      $bouwtijden = array();
      $sorteerdezearray = array();
      $arraycount = count($this->prioritijd);

for ( $a = 1; $a <= $arraycount; $a++ ) { //zoekt overal de eerste tijd van op, dit word outputted naar $bouwtijden[], dan worden deze naar $sorteerdezearray verzonden om te gaan sorteren
         $databasenaam = mysql_real_escape_string( $this->prioritijd[$a] ); //ookal komen de gegevens van een arry in de code, toch beveilig ik ze
         $curtime = time();

$mysqdbnaam = $this->prioritijd[$a];

$q = "SELECT * FROM `$mysqdbnaam` WHERE `eind` < \"$curtime\""; //zoekt alles in allen databases op welke gebouwen/troepen etc klaar zijn
         $result = mysql_query( $q );                

$gebouwklaartijd = 0;

while ( $row = mysql_fetch_assoc( $result ) ) { //kijkt welke tijd het eerste is, het kan zijn dat de zelfde tijden er in staan, dat maakt niet uit.
            if ( $gebouwklaartijd > $row["eind"] || !$gebouwklaartijd ) { //$gebouwklaartijd mag niet 0 zijn, anders worden legen row's mee getelt'
               $gebouwklaartijd = $row["eind"];
            }
         }
         $bouwtijden[$a] = $gebouwklaartijd; //van priorety $a is de bouwtijd die het eerste klaar is
         echo "Van " . $this->prioritijd[$a] . " is het geworden: " . $gebouwklaartijd . "<br/>"; 
         $sorteerdezearray[$a] = $bouwtijden[$a]; //de genene die als 1ste klaar zou moeten zijn komt hier in testaan
      }
      $maak = $this->prioritijd[$this->vergelijk( $sorteerdezearray )]; 
      if ( $this->verwerk( $maak ) ) { //kijken welken als 1ste gemaakt zou moeten worden
         echo "gemaakt";
      } else {
         echo "Neit gemaakt";
      }
   }

function verwerk( $maak )
   {
      echo "Maakt: " . $maak . " <br/>";
      return true;
   }

function vergelijk( $sorteer = 0)
   {
      if ( ! $sorteer ) {
         $error = $error . "ERROR 14.9"; //geen input?
      } else {
         foreach ( $sorteer as $prioritijd => $tijd ) { //de Q die vergeleken gaat worden
            $maken = 1; //reset naar 1, als deze 1 blijft word het gebowu gemaakt
            foreach ( $sorteer as $prioritijdandere => $tijdandere ) { //de rest van de Q waar mee vergeleken word
               if ( $tijd > $tijdandere && $tijd && $tijdandere) { //als true, dit gebouw word niet gemaakt omdat het niet als 1ste klaar was.
                  $maken = 0; //zorgt er voor dat het gebouw niet gemaakt word
                  break; //niet als 1ste, dus nieuwe waardens gaan vergelijken
               }
            }
            if ( $maken ) { //dit gebouw is al eerste klaar
               return $prioritijd;
            }
         }
      }
   }
}

code:
1
2
3
4
5
6
7
Van qgebouw is het geworden: 1297763215
Van qgebouwa is het geworden: 1297763214
Van qgsversturen is het geworden: 0
Van qtroep is het geworden: 0
Van qtroepstuur is het geworden: 0
Maakt: qgebouwa 
gemaakt

[ Voor 0% gewijzigd door BtM909 op 16-02-2011 16:55 ]

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16
Je gebruikt 1-based arrays ipv 0-based arrays,

Ben je ECHT zeker dat je ons wil overtuigen dat je kan programmeren?

offtopic:
Het is prioriteit ipv prioritijd

• lauwsa
Ow wacht, oops xD

Ik hoef die nummers er helemaal niet bij te zetten :$

edit:
PHP:
1
private $prioritijd = array(1 => "qgebouw","qgebouwa","qgsversturen","qtroep","qtroepstuur"); //db naam van gebouwen

[ Voor 49% gewijzigd door BtM909 op 16-02-2011 16:55 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Die eerste hoef je er al niet bij te zetten en dan heb je gewoon een normaal, 0 based array.

Daarnaast zie ik al wat knullige "foutjes" en inconsistenties, ook in je nette productiecode. Kijk voor de grap eens naar regels 13, 16 en 18. Daarnaast is je naamgeving nog steeds rot en in veel gevallen zelfs nietszeggend. Nogmaals, doe jezelf een plezier en leer programmeren voordat je programmeert.

• MueR

MueR

is niet lief

Oke, mij heb je overtuigd. Je bent een enorm goed programmeur. Blijkbaar heb je een bron van wijsheid die wij ervaren programmeurs niet hebben, waardoor wij misleid worden in ons idee dat je het toch niet zo goed kan. Dan ga ik nu maar een einde aan het topic maken voordat wij allemaal van onze stoel vallen.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.