Verwijderd

Topicstarter
Een aantal jaar geleden heb ik samen met een compagnon in VOF-vorm software ontwikkeld. Hier en daar hadden we wat succes op de markt maar om er echt wat van te maken met de software moesten we gaan investeren in professionele programmeurs etc. Destijds is dat afgeketst omdat we er niet uit konden komen met een financier. Mijn compagnon en ik hebben toen in goed overleg besloten de VOF te staken en hebben over het geprogrammeerde mondeling afgesproken dat we allebei vrij gebruik konden maken van de code voor andere, eigen projecten.

So far so good, alleen heeft mijn compagnon nu besloten om integraal en zelfstandig met het samen geprogrammeerde programma de boer op te gaan en heeft al een aantal interessante verkoopgesprekken gepland. Hij zei dat er "voor mij ook nog wel een percentagetje inzit als het echt succesvol wordt."

Dit druist een beetje tegen mijn gevoel van rechtvaardigheid in, temeer omdat ik van ons tweeën ruimschoots de meeste code geschreven heb. (het zou mijn compagnon qua programmeerskills dan ook niet lukken om het programma in zijn geheel "na te programmeren" , bij wijze van). Ik heb noch de tijd, noch de ambitie om verder te gaan met programma, maar vind dat als mijn oud-compagnon weer de markt op gaat met onze, samen geprogrammeerde software (in de huidige staat) ik voor 50% het intellectueel eigendom heb. Hij overweegt om samen met een andere kennis (eigenaar van een bedrijf met professionele programmeurs) het programma verder te gaan ontwikkelen.

De relatie met mijn compagnon is goed, maar ik verwacht wel dat hij mijn visie niet deelt.

Iemand ervaring/tips wat te doen met deze situatie? Een mogelijkheid zou volgens mij zijn dat hij mij uitkoopt, maar ik heb geen idee hoe mijn rechten op de software zijn en hoe je software nu het beste kan waarderen....

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn compagnon en ik hebben toen in goed overleg besloten de VOF te staken en hebben over het geprogrammeerde mondeling afgesproken dat we allebei vrij gebruik konden maken van de code voor andere, eigen projecten.
Je hebt hem blijkbaar gebruiksrecht gegeven, ik zie niet in waarom wat hij doet een probleem is.

Verwijderd

ThomasB schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 02:16:
Je hebt hem blijkbaar gebruiksrecht gegeven, ik zie niet in waarom wat hij doet een probleem is.
Ik krijg een beetje hetzelfde gevoel. Hoewel het natuurlijk zuur is als iemand anders de vruchten van jouw arbeid plukt, lees ik in het bovenstaande verhaal toch vrij expliciet dat je hem daarin de vrije hand hebt gegeven.

Alles dat je er dan nog voor krijgt is meegenomen, lijkt me. Jouw partner loopt bovendien natuurlijk ook het risico hier, iets dat je niet mag vergeten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2011 02:23 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 23:16:

De relatie met mijn compagnon is goed, maar ik verwacht wel dat hij mijn visie niet deelt.

Iemand ervaring/tips wat te doen met deze situatie? Een mogelijkheid zou volgens mij zijn dat hij mij uitkoopt, maar ik heb geen idee hoe mijn rechten op de software zijn en hoe je software nu het beste kan waarderen....
Ik sluit me aan bij bovenstaande reakties. Je hebt in goed overleg besloten dat beiden de code mogen gebruiken voor eigen projecten. Je voormalige partner heeft een eigen project gedefinieerd o.b.v. de hele code.

Zie je brood in zijn plannen of heb je geen verwachtingen dat de projecten echt iets gaan opleveren? In het eerste geval zou je kunnen overwegen om opnieuw samen te gaan werken en min of meer verder te gaan waar je indertijd was gebleven.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-11 16:20
Je hebt hem gebruiksrecht gegeven, dus daar is weinig tegen te beginnen.

Bekijk het positief => hij lijkt me zelfs bereid om je een % van de opbrengst te geven.
Dus als je voormalige partner geluk heeft en het kan verkopen, dan verdien je er nog wat aan.
Terwijl je anders voor die oude code eigenlijk geen direct inkomen meer kon verwachten ... mooi meegenomen zou ik denken.

Verwijderd

Je bent bij de ontbinding van de VOF overeengekomen dat beide ex-compagnons vrijelijk de gehele code zouden mogen gebruiken. Daarmee sta je eigenlijk buitenspel. Als je dat niet wilde, dan had je
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 23:16:
Mijn compagnon en ik hebben toen in goed overleg besloten de VOF te staken en hebben over het geprogrammeerde mondeling afgesproken dat we allebei vrij gebruik konden maken van de code voor andere, eigen projecten.
niet moeten doen. Ik begrijp je 'rechtvaardigheidsgevoel' dan ook niet echt: je hebt zelf afstand gedaan van je (eventuele) IE-rechten in dit geval.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2011 08:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die afspraak is gemaakt in de veronderstelling dat er voor onze software geen levensvatbare markt was en hierbij ging het om herbruikbare stukken code, zoals usermanagement, bepaalde schermopbouw/navigatietechnieken etc.

Hierbij ging het niet om een van onze kant en klare producten opnieuw in de markt te zetten. Maargoed, hij zal ongetwijfeld aan deze afspraak refereren. Gevoelsmatig vind ik hem echter niet van toepassing op de situatie, maargoed dat is slechts mijn mening... :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 08:56:
Die afspraak is gemaakt in de veronderstelling dat er voor onze software geen levensvatbare markt was en hierbij ging het om herbruikbare stukken code, zoals usermanagement, bepaalde schermopbouw/navigatietechnieken etc.
In jouw veronderstelling of in mutual veronderstelling? Is het mogelijk dat je partner dat toen anders opgevat heeft dan jij?

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als je het hard wil spelen kun je de oud-zakenpartner onder druk zetten door de broncode gratis ter beschikking te stellen aan zijn huidige zakenpartner en/of klant. Hiermee zou hij effectief buiten spel staan en dus geen inkomsten hebben. Jij hebt immers ook recht om de code te gebruiken dus als jij het gratis wil weggeven dan kun je dat gewoon doen.

Wel eerst gewoon proberen om tot een acceptabel percentage te komen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Verwijderd

Dan moet je dat stellen. Je kunt richting hem het standpunt innemen dat de afspraak op die manier bedoeld was. Realiseer je wel dat als hij dat betwist, je weinig hebt om je op te beroepen: de overeenkomst is mondeling aangegaan, en bij een eventuele procedure heb jij de bewijslast. Ik denk dat het in dit geval het beste is om met hem in goed onderling overleg tot een regeling te komen, dan haal je er waarschijnlijk meer uit dan wanneer je de situatie opblaast :)

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-11 16:20

Hierbij ging het niet om een van onze kant en klare producten opnieuw in de markt te zetten. Maargoed, hij zal ongetwijfeld aan deze afspraak refereren. Gevoelsmatig vind ik hem echter niet van toepassing op de situatie, maargoed dat is slechts mijn mening... :)
Allé ... vooruit dus omdat jij denkt dat het toch maar een hoop rommel is geef jij het gebruiksrecht aan je partner.
Die kan er nu blijkbaar toch wat mee doen => en wil je toch centen zien.

Sorry hoor, maar dat is net hetzelfde als iemand wat 2e hands materiaal te geven die die persoon vervolgens verkoopt ... ook in dat geval zal het niet 100% rechtvaardig lijken, maar heb je nog altijd niks te zeggen.

• zircondan
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-09 12:44
Zoals ik het zie heeft hij het commercieel inzicht van jullie twee en ben jij meer de techneut. Dat hij hier commercieel iets uit haalt is toch ook aan hem te danken? Hij stelt zelfs voor om jou % te geven, dit is al heel erg aardig!

Wat nu als het op niets uitloopt? Dan is er niets aan de hand, maar zodra hij er geld uit kan halen, komt het rechtvaardigheidsgevoel. Dit terwijl je hem het recht hebt gegeven de code te gebruiken. Het feit dat jij technisch sterker bent dan hij zou er niets aan toe moeten doen.

Draai het nu om, als jij nu met de code geld kan verdienen, zou dit dan oneerlijk zijn? Zeker als jullie afgesproken hebben dat de code gebruikt mag worden? Ik zou hem aanspreken om te kijken hoeveel procent je krijgt. Jij vindt dat je minimaal 50% recht hebt, maar uiteindelijk is het wat jullie samen afspreken.

Ik sluit mij geheel aan op de eerdere reacties verder.
Pagina: 1