• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
Ik zit met een klein dilemma. Ik heb binnenkort 30 dezelfde dvd's (en een week daarna 5 dezelfde) nodig. Twee kleine series. Branden is zo gepiept maar ik zit met de opdruk.

Ik wil een relatief hoogwaardige opdruk namelijk. Jaren terug had ik een printer die direct op CD kon printen. Daarvoor had ik papieren labels, maar deze bleken de schijf snel aan te tasten en het was lastig ze goed recht op de schijf te plakken (ondanks speciale apparaatjes etc).

Na wat onderzoek blijken er vier keuzes te zijn:

1) Labels printen
2) direct op CD printen
3) LightScribe
4) Thermisch
5) Stift

De stift valt direct af, hoewel het natuurlijk wel makkelijk is. Labels printen zal ondertussen wel stukken beter zijn, maar ik heb geen recente ervaringen. Direct op CD printen vereist een redelijke investering, een brander met LightScribe kost 20 euro. Thermisch heb ik totaal geen ervaring mee.

Mijn vragen

1) Hoe is de kwaliteit en duurzaamheid van labels tegenwoordig?
2) Hoe lang duurt een LightScribe opdruk? Ik las 28 minuten (2005), is dat nog steeds zo?
3) Heeft iemand tips omtrent printen, zowel inkjet als thermisch?

Ik zie gewoon door de bomen het bos niet meer, de meeste google hits komen uit 2005-2007. Ik zoek echt een simpele met nette kwaliteit oplossing, ik verwacht geen duizenden dvd's te moeten doen in de toekomst. Het gaat echt om 35 a 40 dvd's voor dit jaar en dan is het klaar.

[Voor 7% gewijzigd door sebastius op 15-02-2011 22:44]

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:52

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Ten 1e: Lightscribe is alleen in de kleur van de Lightscribe DVD'tjes. Je moet dus ook speciale DVD'tjes hebben om Lightscribe te kunnen gebruiken.

Ten 2e: Bij lightscribe ligt het geheel aan de (kwaliteit van de) opdruk hoe lang het duurt.

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Kijk, speciale DVD's en monochroom is geen probleem, het gaat me vooral om de basis-investering. De prijzen van LightScribe schijfjes zijn niet zo heel hoog voor mijn doel. Het gaat me vooral om dat ik geen zin heb om 30 x 30 minuten bezig te zijn ;) En ja, ik wil natuurlijk wel een mooie kwaliteit. Maar ik weet dus niks van LightScribe (ik had een mooie printer, waarom zou ik :p).

[Voor 21% gewijzigd door sebastius op 15-02-2011 22:52]

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Het hangt van de kwaliteit (lees: contrast) van je opdruk af hoe lang het allemaal ongeveer duurt. Op de hoogste kwaliteit ben je inderdaad wel 20-25 minuten kwijt.

Heb je er aan gedacht om misschien een aantal branders te kopen? Halveert je brandtijd gelijk.

Persuader of bytes.

• PieterAelse
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 22-11 14:24
Misschien is printen op de cd dan een optie. Lijkt mij in principe het beste (kleur)resultaat, al weet ik niet wat een printer en de speciale dvd's kosten. (verder ook geen ervaring)
Maar hierdoor kun je wel printen en branden tegelijk, waar je met lightscribe eigenlijk 2x moet branden en dus langer bezig bent.

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Ja maar ik kan in de PriceWatch niet direct een CD/DVD printer vinden (er is geen filter voor helaas) en ik denk dat ie toch de +100 euro overschrijden.

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
LightScribe lijkt me inderdaad iets wat te tijdrovend. En is monochroom, speciale DVD's nodig
Direct op de DVD printen, moet je inderdaad investeren in een printer, en speciale DVD's nodig.
Stift is el cheapo, ziet er niet uit.

Dan kom ik toch op het sticker verhaal. Je hebt natuurlijk allemaal diverse soorten en kwaliteit stickers. Je zal dus de wat duurdere stickers moeten hebben, die wel de toplaag van je DVD respecteren. Dan kan je dus met alle type/merken printer/DVD's dus prima labelen. Lijkt me de meest voor de hand liggende en goedkoopste manier.

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Oftewel, hoe vind ik goede stickers?

• migchiell
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 00:03
Kun je bij een copyshop geen cd-tjes laten beprinten?

• KeZZHoe798
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 06-11 13:10
Volgens mij kost een Canon Pixma 4850 nog geen €75 .Deze kan DVD's/CD's bedrukken

• joopv
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Het effect van de sticker(lijm) op je DVD is een ding.

Het effect van de 'werking' van een sticker op de DVD is een ander ding. Door vochtigheid en temperatuur verschillen kan een (papieren) sticker iets gaan uitzetten of krimpen en trekt dan de schijf krom. Resultaat is een onleesbare disk.

Dat was in ieder geval lang (5+ jaar) geleden een fiks probleem met het bestickeren van cd's en dvd's. Of dat nu nog speelt weet ik niet, maar ik zou in ieder geval geen simpele papieren stickers nemen.

Zelf gebruik ik alleen printbare cd-r's / dvd-r's. Niet omdat ik ze wil beprinten maar omdat ze mooi wit zijn, en omdat de laklaag een extra bescherming biedt tegen UV en krassen.

• mace
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:44

mace

Sapere Aude

Yup, stickers kan ik met klem afraden, ik had een paar dvd's die zo krom werden als een hoepel.

• V3g3ta
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 02:06

V3g3ta

Fueled by Games!

Beste optie is DVD's direct printen, kwaliteit is gewoon perfect. I had eerst een Canon Pixma iP4300 en die deed dat al prima, nu heb ik een Canon MG5250 gekocht en speciaal omdat deze DVD's direct kan bedrukken. Maar je hebt al Canon's goedkoper en misschien is 2de hands een optie. Daarnaast kosten bedrukbare DVD's ook nog maar weinig en heb je zelfs DVD's die je met een 3D opdruk kunt printen.

Sticker, centreren is een bitch en de print is meestal niet perfect.
Lichtscribe, geen kleur en tijdrovend.
Termisch, geen ervaring mee.

Ik heb momenteel geen bedrukte dvd hier liggen, anders had ik hem even ingescand en had je een voorbeeld.

PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena

• Twister336
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Het contrast van LightScribe (of de NEC versie LabelFlash) is vrij laag op DVD's (op CD's geeft dit wel een goed resultaat). Ik zou dus ook voor de printer gaan.
Hier vind je wat meer info over LightScribe/LabelFlash

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Grrr... Daar gaat m'n spaarvarken :P

• TheMOD
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 22-11 15:28
Wat ik altijd doe is de cover drukken op dun fotopapier, en die dan met een dun laagje sterke lijm erop plakken. Kost wat precisie, en hangt ook van de afdrukkwaliteit af, maar het scheelt behoorlijk in de kosten en is relatief snel. Het lastigste hier is het keurig uitsnijden van de cover, maar daar heb je apparaten voor. :)

• sebastius

sebastius

Topicstarter
TheMOD schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 21:07:
Wat ik altijd doe is de cover drukken op dun fotopapier, en die dan met een dun laagje sterke lijm erop plakken. Kost wat precisie, en hangt ook van de afdrukkwaliteit af, maar het scheelt behoorlijk in de kosten en is relatief snel. Het lastigste hier is het keurig uitsnijden van de cover, maar daar heb je apparaten voor. :)
Hoewel ik op de PABO (de Knip en Plak Academie ;) ) zit lijkt me dit plan helemaal niks, sorry :)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee