wd externe hdd niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 11:12
hallo,
ik heb sinds (uhm,....) 2009 een externe hdd van western digital (320gb usb powered). maar als ik deze aansluit doet hij het simpelweg NIET. het lampje gaat heel mooi branden......... en dan stopt het verhaal! hij blijft leuk branden maar doet verder niks. als ik dezelfde schijf op mn moeders imac aansluit kan ik mooi alle 3 de partities berijken! dus het ligt niet aan de schijf. maar als ik een draadloze (of bedrade) muis aansluit werkt dit zonder problemen! ook heb ik geen problemen met mijn 16gb sandisk usb stick!
kan svp iemand mij vertellen waarom hij het niet doet?

alvast bedankt!!

ps. volgens mij is het een wd my passport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Sluit je 'm aan via het toetsenbord, of op een andere USB poort die mogelijk te weinig power biedt om de schijf te laten draaien? Je zou 's kunnen proberen om een USB hub met voeding ertussen te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

luister eens naar de schijf. Als je de schijf op hoort spinnen, hoort klikken, en weer op hoort spinnen, en weer hoort klikken, etc, is er sprake van te weinig power op de USB poort. Waar plug je de harddisk in?

Overigens hebben we aan 'volgens mij' niet zoveel. Als je een topic opent, neem dan ook de moeite om te zorgen dat je de informatie verzameld hebt die nodig is.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
heb ik gedaan alleen het is een beetje jammer dat de sticker van de schijf af is en ik geen doosje heb, dus ik weet niet uit welk jaar hij komt....
ow sorry vergeten te zeggen: ik heb een macbook pro 2006
dus ik sluit hem in beiden gevallen aan op de computer (geen toetsenbord en usb-hub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Welk formaat is hij geformatteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

@Robberto: maakt weinig uit lijkt me aangezien dezelfde schijf het op een iMac wel doet.
Te weinig power vanuit de usb lijkt me de meest voor de hand liggende optie.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vermoedelijk is de WD HDD geformateerd als NTFS. In principe kan iedere Mac (mits Mac OS 10.4 of hoger geinstalleerd) ook NTFS lezen dus de HDD zou het ook met de MBP 2006 moeten doen. Toch sluit ik niet uit dat het wel eens met die bestandsindeling te maken kan hebben.

Formateer de WD anders eens als Mac OS Uitgebreid (Journaled) op de iMac en kijk dan of ie wel werkt op de MBP. Zonder NTFS tool zul je dit sowieso moeten doen omdat je anders niet naar de WD HDD kunt schrijven*.

* Formateren naar Fat32 is ook mogelijk maar af te raden vanwege de maximale omvang per bestand (4GB).

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2011 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
spork schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 17:44:
ow sorry vergeten te zeggen: ik heb een macbook pro 2006
dus ik sluit hem in beiden gevallen aan op de computer (geen toetsenbord en usb-hub)
Je ziet nog wel eens van die schijfjes met 2 USB-stekkers er aan, of met een extra voeding.
Dat is vooral bedoeld voor gebruik met laptops, omdat die meestal niet zoveel vermogen leveren via hun USB poorten (ze halen geen 500 mA).

Misschien kun je ook zien welk vermogen het schijfje nodig heeft als je onder 'USB Device tree' in het programma 'Systeemprofiel' kijkt.

Tip: Admiral Freebee in "Het grote hardware ruiltopic" heeft een USB hub met eigen voedingsadapter liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
de schijf is geformateerd in:
HFS+
FAT32
NTFS
:D
dus dat lijkt me genoeg
maar gaat zo'n extra usb power dinges kabel wel werken aangezien ik wel 2usb poorten heb maar allebei aan de ander kant?!
@benoni
dan zal ik toch een externe voeding moeten gebruiken, dus zou ik dan eigenlijk nog liever een nieuwe schijf kopen :S

[ Voor 24% gewijzigd door spork op 16-02-2011 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spork schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 07:28:
d
dan zal ik toch een externe voeding moeten gebruiken, dus zou ik dan eigenlijk nog liever een nieuwe schijf kopen :S
Ik zou deze HDD gewoon weggeven en zelf een andere halen. Zonde om een USB hub met voeding te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Als je een nieuwe HD koopt zal dat toch iets met een extra voeding moeten worden (aangezien de USB poorten op die Mac onhandig zitten voor een dubbele aansluiting). Dan heb je er dus alsnog een adapter bij.

Zo'n powered USB hub is breder inzetbaar, je kunt er bijvoorbeeld telefoons en ipods mee opladen. Dan kun je dus alle andere adapters in de kast laten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o.poulssen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-03-2022
Mensen, wat dachten we van een brakke usb kabel?
ik heb hier ook een kabel liggen van een 2,5 inch hdd case, daar werkt ie prima mee maar mijn lacie schijven dan weer niet.
please, test een andere kabel...

iMac 2020 i7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaja vanaf Uhm 2009 doet de schijf het probleemloos, nu problemen en de Tweakers komen tot de conclusie dat er te weinig stroom naar de schijf gaat, dit terwijl de schijf 2 jaar lang probleemloos heeft gewerkt via 1 kabel.

zoals o.poulssen al zegt, probeer eerst een andere USB kabel. Als de schijf het wel doet op de iMac, sluit 'm daar op aan en laat schijfcontrole een uitgebreide check doen.

Mocht je nog ergens een PC hebben staan, installeer daar Data Lifeguard Diagnostics op van Western Digital om te kijken of je HDD stervende is.

TS vergeet overigens specs van zijn machine te posten, is het een laptop? is deze aangesloten op de voeding of werkt ie op een accu?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2011 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 10:45:
Jaja vanaf Uhm 2009 doet de schijf het probleemloos, nu problemen en de Tweakers komen tot de conclusie dat er te weinig stroom naar de schijf gaat, dit terwijl de schijf 2 jaar lang probleemloos heeft gewerkt via 1 kabel.
De TS zegt dat hij de schijf vanaf 2009 heeft, niet dat de schijf al sinds 2009 probleemloos werkt op de MBP. Aannames zijn gevaarlijk ;) Daarnaast stel je jezelf nu op alsof je jezelf beter vindt dan 'de Tweakers'. Dat soort getroll lijkt me totaal onnodig.
zoals o.poulssen al zegt, probeer eerst een andere USB kabel. Als de schijf het wel doet op de iMac, sluit 'm daar op aan en laat schijfcontrole een uitgebreide check doen.
Een uitgebreide check test enkel het filesystem. Mocht het FS corrupt zijn zou de TS op beide systemen een popup moeten krijgen die vraagt de disk te initialiseren. De TS geeft echter aan dat de disk op de iMac prima werkt, dus het is geen FS issue, eerder een hardware issue. Dan kan dit in de drive, de kabel of de notebook zitten.
Mocht je nog ergens een PC hebben staan, installeer daar Data Lifeguard Diagnostics op van Western Digital om te kijken of je HDD stervende is.
aangezien de disk op de iMac prima werkt, betwijfel ik dat de disk stervende zou zijn. Maar je kan het altijd testen natuurlijk.
TS vergeet overigens specs van zijn machine te posten, is het een laptop? is deze aangesloten op de voeding of werkt ie op een accu?
De TS heeft in zijn tweede post in dit topic aangegeven dat het om een MacBook Pro 2006 gaat. Als je de moeite neemt om te trollen op 'de Tweakers' is het wel handig als je dan ook zelf het topic goed doorleest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Wat fridgeman schreef over het al of niet ingeplugd zijn van de laptop-voeding, daar zou wat in kunnen zitten.

Ik kan me voorstellen dat de accu na een paar jaar gebruik wat minder vermogen afgeeft, waardoor de USB poort te weinig amperes biedt voor het draaien van zo'n extern schijfje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Kan je wel lezen van de externe harde schijf, of dat ook niet? Ik heb zelf exact dezelfde schijf. Op mijn laptop werkt hij perfect, maar op mijn desktop weigert hij het om bestanden te schrijven. Lezen kan daar wel. Op internet had ik gelezen dat een usb 2.0 hub de oplossing was. Misschien kun je dat eens proberen. Het in/uitschakelen van de read/write buffer wilde ook nog wel eens helpen meende ik. Bij mij heb ik het probleem nog niet opgelost, maar dat is wat ik had gelezen (heb dat nog niet zelf uitgeprobeerd ivm. tijdgebrek en ik erger mij er niet heel ernstig aan).

[ Voor 29% gewijzigd door w4rguy op 16-02-2011 12:39 ]

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De huidige WD portable HDD's (met 1 USB plug) werken prima met een MBP (overigens heb ik een nieuwere MBP dan de TS). Ik zou gewoon een andere HDD halen van WD en die proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
allemaal bedankt voor tips en opties!
maar het zal niet aan de usb kabel liggen want dat heb ik al geprobeerd! overigens zit er verschil tussen een western digital windows schijf en een western digital mac schijf als ik de windows schijf formateer als HFS+??
en weet iemand een adres waar ik een dubbele usb kabel kan kopen, maar dan zolang dat ik de ene kant aan de linker kant kan stoppen en de andere kant in mn rechter??
is er overigens nadat iedereen het over de schijf heeft gehad geen mogelijkheid dat mn laptop gewoon niet in orde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 03:35
Wat voor apparaten heb je nogmeer aangesloten op je macbook via usb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spork schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 15:52:
maar het zal niet aan de usb kabel liggen want dat heb ik al geprobeerd! overigens zit er verschil tussen een western digital windows schijf en een western digital mac schijf als ik de windows schijf formateer als HFS+??
en weet iemand een adres waar ik een dubbele usb kabel kan kopen, maar dan zolang dat ik de ene kant aan de linker kant kan stoppen en de andere kant in mn rechter??
is er overigens nadat iedereen het over de schijf heeft gehad geen mogelijkheid dat mn laptop gewoon niet in orde is?
Zou inderdaad kunnen dat je laptop niet in orde is. Dat weet je pas echt zeker als je een andere HDD van WD aansluit.

Overigens hebben de iOmega HDD's standaard een dubbele USB aansluiting. De ene moet je dan verlengen met een apart aan te schaffen USB verlengkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

spork schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 15:52:
Het kan in principe best aan je notebook liggen. Sterker nog, aangezien de schijf het prima doet op de iMac, betwijfel ik ten zeerste of het aan de schijf ligt. Zoals ook al eerder aangegeven ligt het probleem hoogstwaarschijnlijk aan het feit dat je USB poort te weinig power kan leveren. Gebruik je de MacBook Pro aan de oplader, of op accu? En maakt het verschil? Is er verschil tussen het gebruik van de linker- of rechter USB aansluiting?

De eenvoudigste -en goedkoopste- oplossing voor je probleem is een powered USB hub. Op die manier krijgt je disk zeker genoeg stroom, en je hebt er direct een paar USB poorten bij ;)

Het enige verschil tussen een 'gewone' WD disk en een Mac editie is overigens het filesystem. Iets wat je eenvoudig zelf met disk utility kan oplossen. Gewoon de goedkoopste versie kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Er is maar 1 High powered / High Speed USB poort op elke macbook, of geld dit niet voor het model waar dit over gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

bron? Ik kan op al mijn Macs (en alle Macs die ik gehad heb in het verleden) alle aanwezige USB poorten gebruiken voor externe drives (zonder op USB1.1 snelheden uit te komen). Maar misschien zijn mijn Macs heel bijzonder ;)

Het gaat om: iBook 12" 2004, PowerBook 12" 2004, Mac Mini 2005, MacBook 2006, iMac 20" 2006, MacBook Pro mid-2007, MacBook late-2007, Mac Mini late-2007, MacBook Unibody late-2008, MacBook Pro 13" 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Whieee schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 19:15:
bron? Ik kan op al mijn Macs (en alle Macs die ik gehad heb in het verleden) alle aanwezige USB poorten gebruiken voor externe drives (zonder op USB1.1 snelheden uit te komen). Maar misschien zijn mijn Macs heel bijzonder ;)

Het gaat om: iBook 12" 2004, PowerBook 12" 2004, Mac Mini 2005, MacBook 2006, iMac 20" 2006, MacBook Pro mid-2007, MacBook late-2007, Mac Mini late-2007, MacBook Unibody late-2008, MacBook Pro 13" 2010.
Op de wat oudere Macbook (pros) is het zo dat er een gedeelde hub is waar bijv het toetsenbord, bluetooth, trackpad, iSight en de IR receiver opzitten en die poorten dus niet zoveel stroom kunnen opbrengen, er is dan een andere 'losse' poort die dan high powered is die dus bijv een iPod kan opladen of een HDD kan aansturen.
Dit kan je ook zit in je profiler waar je als het goed is 1 high power poort zit staan en de rest is gewoon 'usb hub'

Bij de nieuwere Macbooks is dit trouwens niet het geval, de aparaten zitten dan wel op een interne usb poort aangesloten maar de buitenste poorten geven prioriteit van high power aan het eerste apparaat dat aangesloten wordt als ik het niet mis heb.

edit: ik heb geen bron hiervoor, dit werd ons verteld op de ACMT cursus.

[ Voor 14% gewijzigd door joon op 16-02-2011 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20

Hoite

Goed verhaal

Dat klinkt allemaal redelijk ernstig, maar ik heb nog nooit stroomproblemen gehad met USBpoorten in combinatie met appels.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

joon schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 19:21:
[...]

Op de wat oudere Macbook (pros) is het zo dat er een gedeelde hub is waar bijv het toetsenbord, bluetooth, trackpad, iSight en de IR receiver opzitten en die poorten dus niet zoveel stroom kunnen opbrengen, er is dan een andere 'losse' poort die dan high powered is die dus bijv een iPod kan opladen of een HDD kan aansturen.
Dit kan je ook zit in je profiler waar je als het goed is 1 high power poort zit staan en de rest is gewoon 'usb hub'

Bij de nieuwere Macbooks is dit trouwens niet het geval, de aparaten zitten dan wel op een interne usb poort aangesloten maar de buitenste poorten geven prioriteit van high power aan het eerste apparaat dat aangesloten wordt als ik het niet mis heb.

edit: ik heb geen bron hiervoor, dit werd ons verteld op de ACMT cursus.
Je kan het eenvoudig checken in System Profiler. Elke USB Bus is een losse controller van de chipset. Daar kan vervolgens een hub aan hangen zodat bijvoorbeeld de IR receiver en keyboard/trackpad op 1 USB poort zitten. De iSight heeft niet genoeg aan 12Mbps en deelt een High-speed bus met een of beide externe USB2.0 poorten. Beide poorten kunnen 480Mbps aan en leveren 500mA aan stroom. In de nieuwere MacBooks deelt de iSight een USB bus met 1 USB poort, en deelt de cardreader een bus met de andere poort.

Overigens geldt ook voor trainingen bij Apple (trust me, I know) rule #3: Don't believe what you're told. Double check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Oke, dat begrijp ik wel :)

Ik heb overigens dit gevonden http://support.apple.com/kb/HT4049?viewlocale=en_US
Daar zie je een tabel met de apparaatjes die een of meerdere high power poortjes hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Y-Kabels. Negeer het kletsverhaal daar over opladen.

Je bent wellicht beter uit met een nieuwe behuizing. Krijg je voor een klein beetje extra geld veel meer mogelijkheden. Zitten erg veel kabels bij.
Accessory:
e-SATA Cable(1 pc.), USB Cable (1 pc.), e-SATA Port Conversion Cable wit Bracket(1 pc.), Supplemental Power Cable via USB (1 pc.), Installation Screws (8 pcs.)
Heb je tegelijk ook nog andere USB devices aan die laptop hangen? Kijk dan eens of het scheelt als je de schijf als enige aansluit.

Ik heb ook een oud schijfje in een behuizing dat het aan de ene computer op een enkele aansluiting doet en op een andere een tweede poort nodig heeft. Bij die behuizing zat er gewoon een Y-kabeltje bij. Is behoorlijk gangbaar. Zeker dat die er bij jou niet ook bij zat?

Ongelofelijk wat je allemaal krijgt voor die 10 euri.

Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-eu.com/uploads/tx_cfamooflow/Kamazo2_ESATA_Acessory_01.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door CaptJackSparrow op 16-02-2011 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

De 2.5" WD disken hebben doorgaans geen Y-kabel, omdat ze prima zonder werken. Zolang je USB poort in staat is om 500mA te leveren, gaat het gewoon werken. Y-kabels zijn dus geen oplossing, maar symptoombestrijding ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Whieee op 16-02-2011 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hoe ouder het schijfje des te meer stroom zullen ze nog gebruiken. Met nieuwer spul zal het niet/minder een issue zijn.

• spork
ik ben bang dat het idd aan de power van mijn laptop ligt, ik heb gecontroleerd of (als gezegd in een reactie) dat mijn schijf elke keer een tikje maakt.... en dat is dus zo!
ik heb het bij alle bij de poorten gecheckt en met oplader erin....
zou ik misschien maar moeten gaan kijken naar een firewire-usb schijf of een y-kabel met verlengstuk?

• benoni
  • Niet online
Dat mag je zelf beslissen ;)

Er zijn verschillende oplossingen genoemd, zoals de powered USB hub die je kunt krijgen in ruil voor een gezelschapsspelletje of een appeltaart, of een Y-kabel die je kunt kopen voor 5 euro. En waarschijnlijk zullen deze oplossingen prima werken :)
spork schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 19:39:
zou ik misschien maar moeten gaan kijken naar een firewire-usb schijf
Als je een Firewire aansluiting wilt gebruiken dan moet je schijfje sowieso een eigen voeding hebben.
Dus daarmee is het probleem dan ook opgelost :P

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Met die Scythe behuizing krijg je niet alleen een Y-kabel maar ook nog een extra speciale USB-voedingskabel. Die kun je ook neem ik aan extra gebruiken in combinatie met een enkele USB plug van de Y-kabel in gebruik. Daarmee moet het makkelijk zijn om poorten aan weerszijde van de laptop te gebruiken. Volgens mij zou je met dit setje desnoods stroom uit drie USB poorten in die behuizing kunnen pompen.

En dan ook nog eSATA... :)

Verwijderd

benoni schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 20:45:
Als je een Firewire aansluiting wilt gebruiken dan moet je schijfje sowieso een eigen voeding hebben.
Dus daarmee is het probleem dan ook opgelost :P
Nee, want dit is een 2,5" HDD, FireWire levert genoeg stroom om zo'n HDD van prik te voorzien. Echter zijn dergelijke behuizingen vrij prijzig, gisteren ff gekeken op eBay en het begint bij 33 euro.

3,5" is een ander verhaal.
Pagina: 1