Toon posts:

Vanuit W7 een dualboot met XP als 2e OS opzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

De situatie zoals ie was:

Notebook,1 fysieke HD
- partitie 1: automatisch aangemaakt door W7 installatie, letter B: toegewezen, 100MB, inhoud: boot, bootmgr, etc. ("Door systeem gereserveerd")
- partitie 2: zelf aangemaakt, letter C: toegewezen, 20GB, inhoud: W7 installatie + geinstalleerde drivers
- partitie 3: zelf aangemaakt, letter D: toegewezen, 470GB, inhoud: geinstalleerde software + data

Ik moet naast mijn W7 installatie een XP installatie hebben, m.a.w. een dualboot optie. Laten we voor het gemak en de leesbesparing de reden waarom en allerlei alternatieven als virtualisatie en compatibility modus niet ter spraken stellen want dat zijn voor mijn doel geen opties.

Nou heb ik mijn 3e partitie achteraan met 20GB ingekort en een 4e partitie achteraan de schijf gemaakt met een NTFS formaat. De bedoeling is om hierop XP te installeren. Ik ben liever niet van plan om die XP partitie ergens anders te plaatsen dan achteraan aansluitend aan partitie 3 aangezien dit inhoud dat ik de hele zooi moet gaan verbouwen/verschuiven. Naast het feit dat dit een eeuwigheid duurt, heb ik hier in het verleden nare ervaringen mee opgedaan.

Inmiddels is de situatie dus zo:

Notebook,1 fysieke HD
- partitie 1: automatisch aangemaakt door W7 installatie, letter B: toegewezen, 100MB, inhoud: boot, bootmgr, etc. ("Door systeem gereserveerd")
- partitie 2: zelf aangemaakt, letter C: toegewezen, 20GB, inhoud: W7 installatie + geinstalleerde drivers
- partitie 3: zelf aangemaakt, letter D: toegewezen, 450GB, inhoud: geinstalleerde software + data
- partitie 4: zelf aangemaakt, letter E: toegewezen, 20GB, inhoud: nog niks (wel NTFS geformatteerd)

Voordat ik verder ga met prutsen vraag ik mij de volgende zaken af:

Ziet een XP bootable installatie CD die 4e partitie ( E: )?
Als ik XP ga installeren op die 4e partitie, naar welk OS gaat hij dan booten tijdens het herstarten tijdens de XP installatie?
Wat gebeurt er met de bootloader van W7 die -voor zover ik aanneem- geplaatst is op die 1e partitie waar ik zelf letter B: aan toegekend heb? Wordt deze overschreven door die van XP? Kom ik nog in W7?

Ik heb een programmaatje geinstalleerd (in mijn W7) dat op gebruiksvriendelijke wijze de mogelijkheid biedt om in W7 de bootfile aan te passen. Ik kan dus vanuit W7 instellen dat er een 2e installatie bestaat, nml. XP. Echter, dit kan ik pas instellen als het progje die 2e installatie ook daadwerkelijk aangetroffen heeft en daarnaast is dit progje voor Vista/W7 gemaakt en kan niet geinstalleerd worden in mijn 2e OS, zijnde XP. Vandaar dus ook mijn angst dat de XP installatie mijn W7 bootloader overschrijft en ik daarna uitsluitend nog in XP kom.

PS: W7 is x64 en XP zal x86 moeten worden, ik neem aan dat dit in deze kwestie niets uitmaakt?

Bij voorbaat dank voor de aandacht!!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-02 22:57
De partitie zal gezien worden. Dat is niet het probleem. Het probleem ligt bij windows xp die het mbr anders instelt, zodat je niet meer windows 7 zult kunnen booten. Een omgekeerde installatievolgorde had dit opgelost.

Overigens, google heeft je probleem snel gevonden: http://www.tomshardware.com/forum/687-63-installing-windows

Het gaat er dus om dat je na de XP installatie nog even de boot partitie repareert met een windows 7 opstartmedium.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Verwijderd

Topicstarter
OK! Ten eerste excuses voor het lakse vooronderzoekje mijnerzijds. Ten tweede, bedankt voor het wijzen in de goede richting!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:56
Even zo een gedachte speling, maar kun je ook niet simpelweg een andere (kleine) schijf toevoegen aan je systeem? Vervolgens schakel je de andere schijven even tijdelijk uit in de bios en installeer je Windows XP op de nieuwe schijf. Zodra je Windows XP geïnstalleerd hebt kun je de andere schijven weer activeren. In de bios kun je vervolgens gewoon kiezen welke schijf de primaire opstart schijf wordt. Als je dan weer naar Windows XP wilt hoef je alleen de opstart schijven te wisselen in de bios. Lijkt me dat je dan geen gekloot hebt met MBR's omdat je ze over 2 fysieke schijven hebt verdeeld.

Overigens zal dit niet werken met partities.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Onthou wel dat we het hier over een notebook hebben, daar is het plaatsen van een 2e schijf niet altijd mogelijk. In een desktop zou dit prima werken.

[ Voor 194% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2011 04:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, het gaat om een laptop. Ik ben ook niet van plan met externe schijven te gaan rommelen, mijn USB hub zit al vol met allerlei peripherals.

Voor zover ik de truc dus goed begrepen heb, moet ik als volgt te werk gaan:

1: Booten vanaf de XP installatie CD.
2: XP installeren op de nieuw aangemaakte partitie. Tijdens deze installatie zal XP de W7 bootloader wissen en vervangen door de oudere XP bootloader die ook uitsluitend OSen t/m XP ondersteunt. Hierdoor kan ik niet meer in W7 en zal de laptop automatisch XP opstarten.
3: Wanneer de installatie van XP klaar is, booten vanaf de W7 installatie DVD om vervolgens de overschreven bootloader uit stap 2 weer opnieuw te overschrijven met de W7 bootloader.
4: Wanneer ik weer in W7 zit, de W7 bootloader met de hand (of m.b.v. EasyBCD) aanpassen om een keuze optie te weergeven met daarin de keuzes voor W7 of XP.

Mis ik nog iets? Ik ben er liever dubbel zeker van als het om delicate kwesties als OS installaties en MBRs gaat. Er staat een hoop op deze laptop en gezien de studie kan ik het mij niet veroorloven om 1 of meerdere dagen zonder bruikbaar systeem te zitten.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2011 15:13 ]

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:56
Als je eerst XP installeert, en daarna Windows 7, dan zal de bootloader van Windows 7 jou de keuze geven uit "Windows 7" of "Older version van Windows". Klik je die laatste dan zie je "Windows XP" verschijnen. Feitelijk hoef je er niets voor aan te passen. Doe je niets dan zal Windows 7 gewoon automatisch starten.
Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 04:33:
Onthou wel dat we het hier over een notebook hebben, daar is het plaatsen van een 2e schijf niet altijd mogelijk. In een desktop zou dit prima werken.
Als het puur voor een OS is met een paar data bestanden kun je zelfs af met een IDE Flash adapter + flash kaartje. Neemt nauwelijks ruimte in beslag.

[ Voor 39% gewijzigd door Snowwie op 17-02-2011 01:10 ]

Mijn YouTube Channel

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-02 22:57
Snowwie schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 23:52:
Als je eerst XP installeert, en daarna Windows 7, dan zal de bootloader van Windows 7 jou de keuze geven uit "Windows 7" of "Older version van Windows". Klik je die laatste dan zie je "Windows XP" verschijnen. Feitelijk hoef je er niets voor aan te passen. Doe je niets dan zal Windows 7 gewoon automatisch starten.

[...]

Als het puur voor een OS is met een paar data bestanden kun je zelfs af met een IDE Flash adapter + flash kaartje. Neemt nauwelijks ruimte in beslag.
TS heeft 7 al geinstalleerd en wil windows xp er naast draaien. Vandaar zijn vraag.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Verwijderd

Topicstarter
fonsoy schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 01:50:
TS heeft 7 al geinstalleerd en wil windows xp er naast draaien. Vandaar zijn vraag.
Correct. Morgen gaat het feest plaatsvinden.... Hopelijk!

• krakura
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-01 19:11
En hoe ging het en hoe heb je het gedaan? ben ook zoiets van plan namelijk maar dan net iets anders namelijk met een SSD en HDD ik denk het zo te doen: op de SSD w7 installeren en op de HDD 2 partities maken dit word zo:
SSD ( C ) hier komt de OS op en WOW
HDD (partitie D 800GB) hier komt gewoon het reguliere opp dus filmpjes enzo
HDD (partitie E 200GB) hier komt windows XP op met dingen die XP nodig hebben (7 is home premium dus geen ultimate dus geen comp mode voor xp )

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het in het geval van 2 fysieke schijven anders is. Dan heb je per schijf een MBR...

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Met elke willekeurige bootmanager is dit goed te doen...
Ik vraag me af wat je zelf al geprobeerd en opgezocht hebt. Een relevante search op google ofzo zal je genoeg info opleveren..

Je houd geen rekening met jet feit dat W7 gebruik maakt van NTFS v5 en XP van NTFS v4... Je loopt nu dus het risico dat de installatie van XP de partitie dus niet goed aan kan. Beter verwijderen en tijdens de installatie van XP ff (quick) formatteren...

Normaliter zijn de stappen als volgt:
* Install XP
* Install W7

Nu zul je sowieso achteraf de boot van W7 ff moeten herstellen.

We have just one world, but we live in different ones...

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2011 @ 14:12:
Ik denk dat het in het geval van 2 fysieke schijven anders is. Dan heb je per schijf een MBR...
Ja, je hebt per schijf een MBR, alleen klopt je verhaal niet!
Windows zal in principe altijd vanaf de Primaire boot schijf (de 1ste schijf dus) opstarten, van daar uit wordt een eventuele 2e schijf (met bv XP) pas aangestuurd.
Tenzij je 1 schijf in het BIOS disabled natuurlijk!

We have just one world, but we live in different ones...

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Alternatief; Installeer Windows XP in een VirtualBox. Werkt als een zonnetje!

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:50

M2M

medicijnman

is 20GB voor windows 7 niet te weinig? Mijn windows map alleen al is 17GB groot. Nu zit daar wel een hoop troep tussen, maar echt veel ruimte houdt je nu ook niet over.

En achteraf gaan rommelen in partitiegrootte werkt niet altijd even voortreffelijk.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Die 20GB waar ik het over heb, is voor XP. Ik heb mijn systeem iig draaiende zoals ik wil. Weet niet hoe het met Krakura gesteld is?
Pagina: 1