• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Omdat Intel de prijs van de Core i7 960 gehalveerd heeft (van E520 naar E253), komt deze opeens op hetzelfde niveau te liggen als de Core i7 2600 (E260). Wat is nu een betere aanschaf?

Voordelen 960: triple channel, geen problemen met sata-controller
Voordelen 2600: iets hogere clocksnelheid (zowel regulier als turbo), lagere tdp, goedkopere moederborden(?)

Ik gebruik mijn pc vooral voor photoshop, en heb m'n pc 24x7 aanstaan. Photoshop profiteert van triple channel, dus dan zou de 960 beter zijn. Echter, hogere clocksnelheden en lagere tdp klinkt ook wel erg fijn.

Wat denken jullie?

When life gives you lemons, start a battery factory

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ga je overklokken?

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-02 14:43
http://nl.hardware.info/productinfo/vergelijk/3/95319;114150
ik zou voor de i7 2600(K) gaan, die sata controller problemen zijn iig zo goed als verholpen en hij is gewoon sneller en zuiniger.

[ Voor 17% gewijzigd door Bastard op 15-02-2011 14:58 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik weet niet onder welke omstandigheden Photoshop profiteert van dat triple channel geheugen, maar doorgaans heb je met het s1366 platform een bak geheugenbandbreedte waar je niet altijd veel winst mee haalt. In dat opzicht is het misschien handiger om voor de snellere CPU te gaan. Ik kan me niet voorstellen dat Photoshop altijd profijt heeft van zoveel geheugenbandbreedte.

• KabouterSuper
  • Niet online
Overklokken? De 960 niet (nog hogere tdp). Met de 2600 zou het interessant zijn om iets te overklokken.

• KabouterSuper
  • Niet online
In deze tweakers-review zie je bij de photoshop-benchmark dat sandy bridge gepasseerd wordt door een 930 vanwege de triple-channel ondersteuning. Een 960 zou het minstens zo goed moeten doen.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Sandy Bridge platform is flink zuiniger en is ook sneller als je het vergelijkt met de quadcores op socket LGA1366. Het voordeel van triple channel lijkt me betrekkelijk, met twee modules geinstalleerd zou de performance in de meeste gevallen niet veel minder worden. Daarnaast heb je ook al genoeg betaalbare 2x4 GB geheugenkits, bijvoorbeeld die Vengeance van Corsair.

Dus gewoon een moederbord zoeken met vier SATA 6 Gbps poorten, daar kun je wel mee de voeten denk ik. Het X58 platform zou ik op dit moment alleen nog aanraden voor extreme overklokers (Gulftown) en voor als je SLI of CrossFireX met meer dan twee GPU's wilt gaan doen.

De Sandy Bridge komt overigens wel erg positief uit de reviews door zijn hoge kloksnelheid. Als je de 2600K vergelijkt met de bijna even hoog geklokte Core i7 975 quadcore dan blijkt Sandy Bridge 20% sneller. Als je dus een Core i7 930 of 950 neemt en die opvoert naar 3,8 GHz dan is de Sandy Bridge op diezelfde snelheid maar 20% sneller. Ik weet niet tot hoe ver de Sandy Bridge gaat met overklokken, maar met de Core i7 900 familie lijkt 4 GHz een beetje de grens voor de meeste chips.

Goud is geen geld

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
KabouterSuper schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 15:06:
In deze tweakers-review zie je bij de photoshop-benchmark dat sandy bridge gepasseerd wordt door een 930 vanwege de triple-channel ondersteuning. Een 960 zou het minstens zo goed moeten doen.
Alleen heeft het geteste s1366 systeem natuurlijk wel 6GB, in plaats van 4GB.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-02 21:49
Zou absoluut voor de 2600 gaan. Zuiniger, in het algemeen sneller, nieuwe techniek en wordt minder warm. De X58 moederborden zijn bijna EOL, lijkt me geen slimme investering meer. Tripple channel is leuk, maar heeft nauwelijks effect. Zowiezo moet je dan 3*2gb kopen, 3*4gb is te duur. Bij de 2600 prik je er gewoon 2*4gb in en je bent klaar.

Bij de 2600 moet je wel even wachten op de nieuwe mobo's natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door InfinityG35 op 15-02-2011 16:59 ]

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

X58 is nog niet EOL hoor, die gaan nog wel effe mee :P

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ik weet niet wat de rest van de configuratie is, maar ongeacht welke van de twee je neemt:
Een SSD maakt het systeem zoveel sneller dan welke van de 2 processors je ook neemt.

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Terw_Dan schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 17:05:
X58 is nog niet EOL hoor, die gaan nog wel effe mee :P
Klopt maar zodra de x68 bordjes en cpu's komen gaat de x58 in zijn laatste levensfase. Dat duurt idd nog wel een aantal maanden.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-02 20:34
Ik zou zeker wachten tot de LGA2011 en Bulldozer uitkomen. Sandy Bridge is niet erg handig, vanwege de chipset problemen, en ook de geïntegreerde GPU is(voor mij) niet handig en resulteert in hoger verbruik en temperaturen.

LGA1366 en een i7 960 lijken mij ook niet handig, aangezien dit platform zijn einde nadert, ook is het stroom verbruik hoog. Pluspunt van deze chip is wel dat hij goed presteert in Fotoshop.

Ik zou dus een klein half jaartje wachten.
Pagina: 1