gedeeltelijke raid config mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Boomlaars
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-07-2024
Ik heb de volgende setup waarvan ik de 2 WD schijven in raid-0 wil zetten;

- 2x OCZ Vertex II 120GB (niet in raid-0 ivm verlies trim support); op 1 van deze schijven staat m'n OS en op de andere software die ik dagelijks gebruik

- 2x Western Digital 320GB @ 10.000 rpm (voor andere software, games etc)

- 1x Samsung 2TB voor opslag, backups

Is dit uberhaupt mogelijk? De schijven buiten de 2 WD's wil ik namelijk ongemoeid laten en zijn momenteel als IDE geconfigureerd.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

Heb je het al geprobeerd?
Normaal gesproken moet je aangeven welke schijven je wilt selecteren als je een raid wilt maken.
Dus je zou gewoon alleen de WD's moeten kunnen selecteren en dan je RAID configuratie instellen.
(let op dat je bij het maken van een RAID config wel je data op de HD kwijt kunt raken)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Ja dat kan,

Je kan namelijk in de setup van de raid controller, aangeven welke hdd's je in een raid wilt zetten en welke raid.
Je moet alleen alleen wel hiervoor die hdd's op je raid controller aansluiten als het een kaart is, bij sommige moederboarden moet je onboard, het wel op een specifieke port zetten.

• Boomlaars
In de bios heb ik 'configure hard drives as RAID' ingesteld. Vervolgens kan ik met LSI Megaraid de raid configureren. Als ik dan de WD's selecteer als raid-0, en de rest op 'ready' laat staan, worden de andere schijven niet meer herkend bij het opnieuw opstarten (tenzij ik het weer terugzet naar 'configure hard drives as IDE' ...)

Verwijderd

Misschien is het handig als je hier eens je systeemspecs neerzet. Zonder deze info kunnen we bijna niets doen. Daarnaast hebben de meeste ook geen glazen bol of een helderziende in dienst.

• highandstoned
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-01 13:38
Je hebt er waarschijnlijk last van dat de AHCI drivers in je windows nog niet geconfigureerd zijn.
Zie bijv: http://tweaks.com/articles/44119/improve-sata-hard-disk-performance-convert-from-ide-to-ahci/

Verwijderd

LSI controller heb je geen TRIM op, RAID of niet.

Dus je SSDs op je chipset SATA aansluiten en de juiste (recente) drivers installeren of de microsoft drivers installeren. Post een AS SSD screenshot om te zien of je de juiste driver gebruikt.

• Boomlaars
Specs:

ASUS Z8NR-D12 - Moederbord - SSI EEB 3.61 - Intel 5500 - LGA1366 Socket - Serial ATA-300
2x Intel Quad-Core Xeon E5520 / 2.26 GHz - LGA1366 Socket - L3 8 MB
RAM: 24GB ECC

• Boomlaars
Ik heb AS SSD gedraaid voor de 2 SSD's, iets zit er niet goed lijkt me? OS Win 7 Ultimate

met OS:
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/bej3hg.jpg

nog leeg:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2l42ue.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Boomlaars op 15-02-2011 15:04 ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:35
Als het goed is kun je ook de Intel controller selecteren in het BIOS. Daarmee kun je sowieso RAID en non-RAID disks opgeven. Je moet dan uiteraard ook wel weer voor die controller de RAID-modus aan zetten.

Met de LSI controller weet ik het niet zeker, maar het kan dat je alle schijven in een RAIDset moet stoppen. Dus voor je losse disks krijg je per disk een RAIDset, en één set van 2 disks. Zo herken ik het in ieder geval van Promise destijds.

Edit: geen idee, wellicht is er voor de losse disks zoiets als 'Pass trough'. Zo heet het bij Areca, en zorgt er in ieder geval voor dat je de data op de losse disks niet verliest.

[ Voor 16% gewijzigd door Fauna op 15-02-2011 15:36 ]

Verwijderd

Activeer AHCI mode en je 4K 32/64 read score zal stukken hoger liggen.

• Boomlaars
Ok het is gelukt (alles in 1 RAID array met 1 'dubbele' schijf), maar zo te zien moet ik nu Windows opnieuw installeren, aangezien rebooten niet meer lukt..

Verwijderd

Dat is het belangrijkste ,dat je os boot met de Intel ICH10R I/O raid driver .
Dat kan net zo goed een enkele disk zijn ,die aangesloten is aan de ICH10R I/O Controller als non raid disk.
Waarbij in geval van een ssd trim wordt door gegeven aan de non member ssd ,omdat die geen deel uitmaakt van de array.

• Boomlaars
Heb alles ingesteld in RAID nu en Win7 opnieuw geinstalleerd. Ik heb de SSD's ook in Raid-0 gezet. AS SSD scores zijn flink verbeterd:

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2dkzjbr.jpg

Thnx voor de suggesties!
Pagina: 1