Netwerk uitbreiden met switches een probleem?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-08 13:28
Ik heb eigenlijk een hele makkelijke vraag en moet even iets zeker weten.

Ik werk op dit moment op een basisschool en wij hebben hier pas geleden nieuwe pc's gekregen. Het netwerk bestaat nu uit ongeveer 50 PC's. In iedere klas moet nu 1 pc bij komen (er staat nu al 1 PC). Helaas is het zo dat niet in iedere klas 2 netwerkaansluitingen te gebruiken of aanwezig zijn.

Nu was ons idee om de 2de PC door middel van een switch aan te sluiten. Voor advies hebben wij contact gehad met de netwerk/server beheerder (extern bedrijf) en die zegt dat als wij switches gaan gebruiken (het plan is om in 8 klassen er 1 in te zetten) het netwerk instabiel wordt.

Volgens mij is dit onzin want een switch doet niets anders dan een verbinding splitten en dus verdelen over de 2 pc's die er op aangesloten worden. Mijn vraag is dus of de beheerder gelijk heeft en het netwerk dan dus inderdaad instabiel wordt, en voor de duidelijkheid, het bedrijf is al vaker niet helemaal eerlijk geweest dus daarom vraag ik het hier even na. Ik heb dit proberen op te zoeken met google maar ik kom daar alleen andere problemen tegen met switches.

en basisscholen hebben niet zo'n groot budget dus ga er maar van uit dat het de goedkoopste switches worden die er te krijgen zijn. Maakt dat verschil? Ok misschien is dit een stomme vraag want een duurdere en beter swtich zal uiteraard beter en stabieler werken... maar geeft zo'n goedkope dan problemen voor het hele netwerk of alleen voor de PC's die er aan hangen?

Specs PCtjuh - Specs File Servertjuh - Specs Encode Servertjuh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Laat me eens raden. Dat bedrijf biedt als alternatief iets aan waarvoor jullie flink meer aan dat bedrijf zullen betalen. Ben ik warm?

Ik zie geen enkele reden waarom 8 simpele 5 poorts 100Mb switches in lokalen een negatief effect op dat netwerk zou moeten hebben. Die dingen zijn ook zo goedkoop dat je het alleen daarom al ook gewoon kunt uitproberen zonder het risico om veel geld te verspillen als het (zeer onwaarschijnlijk) wel problemen zou geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
Dat alternatief hebben we het nog niet over gehad maar ik ga er wel van uit dat dat meteen flink betalen wordt. Zal wel iets in de richting van kabels trekken worden ofzow... wat we dus zeker niet van plan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 11:09

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Teveel kleine switches kan ervoor zorgen dat je netwerk zich gel broadcast.

Je moet er even achter zien te komen hoeveel switches er achter kunnen .

En er dan zeker 1 minder gebruiken

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zou ze voor de aardigheid toch even vragen hoe zij dan denken dat jullie het moeten oplossen. Dan krijg je meteen wat meer inzicht in hun 'objectiviteit' m.b.t. dit advies. Ook zou ik best willen weten waardoor dat netwerk nou precies(!) instabiel zou worden en hoe dat zich zou manifesteren.

"Instabiel" is zo'n heerlijk vaag woord waar je mensen prachtig mee kunt bang maken en er toe kunt verleiden om jou als bedrijfje die arme klant voor een of andere vreselijk lot te besparen. Alleen... niet helemaal voor niets natuurlijk. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^^ met CptSparrow...

Het lijkt me ZEER onwaarschijnlijk dat een 8-tal switches een netwerk onstabiel gaan maken.
Toch moet ik wel zeggen dat het niet 'best practice' is om een netwerk uit te breiden met diverse extra kleine switches. Maar dat is niet om reden van instabiliteit maar eerder om redenen van beheer.
Zodra je een 5 poort switch in een lokaal zet, dan weet je op dat moment dus niet meer wat voor devices er aan gehangen zijn. Iedereen met toegang tot die switch kan dan een pc of laptop aansluiten op je netwerk. Ik zou dat zelf niet willen als ik beheerder zou zijn van dat netwerk. Maar het _kan_ natuurlijk wel met extra switches.

Is het trekken van extra kabels echt geen optie? Op zich is dat absoluut geen rocketscience en Cat5e UTP kabel kost ongeveer €0,20 per meter. Ik weet niet om wat voor afstanden het gaat maar ik kan me voorstellen dat het te doen moet zijn om die 8 lokalen (zelf) van een extra kabel te voorzien.

Ik ben ook wel benieuwd naar de oplossing die dat bedrijf gaat aandragen. Ik zou op zich erg voorzichtig zijn om met de eerste de beste in zee te gaan.
Ga anders eens praten met mensen die uit de onderwijswereld komen en een degelijk advies kunnen geven met verschillende opties die aansluiten op de behoefte van de school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:17
Als er 8 aderig UTP kabel naar de lokalen ligt zou je de ook nog kunnen opsplitsen en een computer op elke 4 aders aansluiten. Dit lijkt me de goedkoopste en gemakkelijkste oplossing.
Wanneer er geen hele kritische applicaties gebruikt worden lijkt me dat geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

My-life schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 12:11:
Als er 8 aderig UTP kabel naar de lokalen ligt zou je de ook nog kunnen opsplitsen en een computer op elke 4 aders aansluiten.
Is er eigenlijk hardware beschikbaar waarmee je dat op een makkelijk, nette en degelijke manier zou kunnen doen zonder soldeerbout, isolatietape, elastiekjes en kauwgum ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 07:13
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 12:29:
[...]

Is er eigenlijk hardware beschikbaar waarmee je dat op een makkelijk, nette en degelijke manier zou kunnen doen zonder soldeerbout, isolatietape, elastiekjes en kauwgum ;)?
Ik zou het als ik jou was sowieso zonder soldeerbout en kauwgum proberen te doen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

LSA tang in combinatie met WCD's en patch panel!?

Maar...dat wil je niet (opsplitsen), gewoon lekker per aansluiting één fatsoenlijke kabel.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:54
[...]

http://www.firefold.com//...Adapter-MYWA-08-P146.aspx

maar je kan ze ook zelf maken, geen kaugom, isolatietape en elastiekjes nodig. Let wel: Ook op het patchpanel moet je de zaak splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Met 50 aansluitingen en iedere aansluiting een switch met 2 pc's mag geen enkel probleem opleveren. Veel grote ondernemingen werken tegenwoordig met VoIP waarbij de pc wordt doorgelust via de telefoon waar gewoon een switch zit ingebouwd. Zo hebben wij aan de 22 edge switches gemiddeld 35 kleine switches hangen (de telefoons). Het kan overigens geen kwaad een managed 'hoofd' switch te nemen met functies als broadcast control en om meer mogelijkheden te hebben bij het monitoren van eventuele problemen.

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 15-02-2011 12:37 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:54

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

[...]

Je zou er een isdn splitter tussen kunnen hangen en daar dan binnenin de kabelparen splitsen zoals eerder genoemd.
Persoonlijk vind ik dit niet de meest nette oplossing, dan nog liever een switch.
Het probleem waar je dan wel tegenaan loopt is dat als je een bestand uit het netwerk wilt kopieren op beide computers, dat het dubbel zo lang kan duren. Met een ghostcast o.i.d. kan dat wel vervelend zijn.

Het mooiste zou natuurlijk zijn om gewoon een extra kabeltje te trekken voor zover dat mogelijk is.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

[...]

Jazeker: http://www.dealtime.co.uk...ork-splitter-R6G058B/info Gebruiken we hier ook op locaties waar maar 1 UTP poort beschikbaar is en wel 2 PC's

Die oplossing van khildin is wel mooier uitgevoerd, principe blijft gelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door MegaTronics op 15-02-2011 12:44 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:27

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Hmmm kijken of ik mag vloeken in de kerk....

Hoe oud zijn de pc's? Je zou namelijk ook kunnen denken aan een draadloos netwerk. Goede WPA2 beveiliging erop zetten, eventueel een wireless repeater of 2 gebruiken en je hebt door de hele school dekking.

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 Aansluitingen op 1 kabel is natuurlijk ook een mogelijkheid!
Als je het niet zelf kan maken, dan kan je nog een splitter kunnen gebruiken. Je moet wel aan beide kanten van de kabel zo'n splitter plaatsen, dus heb je 16 van die splitters nodig om 8 lokalen van een extra aanslutiing te voorzien. Of als de kabels op een patchpaneel uitkomen, 2 paar per aansluiting gebruiken voor de gesplitste kabels.
Nitroglycerine schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 12:39:
Hmmm kijken of ik mag vloeken in de kerk....

Hoe oud zijn de pc's? Je zou namelijk ook kunnen denken aan een draadloos netwerk. Goede WPA2 beveiliging erop zetten, eventueel een wireless repeater of 2 gebruiken en je hebt door de hele school dekking.
Dan ga je naar het idee van bijvoorbeeld een laptopkar (met ingebouwde laadmogelijkheid en Accesspoints) Je bent dan wel ongeveer 8.000,- tot 10.000,- euro verder voor een kar met 20 laptops en er werd al iets gezegd over beperkt budget....

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2011 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Kijk dat bedoel ik dus. Er van uitgaand dat er in die lokalen een WCD met 1 aansluiting zit zou je dus een van deze splitters in die WCD kunnen stoppen en dan aan de andere kant van de kabel bij de switch/patch panel er via een double female adapter (liefst zou er ook een uitvoering moeten zijn met een female aansluiting) er ook een aan koppelen die via 2 patch kabeltjes weer in de switch/patch panel inpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 12:39:

[...]

Dan ga je naar het idee van bijvoorbeeld een laptopkar (met ingebouwde laadmogelijkheid en Accesspoints) Je bent dan wel ongeveer 8.000,- tot 10.000,- euro verder voor een kar met 20 laptops en er werd al iets gezegd over beperkt budget....
Waarom koppel je hier de laptopkar aan? Voor een 150 - 200 euro heb je door de hele school draadloos netwerk 802.11g of n, hoef je in de toekomst geen nieuwe draden / switches etc meer te leggen/kopen. Enige waar je ook voor moet zorgen is een draadloze netwerkkaart, die zijn echter ook niet zo duur tegenwoordig.
Je kunt zelfs Vlans maken op basis van MAC adressen als je wilt dat computers in verschillende lokalen elkaar niet moeten kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik koppel daar een kar aan omdat de laptops ook ergens moeten worden opgeborgen. Verder moeten ze op een betrouwbare manier opgeladen worden (denk aan warmte afvoer, overspanning, afkoppelen van spanning bij volle accu etc) Een kar kan voor dit soort zaken een goede oplossing zijn. Ook is een kar mobieler zodat een kar in ieder lokaal ingezet kan worden in de les. In de kar zit een (of 2, afhankelijk van de hoeveelheid laptops) AP ingebouwd zodat deze niet door de hele school hoeven worden opgehangen: Waar een draadloos netwerk nodig is, daar staat de kar met AP's en worden de laptops gebruikt.

Ik denk dat jij bedoelt dat je een PCI(e) WiFi kaart in alle pc's wil gaan bouwen. De WiFi kaarten kosten toch ook iets van 40 euro per stuk? Dat wordt dan ook een behoorlijke investering. Verder moet je toch rekening houden met maximaal 10 (tot 15) pc's per AP om een werkbare bandbreedte te hebben. Ik zou daar niet zo snel voor kiezen denk ik.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2011 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Voor een 10-15 euro heb je al een draadloze netwerkkaart, dus 40 euro is in mijn ogen een beetje overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 21:17
Als er 8 aderig UTP kabel naar de lokalen ligt zou je de ook nog kunnen opsplitsen en een computer op elke 4 aders aansluiten. Dit lijkt me de goedkoopste en gemakkelijkste oplossing.
Wanneer er geen hele kritische applicaties gebruikt worden lijkt me dat geen enkel probleem.
Totdat je met gigabit gaat werken... Dit is absoluut geen oplossing, en in de netwerkwereld "not done"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Totdat ze over een tijdje nog een PC willen plaatsen, dan zit je alsnog op de blaren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
wow het wordt wel ingewikkeld zo hoor... het is een basisschool en ik werk er tijdelijk.. het moet ook allemaal onderhouden worden door een leerkracht uiteindelijk dus heel ingewikkeld mag het niet worden.

het zijn in de meeste gevallen nieuwe pc's. Draadloos is geen optie want het zijn van die kleine kastjes waar geen extra kaart meer bij kan.

de Pc's worden gebruikt door de kinderen om wat werk op te doen, internet, word enz. er is niet veel voor nodig. Ook zijn er verder geen kinderen die apparaten meenemen natuurlijk en ook de leerkrachten nemen zelf geen apparaten mee. Alleen de apparaten die door het bedrijf zelf geleverd worden worden er op aangesloten. Ik zou me in kunnen denken dat dat voor hun een zorg is. We gaan nog maar es contact leggen hiervoor.

Als er kabels getrokken moeten worden is dit al snel minstens 20 meter en het loopt al snel naar de 100 meter en meer. Doe je dat x8 kom je al in de buurt van wat de switches kosten. Ook moeten die kabels nog gecertificeerd worden enz... dat kost ook weer wat. Dus komt de uiteindelijke prijs van kabels trekken uiteindelijk ruim boven de prijs van de switches uit.

edit: oh en draadloos hebben we hier ook al overal. maar zoals ik al zei, in de pc's kan er geen kaart bijgestoken worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Diamond4ever op 15-02-2011 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

USB?

Kabels certificeren...... klinkt als die elven en zilveren kabels

Ik werk nu 13 jaar in de ICT, en het is volgens mij tegenwoordig niet nodig om voor zo'n toepassing als je beschrijft de kabels te certificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als die dingen een USB poort over hebben kun je als er wireless is natuurlijk ook een USB wireless client adaptertje gebruiken. Moet je er wel een nemen die (ook) aan een kabeltje kan zodat je hem kunt positioneren voor goede ontvangst.

Moeten er wel drivers geïnstalleerd worden en qua prijs zal het niet goedkoper zijn dan switches. Persoonlijk zou ik altijd als het maar even kan bedraad gebruiken boven draadloos omdat bedraad toch veel betrouwbaarder en robuuster is en veel minder kans op verbindingsproblemen geeft.

Concreet:

Bedraad.

Draadloos.

Zoek er een uit en neem er acht en bij de switches zonodig nog kabeltjes kopen/maken.

Trouwens... heeft de school geen website waar de ouders gevraagd kunnen worden of ze nog een switchje over hebben die ze aan de school willen doneren? Een 5 poorts omdat men er een met meer poorten nodig had of een willekeurige 100Mb omdat men thuis een upgrade naar Gb heeft gedaan?

[ Voor 42% gewijzigd door CaptJackSparrow op 15-02-2011 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
Eerst nog even om de hele draadloos discussie af te sluiten. Het netwerk werkt als volgt: Het bedrijf heeft een server staan (draaid op linux) die alle patches, updates, software en OS installatie regelt. Zodra je een PC of laptop op het netwerk aansluit die van het netwerk boot wordt deze geformatteerd en geinstalleerd. updates en patches worden alleen geinstalleerd als de pc/laptop via een kabel aangesloten is. Deze updates zijn vrijwel altijd nodig dus alles moet vaak geupdate worden. Om nu alle leerkrachten zelf met kabels te laten wisselen lijkt me een nog slechter idee. En om het zelf allemaal te doen geeft teveel werk... het moet dus gewoon via kabel aansluiting.

We hebben net even contact gehad met het bedrijf. Het werd nogal afgeraden om switches te gebruiken. Na het even benadrukt te hebben dat het op sommige plaatsen gewoon niet anders gaat dan een switch inzetten, werd het verhaal iets anders. De oplossing die ze geven is switches van hun gebruiken (hey wat een verrassing...) die 15 euri kosten... We hebben verder weinig keus want mocht er iets fout gaan met de PC, en ze moeten langs komen om het te fixen, kunnen ze met het slappe excuus komen dat het aan de switch ligt en het hun fout niet is. en 15 euri valt nog wel mee.

overigens geven ze als reden voor de onstabiel worden van het netwerk dat bovenstaande procedure van installeren en updates/patchen ervoor kan zorgen dat met een aantal switches het netwerk overbelast raakt. Wat volgens mij onzin is want meer als 100Mbit komt hier niet uit die kabel... en of je nou 1 of 2 pc's daar op aansluit.. er komt nogsteeds maar 100Mbit uit. Ook zeiden ze erbij dat je dan snelheids problemen kan krijgen... maar dat was al bekend en vrij logisch natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als ze die switches voor die 15 euri in het kader van hun onderhoudscontract ook zonder bijkomende kosten plaatsen zou ik verder niet moeilijk doen en dat gelijk regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 15:13

BrammT

The one and only!

Inderdaad, 15 euro per switch lijkt me geen verkeerde prijs.

Zou me wel irriteren dat ze je eigenlijk voor meer geld proberen "op te lichten."

Niet erg eerlijk van dat bedrijf, zeker niet tegenover een school!

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Diamond4ever schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 14:03:
edit: oh en draadloos hebben we hier ook al overal. maar zoals ik al zei, in de pc's kan er geen kaart bijgestoken worden.
Als er geen PCI-sloten beschikbaar zijn is er hopelijk toch wel een USB-poort vrij zodat je een WLAN USB-stick kan aansluiten?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Ik blijf erbij dat het splitten van een UTP naar twee verbindingen veruit de makkelijkste, goedkoopste en in deze situatie beste oplossing is.

Om een voorbeeld te noemen, bij een bedrijf waar ik stage heb gelopen waar zelf een gedeelte van het netwerk gebruikt word voor data van de Nederlandse Marine is iedere outlet/WDC maar met 1 UTP kabel verbonden met het patch panel. In de outlet kan een insert met 1 of 2 RJ45 poorten. Standaard zitten er overal twee porten en word de UTP kabel gesplitst en wanneer 1Gbps wordt gebruikt word deze vervangen door een insert met 1 poort.

Dat in de toekomst een upgrade naar 1Gbps een probleem zou zijn vind lijkt me stug. Om nu voor deze oplossing te kiezen staat een toekomstige upgrade niet in de weg. De investering van een paar tientjes tot honderd euro is klein en in een jaar makkelijk af te schrijven. Verder is de kans groot dat 100Mbps nog jaren voldoende is bij een basisschool en een upgrade voorlopig niet aan de orde is.

Uitdrukkingen als 'Best Practice', instabiel en 'not-done in netwerkland' brengen geen oplossingen en geven me eerder de kriebels. Als er hier consultants rondlopen die dit roepen als je even iets anders wil als standaard neem ik direct contact op met de project manager. We zijn hier niet een nieuw knooppunt van AMX-IX aan het ontwerpen. Dit netwerkje moet functioneel, simpel en goedkoop zijn.

Wireless zou ook kunnen, maar dat kost meer, is meer werk en blijft onderhevig aan storingen. Ook als bijvoorbeeld Ghost word gebruikt zou het kunnen dat netwerkkaarten niet ondersteund worden en het helemaal niet gaat werken.

Dit gezegd zie ik niet waarom switches je netwerk instabiel zouden maken. Ook wij sluiten onze computers aan via de switch in de VoIP telefoons, dat zijn dus zo'n, 125 extra switches op de locatie waar ik zit. Dit werkt goed en stabiel voor 6 jaar.
Wel is het duurder, heeft iedere switch een plaats met stopcontact nodig enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11
Bijna alle voip toestellen bevatten al een mini switch, wij draaien in onze omgeving ook veel van die dingen. Van die paar extra switches gaat je netwerk echt niet in de soep lopen hoor ;). Ik kan me wel voorstellen dat het externe bedrijf bang is dat je loopjes gaat creëren door per ongeluk een switch door te lussen.

[ Voor 3% gewijzigd door leon1e op 15-02-2011 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yintha
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-08 13:34

Yintha

We'll stay gold forever

Is dit externe bedrijf toevallig Skool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

My-life schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 15:47:
Ik blijf erbij dat het splitten van een UTP naar twee verbindingen veruit de makkelijkste, goedkoopste en in deze situatie beste oplossing is.

Om een voorbeeld te noemen, bij een bedrijf waar ik stage heb gelopen waar zelf een gedeelte van het netwerk gebruikt word voor data van de Nederlandse Marine is iedere outlet/WDC maar met 1 UTP kabel verbonden met het patch panel. In de outlet kan een insert met 1 of 2 RJ45 poorten. Standaard zitten er overal twee porten en word de UTP kabel gesplitst en wanneer 1Gbps wordt gebruikt word deze vervangen door een insert met 1 poort.

Dat in de toekomst een upgrade naar 1Gbps een probleem zou zijn vind lijkt me stug. Om nu voor deze oplossing te kiezen staat een toekomstige upgrade niet in de weg. De investering van een paar tientjes tot honderd euro is klein en in een jaar makkelijk af te schrijven. Verder is de kans groot dat 100Mbps nog jaren voldoende is bij een basisschool en een upgrade voorlopig niet aan de orde is.

Uitdrukkingen als 'Best Practice', instabiel en 'not-done in netwerkland' brengen geen oplossingen en geven me eerder de kriebels. Als er hier consultants rondlopen die dit roepen als je even iets anders wil als standaard neem ik direct contact op met de project manager. We zijn hier niet een nieuw knooppunt van AMX-IX aan het ontwerpen. Dit netwerkje moet functioneel, simpel en goedkoop zijn.
Ik zou het splitsen van die kabel toch niet doen in dit geval. Het is een school zonder kennis van ICT. Zodra er iets fout gaat moeten die er een dure externe ondersteuner bijhalen. (En als je pech hebt roepen die dan direct: dit is ook niet goed aangesloten, vervang maar!). Afwijken van 'best pratice' is prima als je weet wat je doet, maar dat gaat hier niet op.

Ik vraag me zelfs af of het splitsen echt goedkoper gaat zijn. Er zal toch een monteur al die patchpunten af moeten gaan. Dat lijkt me ook niet goedkoop.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Laatst online: 09-09 13:03
Jij werkt zeker bij het bedrijf waar de TS het in startpost over heeft.

Mijn advies:
Waar mogelijk gewoon kabels trekken, als dit te ingrijpend is kijk dan naar een managed switch, de poorten die je niet nodig heb kun je dan uitzetten. Dit voorkomt problemen met mensen die in het wilde weg laptops e.d. aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt mijn post dan niet goed gelezen (of niet begrepen). En ik werk niet bij het bedrijf waar de TS het over heeft.
Mijn eerste keus zou zijn om extra kabels te leggen. In 2e instantie toch voor de switches gaan. 3e keus zou zijn om de kabel te splitten.
Zeker omdat nu blijkt dat er nogal wat updates over de lijn gaan vanaf de server, is splitten de laatste optie.

Ik reageerde met de laptopkar optie op een voorgaande poster die over draadloos begon. Daar vermelde ik ook bij dat budget een probleem was en dat dit niet haalbaar zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
We gaan dus gewoon voor de switches.. want alle klassen hebben ook 2 laptops die regelmatig geupdate moeten worden. Die kunnen dan dus ook makkelijk in die switch erbij gestoken worden dus dat is alweer minder werk voor mij.

en Yintha, het bedrijf is idd Skool :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 16:21
Als het nu cat5e bekabeling is, blijf dan alsjeblieft van de bedrading af. Indien je dan ooit tot snelheidsissues komt, kan je altijd de hele boel nog naar gigabit upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yintha
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-08 13:34

Yintha

We'll stay gold forever

Heb zelf stage gelopen bij diverse bij Skool aangesloten scholen,
en switches werden vrijwel in elk lokaal met meer dan 1 pc toegepast als daar ook maar 1 aansluiting was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Misschien raar hoor, maar als je de kabel gaat splitten naar 2x4 aders voor 100 mbit, gaat je ARP tabel dan niet helemaal de soep in lopen in je switch direct aan je PC's? Een ARP tabel houdt volgensmij niet bij dat aders 1,2,3,6 bij PC1 horen en 4,5,7,8 bij PC2 horen. Of vergis ik mij daar in ?

Ik vraag mij dus eigenlijk af of dat splitten wel zou werken voor deze persoon, ik heb het zelf nooit uitgeprobeerd, vandaar dat ik er nieuwsgierig naar ben. Ik weet dat voor fallback van gbit naar 100mbit aders 1,2,3,6 dus worden gebruikt, maar niet dat 4,5,7,8 dus ook gebruikt kunnen worden??

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 20:59:
[...]

Ik zou het splitsen van die kabel toch niet doen in dit geval. Het is een school zonder kennis van ICT. Zodra er iets fout gaat moeten die er een dure externe ondersteuner bijhalen. (En als je pech hebt roepen die dan direct: dit is ook niet goed aangesloten, vervang maar!). Afwijken van 'best pratice' is prima als je weet wat je doet, maar dat gaat hier niet op.

Ik vraag me zelfs af of het splitsen echt goedkoper gaat zijn. Er zal toch een monteur al die patchpunten af moeten gaan. Dat lijkt me ook niet goedkoop.
Als je splitters gebruikt zoals op pagina een genoemd worden is het slechts een kwestie van inprikken. Dit kun je een van de schoolkinderen nog laten doen ;) .
En de splitter weer weg halen is even eenvoudig.
w4rguy schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 09:10:
Misschien raar hoor, maar als je de kabel gaat splitten naar 2x4 aders voor 100 mbit, gaat je ARP tabel dan niet helemaal de soep in lopen in je switch direct aan je PC's? Een ARP tabel houdt volgensmij niet bij dat aders 1,2,3,6 bij PC1 horen en 4,5,7,8 bij PC2 horen. Of vergis ik mij daar in ?

Ik vraag mij dus eigenlijk af of dat splitten wel zou werken voor deze persoon, ik heb het zelf nooit uitgeprobeerd, vandaar dat ik er nieuwsgierig naar ben. Ik weet dat voor fallback van gbit naar 100mbit aders 1,2,3,6 dus worden gebruikt, maar niet dat 4,5,7,8 dus ook gebruikt kunnen worden??
Een ARP tabel werkt op laag 2 van het OSI model en heeft dus verder niet met het fisieke netwerk waaronder de kabel te maken.

Het splitten van de kabel moet je niet alleen doen bij de outlet, maar ook bij het patchpanel of wat er voor de switch zit. De eerste 4 aders worden dus op een andere poort in de switch aangesloten als de andere 4.

[ Voor 34% gewijzigd door My-life op 16-02-2011 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
we zijn ondertussen een paar weken verder.... we hebben nu gevraagd om de switches... ook heeft de school een glasvezel verbinding maar staat er nog een 10mbit router tussen... ik heb hier dus even aangeraden om er een 100mbit router tussen te zetten, is een Cisco 831 die er nu staat, weet iemand wat die dingen gekost hebben? Skool claimed honderden euro's.. na wat googlen vind ik 1 prijs van 87 dollar...

maar nu komt het dus.... skool zei door de telefoon dat het switches van 15 euro zouden zijn... op de offerte die wij ontvangen staat ineens 45 euro... met een router van (hier vloog een WTF door de kamer toen ik het las) 469 euro... de switches waren duurder "omdat deze goed functioneren in het netwerk".

ik vind beide schandalig duur (zeker de router) alleen weet ik niet hoe goed een router moet zijn om alles goed aan te kunnen. In een reactie op de offerte hebben we een aantal routers aangegeven die goedkoper zijn en volgens mij ook gewoon goed moeten kunnen werken...

Linksys RVL 200 ~ 136 euro
Netgear FVS 318 GE ~86 euro
D-link DI-804HV ~78 euro

het enige wat hierover gezegd wordt is dat skool "deze niet kan plaatsen".... en dat hun de router op afstand moeten kunnen beheren... zover ik weet kun je een router niet via de WAN poort beheren.. dit moet via een LAN poort... of kun je een router van 500 euro wel via de WAN poort beheren...?

ik kan alleen maar denken dat ze die niet kunnen plaatsen omdat ze te goedkoop zijn en zij er niks aan verdienen... maar kan iemand mij hier vertellen wat een school met max 100 pc's moet met een router van 470 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 09:57
Met 100 PC's zorg je voor n behoorlijke hoeveelheid openstaande verbindingen. De meeste huis-tuin-en-keuken routers zullen zich hierin verslikken. Ik vind zelf bijna 500 euro voor 'n router in dit geval n best redelijk bedrag.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 11:45
Nou stabiel internet, deze zetten wij ook in bij klanten. Er zijn weinig problemen mee en ze werken vrijwel altijd stabiel. Prijs kwaliteit is goed, alleen weet ik niet of een school dit er voor over heeft. Daarbij zullen wat meer problemen voorkomen met goedkope internet routers, thuis moet ik ook regelmatig mijn linksys even resetten. Zie post van FatalError

[ Voor 3% gewijzigd door kokkel op 22-03-2011 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjoey
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-07 09:05
Diamond4ever schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 11:18:
het enige wat hierover gezegd wordt is dat skool "deze niet kan plaatsen".... en dat hun de router op afstand moeten kunnen beheren... zover ik weet kun je een router niet via de WAN poort beheren.. dit moet via een LAN poort... of kun je een router van 500 euro wel via de WAN poort beheren...?
Dat kan met een router van 50 euro ook wel, gewoon via de WAN port, zo lang je een management port instelt en forward in je modem.
http(s):\\buiten ip:port die je hebt ingesteld

Dit is wel mijn T.net account vriend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Een investering in een goede switch van een paar honderd euro vind ik geen slecht idee. Mocht je later uitbreiden dan krijg je daar geen problemen mee. Wel zou ik zwart op wit willen hebben wat deze switch aan kan zodat je weet tot hoever je kunt uitbreiden en wanneer hij afgeschreven moet worden.
Bieden ze geen lease oplossing aan? Zodat je bijvoorbeeld ieder jaar 200 euro betaald voor de huur, onderhoud etc?

Verder kun je eenvoudig honderden euro's betalen door geen switches te kopen, maar dat heb ik al uitgelegd.

BTW onze routers zijn een heel stukje duurder als 500 euro (tienvoudig) en zo gek veel meer pc's worden er niet op aangesloten. Het is maar net wat je ermee wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
we zijn ondertussen een paar weken verder.... we hebben nu gevraagd om de switches... ook heeft de school een glasvezel verbinding maar staat er nog een 10mbit router tussen... ik heb hier dus even aangeraden om er een 100mbit router tussen te zetten, is een Cisco 831 die er nu staat, weet iemand wat die dingen gekost hebben? Skool claimed honderden euro's.. na wat googlen vind ik 1 prijs van 87 dollar...

maar nu komt het dus.... skool zei door de telefoon dat het switches van 15 euro zouden zijn... op de offerte die wij ontvangen staat ineens 45 euro... met een router van (hier vloog een WTF door de kamer toen ik het las) 469 euro... de switches waren duurder "omdat deze goed functioneren in het netwerk".

ik vind beide schandalig duur (zeker de router) alleen weet ik niet hoe goed een router moet zijn om alles goed aan te kunnen. In een reactie op de offerte hebben we een aantal routers aangegeven die goedkoper zijn en volgens mij ook gewoon goed moeten kunnen werken...

Linksys RVL 200 ~ 136 euro
Netgear FVS 318 GE ~86 euro
D-link DI-804HV ~78 euro

ik kan alleen maar denken dat ze die niet kunnen plaatsen omdat ze te goedkoop zijn en zij er niks aan verdienen... maar kan iemand mij hier vertellen wat een school met max 100 pc's moet met een router van 470 euro?
Ik neem aan dat die €87 voor een Cisco 831 op marktplaats oid is geweest. Dat ding heeft nieuw inderdaad honderden euro's gekost, ergens tussen de 350 en 500 meen ik.

Bijna iedere router is managable via de WAN poort hoor, het kan verstopt zitten, en met Cisco's is het al helemaal geen probleem.

Ik zou die offerte wegmikken & sweex switches halen, neem er een paar extra ;)

€469 is niet schandalig veel hoor, het zal inderdaad een flinke router moeten zijn (wellicht met firewall ingebouwd?). Wat voor merk bieden ze aan ? Doet die inderdaad 100 mbps ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Wel die dure router nemen, alsjeblieft zelfs wij als arme school hadden er ooit eentje dat ding bleef altijd werken. Bij ons hadden we gewoon sweex switches in de klassen :P geen idee waarom maar we hadden 4pc's in de klas en 4patchpoortjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Euh, niet om 't een of het ander maar veel bedrijven met minder pc's hebben beduidend duurdere routers. Ik vind €470 nog erg schappelijk eigenlijk voor iets dat voor 100 pc's een 100 mbit verbinding moet routeren.

Dit is tot zover wel een typisch geval kosten willen besparen waar dat echt geen goed idee is.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 23-03-2011 00:21 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
nou lijkt me logisch dat we geld willen besparen... maar ik weet verder niet zoveel van netwerken en zo'n dure router leek mij overdreven om hier neer te zetten... vandaar dat ik het navraag.. goed om te weten dat we niet helemaal worden belazerd iig...

dus bedankt voor alle informatie.. we gaan even kijken of we de router kopen en de switches worden gewoon ergens anders gehaald voor een euri of 15...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Diamond4ever schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 09:17:
nou lijkt me logisch dat we geld willen besparen... maar ik weet verder niet zoveel van netwerken en zo'n dure router leek mij overdreven om hier neer te zetten... vandaar dat ik het navraag.. goed om te weten dat we niet helemaal worden belazerd iig...
Natuurlijk. En als je voorgesteld was om een router van 10k neer te zetten hadden we de voorsteller daarvan met z'n allen vierkant uitgelachen.

Ik merk in deze thread erg veel wantrouwen richting Skool. Dat is IMO misplaatst (en nee, ik werk er niet voor.) Het idee lijkt te zijn dat ze alleen maar zo veel mogelijk willen verdienen aan deze oplossing. Nou is het natuurlijk een bedrijf en geld verdienen is daar nou eenmaal het doel van; ze willen tenslotte hun salarissen kunnen blijven betalen. Maar ik denk wel dat ze voornamelijk proberen een oplossing te bedenken waar ze achter kunnen staan en die werkt voor de klant.

En 'werken voor de klant' bedoel ik dan zowel in technisch opzicht (zodat jullie niet de eerstkomende drie jaar elke dag moeten bellen om te klagen dat het niet werkt) en in financieel opzicht (dat 't niet te duur is.)

Een ontevreden klant komt niet terug en dan houdt het geld verdienen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 11:45
CyBeR schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 00:19:
[...]

Euh, niet om 't een of het ander maar veel bedrijven met minder pc's hebben beduidend duurdere routers. Ik vind €470 nog erg schappelijk eigenlijk voor iets dat voor 100 pc's een 100 mbit verbinding moet routeren.

Dit is tot zover wel een typisch geval kosten willen besparen waar dat echt geen goed idee is.
Hmmmm dat klopt niet allemaal € 470 is een normale prijs voor een nieuwe 800 serie router, daarbij is het een internet opgang. Dus technisch gezien praten we hier over NAT precies Dynamic NAT (Nat overload), dit vraagd wat meer van het betreffende apparaat. Andere kant denk ik niet dat ze een internet lijn bevatten van 100 mbit, want bij mijn weten is een cisco 800 niet instaat dit te Natten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

with Cyber. Je vertrouwt ze totaal niet. Je lijkt alles te duur te vinden omdat het volgens de PW goedkoper kan. 470 euro is gewoon een heel redelijke prijs voor een router die een beetje performed en ook te beheren is met standaard tooling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

kokkel schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 11:20:
[...]

Hmmmm dat klopt niet allemaal € 470 is een normale prijs voor een nieuwe 800 serie router, daarbij is het een internet opgang. Dus technisch gezien praten we hier over NAT precies Dynamic NAT (Nat overload), dit vraagd wat meer van het betreffende apparaat. Andere kant denk ik niet dat ze een internet lijn bevatten van 100 mbit, want bij mijn weten is een cisco 800 niet instaat dit te Natten.
Zoals ik het begrijp is die 831 wat ze nu hebben, niet wat ze geoffreerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

831 is ook end of sale op het moment. Een 871 router is rond de $800 op de Cisco prijslijst op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 11:14:
Ik merk in deze thread erg veel wantrouwen richting Skool. Dat is IMO misplaatst (en nee, ik werk er niet voor.) Het idee lijkt te zijn dat ze alleen maar zo veel mogelijk willen verdienen aan deze oplossing.
QFT
Het feit dat TS zelf geen verstand van zaken heeft (thuis je drie PCtjes en notebook aan het internet hangen is géén vergelijking met 100 PCs voorzien van een stabiele link voor bijvoorbeeld educatieve doeleinden) is niet erg, maar als je onwetendheid als basis voor een mening gaat gebruiken, zoals hier lijkt te gebeuren, krijg je het soort IT oplossing waar elke half-capabele ITer alleen maar hoofdschuddend om kan zuchten.

Een halve rug voor een routertje dat je 100 PCs leefbaar aan internet hangt is een nette prijs. Je kunt je zelfs afvragen "kan deze Cisco dat wel allemaal aan, of moet er eigenlijk een zwaarder model komen?" Het kan zijn dat kokkel dat ook bedoelt (alhoewel ik zijn tekst niet kan lezen...) en dat is een terechte vraag. Waar het op lijkt, in mijn optiek althans, is dat skool al probeert zo goedkoop mogelijk te leveren en misschien zelfs wel het risico neemt dat ze iets leveren wat maar ternauwernood aan je huidige wensen voldoet omdat ze snappen dat het allemaal niets mag kosten.
Het mag duidelijk zijn dat mijn professionele mening is dat als je een huistuinenkeukenroutertje in een gebouw pleurt waar honderd PCs aan een snelle internetverbinding moeten hangen, je in vaktermen "volkomen amateuristisch" bezig bent en je geplaatste oplossing is dan ook iets wat ik als "probleem" zou omschrijven.
De meeste HTKroutertjes crashen al als ze 500 verbindingen open moeten gooien. Wat gaat er gebeuren als die 100 PCs allemaal tegelijk op nu.nl klikken voor het nieuws dat de leraar wil behandelen?

Overigens is het ergens anders kopen van die switches... naja. Als jij Sweex in huis wilt hebben ga je gang natuurlijk, maar als ik die omgeving zou beheren als externe dan zou ik mijn eerste leidinggevende citeren: "Ik vind het prima als je daar je hardware koopt omdat het daar goedkoper is, maar als je er problemen mee hebt ga je ook naar de Media Markt voor support."

Dat ben jij aan het vergeten: zo'n omgeving is alleen stabiel genoeg voor lekenbeheer als de beheerder ook daadwerkelijk stabiel spul neerzet, en niet gewoon zo goedkoop mogelijk dingen uit de Mediamarkt of de Aldi haalt. Of van Marktplaats (oh gruwel der gruwelen). Als jij een omgeving creëert die de beheerder niet beheren kan/wil staat de door jou voorgestelde beherende docent dadelijk met een onwerkbare situatie te vechten en moet er gewoon alsnog geld uitgegeven worden aan iets beheerbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zie de volgende zaken die m.i. relevant zijn.
Diamond4ever schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 11:26:
Ik werk op dit moment op een basisschool en wij hebben hier pas geleden nieuwe pc's gekregen. Het netwerk bestaat nu uit ongeveer 50 PC's. In iedere klas moet nu 1 pc bij komen (er staat nu al 1 PC). Helaas is het zo dat niet in iedere klas 2 netwerkaansluitingen te gebruiken of aanwezig zijn.
Het aantal aangesloten PC's ging dus verdubbelen van 50 naar 100. Dat dit hogere eisen stelt aan een router is logisch. In de toekomst zal dit aantal wellicht nog uitbreiden. Een router uit de HTK/SoHo categorie lijkt me dan inderdaad niet meer aangewezen. Ik mag wel hopen dat die Cisco 831 nog voldoende doorgroeimogelijkheden heeft zodat er voorlopig nog ruimte is voor uitbreiding van het computerpark.

Alleen... als dit hem is dan lijkt ie al 3 jaar uit de verkoop te zijn. Is dat ding dan wel nieuw? Of hebben ze jullie een drie jaar oude winkeldochter verkocht die ze al jaren op de plank hadden liggen en nodig kwijt moesten? Dat roept bij mij dergelijke vragen op.
we zijn ondertussen een paar weken verder....
[knip]
Afspraak is afspraak. Ik zou ook een nare smaak krijgen van een bedrijf dat een prijs noemt en die dan plotseling verdrievoudigt. Laten we wel wezen. Hoeveel kan er mis gaan met een doodsimpel 5 (of 8 ) poorts 100Mb switchje? Dat is gewoon inpluggen en dan doen ze het gewoon. Je koopt er een paar in reserve zodat je bij problemen er een andere voor neer kunt zetten om te kunnen bepalen of het probleem in die switch zit. Werkt het dan ook niet dan zit het probleem elders. Werkt het dan wel weer dan is je probleem opgelost en kan de oude switch in de vuilnisbak. Daar heb je geen extern bedrijf voor nodig. Het is ongeveer net zo complex als het gebruiken van een 230V verdeelplank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
De internet verbinding hier is WEL 100Mbit. is via glasvezel. De cisco 831 die er nu staat, staat er al een paar jaar nu... dus hij is er toen wel nieuw neergezet. Ze hebben dus echt geen oude rommel er neergezet. Alleen is het niet de router die hierboven staat... achter op de router staat namelijk 10M.. en de max snelheid die ik kan halen is ook maar 1,1MB/s. (die 10M achter op de router is ook hoe ik erachter gekomen ben dat de router te langzaam is voor de verbinding die hier ligt...)

De router die aangeboden wordt is een Juniper Secure Services gateway... naar wat ik er van gevonden heb is die prijs voor dat apparaat wel gewoon goed. Ik dacht dus alleen maar dat een gewoon HTK router het ook zou kunnen... maar goed ik geloof nu wel dat dat echt niet het geval is...

en die switches kan niemand mij wijs maken dat dat fout is om er een paar goedkope sweex in te hangen... dat moet voor 2 pc's echt geen probleem zijn... zoveel doet een switch nou ook weer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Diamond4ever schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 13:53:
De internet verbinding hier is WEL 100Mbit. is via glasvezel. De cisco 831 die er nu staat, staat er al een paar jaar nu... dus hij is er toen wel nieuw neergezet. Ze hebben dus echt geen oude rommel er neergezet. Alleen is het niet de router die hierboven staat... achter op de router staat namelijk 10M.. en de max snelheid die ik kan halen is ook maar 1,1MB/s. (die 10M achter op de router is ook hoe ik erachter gekomen ben dat de router te langzaam is voor de verbinding die hier ligt...)

De router die aangeboden wordt is een Juniper Secure Services gateway... naar wat ik er van gevonden heb is die prijs voor dat apparaat wel gewoon goed. Ik dacht dus alleen maar dat een gewoon HTK router het ook zou kunnen... maar goed ik geloof nu wel dat dat echt niet het geval is...

en die switches kan niemand mij wijs maken dat dat fout is om er een paar goedkope sweex in te hangen... dat moet voor 2 pc's echt geen probleem zijn... zoveel doet een switch nou ook weer niet...
Voor een 100Mb-verbinding is elke willekeurige Cisco 8xx niet voldoende. Dan heb je toch minimaal een 18xx nodig. Een Juniper SSG lijkt mij een prima keuze. Zorg er alleen wel even voor, dat er nu een apparaat wordt aangeschaft met voldoende capaciteit. Anders mag je over 2 jaar - na een upgrade van de verbinding - weer op zoek naar iets anders. Welk type bieden ze aan? Een 140 of een 320M? Die laatste is zeer zeker snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond4ever
type hebben ze er niet bij vermeld... dus ik heb geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ahh... ik vond het ook niet helemaal eenduidig geformuleerd maar kreeg de indruk, mede op grond van de verdere discussie, dat die Cisco net al nieuw geplaatst was. Ik zou ook verwachten dat je meteen het model waarom het gaat zou vermelden. Lijkt me nogal relevant als je ook alternatieven noemt.

Ik zou wel van Skool verwachten dat ze wat duidelijker met hun klanten communiceren. Is het nu echt teveel gevraagd om merk EN type te vermelden bij een offerte? Als ik jou was zou ik daar gewoon even expliciet om vragen. Zonder te weten om welk apparaat het nou precies gaat kun je er nooit ècht iets definitiefs over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Diamond4ever schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 15:24:
type hebben ze er niet bij vermeld... dus ik heb geen idee
Handig. De prijzen van die apparaten lopen nogal uiteen.

Als je nu al een 100Mb internetverbinding hebt, zou ik een SSG20 afraden. Afhankelijk van de manier waarop het ding gebruikt gaat worden, zou het zomaar kunnen dat je over een tijdje al op het maximum van z'n kunnen komt te zitten.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2011 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnVanZetten
  • Laatst online: 11-02 20:10

JohnVanZetten

Man on the run!

Weet niet of het al geroepen is, maar in geval van losse switches in de lokalen loop je meer risico op looping als iemand eens heel blij aan de bekabeling gaat lopen klooien.
Gevolg: kans op hele netwerk plat.

[X] Geschift | [_] Ongeschift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Diamond4ever schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 13:53:
Zal ik je even wijzer maken dan je bent dan?
Als bij ons een werkplek aangesloten wordt moet die (MOET) aan de gigabit lijn direct aan één van de veel-duurder-dan-sweex switches komen. Doe je dit niet, wat één van de beheerders van een klein sales-officeje in Oostenrijk dus stelselmatig niet doet (omdat die lambal wel degelijk Sweex en overige rotzooi het netwerk in sleept), dan verlies je:
  • PoE
  • QoS
  • VLANs
  • dataverbruikmeting
  • lijntroubleshooting
Dat houdt even voor de goeie orde in dat:
  • de Lync telefoon waaraan de PC hangt geen stroom krijgt (en en de PC dus geen netwerklink krijgt!)
  • de inmiddels met een apart gekochte (voor 40 euro ofzo) voeding uitgeruste CX600 slechte voicekwaliteit aflevert omdat die moet vechten met SAP om bandbreedte op het WAN (geen QoS)
  • in zijn netwerk de scheiding tussen Voice en Data VLANs niet gemaakt kan worden (want geen VLANs) en dus op het LAN wordt er met alle andere zaken gevochten om bandbreedte.
  • wij niet kunnen reageren op klachten over kwaliteitsproblemen tijdenss gesprekken (want we weten niet wat er allemaal gebeurt op dat netwerk!)
  • wij niets kunnen met klachten over netwerkproblemen van welke soort dan ook (unmanaged = unmanageable)
Het zou zómaar kunnen dat dit geen van allen relevant is voor jouw omgeving, maar als ik je teksten zo eens lees geloof ik niet dat je dat écht weet.
Ik zou je onwetendheid eerst bestrijden, voor je gigantische inschattings- en eennamefouten maakt.

Enne, dat onderstreepte stuk daar? Die 40 euro per telefoon is duurder dan een kabeltje trekken van switch naar werkplek.
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 15:55:
[...]

Als je nu al een 100Mb internetverbinding hebt, zou ik een SSG20 afraden. Afhankelijk van de manier waarop het ding gebruikt gaat worden, zou het zomaar kunnen dat je over een tijdje al op het maximum van z'n kunnen komt te zitten.
Held. Jij hebt net zo min een idee wat de situatie op die school is als de TS, want je hebt geen andere informatie dan die die de TS levert. Daarbij komt nog eens dat de informatie die je van iemand die niet weet waar hij over praat NOOIT voor waar aan mag nemen, en dat hoor jij eigenlijk te weten als profi - dus je hebt minder informatie dan de TS omdat je weet dat een deel incorrect danwel onvolledig zal zijn.
Desalniettemin weet je te melden dat de router, voorgesteld door iemand die vermoedelijk meer van de omgeving én het gebruik ervan weet dan de TS, waarschijnlijk een afrader is.

Ik begrijp dat je dat goed bedoelt en dat je er over nagedacht hebt voor je het schreef, maar als de TS met jouw opmerking naar de supplier gaat en zegt "nee, die router is volgens een andere profi ontoereikend" heb je wel bijgedragen aan het graf dat de TS mogelijkerwijs voor zichzelf aan het graven is.
CyBeR schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 16:11:
[...]
Op de prijs afgaande is 't wel een SSG20.

Ik denk dat dat voor de situatie 'basisschool' prima past.

Vraag me alleen af of een SRX'je niet beter zou zijn.
Dit dus. Je hebt beiden best een idee waar je over praat qua routers, maar zowel de wensen van de klant als de technische situatie zijn volstrekt onbekend. Zo komen twee mensen die best wat van routers weten met tegenstrijdige antwoorden.

Eerst de situatie helder hebben dán pas suggesties doen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2011 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 15:55:
[...]

Op de prijs afgaande is 't wel een SSG20.

Ik denk dat dat voor de situatie 'basisschool' prima past.

Vraag me alleen af of een SRX'je niet beter zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 16:01:
[...]

Zal ik je even wijzer maken dan je bent dan?
Als bij ons een werkplek aangesloten wordt moet die (MOET) aan de gigabit lijn direct aan één van de veel-duurder-dan-sweex switches komen. Doe je dit niet, wat één van de beheerders van een klein sales-officeje in Oostenrijk dus stelselmatig niet doet (omdat die lambal wel degelijk Sweex en overige rotzooi het netwerk in sleept), dan verlies je:
  • PoE
  • QoS
  • VLANs
  • dataverbruikmeting
  • lijntroubleshooting
Dat houdt even voor de goeie orde in dat:
  • de Lync telefoon waaraan de PC hangt geen stroom krijgt (en en de PC dus geen netwerklink krijgt!)
  • de inmiddels met een apart gekochte (voor 40 euro ofzo) voeding uitgeruste CX600 slechte voicekwaliteit aflevert omdat die moet vechten met SAP om bandbreedte op het WAN (geen QoS)
  • in zijn netwerk de scheiding tussen Voice en Data VLANs niet gemaakt kan worden (want geen VLANs) en dus op het LAN wordt er met alle andere zaken gevochten om bandbreedte.
  • wij niet kunnen reageren op klachten over kwaliteitsproblemen tijdenss gesprekken (want we weten niet wat er allemaal gebeurt op dat netwerk!)
  • wij niets kunnen met klachten over netwerkproblemen van welke soort dan ook (unmanaged = unmanageable)
Het zou zómaar kunnen dat dit geen van allen relevant is voor jouw omgeving, maar als ik je teksten zo eens lees geloof ik niet dat je dat écht weet.
Ik zou je onwetendheid eerst bestrijden, voor je gigantische inschattings- en eennamefouten maakt.

Enne, dat onderstreepte stuk daar? Die 40 euro per telefoon is duurder dan een kabeltje trekken van switch naar werkplek.

[...]

Held. Jij hebt net zo min een idee wat de situatie op die school is als de TS, want je hebt geen andere informatie dan die die de TS levert. Daarbij komt nog eens dat de informatie die je van iemand die niet weet waar hij over praat NOOIT voor waar aan mag nemen, en dat hoor jij eigenlijk te weten als profi - dus je hebt minder informatie dan de TS omdat je weet dat een deel incorrect danwel onvolledig zal zijn.
Desalniettemin weet je te melden dat de router, voorgesteld door iemand die vermoedelijk meer van de omgeving én het gebruik ervan weet dan de TS, waarschijnlijk een afrader is.

Ik begrijp dat je dat goed bedoelt en dat je er over nagedacht hebt voor je het schreef, maar als de TS met jouw opmerking naar de supplier gaat en zegt "nee, die router is volgens een andere profi ontoereikend" heb je wel bijgedragen aan het graf dat de TS mogelijkerwijs voor zichzelf aan het graven is.

[...]

Dit dus. Je hebt beiden best een idee waar je over praat qua routers, maar zowel de wensen van de klant als de technische situatie zijn volstrekt onbekend. Zo komen twee mensen die best wat van routers weten met tegenstrijdige antwoorden.

Eerst de situatie helder hebben dán pas suggesties doen.
Nou..... held.
Als jij mijn post goed leest, zie je dat ik stel dat e.e.a afhankelijk is van het gebruik van dat ding. Op een 100Mb lijn waar die SSG20 alleen maar NAT hoeft te doen en geen deep inspection of AV, zou hij nu voldoen. Firewalled doet hij ongeveer 90Mb tot 100Mb.

Ik geef alleen aan, dat ik verder zou kijken dan "een apparaat dat nu zou voldoen" en hoger zou inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 16:21:
[...]
Nou..... held.
Als jij mijn post goed leest, zie je dat ik stel dat e.e.a afhankelijk is van het gebruik van dat ding. Op een 100Mb lijn waar die SSG20 alleen maar NAT hoeft te doen en geen deep inspection of AV, zou hij nu voldoen. Firewalled doet hij ongeveer 90Mb tot 100Mb.

Ik geef alleen aan, dat ik verder zou kijken dan "een apparaat dat nu zou voldoen" en hoger zou inzetten.
Nou lees ik dat niet heel erg uit je post, maar dan nog: we hebben geen idee hoe de situatie in dat netwerk écht is. De genoemde Juniper kan volkomen volstrekt en volledig overkill zijn. Maar, aangezien TS z'n supplier niet vertrouwt is de kans groot dat hij een post als de jouwe zal nemen als een reden om te zeggen "die router, dat moet beter kunnen".

Een apparaat dat nu voldoet kan heel goed die bestaande Cisco 8xx zijn - zolang we de eisen niet weten kan het goed zijn dat de juiste oplossing is "internet abbo terugschroeven naar 10 Mbit en minder betalen".
Dat is een beetje mijn punt. Je hebt geen ongelijk over de router en je hebt geeneens ongelijk over hoe je het ding zou toepassen, maar je kunt iemand toch geen advies geven als je niet weet wat hij wil?
Pagina: 1