Programming unit? Tis en blijft gewoon een computer hoor

Maar goed, hier een technische informatica student in het eerste jaar van Windeshiem. Tijdens het programmeren ben je voornamelijk bezig met NetBeans voor zowel PHP als Java, in het tweede semester ga je ook aan de slag met een C achtige taal voor de Arduino robot die je moet gaan maken. Als webserver raden ze op Windesheim een app aan genaamd UsbWebserver v8, ik heb Xampp gebruikt en dat leverde verder geen problemen op. Ook gebruik je VirtualBox voor het bouwen van een virtuele server, de OS X versie is gelijk aan de Windows versie. Verder zul je nog een aantal drivers moeten draaien voor een RFID reader/writer en een poortjessysteem, dit draait alleen op Windows. In mijn geval heb ik dit gedaan via een virtuele XP machine. Bij mij werkte het als enige, de andere mensen in mijn SLB groep met 'echte' pc's kregen het niet voor elkaar.
Ik heb zelf nog geen Windows nodig gehad. Microsoft Office for Mac 2011 is wel een vereiste, je krijgt namelijk ladingen documenten in docx formaat. Je zult zo nu en dan moeten inloggen op Educator (POP/Cijfer systeem), dit is een hopeloos systeem dat alleen werkt in IE6/7/8. Maar een virtuele XP machine lost dat probleem ook snel op!
In het eerste jaar zul je dus zeer zeker geen problemen hebben. Misschien moet je in een later jaar Windows gebruiken, maar daar zijn VMware, VirtualBox of Boot Camp perfect voor.
EDIT: Nog even een tip, gebruik de software die de leerkracht voorschrijft! Ik weet dat het heel verleidelijk is om je als een Apple fan te gaan gedragen, en om lekker andere software te gaan gebruiken. Met een webservertje kan dat nog een keer, maar met software ontwikkeling moet je gewoon NetBeans gebruiken en geen Eclipse of Xcode. Anders raak je geheid de weg kwijt in de lesstof en ga je achterlopen! NetBeans is overigens op zowel Windows als OS X exact hetzelfde.
EDIT2: Ik heb de laatste revisie MacBook Pro 13" Deze is snel genoeg, en zal prima voldoen. Desnoods gooi je er 8GB geheugen in en een 7200rpm schijfje, meer dan 200,- euro zou je dat niet moeten kosten.
[
Voor 16% gewijzigd door
Verwijderd op 15-02-2011 19:36
]