MacBook voor Technische Informatica

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Mannen,

Ik ben van plan om een nieuwe laptop aan te schaffen..
Ik zit op de opleiding Technische Informatica, dus programmeren doe ik aardig veel (Java, C, C++, etc...)
Is een MacBook een geschikte laptop voor programmeren?? Heb namelijk vrij weinig ervaring met Macs, en ik vind ze zooo super tof! Het design alleen al vind ik passen bij professionals!
En moet ik dan denken aan een MacBook Pro alleen? Of kan MacBook Air misschien ook nog wel..

Groetjes!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Wat ik bij mij op kantoor 'veel' zie, is een MacBook pro met een virtuele windows voor Visual Studio. Dat is natuurlijk altijd nog een optie als je graag een mac wilt hebben. Dat loopt als een zonnetje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fritsbenik
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Hier een andere technische informaticus,
Ik volg de studie pas een half jaartje dus heb nog niet zo heel veel mogen programmeren, maar ik heb 1x een probleempje gehad met een libary die niet voor l/unix was geschreven voor de rest zijn het over het algemeen gewoon cross platform beschikbare talen dus het zou geen probleem moeten wezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rigi schreef op maandag 14 februari 2011 @ 22:54:
Wat ik bij mij op kantoor 'veel' zie, is een MacBook pro met een virtuele windows voor Visual Studio. Dat is natuurlijk altijd nog een optie als je graag een mac wilt hebben. Dat loopt als een zonnetje..
Okej, jaah wij gebruiken andere environments (NetBeans, Eclipse.. ) maar een MacBook Pro moet kunnen dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NetBeans en Eclipse kan je zelfs gewoon op MacOSX draaien. (Waar het java programma's zijn)

Ook kan je natuurlijk met XCode aan de gang gaan, maar dan zit je weer vast aan Objective-C, C en C++.
Of natuurlijk via BootCamp / virtualisatie Windows + Visual Studio er op zetten.

Ik heb trouwens NetBeans, XCode en BlueJ op mn MacBook (wit) draaien.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2011 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Netbeans IDE OSX: http://netbeans.org/kb/articles/mac.html
Eclipse IDE OSX: http://www.eclipse.org/downloads/

4D werkt ook op OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel..
Maar ik was eigenlijk meer benieuwd of de specs het ook wel aankonden.. Want daar staat de Mac nou niet bepaald garant voor als je niet erg veel wilt betalen (zoals ik)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28
Als je perse met Visual Studio wilt ontwikkelen, dan is een MacBook niet noodzakelijk. Als je daarnaast ook nog eens niet al te veel uit wilt geven aan specs, dan is de vraag of een MBP inderdaad de beste keuze is (zeker nu vlak voor de refresh).

IDE's zijn over het algemeen behoorlijk gebaat bij een rappe computer met een beetje geheugen. Als iets irritant is bij het developen is het wel vertragingen bij dingen als intellisense.

[ Voor 11% gewijzigd door Bosmonster op 14-02-2011 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bosmonster schreef op maandag 14 februari 2011 @ 23:29:
Als je perse met Visual Studio wilt ontwikkelen, dan is een MacBook niet noodzakelijk. Als je daarnaast ook nog eens niet al te veel uit wilt geven aan specs, dan is de vraag of een MBP inderdaad de beste keuze is (zeker nu vlak voor de refresh).

IDE's zijn over het algemeen behoorlijk gebaat bij een rappe computer met een beetje geheugen. Als iets irritant is bij het developen is het wel vertragingen bij dingen als intellisense.
Wanneer komt de Refresh (Is dit qua Hardware???)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 23:15:
Dank jullie wel..
Maar ik was eigenlijk meer benieuwd of de specs het ook wel aankonden..
Natuurlijk. Het zijn gewoon moderne computers hoor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 14:02
Pas alleen op dat een MBP wel vereiste is gezien de MB-Air niet een hele spectaculaire processor heeft ! (of de gewone Macbook ofc. die heeft dezelfde proc. met minder geheugen ;) )

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SanderPS3 schreef op maandag 14 februari 2011 @ 23:39:
Pas alleen op dat een MBP wel vereiste is gezien de MB-Air niet een hele spectaculaire processor heeft ! (of de gewone Macbook ofc. die heeft dezelfde proc. met minder geheugen ;) )
Neeh klopt, maar een MBair kan ik wel erg makkelijk meesjouwen (Heb nu MSI GT627, erg zwaar ding) en het hele ding staat mij gewoon aan. MB pro 13 inch lijkt mij ook een goed ding.. Met betere specs.. Dus weet nog niet precies..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
SanderPS3 schreef op maandag 14 februari 2011 @ 23:39:
Wat je processor power mist maakt die SSD voor een groot deel goed... Misschien moet je iets langer wachten met compilen, maar om nou te zeggen dat je niet kunt ontwikkelen op een mb air vind ik wat te ver gaan!

Als je echt een specs verschil wil moet je wel voor de 15inch pro gaan, anders is het verschil nietheel groot!
Vergelijk de 13inch air maar eens met de 13inch pro, zit niet veel tussen!

[ Voor 15% gewijzigd door steffex op 15-02-2011 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 23:53:
[...]

Neeh klopt, maar een MBair kan ik wel erg makkelijk meesjouwen (Heb nu MSI GT627, erg zwaar ding) en het hele ding staat mij gewoon aan. MB pro 13 inch lijkt mij ook een goed ding.. Met betere specs.. Dus weet nog niet precies..
De 13" heeft ook gewoon een C2D, dus daar ga je niet zoveel mee opschieten.
steffex schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 01:02:
[...]

Wat je processor power mist maakt die SSD voor een groot deel goed... Misschien moet je iets langer wachten met compilen, maar om nou te zeggen dat je niet kunt ontwikkelen op een mb air vind ik wat te ver gaan!

Als je echt een specs verschil wil moet je wel voor de 15inch pro gaan, anders is het verschil nietheel groot!
Vergelijk de 13inch air maar eens met de 13inch pro, zit niet veel tussen!
Een SSD ga je weinig aan hebben om je IDE te versnellen. Wat je wel wilt is veel geheugen en een rappe CPU.

[ Voor 42% gewijzigd door Bosmonster op 15-02-2011 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waar studeer je overigens?

Ik gebruik al sinds de begin van m'n studie aan de TU Delft (eerst bachelor Technische Informatica, maar ondertussen bezig met m'n master) een MacBook Pro om mijn werk op te doen. Ik heb er persoonlijk nooit problemen mee gehad en heb ondervonden dat een Mac in sommige gevallen een stuk makkelijker was dan Windows door z'n unix ondergrond.

Enige waar ik Windows voor heb moeten installeren was een project in XNA en C#, maar dat was prima via bootcamp te doen.

Je hebt bij het programmeren inderdaad overigens veel meer aan veel RAM en een rappe CPU dan een SSD, daar zul je weinig baat bij hebben.

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2011 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 10:25:
Je hebt bij het programmeren inderdaad overigens veel meer aan veel RAM en een rappe CPU dan een SSD, daar zul je weinig baat bij hebben.
Dat mag je zeker niet zomaar zeggen. Bij grotere projecten is het compileren eerder i/o-bound dan cpu-bound als je een gewone harde schijf hebt. Bij het compileren van een enkel prutsdingetje niet inderdaad.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Dat een SSD je uiteindelijk helpt is een feit, maar tijdens het developen heb je meer baat bij RAM/CPU. Liefst heb je alles zo goed mogelijk natuurlijk, maar persoonlijk zou ik nu geen C2D met 2GB ofzo willen om in een moderne IDE te developen, SSD of niet :P

Liever een i7/8GB met een rappe 7200rpm HD, dan een C2D/2GB + SSD.

En in dat geval valt eigenlijk alles al af onder de 15" MBP. Als je dus NU (voor de refresh) iets zou moeten kopen en je voornamelijk met VS wil gaan werken, dan zou ik een Mac afraden. Dan kun je veel meer power voor je geld krijgen met een Windows-laptop.

[ Voor 41% gewijzigd door Bosmonster op 15-02-2011 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julby
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-04 15:33
Wat wil je ermee doen?

Ik gebruik mijn MBP ook veel voor programmeren/modelleren in C++/Python/Fortran. Relatief simpele dingen (simpele modellen/scripts) draai ik nog wel op de MBP lokaal, maar dan heb je het over rekentijden van <1 minuut. Alles wat meer tijd kost gooi ik via SSH wel op mijn desktop (of ergens anders) en dan heb je echt geen i7 met 8GB geheugen nodig.

Van de andere kant, ik ken ook mensen die vlot hun laptop de hele nacht op volle kracht laten rekenen ( :/ ), als je dat van plan bent......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 10:25:
Waar studeer je overigens?

Ik gebruik al sinds de begin van m'n studie aan de TU Delft (eerst bachelor Technische Informatica, maar ondertussen bezig met m'n master) een MacBook Pro om mijn werk op te doen. Ik heb er persoonlijk nooit problemen mee gehad en heb ondervonden dat een Mac in sommige gevallen een stuk makkelijker was dan Windows door z'n unix ondergrond.

Enige waar ik Windows voor heb moeten installeren was een project in XNA en C#, maar dat was prima via bootcamp te doen.

Windesheim Zwolle, HBO...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:54

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ja, ook op een Mac kan je prima developen. Kijk ook eens op http://developer.apple.com/

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximinez
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-09 08:11
Hoewel het antwoord al meermaals is gegeven kan ik ook beamen dat een MacBook Pro een prima instrument is om software te ontwikkelen. Het draaien van een volledige omgeving met een applicatie server en een database server en runtime deployen en debuggen is geen enkel probleem. Alle MacBook Pro's komen tegenwoordig met minimaal 4Gb geheugen en dat is meer dan voldoende om een ontwikkelomgeving, een applicatie en database server allemaal gelijktijdig te draaien.

Het enige wat soms wel eens vervelend kan zijn is of een bepaalde plugin werkt met de Eclipse versie die je in gebruik hebt. Er zijn namelijk 3 versies. Carbon 32b, Cocoa 32b en Cocoa 64b.

Als je meer om performance geeft dan om de accu duur is het wel zinvol om een snelle (7200rpm + hybride) harddisk te nemen. Je MacBook wordt iets warmer en de accuduur loopt wat terug. Maar het verschil wel opmerkelijk. Een SSD is interessant maar zolang OSX nog geen trim commando ondersteunt is het maar de vraag of een SSD zo snel blijft. Maar goed dat is een andere discussie.

Ik zou zelfs geen gewone laptop met Windows meer willen nu ik 3 jaar geleden over ben gestapt. Dus je kan gerust aan de slag met ontwikkelen op een MacBook (Pro). Een voordeel zou zelfs kunnen zijn dat je ook Objective-C kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoorde ook dat er een Refresh komt dit jaar voor MacBooks?? Weet iemand wanneer dit komt en wat dit precies inhoudt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrameWork.
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:02
Daar is vrij weinig over bekend. Vandaag werd er wel een artikel over gepubliceerd. Feit is wel, het zijn nog steeds geruchten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 18:11:
Ik hoorde ook dat er een Refresh komt dit jaar voor MacBooks?? Weet iemand wanneer dit komt en wat dit precies inhoudt??
Er komt elk jaar een refresh voor macbooks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Programming unit? Tis en blijft gewoon een computer hoor ;) Maar goed, hier een technische informatica student in het eerste jaar van Windeshiem. Tijdens het programmeren ben je voornamelijk bezig met NetBeans voor zowel PHP als Java, in het tweede semester ga je ook aan de slag met een C achtige taal voor de Arduino robot die je moet gaan maken. Als webserver raden ze op Windesheim een app aan genaamd UsbWebserver v8, ik heb Xampp gebruikt en dat leverde verder geen problemen op. Ook gebruik je VirtualBox voor het bouwen van een virtuele server, de OS X versie is gelijk aan de Windows versie. Verder zul je nog een aantal drivers moeten draaien voor een RFID reader/writer en een poortjessysteem, dit draait alleen op Windows. In mijn geval heb ik dit gedaan via een virtuele XP machine. Bij mij werkte het als enige, de andere mensen in mijn SLB groep met 'echte' pc's kregen het niet voor elkaar.

Ik heb zelf nog geen Windows nodig gehad. Microsoft Office for Mac 2011 is wel een vereiste, je krijgt namelijk ladingen documenten in docx formaat. Je zult zo nu en dan moeten inloggen op Educator (POP/Cijfer systeem), dit is een hopeloos systeem dat alleen werkt in IE6/7/8. Maar een virtuele XP machine lost dat probleem ook snel op!

In het eerste jaar zul je dus zeer zeker geen problemen hebben. Misschien moet je in een later jaar Windows gebruiken, maar daar zijn VMware, VirtualBox of Boot Camp perfect voor.

EDIT: Nog even een tip, gebruik de software die de leerkracht voorschrijft! Ik weet dat het heel verleidelijk is om je als een Apple fan te gaan gedragen, en om lekker andere software te gaan gebruiken. Met een webservertje kan dat nog een keer, maar met software ontwikkeling moet je gewoon NetBeans gebruiken en geen Eclipse of Xcode. Anders raak je geheid de weg kwijt in de lesstof en ga je achterlopen! NetBeans is overigens op zowel Windows als OS X exact hetzelfde.

EDIT2: Ik heb de laatste revisie MacBook Pro 13" Deze is snel genoeg, en zal prima voldoen. Desnoods gooi je er 8GB geheugen in en een 7200rpm schijfje, meer dan 200,- euro zou je dat niet moeten kosten.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2011 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:23
EDIT: Nog even een tip, gebruik de software die de leerkracht voorschrijft! Ik weet dat het heel verleidelijk is om je als een Apple fan te gaan gedragen, en om lekker andere software te gaan gebruiken. Met een webservertje kan dat nog een keer, maar met software ontwikkeling moet je gewoon NetBeans gebruiken en geen Eclipse of Xcode. Anders raak je geheid de weg kwijt in de lesstof en ga je achterlopen! NetBeans is overigens op zowel Windows als OS X exact hetzelfde.
Voor Java zou ik inderdaad geen xCode doen, in xCode 4 is de support er voor er zelfs uitgehaald, maar je kan Java prima doen in zowel NetBeans als Eclipse, zelf ben ik meer fan van NetBeans, maar er zijn ook veel die 'zweren' bij Eclipse.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 07:59
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 18:11:
Voor een programmeur doe je weinig eigen onderzoek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 18:43

Hoite

Goed verhaal

Ik zit zelf ook bij jou op de opleiding, alleen dan Bedrijfskundige Informatica.
Ik gebruik gewoon een macbook voor alles, Netbeans werkt prima op de Mac, programma's die je in het begin van het jaar nodig had, werkten zelfs beter op een Mac. (MySQLworkbench)

Verder vind ik het grootste pluspunt het trackpad en de accu, er zijn niet in elk lokaal genoeg stopcontacten en ik doe met gemak een hele dag op de accu.
Het grote trackpad maakt voor mij soms een externe muis overbodig, vooral het internetten is heel fijn met behulp van inertia, je geeft je trackpad een zwiep en je bent onderin de pagina.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-06 18:40
Doe informatica en heb de laatste revisie Macbook Pro 13 inch. Voldoet prima, alhoewel ik voor Visual Studio 2010 Bootcamp nodig heb. Windows + VS2010 virtueel draaien werkt net iets te traag, alhoewel dit misschien zou verbeteren als ik er 8GB RAM in zou plaatsen.

Als je het niet erg vind om een dure laptop aan te schaffen waar je (waarschijnlijk) alsnog Windows op aan het draaien komt zou ik het doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 14:20
Ximinez schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 17:02:
Een SSD is interessant maar zolang OSX nog geen trim commando ondersteunt is het maar de vraag of een SSD zo snel blijft.
Ik las een tijdje terug hier een artikel waarin word gesteld dat OSX geen baat heeft bij trim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De specs zijn met de huidige stand van zaken niet heel relevant, al je taken gaan gewoon snel zat, die eerste 300mhz merk je echt niet. Het verschil tussen een C2D en een i3 of i5 merk je ook niet. Je koopt de MB/MBA/MBP vooral voor de grote accu, de stevige body en het grote trackpad. Scherm kan je op andere laptops ook wel goed regelen. De rest van de hardware is gewoon goed geintegreerd, firmware is ook dik in orde (iets wat bij andere fabrikanten toch altijd te veel gevraagd lijkt). Als je met Mac OS X wil werken moet je een Apple computer hebben (behalve als je een hobbyist bent - dan heb je niet veel te maken met licenties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

MitchellOnline schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 14:33:
Doe informatica en heb de laatste revisie Macbook Pro 13 inch. Voldoet prima, alhoewel ik voor Visual Studio 2010 Bootcamp nodig heb. Windows + VS2010 virtueel draaien werkt net iets te traag, alhoewel dit misschien zou verbeteren als ik er 8GB RAM in zou plaatsen.
Ik draai Server 2008 R2 (ingericht als workstation, met Aero ingeschakeld) met VS2010 in VMware, met 4 GB toegewezen (totaal 8 GB) en dat draait echt super.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

macbook pro 13inch 2.4ghz voor een prijs van 984 wat vinden jullie er van. Ik heb geen haast met een laptop maar wil er wel graag eentje hebben voor straks als ik weer een laptop nodig heb voor me opleiding. Het zijn gewoon de dagelijkse dingen die ik erop wil doen. Heb er alleen weinig ervaring mee met macbook ziet er mooi uit allemaal vind ik zelf. Is het prima om z'n laptop te kopen zeker qua prijs of liever af te wachten tot de prijs daalt waar je lang op zal moeten wachten. Ik weet verder niet of er nieuwe modellen uit komen maar dan zijn ze gauw prijzig omdat ze pas uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:51
Je kunt met een mac device prima een opleiding doen waar je Windows-Only software nodig hebt.
Maar, als je echt in hardware bezig gaat (programmers en serial/parallel), kun je met virtualisatie problemen krijgen met Drivers. Aangezien de software Windows-Only is, zijn de drivers dat dus vaak ook (alleen) Windows-Only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denk dat niet nodig is hoor ik wil gerust wel wennen aan het apple systeem zal even duren maar het zal wel beter zijn. Enigste wat er dan zeker op moet is office daarmee kan ik wel over weg maar niet met de prog dat apple zelf heeft. Dan moet ik op zich wel goed zitten neem ik aan.

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 21:42

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Ik studeer al 2 jaar TI met mijn 3 jaar oude Macbook Pro. Ik heb alleen windows nodig gehad toen we in ASM gingen programmeren voor 8086 bordjes, en toen we een (brrr) Access project moesten doen. Dat heb ik toen via virtualbox gedaan, ging prima. Bordje via serieel->usb adapter en met vbox doorlussen naar de vm. Verder gebruiken we Java met NetBeans, gewoon native, en C, wat ik zowel native als via een Ubuntu-vm heb gedaan.

Qua specs heb ik ook nergens last van. Het is geen game design en geen bouwkunde o.i.d. met zware renders, compilen duurt nooit lang en grafisch is zelfs deze MBP nog prima voor alles wat ik doe. Ik heb er nu een SSD in zitten naast een 500GB harddisk (en geen dvd drive), en 4GB ram (wat wel handig uitkomt voor vms). De enige reden dat ik een nieuwe zou willen is voor de vorm, eigenlijk is hij snel zat voor alles wat ik doe en wil doen, dus een nieuwe Macbook (Pro) (volgende week vandaag is de refresh trouwens) zou super moeten werken.

P.S. ook printers en wifi en dergelijke werken meteen, het is zelfs veel simpeler om de printers hier op de Mac in te stellen dan op een windows PC, terwijl het niet ondersteund wordt :P

[ Voor 8% gewijzigd door Jeroen op 24-02-2011 10:20 ]

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk daar heb ik iets aan hehe maar goed ik kan gewoon overweg even aan wennen en het is gewoon voor me studie uni rechten. Ga ik vanuit..
Pagina: 1