Toon posts:

NAS Streamen HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Netgear ReadyNAS Duo geïnstalleerd (incl. 1 gig ram), voornamelijk voor gebruik i.c.m. Squeezebox Server voor het afspelen van muziek op de Squeezebox. Dat werkt allemaal prima.

Echter wil ik de NAS ook inzetten om HD materiaal (mt2s bluray, MKV 1080p/720p etc.) te streamen naar een HTPC. Helaas krijg ik niet voor elkaar om de boel buffer vrij te laten spelen.

Ik heb alles aangesloten met Cat 5e kabels via een gigabit switch, zowel PC als NAS hebben een gigabit aansluiting. Jumbo Frames zijn ingeschakeld. Ik gebruik de netwerk aansluiting van het moederboard.

Download snelheid vanaf de NAS is +- 30/35 Mb/s.

Toch blijft de boel constant bufferen. Wat doe ik verkeerd? Zijn er nog zaken die ik kan instellen in de netwerkkaart?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

35Mb/s is imho gewoon te weining voor de grotere 1080p films (ook daar zit verschil tussen)
ik pak er eente bij van beyonce en die draaid rond de 45Mb/seconde weg

720p zou wel fatsoenlijk moeten werken

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik meer snelheid via mijn netwerk krijgen? Of kan de NAS niet meer draaien als wat ik nu behaal?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Kweenie, hier zijn ze niet echt positief
http://brneurosci.org/readynas.html

heb je deze al doorgelezen ?
http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?t=265

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Het is me nog steeds niet duidelijk wat de Netgear ReadyNAS aan zou moeten kunnen. Je leest genoeg verhalen dat mensen probleemloos HD kunnen streamen.

Wellicht dat er instellingen verkeerd staan in mijn netwerkkaart??

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01-2025
Geven ze ook beide aan dat ze Gb verbinding hebben dan?
Kabels zelf gemaakt of kant en klare gebruikt?

Thanks Mate

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hd is ook zo'n relative term, een 1080p mkv van 8 gig heeft wat minder te verstouwen dan een bluray van 25Gig oid

35Mb is nog steed wel erg weinig. maar ja zo te zien heeft de ts nog weining gedaan met iometer
zo te zien moet je toch wel een factor 8 sneller data duwen http://www.readynas.com/?p=310

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Volgens iom:

Read: tussen 35 en 40 mb/s
Write: tussen 35 en 40 mb/s

Test uitgevoerd met de configuratie file zoals netgear die beschikbaar heeft.

Het zwaarste wat ik wil streamen in HD zijn blurays van +-25gig. Daarnaast ook HD series in 1080p/720p, films in mkv van 10 a 13 gig.

Zowel de NAS als de PC geeft aan dat er een gigabit connectie is. Jumbo frames zijn ingeschakeld op PC en NAS.

@fish: wat voor snelheid is nodig om een bluray van 25 gig te kunnen streamen?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Filmje van 2 uur
http://www.google.nl/webh...&aqi=&aql=&oq=&fp=1&cad=b

3,5 MB/s dus maar ja dat is zonder pieken. wat het constant bufferen zou kunnen verklaren

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 16-02-2011 23:03 ]

Iperf

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 22:51:
Volgens iom:

Read: tussen 35 en 40 mb/s
Write: tussen 35 en 40 mb/s

Test uitgevoerd met de configuratie file zoals netgear die beschikbaar heeft.

Het zwaarste wat ik wil streamen in HD zijn blurays van +-25gig. Daarnaast ook HD series in 1080p/720p, films in mkv van 10 a 13 gig.

Zowel de NAS als de PC geeft aan dat er een gigabit connectie is. Jumbo frames zijn ingeschakeld op PC en NAS.

@fish: wat voor snelheid is nodig om een bluray van 25 gig te kunnen streamen?
Wees constant met je gebruik van M/m en B/b. Je zegt nu millibit te halen, dat is al te weinig om een divx te streamen... In zulke gevallen is het dus helemeaal belangrijk dat je dat correct gebruikt. Als je 35 Mbit/s haalt vanaf je NAS is dat inderdaad aan de magere kant voor een 25 GB bluray iso. Dat zou de oorzaak kunnen zijn van het bufferen. Als je echter 35 MB/s haalt niet.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Afbeeldingslocatie: http://fishwww.nl.eu.org/Got/bd1.png
Afbeeldingslocatie: http://fishwww.nl.eu.org/Got/bd2.png
Schaal 5 sec/div

2:10 min

[ Voor 53% gewijzigd door Fish op 16-02-2011 23:23 ]

Iperf

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-02 19:17
Schakel Jumbo-frames eens uit. Ik heb dit ook gebprobeerd maar toen onstand bij mij juist het bufferen.
Streamen van HD-contant gaat bij mij juist zonder probelemen (ook een Duo met 1gig intern). Ook alles gigabit met Cat6 kabel. Nu is het wel zo dat ik meestal stream via mijn Western Digital HD Live. Bottleneck lijkt dus eerder aan de nadere kant te zitten. Lees: jou HTCP.

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04-2025
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 21:54:
Ik heb een Netgear ReadyNAS Duo geïnstalleerd (incl. 1 gig ram), voornamelijk voor gebruik i.c.m. Squeezebox Server voor het afspelen van muziek op de Squeezebox. Dat werkt allemaal prima.

Echter wil ik de NAS ook inzetten om HD materiaal (mt2s bluray, MKV 1080p/720p etc.) te streamen naar een HTPC. Helaas krijg ik niet voor elkaar om de boel buffer vrij te laten spelen.

Ik heb alles aangesloten met Cat 5e kabels via een gigabit switch, zowel PC als NAS hebben een gigabit aansluiting. Jumbo Frames zijn ingeschakeld. Ik gebruik de netwerk aansluiting van het moederboard.

Download snelheid vanaf de NAS is +- 30/35 Mb/s.

Toch blijft de boel constant bufferen. Wat doe ik verkeerd? Zijn er nog zaken die ik kan instellen in de netwerkkaart?
30/35 megabit/s dat is 3 a 4 MB/s zou genoeg moeten zijn tot 1080p.

10GB 1080p film van 1.5h is immers eens 2MB/s

Als je echt een bluray disc zou streamen zit je met een maximum van 40 Mb/s daar zou het lastig worden maar al de rest moet lukken.

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04-2025
En omdat ik het resultaat zo laag vond toch eens gekeken opd e site van netgear :

http://www.readynas.com/?p=177#Performance

Je zou toch 20 a 30MB (dus niet Mb) moeten halen hoor.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Mb=megabit, MB=Megabyte.

Maar welke afspeelsoftware gebruik je en kun je daar nog iets aan de buffering instellen?

35Megabit is crap voor Blueray materiaal, maar de gemiddelde serie op 720p/1080i heeft een veel lagere bitrate en zou daaraan genoeg moeten hebben.

25 megaByte geeft aan dat daar geen bottelneck zit. Als je lokaal van harde schijf draait op de htpc draait het wel goed? dat er in die pc geen andere bottleneck zit?

[ Voor 14% gewijzigd door leuk_he op 17-02-2011 10:40 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp dat er wat verwarring is ontstaan door mijn wijze van schrijven. Excuses, als ''digibeet'' heb ik geen rekening gehouden met de afkortingen van megabyte etc.

Ik praat dus over MB/s. Hierbij 2 screenshots van de ION test (configuratie zoals te vinden op de netgear site), zowel lezen als schrijven. In de praktijk ligt de snelheid met het overpompen van bestanden wel iets lager.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/_7wc6fIPAMjo/TV7i_4zpb0I/AAAAAAAABf0/a6MM9NN2Zwc/IONwrite.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/_7wc6fIPAMjo/TV7i_4dONvI/AAAAAAAABf4/Vs4lcy8CWbA/IONread.jpg

Ik zal proberen jumbo frames weer eens uit te schakelen. Moet ik hem in de instellingen van de netwerkkaart dan volledig uitschakelen? Of van de huidige instelling (7KB MTU) terug naar bijv. 2KB MTU.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2011 22:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 10:39:
Mb=megabit, MB=Megabyte.

Maar welke afspeelsoftware gebruik je en kun je daar nog iets aan de buffering instellen?

35Megabit is crap voor Blueray materiaal, maar de gemiddelde serie op 720p/1080i heeft een veel lagere bitrate en zou daaraan genoeg moeten hebben.

25 megaByte geeft aan dat daar geen bottelneck zit. Als je lokaal van harde schijf draait op de htpc draait het wel goed? dat er in die pc geen andere bottleneck zit?
Als afspeelsoftware gebruik ik XBMC. Echter ook met VLC mediaplayer last van bufferen. Van een lokale schijf (externe HD) spelen gaat prima.

Verwijderd

Topicstarter
Jumbo frames uitgeschakeld. Snelheid is nog steeds prima, weinig veranderd ten opzichte van jumbo frames ingeschakeld.

Echter nog steeds problemen met streamen. Door middel van bandwithpro gemeten wat er aan bandbreedte wordt gebruikt bij het spelen van een bluray (25 gig).

Er is een aardig patroon te herkennen. Continue uitschieters naar +- 150 mbps, 18,75 Mb/s.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/_7wc6fIPAMjo/TV7jABfKY9I/AAAAAAAABf8/tE1d5P_R8jM/Bandwith.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2011 22:24 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Interessant zie je hetzelfde bij je ander player of zie je daar afwijkend gedrag

Of even dom kopieren om je mediaspeler software uit te sluiten

[ Voor 29% gewijzigd door Fish op 18-02-2011 22:40 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 22:40:
Interessant zie je hetzelfde bij je ander player of zie je daar afwijkend gedrag

Of even dom kopieren om je mediaspeler software uit te sluiten
zojuist VLC player en PowerDVD getest. Geven beide het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/_7wc6fIPAMjo/TV71g7qwlNI/AAAAAAAABgY/3l9m8Wn5IE0/Bandwith2.jpg

De eerste piek is van het starten. Daarna blijft de bandbreedte ongeveer gelijk. Echter kunnen beide programma's het helemaal niet aan, constant schokken. Terwijl de bandbreedte slechts 8 mbps is?????

Dit alles met dezelfde film uiteraard.

XBMC speelt wel door tussen de grote buffer momenten in.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het lijkt er wel op alsof de nas het gewoon niet trekt, wat voor snelheid haal je bij een kopieer actie?

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 10:14:
Het lijkt er wel op alsof de nas het gewoon niet trekt, wat voor snelheid haal je bij een kopieer actie?
Zie screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/_7wc6fIPAMjo/TV-kjgXKLMI/AAAAAAAABgg/zGvfTW9svWw/Bandwith3.jpg

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Wat me meeropvalt is dat er opeens een dip in zit. Maak ook eens een grafiekje van het cpu-gebruik. Spiked dat toevallig net tijdens het schokken?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 12:15:
[...]

Wat me meeropvalt is dat er opeens een dip in zit. Maak ook eens een grafiekje van het cpu-gebruik. Spiked dat toevallig net tijdens het schokken?
De dip van de screenshot die jij quote is van het downloaden van data. Zal straks kijken of ik dat ook kan reproduceren.

Zie screenshot tijdens het spelen van een bluray. Momenteel kan ik het resultaat van de vorige keer niet reproduceren, film speelt perfect. CPU PC netjes op 20%.

Kan ik het gebruik van de NAS ook nog achterhalen in een logfile oid?

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/_7wc6fIPAMjo/TV-p1l6XFPI/AAAAAAAABgo/jcI9KeizaP0/Bandwith4.jpg

Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie? Je zou kunnen concluderen dat de NAS rommel is en het niet aan kan.

Verwijderd

Als ik de laatste screenshots van je zie lijkt de NAS het prima bij te houden. Het is ook een mogelijkheid dat het aan de manier van encoden ligt, je videokaart kan niet alles decoden namelijk. Als de vorige films waar je problemen mee had niet gecodeerd waren zodat je videokaart het kon verwerken komt alles bij je CPU terecht, het zou kunnen dat die het op dat moment niet aan kan.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

De nas is gewoon een bsd of linux bak (heb ik niet uitgezocht) en daar kun je waarschijnlijk gewoon op inloggen en statistieken (top / atop / load )

Ik zou denken dat er op de NAS of de PC een extra proces draait dat af en toe voor extra (netwerk/cpu?) load zorgt waardoor het schokt. Een virus scanner is een voorbeeld daarvan, of je hebt een torrent(teogevoegde applatie) ofziets op de nas draaien.

Je kunt ook nog een andere pc (tijdelijk) gebruiken om te zien of het aan de NAS of het (netwerk+pc) ligt.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 12:44:
De nas is gewoon een bsd of linux bak (heb ik niet uitgezocht) en daar kun je waarschijnlijk gewoon op inloggen en statistieken (top / atop / load )

Ik zou denken dat er op de NAS of de PC een extra proces draait dat af en toe voor extra (netwerk/cpu?) load zorgt waardoor het schokt. Een virus scanner is een voorbeeld daarvan, of je hebt een torrent(teogevoegde applatie) ofziets op de nas draaien.

Je kunt ook nog een andere pc (tijdelijk) gebruiken om te zien of het aan de NAS of het (netwerk+pc) ligt.
Ik draai alleen squeezeserver op de NAS. Verder draai ik geen extra programma's op de NAS.

Probleem is dat ik geen andere PC heb die HD content kan spelen, dus dat is even niet zo eenvoudig te testen.
Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 12:38:
Als ik de laatste screenshots van je zie lijkt de NAS het prima bij te houden. Het is ook een mogelijkheid dat het aan de manier van encoden ligt, je videokaart kan niet alles decoden namelijk. Als de vorige films waar je problemen mee had niet gecodeerd waren zodat je videokaart het kon verwerken komt alles bij je CPU terecht, het zou kunnen dat die het op dat moment niet aan kan.
Ik test elke keer met dezelfde films, allemaal bluray kwaliteit. Heb nu even de NAS dicht bij de PC gezet met een paar korte utp kabeltjes, wel de switch er tussen.

Nu draait het allemaal soepel in XBMC. In VLC player echter nog steeds drama, hoewel daar de gebruikte bandbreedte helemaal niet hoger is als in XBMC.

Edit:

Weer wat verder.

Alles draait soepel zodra er geen geluid output is. Bij de eerste tests waarbij alles liep, stond de geluid output op HDMI. Echter stond de versterker uit.

Zodra ik of de versterker inschakel, of de geluid output op analoog zet begint het bufferen weer.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2011 13:25 ]

Verwijderd

En wat is je CPU gebruik als je een film afspeelt in VLC? het kan zijn dat XBMC gebruik maakt van je videokaart maar VLC niet. Dan zou het een kwestie van instellingen in VLC zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 13:21:
En wat is je CPU gebruik als je een film afspeelt in VLC? het kan zijn dat XBMC gebruik maakt van je videokaart maar VLC niet. Dan zou het een kwestie van instellingen in VLC zijn.
Rond de 20%. Niet gek anders als bij XBMC.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 13:29:
[...]

Rond de 20%. Niet gek anders als bij XBMC.
Ik vraag me af of een aantal players niet gewoon een probleem hebben meerder cores te gebruiken, waardoor je usage altijd op 25%(4 cores, dus 25%) blijft steken?

En is het probleem anders gewoon het geluid van vlc, ik zelf moet de renderer op opengl (??!) zetten om haperingen in het geluid met hd content te voorkomen. Dat had ik ge vonden door in vlc de logging (view -> messages -> loglevel wat omhoog) en de gevonden foutmeldingen door google heen te halen.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 20:05:
[...]

Ik vraag me af of een aantal players niet gewoon een probleem hebben meerder cores te gebruiken, waardoor je usage altijd op 25%(4 cores, dus 25%) blijft steken?

En is het probleem anders gewoon het geluid van vlc, ik zelf moet de renderer op opengl (??!) zetten om haperingen in het geluid met hd content te voorkomen. Dat had ik ge vonden door in vlc de logging (view -> messages -> loglevel wat omhoog) en de gevonden foutmeldingen door google heen te halen.
VLC gebruik ik eigenlijk nooit als speler. Was puur voor de test. Ik gebruik altijd XBMC als mediaspeler.

Het vreemde vind ik dat de problemen pas beginnen als er een audio output is. Er is alleen geen toename in bandbreedte met of zonder audio.

Ik heb nu alle films maar even overgezet naar een externe HD.
Pagina: 1